Gå til innhold

Dette er hva som er galt med Norge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjære HI. Jeg skjønner at du har fått nok. Du har helt rett i de tingene du påpeker. Du skriver veldig bra.

Selv om jeg er etnisk norsk så må jeg utenlands av og til. Det er rett og slett ikke nok "luft" i Norge, med det mener jeg oksygen til hjernen.

Middelmådigheten er, som du påpeker, det norske ideal. Janteloven regjerer, ubestridt av alle andre enn Jan Thomas.

I skrivende stund har jeg tre små unger i utlandet, som skal lære seg et fremmedspråk eller to før de begynner på skolen i Norge. For å si det slik: Vi skal i møte med den eneste privatskolen i fylket denne våren.

Ikke la deg tirre av alle usaklige kommentarer her inne. Det er lov å spissformulere seg. Du trenger ikke flytte av den grunn. Norge trenger deg. Vær så snill og bli.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva vil du egentlig med dette innlegget?

Det er naturlig at man bor i og faktisk også vil bo i det landet man er født og oppvokst i. Det betyr ikke at man ikke kan bo andre steder eller tror at Norge er det eneste bra landet å bo i.

Hvorfor skal jeg ikke reise hjem fra en ferie i utlandet og tenke borte bra, men hjemme best?

Det jeg ikke forstår er hvorfor du fortsatt er her??? Har du det ille i Norge så er det ingen som vil holde deg igjen ved grensen.God tur!

Skrevet

Jer er også ganske enig med deg haha....men trives godt i Norge.

Men hvorfor forlange så mye? Jo mer man trenger jo mer ulykkelig blir man. Har selv bodd i flere utviklingsland noe jeg tror bidrar med at jeg kan "settle for less"

Skrevet

Kjenner meg ikke helt igjen i innlegget til Hi, joda Norge har nok rom for forandringer og forbedringer. Men si at Norge er middelmådig på det meste syns jeg er nesten litt drøyt^^ Hadde vi vært så middelmådige hadde vi ikke hatt alt det vi har her i Norge i dag, ingen av godene som skal sikre oss et stabilt og trygt liv. Vi hadde heller ikke vært en av de få landene som kom så godt igjennom økonomikrisen, vi hadde ikke vært en av de ledene landene innen fredsforhandlinger osv.. Så middelmådige på det aller meste er jeg faktisk dypt uenig i.

Og man kan jo undres hvorfor du fant deg en Norsk mann og bor i Norge hvis alt er så middelmådig eller galt?

Uansett er jeg overlykkelig for at jeg bor i Norge og kan oppdra mine barn her, det er absolutt mulig å forbedre Norge. Og det er sikkert kanskje nødvendig også, men Norge er fortsatt en av de landene i verden det er best å bo i. Så hvis alt er så ille her oppe, så er det ingen nordmann som vil stoppe deg fra å reise. Vi har mere nok med å holde en stabil innvandring fra alle de som vil bo her^^

Skrevet

Må jo si at du ikke virker spesielt voksen.

Først og fremst; klage på været. Ja, det får vi jo gjort mye med. Du viste vel litt om hvor Norge lå henn i verden. Jo lenger nord, jo kaldere....Her er det bare å kle seg vet du.

Sippe for at du ikke får kjøpt vin etter kl 18.. Så kjøp opp et lager da vel, eller kanskje du drikker litt vel mye...

At folk ikke sier unskyld, kan kanskje ha litt med deg selv å gjøre. Har stort sett opplevd hyggelige og greie folk jeg. Men så klart, om du bjeffer til de når de er uheldige å komme borti deg, så blir de vel så skremt at de glemmer å si unskyld.

Gikk sammen med et par elever på førskoleutd. som var direkte stokk dumme, så er enig i at sytemet skulle vært litt flinkere til å få ut udugelige studenter.

Men det har ikke sammenheng med om du får stipend, er skoleflink eller har mye penger. Dumme ubruklige mennesker finner man i alle kategorier.

Nesten værre at dumme mennesker kan kjøpe seg frem her i livet, baer fordi mamma og pappa har mye penger.

