Gå til innhold

Barnehage tanter


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har de ikke navn? Jeg kaller de ansatte i barnehagen for Hilde, Ida, Morten osv. Det er ikke noe problem det. Kaller du de mannlige ansatte for onkel også?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker navnene deres aldri tante/onkel.

Sier dere vaskedamen til renholderen på jobben også?

Skrevet

Du klarer heller vel ikke å si ansatte???

Skrevet

Vi er ikke usikker på vår rolle.. men tenk deg om.. Har du noen sinne sett en jobbanonse, som søker etter "barnehagetanter"??

Vi er asistenter, det er det vi er utdannet som.. Man kaller leger for leger, overleger for overleger, politi for politi og sykepleiere for sykepleiere (som eks.) Burde du ikke da bruke rett tilkalling til oss også? Når du skriver barnehagetante virker det som om du småeliggjør vårt yrke, at vi ikke har en "ekte" utdanning, for vi er jo "bare tanter".. Er en grunn til at det ikke kalles for tanter lenger, men asistenter!

Skrevet

Barnehagetanter er som oftest arrogante og hissige. Samme hva man sier eller gjør så finner dem noe å klage på.

Tullete kvinnfolk hadde vært mer egnet kalle dem.

 

Gratulerer med dagen forresten!

Skrevet

Er fremdeles forundret over mangelen på respekt for en yrkesgruppe som har ansvar for det kjæreste dere har, nemlig barna deres.

 

Har jo lest nok av innlegg her inne hvor dere klager på opplegg og andre ting i barnehagen, samtidig som dere bagatelliserer yrkesrollen vår.

 

Barnehagen hører inn under kunnskapsdepartementet og er endel av et livslangt læringsforløp for den oppvoksende generasjon.

Bak all "kosen" og klipp-og-lim aktivitetene så ligger det faktisk mye pedagogikk. Det vi gjør med barna har altså en hensikt utover at det skal være gøy og koslig. På lik linje med lærere i skolen lager vi målplaner hvor hensikten er å gi barn økt kunnskap på en måte som er tilpasset deres alder og modning.

Vi er profesjonelle yrkesutøvere som har lovfestede styringsdokumenter å jobbe ut i fra.

Som ped.leder er det min oppgave å planlegge aktiviteter med barna og gi assistentene veiledning slik at de også skjønner hensikten bak det vi gjør i det daglige.

 

Men dere bryr dere kanskje ikke nok om barna deres til å verdsette personene som faktisk gir barna deres kunnskaper og ferdigheter som gjør dem istand til å tilegne seg mer kunnskap når de begynner på skolen.

 

 

Skrevet

Det gjør meg oppriktig trist at småbarna skal oppdras av noen som mener at den sosiale biten er mindreverdig.

Små barn har ikke vondt av å være i uhøytidelig lek, de bryter ikke sammen hvis de ikke deltar i et topp-pedagogisk opplegg.

Det er de voksne som har bestemt at det trenger dette, så de voksne ikke skal føle at barnehagen er en oppbevaringsplass.

 

Men hva med barnas behov? Barna har behov for personlig oppmerksomhet og kjærlighet, noe de ikke kan få i barnehagen.

Skrevet

Hva er det som er så negativt med ordet tante?

Jeg er fullt klar over hvilken fantastisk god kompetanse disse damene og mennene i vår bhg. har - og har stor respekt for alle sammen.

Men at ordet tante skulle være så negativt ladd - hadde jeg aldri trodd..

Skrevet

Jeg er sykepleier og det plager ikke meg om noen sier søster.

Skrevet

At barnehageansatte skal ta æren for at barna greier å lese og skrive når de begynner på skolen, blir bare latterlig...99% av barna har alltid greid å lære seg pluss og minus selv om de ikke var innelåst i en barnehage fra ett års alder.

Skrevet

Synes jeg ser du kalle læreren til ungen din skoleonkel eller skoletante :-p

 

Kanskje du skjønner tegninga mer da???

Skrevet

Det forteller meg ganske mye om hvor lite du vet om barnehagen som pedagogisk instutisjon.

