Gå til innhold

Barnehage tanter


Anbefalte innlegg

Skrevet

Tydligvis et eller annet "fiks" hode som plutselig fant ut at "tante" .. det er et nedverdigende ord :(

Og så har dette blir ført videre .. og videre...

Merksnodig - synes nå jeg!

Ser ikke problemet med tante ordet (oppgitt)

 

 

 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det jeg skulle fram til var at det fins faktisk yrker som har lignende navn.

Skrevet

Men yrket mitt har faktisk et navn. Førskolelærer er faktisk en beskyttet tittel.

 

Skrevet

Jada. Og kassadamer heter ekspeditør/butikkmedarbeider. Og du må for all del ikke kalle butikksjefen for verken ekspeditør eller kassadame, fordi hun/han er tross alt sjefen. Det at du ikke visste at det var sjefen som satt i kassa den dagen har ingenting å si. Du burde faktisk vite hvem det er som tar seg av dagligvarene du og barna spiser hver dag.

Eller?

Poenget er at mange ikke VET at dette er et problem (noe som er ganske forståelig) så dere må bare ta tiden til hjelp. Eller vente på avisoppslag.

Skrevet

Det som irriterer meg er de som fnyser av forklaringa på hvorfor vi ikke ønsker å kalles tante. Som syns vi er smålige eller selvhøytidelige, som flirer i det stille av oss og som insisterer på å fortsatt bruke begrepet tante om oss. Når folk ikke respekterer andre yrkesgrupper blir jeg sint!

 

Men når folk tar det jeg sier til etteretning så har jeg jo oppfyllt min misjon.

 

Og hadde jeg vært i en slik situasjon hvor jeg feilaktig hadde kallt en daglig leder i en butikk for ekspeditør, så hadde jeg vel ganske enkelt bedt om unnskyldning.

 

Å gjøre noe av uvitenhet kan skje alle. Men å bevisst ignorere en yrkesgruppes ønske om å tittuleres med respekt, det syns jeg er frekt.

Skrevet

Eller da jeg var så uheldig og kalle bioingeniøren vår "lab-dama". Hun holdt på å eksplodere. Jeg blir kalt sykesøster, søster, hjelpepleier, pleiemedhjelper (er utdannet sykepleier) og det plager meg virkelig ikke det grann.

 

Dårlig selvbilde?

 

Jeg synes tante er en koselig betegnelse, men av frykt for Gud og bestyreren så holder jeg meg til faktisk tittel, assistenten, førskolelæreren, pedagogen, daglig leder, rengjøringassistenten etc etc...

Skrevet

Ja, men det blir nok å ta litt tid før alle vet det.

Leste lengre opp at vår generasjon "bør vite bedre". Men hvorfor..? Det var da faktisk vår generasjon som kalte de ansatte for tanter. Folk skjønner ikke dette automatisk, og da syns jeg det blir litt tåpelig å forlange at alle vet det sånn plutselig. Nå snakker jeg ikke om deg fløtepus, ettersom du forklarte hva som irriterte deg, nå mener jeg de som blir sure og sinte fordi ei mor kaller dem barnehagetanter, enda ikke en kjeft har fortalt henne at det ikke passer seg med dagens utdannelser.

Skrevet

Ikke dårlig selvbilde. Yrkesstolthet!!!!!!

 

Mulig tante er en koslig betegnelse, men i likhet med skolen så driver vi med pedagogikk i barnehagen.

Ser ikke helt hvorfor vi da skal forbindes med kos......

Skrevet

Kos? Hvor står det at tante=kos?

Det jeg alltid har sett i ordet tante i barnehagesammenheng er en person som ikke er barnets mor, men som tar seg av det, bryr seg om det, passer på det, lærer det ting osv. Barnehagebestemor, da hadde jeg skjønt at dere ble sammenlignet med kos.

Skrevet

det er gammeldags og nedsettende å bli kalt tante.

Skrevet

Er det? Det er det ingen som har fortalt meg.. Jeg er ikke gammel, og har aldri ment det nedsettende..

Skrevet

Hva er det for et utvalg folk her inne? Har dere hatt hodet under en stein de siste årene?

 

Jobber ikke i barnehage, men har nå jammen fått med meg at tante er ikke noe man kaller de ansatte i barnehagen. Her har folk flere års utdannelse og da er ikke tante det de fortjener å bli kalt. Det er så koselig...? Kjenner ikke så mange som jobber i barnehage, men de jeg kjenner jobber MYE. Er selv tante, jeg har lov å skjemme tantebarna litt bort og gi de tilbake til foreldrene når de griner. Dette forbinder jeg med tante, altså noe koselig, ikke lange arbeidsdager der man tar seg av andre sine barn.

 

Nei, skjerp dere og sett pris på den jobben andre gjør for å passe på at barna deres både har det trygt i løpet av dagen og stiller rustet til de skal begynne på skolen. Verden har forandret seg litt siden barnehagetante var et helt greitt og koselig ord å bruke:)

 

 

Skrevet

Jeg sier det til deg nå hvordan jeg og mine kolleagaer oppfatter det

Skrevet

Er det ikke kos å jobbe i bhg ?Det syns jeg når jeg jobbet i bhg.

