Gå til innhold

En samtale fra NAV i dag....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjempebra tråd!!!

Ja, bortsett fra de sure kjerringene da....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

oh mine god for en tråd. taushetsplikt går på å tilkjennegjøre informasjon vedrørende navn, bosted eller personalia som gjør at folk kan knyttes til sak. det er jo ikke noe her som kan knyttes til person eller sak, ikke noooooe som er noe brudd på noe taushetsplikt her.

Når det er sagt kan jeg ikke skjønne at de NAV-ansatte alltid blir satt i samme bås..jeg er mye på mitt nav-kontor, og jeg tenker hver gang at disse fantastiske menneskene som orker å jobbe med så mye ufine folk, og skal forvalte et så stort regelverk, ære være dem,,

Et eksempel fra sist uke..

En ung gutt i 20-årene snakker med saksbehandler i skranken, lurer på hvorfor han ikke får penger lenger, er tydeligvis snakk om dagpenger.. NAvansatt forteller at han har fått 8 ukers ventetid da han ikke har møtt i kurs og ikke møtt til samtale med saksbehandleren sin 3 ganger... bruker blir sint og sier han ikke gidder sånt, han har dagenger og vil søke jobber selv, navansatt ser på skjermen igjen og sier at han har jo vært arb.ledig nå i snart et år på fulle dagpenger og da er det navs plikt å prøve gjennom f,eks kurs å få folk tilbake i arb,livet. Bruker kjefter og sier han har vedtal på 104 uker, og det er godt over et år igjen av dette, navansatte forklarer at det ikke er ment som 104 ukers ferie, bruker kjefter mere og mener det er hans egen sak og at nav ikke kan bestemme over han, navansatte prøver å fortelle at de jo de førtste 6 mnd får søke jobber og prøve seg selv om de ikke ønsker hjelp, men at de etter det må prøve å få til noe.....samtalen ender med at bruker tramper ut hyler og banner og sverter,...navansatt prøver også flere ganger å få brukeren til å ville bli med inn på et "samtalerom" i bakkant så de skal slippe å ta denne diskusjonene der alle andre er, men det vil han heller ikke...

NAV har masse krav på seg om å få folk vekk fra trygdeytelser og over i aktivitet, og jeg er ganske sikker på at fryktelig mange av de som klagre høyest på nav er folk som denne gutten som ikke vil noe, skal ha skal ha bare...

Hilsen superfornøyd NAV.bruker!!!

Skrevet

I dette tilfelle må jeg dessverre si at jeg syns den ansatte opptrådte uproffesjonelt. I et slik tilfelle ville jeg sag til bruker at jeg dessverre ikke kunne diskutere saken hans i et åpent kundemottak, men at han gjerne kunne få komme inn på et samtalerom der vi kunne snakke uten at andre kunne overhøre det. Dersom han hadde takket nei til deg ville jeg sagt at jeg ikke kunne kommentere detaljer i hans sak i andres påhør. I tilfeller der folk ikke skjønner sitt eget beste har vi også olikt på oss til å ivareta taushetsplikten.

Nav-dama

Skrevet

Jeg jobber også i ett sørvisyrke, har ikke så mye telefonkontakt, men desto mer "live" kunder. Man får jaggu høre mye rart...

Det er mange rare og ubrukelige folk som jobber på Nav (det har jeg smertelig erfart) men det er det samme kan sies om folk som jobber i butikk å! Men det er jo ikke representativt for ALLE som jobber der.

Og bare så det er sagt; kunden(brukeren) har ikke alltid rett :)

Og til dere snerper her inne: hvorfor er dere her? Dersom man ikke kan skrive om andre uten å spørre om lov hvordan funker det da å skrive syteinlegg om svigermor? Barnehagen? Ansatte? Mannen? Barna?

Jeg regner med at dere spør deres små håpefulle om dere kan sitere dem her inne?

Skrevet

Enig med nav dama her. Mange vet ikke sitt eget beste og legger ut om det ene og andre i alles påhør. Da må den i skranken prøve ivareta taushetsplikten for vedkommende best mulig, feks. ved å stoppe diskusjon. Men slikt skjer.. Vi har rutiner på dette hos oss, men det er ikke til å unngå at av og til greier vi ikke få vedkommende til å være stille...

En annen NAV -dame.

Skrevet

Jeg har aldri skrevet under på taushetserklæring til mine barn.

Men jeg har skrevet under på at jeg skal holde kjeft om det jeg får vite på jobb. Det gjør jeg, av respekt for de som stoler på meg.

Jeg er hverken sur eller snerpete, men følger de reglene jeg skal. Og det burde gjelde alle som har skrevet under på taushetsløftet. Jeg kan være uenig med mine klienter, men jeg løper da ikke inn her og roper det ut! Og selv om brukerne gjør det, så er det faktisk en del av min jobb å håndtere.

Jeg er her for å diskutere, og jeg lar meg ikke diktere til å mene det samme som deg. Men jeg diskuterer helt andre ting enn mine klienter - det kan jeg gjøre i interne møter.