 

Både når det gjelder lek og sosial kompetanse så ligger det uendelig mange tanker bak. Hva er god lek for barn? Hvordan legge til rette for at alle barn opparbeider seg god lekekompetanse? Hvordan lære barn konflikthåndtering? Hva kan vi gjøre for barn som ikke har gode lekeferdigheter? Hva slags lekemateriell kan gi best stimuli for at barna kan ha gode lekeopplevelser?

 

Alt som skjer i en barnehage ligger det mye pedagogikk bak, også de aktiviteter som ikke er voksen-styrt.

 

Og det er ikke de voksne som har bestemt at vi må "finne på masse ting" slik at det ikke bare blir en oppbevaringsplass. Rammeplanen, som er vårt viktigste styringsdokument i tillegg til lov om barnehager, er basert på kunnskap om barn. I barnehagen skal barn få kunnskaper, ferdigheter og kompetanse som kommer godt med senere i livet.

 

Og selvfølgelig er det viktig med personlig oppfølging og kjærlighet også. Noe som også er ivaretatt av Rammeplanen.

 

Og til deg som sa noe om at barn til alle tider har lært å lese når de begynner på skolen, så kan jeg fortelle deg at forskning viser at barn som har gått i barnehage har et forsprang når det gjelder tilegnelse av faglig kunnskap når de kommer i skolen.

 

Det er faktisk mye læring i lek!!

Skrevet

Så glad jeg er for at du ikke jobber i mine barns barnehage. Du høres ut som en forferdelig ubehagelig person som mange foreldre har problemer med.

Fløtepus altså, men det var vel innlysende.

Skrevet

Anonym 13:47 nå er det du som har noe som er løst oppe i topplokket ditt :-p

 

Fløtepus høres ut som en flott ansatt som ivaretar både barn og foreldre.

Den kommentaren din var betraktelig usaklig!

Skrevet

Til anonym 13.47,

 

Kanskje jeg jobber i din barnehage uten at du vet det!

 

Skjønner at det kan være vanskelig å forstå at vi faktisk er fagpersoner som har en begrunnelse bak det vi driver med. Det er jo ganske tydelig at mange er ganske uvitende om hva barnehagepedagogikk er.

 

Prøver etter beste evne å drive litt opplysningsarbeid, men det faller tydeligvis i dårlig jord siden tilbakemeldingene jeg får fastslår at jeg må være både ubehagelig å jobbe med og at jeg er hårsår og usikker på egen rolle.

 

Anbefaler alle å sette dere litt mer inn i hva arbeidsoppgavene til ansatte i barnehagen faktisk er siden holdningen generellt her er at barnehagen er en oppbevaringsplass for barna deres mens dere selv er ute å utfører de viktige jobbene deres!

Skrevet

Jeg er sykepleier med 1,5 år videreutdanning og ett år master, dvs 5,5 år med høyskoleutdanning... Synes det er helt greit å bli kalt søster jeg... Derfor så ser jeg ikke problemet i å kalle de ansatte for tanter heller! :o)

 

(Jeg kan skjønne følelsen av degradering, men jeg selv føler meg i hvert fall trygg nok i min rolle til å la meg bli plaget av å bli kalt søster!)

Skrevet

Jeg er assistent i barnehage.

Dette går vel mest på likestilling føler jeg. Dete r det jeg har fått høre på jobben hvertfall, at vi ikke skal kalle oss selv/godta at andre kaller oss barnehagetanter. Fordi det er gammeldags og vi har også mannlige ansatte. Vi er ansatte i barnehage, assistenter/ped.ledere/fagarbeidere. Jeg kan for min egen del gjerne bli kalt barnehagetante, syns det bare er et koselig ord jeg. På min arbeidsplass merker jeg meg vel at det er de som er mest opptatt av utdannelsen og tittelen ped.leder, og de veldig likestillingsbevisste som ikke vil bli kalt barnehagetante.

Skrevet

Noen ganger synes jeg det er koselig med barnehagetante, men andre ganger ikke.