Og jeg håper virkelig at mitt barn får masse kos og koser seg i bhg ..

 

Jeg skjønner heller ikke hvorfor det er så ille å bli kalt tante ?

 

Og jeg kaller også en vaskedame for en vaskedame.

 

 

Og du som sammenlignet neger med tante ,er du HELT fjern ?

Skrevet

Kan dere ikke bare akseptere at vi vil bli kalt for det vi er: førskolelærer, ped.leder. Min tittel er ikke barnehagetante!!! Kalte du læreren din for skoleonkel eller skoletante kanskje?? Synes dette viser til at vi som jobber i bhg ikke blir tatt like alvorlig som lærere i skolen gjør. Vi gjør faktisk en veldig viktig jobb :-p (som jeg trives veldig godt med å gjøre!)

 

 

Skrevet

Jeg kalte læreren min for frøken da jeg gikk på barneskolen, jeg..

Skrevet

Ville du kalt henne for frøken den dag idag, om du hadde gått på skolen??? Eller ville du brukt hennes navn???

Skrevet

Jeg ville kalt henne for frøken .

Skrevet

Da tipper jeg du får et veldig rart blikk!

 

Kan dere ikke bare godta det vi ønsker og respektere det, og slutte med å kverrulere om hvorfor vi ikke synes det er så KOS å bli kalt for tante. Forstår dere det ikke så kan dere f*** meg godta og respektere det uansett!

Skrevet

Blir en brannKONSTABEL like såret over å bli kalt brannMANN tro?

Skrevet

Herregud ...

Jeg tror verden holder på å klikke bak, fram, forann og til siden..

 

Når ble TANTE en skjellsord?

Hvem har fortalt dere at det er det?

(må jo være en eller annen idiot som fant ut av dette - og har ført det videre i "tante"bransjen - beklager, klarte ikke å dy meg).

 

Jeg skal fra nå slutte og omtale bhg. ansatte som "tanter" når jeg nevner de i sammenhenger... men jeg er fullt og helt like sjokkert over dette - Jeg er tydligvis en av de som har ligget under en stin i denne saken ... for det har gått meg hus forbi at TANTE har en stygg betydning :(

 

I skolen kalte jeg lærerene mine for FRØKEN og LÆRER (mann).

 

Skrevet

Jeg blir stadig vekk imponert over mangelen på hjerneaktivitet hos enkelte.

 

Når en hel yrkesgruppe ikke vil kalles tanter burde det være en selvfølge at man ikke kaller dem det. At enkelte dessuten ikke klarer å forstå hvorfor "tante" ikke er en hyggelig benevnelse sier mest om dem selv. På tide å trekke hodet ut av rompa kanskje? Vise litt respekt for de ansatte barnehagen? Men det vel kanskje de samme menneskene som synes neger er greit og fortsatt mener hysteri er en kvinnesykdom sentrert i livmoren?

Skrevet

Og du er så forstokket at du ikke ser forskjellen på frøken og lærer? Hvorfor skulle det være greit å nedvurdere kvinnene ved å kalle dem frøken mens menn fikk gleden av å være nettopp en lærer? Jobben var da vel den samme?

 

Tante er ikke et skjellsord i seg selv (det er vanskelig for meg å forstå hvor dmme enkelte er) men det blir en ubetydeliggjøring av menneskers kompetanse. I tillegg er det respektløst å bruke betegnelser grupper ikke ønsker. De barnehagen er sjelden tanten til ungen din. Det er derfor helt meningsløst å bruke ordet om dem. I tillegg har ordet beviselig blitt brukt for å degradere deres verdi og betydniing. Sånn historisk sett.

Skrevet

Anonym 08:23

 

Der så du det så fint i siste setningen.......

 

I skolen KALTE jeg lærerene mine for frøken og lærer....

 

Før i tiden brukte man det ordet, men IKKE nå lenger....aksepter og respekter det! Din lille hjerne trenger ikke forstå hvorfor (du er jo så trangsynt at det vil du aldri forstå alikevel).

 

Skjønner ikke at dere som ikke forstår skal kverne på dette om igjen og om igjen.........

 

Jeg elsker å bli kalt tante av MINE tantebarn, men å bli kalt det i barnehagen gjør meg trist og sint. Det sårer min yrkesstolthet! Og når vi sier yrkesstolhet hvorfor må dere da si at vi er så hårsåre.... *fatter og begriper ikke*.

 

Skrevet

Ingen som kaller de som jobber med barna våre for "tanter" mener å være nedsettende. Men generelt så brukes ordet "tante" ofte om eldre damer, og derfor føles det vel litt nedsettende.

 

Da jeg gikk i barnehagen (for 100 år siden ,he-he) så var det vanlig og kalle de som jobbet der for tante Kari, tante Lotte etc, og de kalte seg selv for det framfor barna.

 

Jeg synes ikke ordet i barnehagebetydning er nedsettende, men ja,- koselig. Men jeg kunne aldri tenkt meg og benytte meg av det, nettopp fordi jeg vet at de ikke liker det. Og da er det jo ikke så koselig lengere. Ordet "tante" kommer til å dø ut, og da slipper vi denne diskusjonen noe mere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...