Skrevet

er du helt tett i hodet eller?

er stor forskjell på å snakke om privat familie, og begynne å legge ut om brukere av div offentlige tjenester som du jobber for.

hvis du ikke ser den forskjellen da må du være ganske så treg..

Skrevet

kan være enig i at dette kan være drøyt i et pubmottak, men samtidig er det ikke alltid lett å få bruker til å ville være med bak. evt. vente å ledig samtalerom

(phjuu, vi skulle gjerne hatt flere hos oss) hos oss etterstreber vi også å ikke ta slikt i front, men når bruker står der, og er sint og ikke vil bli med bak, ikke vente, ikke bryr seg om om hele verden hører, for han skal bare ha penga sine...ja da er det ikke helt enkelt lenger... Men om damen over her fikk med seg så masse av samtalen over kan det jo også tyde på at det er veldig tett fra de ventende til skranken, her som jeg jobber er det ganske bra avstand, så skal mye til for at de ventende for overhørt, men spørs jo selvsagt...noen er jo ganske så høylytte...

nav dama 4 eller noe? var visst mange av oss her, skulle hatt vårt eget lille forum, haha

Skrevet

Er uansett ikke brudd på taushetsplikten. Det er stor forskjell på å referere til et kort møte/ telefonsamtale ved kundebehandling og en oppfølgingssamtale der det kommer fram private / intime detaljer rundt en brukers livssituasjon ol.

Skrevet

Jeg hang meg ikke opp i det, men det lyste ut, og jeg kom på at vi ble trent til å ikke si det i det hele tatt, vi skulle bare si at "den må rettes til blablabla" liksom.

Skrevet

Mange gravide navdamer her ja :)

Skrevet

Om de personene som dere henger ut her, leser dette, DA er det noen som kjenner igjen samtalen, og vil føle seg veldig uthengt! Man har taushetsplikt ja, og om du velger å tolke den helt bokstavlig så må du heller ikke glemme yrkes etikken din!

For akkurat DET ser det ut som at dere har "glemt" allesammen av dere "nav-dama 1,2,3,4,5" osv.

Jeg reagerte på denne tråden allerede fra det første innlegget, og tenkte, nei, ærlig talt, slike samtaler gjenforteller man bare ikke!!?? om man MÅÅÅ fortelle til noen andre enn deres egne kollegaer på pauserommet, så er det lengste man kan strekke seg å betro seg til sin partner- aller nødigst! Og til og med da, bør man ha dårlig samvittighet for å bevege seg ut på gyngende grunn mtp sitt eget yrkesetiske ansvar.

Ja, taushetsplikt, men ha nå litt yrkes stolthet innabords da, og ikke fdremstå som små spurver av noen fjortiser som fniser og fryder dere over å LEGGE UT samtaler dere har hatt med brukere MENS dere var på jobb, og utøvde et arbeid dere får betalt for. Dere har brukt mange år på å skolere dere for å være kvalifisert for å sitte der og ta i mot disse menneskene, da bør dere vel legge litt stolthet i å vite det at dette er noe av grunnen til at ikke hvem som helst kan sitte der på NAV kontoret å ta imot mennesker på telefonen slik dere gjør. Dere har gått minst 3 år på høyskole for å få få lov til å være der dere er- så ta dere sammen! vis respekt for dere selv og deres egen yrkesgruppe!!

Skrevet

Nå jobber ikke jeg i nav, men synst dette tolkes svart/hvitt. For meg så bli det akkurat om en omtaler uvennlige kunder i en klesbutikk etc.Ser ikke helt problemet. Synes tråden er morsom og underholdende, ikke noe mer enn det. Folk blir støtt for noe uansett så slik er det bare. Det kan faktisk ofte være at de som virkelig burde bli støtt i noen tilfeller, blir mindre støtt enn deres "beskyttere".

Må nesten le her, grenser til det latterlige, men for all del: God underholdning, ja det er det :D

Elsker anonymforumet her inne. Hormonelle gravide damer sitter og drøfter, blåser opp saker og slenger med leppa! Fantastisk :D

Keep up the good work, damer!! :D

Skrevet

Ha ha. Lyve meg rett opp i ansiktet på telefonen... For at det skal kunne skje må man liksom ha øyekontakt. :-P

Skrevet

Hihi! Morsom tråd =)

Skrevet

Når jeg ringer NAV, oppgir jeg bare saksnummeret mitt eller fødselsnummeret mitt, og forteller hva jeg vil. Har aldri hatt problemer med NAV på telefonen.

Så hvis jeg ringer deg, HI, kommer vi til å komme godt overens.

Skrevet

Men så er jo NAV ganske svart-hvit da:)

Jeg synes nok at noen av dere tolker deres taushetsløfte noe mer utvidet enn det jeg ville gjort. Man kan godt fortelle om vanskelige mennesker på jobb, men da skal man holde det internt. Vanskeligere er det ikke.

Skrevet

Er VG og Dagbladet på saken eller? Hahahaha

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...