Det er lov å gå litt i seg selv. Kan jo hende du ikke er av de aller koseligste heller, så da blir jo livet litt kjipt mot deg.

Men lykke til i et annet land. Er nok ikke så mange i Norge som vil savne deg. Og det er jo i bunn og grund litt leit.

Skrevet

Jeg trives i Norge jeg. Men har veldig lyst til å bo på Sørlandet, men vil ikke flytte fra familie og venner..

Hvis utlandet er så mye bedre, så får jeg heller kose meg ekstra på ferie da.

Skrevet

...fordi du har forsikring til å betale for det...Uten nåla i vegger er det vel ikke state of the art i Algerie, ehller...

Skrevet

Og selv om det er irriterende med folk som begår lovbrudd og nesten ikke straffes her, så er det jol likevel slik at kriminaliteten er høyere i USA og tilbakefallsprosenten høyere enn her i landet. Det er greit at en del av grunnen til at vi har fengsler er at vi ønsker en form for hevn, men utenom det virker jo ikke de amerikanske fengslene så godt.

Skrevet

HI - jeg gadd ikke lese gjenneom alle sutreinnleggene dine, men lurer jo fælt på hvorfor du bor her og hvorfor du ikke drar ræva tilbake til landet du hører hjemme i? For Norge er jo sååå fælt. Så stikk da! Ingen som tvinger deg til å bo her, og det er vel ingen nordmenn som vil ha deg her heller. Beat it!

Skrevet

Helt enig med HI.

Nordmenn flest går med nesen i sky og tror de er verdensmestere i alt og alle.

Lille Norge er full av selvopphevdende nordmenn som er så snørrhoven at jeg blir kvalm og skjemmes av å være norsk i forhold til utlendingene i resten av verden.

Norge er ikke verdens navle. Så slutt å stirr på denne navlen deres!

Slutt å tro at vi er best i alt. Vi er nemlig ikke det.

Nordmenn har utrolig mye å lære av folk fra andre land. Høflighet, måten å ta seg av de eldre på, takknemlighet og ydmykhet.

Skrevet

Er hvertfall glad jeg ikke bor i Usa. En jeg kjenner har familie der, som nå må selger huset sitt...for mannen fikk sparken fra jobben for 6 mnd siden. Kona er syk (legen finner ikke ut hva som feiler henne), og dem har brukt mesteparten av sparepengene på sykehusregninger. Så nå skal denne familien på 5 flytte til en liten 2-roms leilighet, for dem har rett og slett ikke råd til å beholde huset sitt.

Så når jeg hører dette, er jeg veldig glad for at jeg bor i Norge.

Skrevet

-Det er for kaldt for mennesker her!

Det er nå hva man er vant til. Bor i Tromsø og sliter når jeg oppholder meg i varamere strøk. Og med kulder føler mage flotte ting, som vinteridrett, skikkelig julestemning, påskefjell osv. Er glad vi bor i et land med skikkelig årstider, ikke bare evig, sliten sommer...

-Det er bekmørkt halve året og altfor lyst resten av tiden

Jeg liker mørketiden og midnattsola, jeg!

-Det er så dyrt her.

Forsåvidt enig, men i forhold til løøingsnivået er det ikke særlig dyrt, og skatter og avgifter får vi gjen så det holder i gratis helsetilbud og stønader når vi trenger det. Det er ikke mange land som har et bedre system enn oss på den måten.

- Mat: Norskprodusert mat holder jevnt høy kvalitet. Det er verdt å betale for at vi holder liv i eget landbruk.

-Nordmenn tror alt er best i Norge, for no apparent reason..

Veldig mye er bra i Norge, sammenlignet med andre land. Vet ikke hvor han kommer fra, han utlendingen i familien din, men er det det så mye bedre der?

-Nordmenn er utrolig frekke i samspill med andre mennesker- de sier skjeldent unnskyld selv om de smeller handlevognen borti deg eller dytter til deg på buss, trikk, etc.

Forsåvidt enig.