 

Det jeg ikke liker er når foreldre sier: Gå til tanten du, mamma må gå på jobb. Dette signaliserer at de ikke ser poenget med å lære mitt navn og det reagerer jeg på. Jeg er tross alt en viktig voksenperson i barnets liv, og da burde de bry seg nok til å lære mitt navn.

 

En annen ting er når folk spytter ut ordet på en nedlatende måte "barnehagetanter er sånn og sånn". For oss pedagoger er "pedaogene sitter bare på møter og kjenner ikke barna, det er assistentene som gjør den egentlige jobben. De er medmennesker, og serverer ikke bare oppgulp de har lest i en bok" en fordom vi noen ganger møter. Det føles værre for meg enn å bli titulert som tante.

 

For meg er det viktig at foreldrene vet at min rolle er leder. Det er hovedsaklig fordi jeg vil at enkelte henvendelser skal komme til meg. Spesielt om det er noe de er misfornøyd med. Det er ikke mine medarbeidere sitt ansvar å få "kjeft" for noe jeg er ansvarlig for.

 

Assistent er nok heller ikke en heldig betegnelse. Pedagogisk medarbeider er mye mer beskrivende for hva jobben deres er.

 

Det jeg liker minst med tantebetegnelsen er at jeg jo er glad i barna på jobben, men mine tantebarn er helt spesielle for meg. Jeg blir nesten litt sjalu med tanken på at de skulle kalle noen andre tante;-) Og de er de eneste jeg er tante til.

Skrevet

I vår bhg så går alle personalet på fornavnet. Barna lærer navene til personalet når dem begynner i bhg, og blir kalt for det dem heter. Ingen som har kalt dem for barnehage tante eller noe i den duren. Syns det er greit, så lenge bhg personaler ikke liker å bli kalt for tanter.

Skrevet

Jeger helt enig i at det er merkelig at de er så redde for den benevnelsen, men så lenge det plager dem forsøker jeg å unngå det (men jeg må innrømme at jeg ler stlle av det).

 

Men i barnehagen kan greit bli kalt barnehageonkler, men det er muligens også like galt å si. Jeg unngår det også for å være på den sikkre siden. Uansett synes jeg det høres mye dårligere ut å være barnehage assistent enn ante eller onkel. Inviklet for andre er det også å holde orden på hvem som har hvilke tittler.

Skrevet

Kan jo være greit å øve seg mens barna er i barnehagen på hvem som har hvilken tittel. Vil neppe tro at læreren blir særlig glad om du feilaktig tar h*n for å være assistent.

Skrevet

Et lite spørsmål:

 

Dere som sier "tante" til barnehagepersonalet, sier dere også "søster" til sykepleiere, "purken" til politiet ( evt "onkel politi"), "vaskekjerring" til renholdere og "Frøken" til lærere? Altså ikke OM dem, men TIL dem? Eller er barnehagepersonalet de eneste "utvalgte" som ikke får ha en yrkestittel?

Skrevet

Jordmor

Brannmann

Helsesøster

...

 

Barnehagetante var betegnelsen på denne yrkesgruppen før det kom nye regler og utdannelser som ped.leder osv. Du ser ikke en helsesøster klikke i vinkel fordi hun ikke er søsteren din, gjør du vel?

 

Jeg forstår dere vil ha respekten dere fortjener fordi dere har en utdannelse, men det er da ingen som NOENSINNE har ment noe vondt med å kalle dere "tanter". Jag kalte selv de ansatte for tante Gerd osv da jeg gikk i barnehage, det var normalen da. Og jeg visste helt ærlig ikke at dette var blitt et problem før nå når jeg leste dette. Men har dere noe i mot det, så skal jeg for all del ikke si det, men regn med at det er mange som ikke vet at dette er et problem.

 

Og ja, jeg kaller renholderen på jobb for vaskedama til deg som lurte på dét.

Skrevet

Har du gått i barnehagen til tante gerd i Suldalen?

Skrevet

Fjaps: Helsesøster og Jordmor er faktiske yrkestitler og utdannelser. Det er ikke "tante". Brannmann heter egentlig brannkonstabel osv, men de kanlles ihvertfall ikke "onkel"...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...