-Oslo er en skitten vits av en drittby

VELDIG ENIG!!! Men det finnes mange flotte steder i landet, Oslo er unntaket!

-Alle som er halvdumme eller i beste fall ureflekterte som virkelig burde avstå fra høyere utdannelse, kommer inn på lærerskolen eller BI og blir dermed enten de som skal lære opp fremdtidige generasjoner, eller næringslivstopper...Go figure hvorfor Norge er middelmådige på det aller meste...

Norge er slett ikke middelmådig påd et meste, vi har bl.a. verdensledende forskere innenfor mange fagområder. Vet ikke hvorfor slektningen din mener har har så voldsom oversikt over alle slags områder, men han høres egentlig ut som en skikkelig viktigper:)

-Det er ikke lov å være flink.

Det kommer an på, innen en del miljøer er det helt OK å være flink, f.eks. inennfor forskning og idrett.

-Alt handler om å ikke skille seg ut, tro (vite...) at man er bedre til noe enn naboen..

?

En av tingene jeg forstår minst av alt: Hadde nordmenn trodd Norge var best for alt fordi de aldri hadde reist noe sted, det kunne jeg forstått. Men nordmenn er jo utrolig bereiste, og har dermed vært i andre land som for det første er mer egnet for menneskeliv (les: ikke minus 15 i ukesvis av gangen) og som for det andre knuser Norge på alle punkter hva gjelder kultur, mat, utdannelse, osv osv! Og likevel reiser dere sprengfornøyde hjem- why?

Fordi Norge totalt sett er eget meget godt land å bo i! Trygt, godt, egalitært. Hvis du ikke liker det foreslår jeg at du finner deg et annet land å bo i.

Hilsen takknemlig nordmann.

Skrevet

Jeg er enig i noe av det du skriver, men syns du skkriver paa en veldig arrogant maate og med tanke paa at du snakker om heoflighet saa kanskje du kunne tenkt deg aa utove noe av det selv. Du er amerikaner sier du ? Vel, du gir ikke inntrykk av at hoeflighet er deres sterkeste side heller.

Utover det saa er jeg enig i at Norge er i det kaldeste laget , men det er da faelt lite aa gjoere med det. Og det er tilsvarende mange andre steder.

Ting kan vaere dyrt i Norge, men jeg syns ikke maten er det verste. Syns det er verre med f.eks underholdning som kino, teater, konserter ol. det er opp mot 4 ganger saa dyrt i norge kontra her hvor jeg bor. For ikke aa snakke om museum og den type ting...

Waitrose er crap saa det tror jeg skyldes mer vanen enn hva som faktisk er godt,og det er dyrt. Carrefour er da virkelig ikke mer enn middelmaadig. Stort og innholdsrikt, men mye dritt der ogsaa.

Angaaende at vi er middelmaadige saa ser iallefall ikke folk ut til aa vaere av den oppfatningen her jeg bor.

Hva har faatt deg til aa oppholde deg i Norge i 12 aar hvis du er saa midfornoeyd da ? Og ikke si mannen, dere kunne vel ha flytta mye foer ?

Skrevet

Det har vel tatt henne 12 års tålmodighet å finne ut at det er dette som ER Norge i et nøtteskall.

Skrevet

Wow, her tennes det på alle plugger ser jeg.. For å svare på det siste- de første 4-5 årene i NOrge var ok. Jeg lærte språket, fikk barn, ble vant til å bo i Europa, var ny forelsket, etc. men så begynte jeg å bli mer og mer irritert over attituden til de fleste nordmenn jeg har møtt, og det er den dette innlegget hovedsaklig handler om; at alt liksom er så veldig fantastisk her. Vi er mange som faktisk er totalt uenige i det, det er her, som selvfølgelig de fleste steder, mye å ta tak i og tenke over- men det skull eman virkelig ikke tro utifra alle dere her inne sm sitter og lovpriser Norge på områder man faktisk er helt middelmådig på.

Og til deg over her som mener at Norge er ledende i verden ift fredsfremming: haha, den er god, med tanke på at Norge ga, i mange år, hundrevis av millioner kr til Yassir Arafat, en tidligere terrorist, i 'fredens navn'. He-re-gud. Do your homework, ass.

Og til deg som mener at kvaliteten på norsk mat er så veldig topp- nei den er faktsik ikke det.

Men det er jo tydeligvis mange av dere som er fryktelig stolte over å være norske- personlig skjønner jeg ikke hvorfor, men dere om det.

Jeg personlig gleder meg til å flytte!

hi

Skrevet

Jeg er 100% norsk og 100% enig med deg.

Skrevet

De fleste mennesker er stolte av landet de kommer fra og missliker at andre rakker ned på det. De amerikanerene jeg har møtt er ikke noe unntak. Blir ikke du også provosert av folk som bare har neggative ting å si om USA?

Jeg personlig oppfatter ikke amerikanere generelt som høfflige. Jeg oppfatter dem som brautende og selvopptatte. For meg med mitt verdisyn er det veldig lite sjarmerende. Jeg liker ikke når folk later som de er nære venner etter en ukes bekjentskap. Det du oppfatter som inkluderende og generøst oppfatter jeg som påtrengende. Hvem bestemmer hvem av oss sm har rett?

Slik er det nok med mange ting. Den kulturen vi har vokst opp med påvirker oss mye. Det finnes ikke et generelt verdisett som vi kan bli enige om. Derfor blir det også veldig vanskelig å vurdere hvilke land som er best og værst.

Mannen min er Tysk. Han har bodd her snart 15 år og har ikke noe ønske om å reise tilbake. Til og med for ham er det vanskelig å finne ting som er bedre i Tyskland enn i Norge. Han har veldig likt bilde av hva som er et "godt liv" som klisjeen av en nodmann har. Du har tydlig vis ikke det. Da er det jo veldig fint at du harmuligheten til å flytte til et sted der dine verdier blir høyere verdsatt og han har muligheten til å bli her hvor verdisettet er nær det han foretrekker.

Skrevet

Jeg burde egentlig skrevet på engelsk siden vi begge er amerikanere, men virker galt på en måte å gjøre det. Jeg er enig i noe av det du sier, men ikke alt. Men jeg forstår hvorfor du sier det du sier, og noe av det har du faktisk taken right out of my mouth.

Vi bor her fordi min norske mann trodde han hadde lyst å bo her igjen da vi flyttet hit. Da hadde han vært i England i 8 år. Han fant fort ut at her var det ikke så bra likevel, men da var det for sent. Nå er det 10 år siden og vi er her fortsatt. Jeg liker meg bedre, han liker seg mindre. Jeg har lyst å flytte hjem i et par år for at ungene våre skal bli bedre kjent med amerikansk kultur, gå på amerikanske skoler, og ikke minst, bli kjent med min familie; han har lyst å flytte dit permanent. Jeg kan finne noe godt i å bo her i Norge; han finner ingenting. Det er da ikke alle nordmenn som synes det er så jævlig godt å bo her. Hvorfor flytter vi ikke da? Jo, fordi han er sykepleier og synes at godkjenningssystemet i USA for å bli godkjent sykepleier er dumt og derfor har ikke lyst til å lese til eksamen. Er forsåvidt enig i ham, men vil han flytte dit, så må han nesten gjør sitt for å få det til. Mener nå jeg.

Men egentlig er jeg mer nysgjerrig på deg. Du skriver veldig bra, godt gjennomtenkt. Kunne tenkt meg å prate litt mer med deg privat om du har lyst å sende meg pm.

Skrevet

Herregud, HI, du er helt ute! I følge "Human Development Report" i 2005 lå Norge på verdenstoppen! Blir man født i Norge har man så og si de beste forrutsetningene til å en dag kunne bygge opp et godt liv. Dette innlegget var bare latterlig!

Og jo, man får tak i gode matvarer i Norge. Det kommer helt an på hva du handler. Hvis vin i butikken er din hjertesak, så skal du vær-så-god få lov til å være misfornøyd, men da må jeg få lov til å mene at du har en vrangforestilling når det gjelder ditt syn på hva som er viktig i livet.

Jeg har bodd i Italia og jeg kan si det at enkelte matvarer koster det dobbelte på Carrefour (som du så stolt roser i skyene). De selger forresten ofte dårlig og seigt kyllingkjøtt og en gang ble jeg ekstremt dårlig etter å ha spist blåskjellene deres. Meny i Norge har et like godt utvalg som dem. De noen-lunde billige klærne er ikke bare stygg, men har dårlig kvalitet (med mindre du vil betale mer enn 100 euro for en genser). Og ja, enda en ting. Du ser ikke et stygt kvinnemenneske på italiensk tv! En journalist kan være så god som det går an, men er hun stygg blir hun garantert ALDRI ankerkvinne. Kanskje det har noe med at en korrupt mannsjåvanist er landets statsminister??

Ikke kom med eksempler som Italia, Spania, Frankrike hvor det ikke en gang er arbeid for mennesker! Hvor folk blir utnyttet på arbeidsmarkedet, hvor fedre og mødre jobber 10 timer døgnet hver dag for å forsørge barna sine og som til sammen tjener 1500 euro i måneden.

HI, du fremstår som mindre gjennomtenkt!

Skrevet

haha figa, du har nok misforstått litt! Jeg snakker om hvordan jeg personlig opplever å bo i Norge. Jeg er enig i at hvis man er middelmådig i utgangspunktet, er Norge et fantastisk sted å bo- du får utdannelse, 'god, gratis skole', helsevesen, etc etc- flott hvis du er bang on average. Er du, på den annen side, litt mer avansert så er tilbudene i Norge forskrekkende små. Hvis du er smart og vil ha en god skolegang- forget it. Hvis du har god råd og vil bruke penger på god mat, vin etc-forget it. Hvis du ønsker å omgi deg med høflige, vennlige mennesker- forget it.

For meg, og for veldig mange andre er Norge ikke verdens beste land å bo i. Not even close.

HI

Skrevet

Hvis du ikke liker deg i Norge så er du mer enn velkommen til å flytte!

Kan godt hjelpe deg over grensen jeg.. :)

Skrevet

For meg er Norge verdens navle! Og tydeligvis for en HAUG av andre verdensborgere, hvorfor kommer de hit hvis ikke Norge er fantastisk? Jeg blir så himla provosert av de jævla utlendingene som kommer til Norge og klager og krever, de ville ikke fått så god behandling et annet sted! Jeg hadde da for faen ikke reist til USA og forventet å fått jobb ut i fra utdannelsen min når jeg IKKE KAN FLYTENDE ENGELSK! Da måtte jeg ha tatt en kjip job da, til jeg lærte meg språket! Og jeg hadde da langt mindre ventet å FÅ SNYLTET PÅ VELFERDSSYSTEMET! Dette her ble veldig utenfor, men at en utlending klager om Norge, det provoserer meg! Utlendingene er i ferd med å ødelegge norske verdier, det stikker i magen å tenke på at jeg setter et barn til denne verden.

Skrevet

Dette var et meget klokt og flott innlegg av en amerikaner (IRONI). Herreminhimmel! De fleste vet vel at amerikanere mener at alt i USA er best og at de setter seg selv höyere enn alle andre, derfor blir det også en dobbel provoksjon at HI har akkurat den nasjonaliteten! Se til din egen nasjon för du klager på alt som er dårlig i Norge! Jeg kan nemlig nevne mer enn en grunn til at USA ikke akkurat har noe å stille opp med .......! Og du, du har faktisk et eget valg. Om du ikke trives FLYTT

Skrevet

Underholdende er du i hvertfall, men jeg må innrømme at jeg lurer på hvorfor du som er så smart, "avansert" og i tillegg rik har blitt boende i 12 år på et sted du ikke trives. Hva skal du med de tingene om de ikke gjør deg noe lykkligere, og hvordan kan det ha seg at en som er så smart etter 12 år enda ikke har lært å tyde kodene i den norske væremåten?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...