Gå til innhold

Dette er hva som er galt med Norge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror jeg stopper her. Skjønner at det ikke går an å ha en sivilisert diskusjon med et menneske som lirer av seg så mye usaklig som du gjør.

Ha en fin uke, god bedring og lykke til!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

da er mitt sposrmaal til hovedinnlegger, hvorfor bor du her??????

blir mektig prvosert av deg!!!

Gjest Sauen og ungene
Skrevet

Mye som er litt kjipt i Norge, men om man sammenligner norge med f.eks land i den tredje verden har vi det ikke så ille allikevel.

Skrevet

Fordi jeg er gift med en nordmann som må bo her i 7 mnd til. En eneste grunn.

Skrevet

Hei,

Dette var et av de dummeste innleggene jeg har lest på lenge!

Begynner å bli litt lei av sytete, klagete folk her i landet (norske eller ikke norske)!

Har du et hus og bo i?

Har du en dyne til å holde deg varm på natten?

Har du vann i springen?

Listen min her kunne vært lang!

Vi har det så godt at vi ikke forstår det selv engang..

Det er pinlig å høre på slike sytere som deg, HI!

..og flere andre av dere bortskjemte folk!

Skrevet

Ja, da skal det bli godt å være kvitt deg om 7 mnd.

En mindre idiot her til lands!

HadePÅbade

Skrevet

Sikkert mye som er mindre bra her som i alle land. Hva gjør USA så mye bedre enn alle andre land? Eller England, Irland og andre vestlige land for den saks skyld?

Man trives vel best der man er fra. Jeg kunne ikke tenke meg å bo i USA. Og jeg kunne ikke tenkt meg å rese dit på ferie heller. Og det av den enkle grunn: Det interesserer meg ikke. Amerikanere glemmer forresten ofte at deres kultur er an blanding av kulturer fra lykkejegere verden over. Mange nordmenn reiste over og ble der og er en del av kulturen der i dag. Men jeg kan ikke se at det er mye mer kultur der enn i andre land.

Hvis man kommer til Norge med et håp om å kunne kjøpe seg til alle goder, er vel det naivt?

Klimaet kan hverken vi eller politikere gjøre noe med. Skal du bo her, bruk det tøffe trynet ditt til å ta på termodress i stedet for å furte over at du ikke kan bruke høyhelte sko. Sutring er ok når man er 2 år og ikke vil ha på dress eller varme klær, men du er en voksen dame! Kjøp klær etter vær!

Vi kan jo lage en liste over alle land i hele verden? Eller HI kan fortelle meg hvorfor USA er så mye bedre. Er det fordi du som småbarnsmor har muligheten til å drikke deg drita etter klokka 6 om kvelden og kjøpe/grine deg til å få det du vil ha? Fordi at alle ikke får lik sjanse til utdanning og at en gang fattig- alltid fattig stemmer i 90% av tilfellene?

Skrevet

Det er nesten så jeg håper får hjerteinfarkt og kreft og at hun føder en unge (med planlagt keisersnitt seff) med et handicap som gjør denne avhengig av hjelp 24/7...I norge hadde hun fått begge operasjoner UTEN og betale en krone, OG "Lønn" i periodne etter hvor hun ikke kunne jobbe..HUn hadde sluppet og sende ungen på institusjon, men fått hjelp i hjemmet, samt avlasting..

Nei, sykehusene er ikek perfekte, nei avlasting og hjelp til foreldrer med "spesielle" barn er ikke perfekt..Men den vil heller aldri bli perfekt for alle..

JA, jeg synes det er bedre at HELE landet kan få den utdanning og den legehjelp de trenger på et GODT nivå, enn at noen få av landets elite skal få den BESTE utdanning og legehjelp i verden, mens resten må leve på lykke og fromme...

Er man fra Norge og har penger til det så kan man bruke dyre, spesialiserte klinikker og sykehus i andre land..Man kan sende barna på eliteskoler...Ikke I Norge, men man KAN få det..Man KAN velge og føde med planlagt keisersnitt, dra til AMerika f.eks, om man vil det.Har man penger til det.Det er INGENTING som stopper en nordmann med penger fra og kjøpe seg det beste av det beste.. Så har man ræva full av penger, som er nødvendig i alle andre land det er "bedre og bo i", så kan man velge og bruke det norske, offentlige gratis tilbudet om man vil det,- eller kjøpe det beste av det beste om man vil det....

VIl man ha et samfunn hvor kun de med penger betyr noe, så vær så god og klag..VIl man ha et samfunn hvor det er liten forksjell mellom fattig og rik, hvor alle barn som blir født ahr mulighet til å få et godt liv, ja da må man "dele på godene":...Man må nøye seg med det nest beste, for at alle skal ta del i velferden..Og det godtar jeg gjerne, for jeg synes det er trist og tenke på at foreldrenes "status" i samfunnet skal bestemme min fremtid før jeg ble født.. Et samfunn hvor kun de med spisse albuer, liten moral og null samvittighet har mulighet til å komme seg opp og frem, så fremt man ikke har DRITflaks....

Ang alkohol, nordmenn KAN ikke og drikke på middelhavsvis, DERFOR er det som det er.....Bare se hvor alkoholisert mange nordmenn osm flytter til utlandet er/blir....Innrøyka alkoholikere mange av de gitt...

Skrevet

Da er vi vel bare fundamentalt uenige, da vet du.

Og du- det er jævlig dårlig stil å ønske kreft, hjerteinfarkt og handicappede barn på noen- dritfrekt, faktisk. men det er kanskje typisk norsk?

Skrevet

En ting skal Hi ha, til å bare ha bodd i Norge i syv måneder og ellers bodd i utlandet og er fra USA så skriver hun jo bedre norsk enn de fleste her inne. Mange av mine venner fra utlandet som har bodd er i et tiår skriver ikke så godt norsk engang...

Et forumtroll kanskje????

Skrevet

Mamma'n til william hvorfor flytter du da ikke? Er fri arbeidsflyt i hele europa så det skal da ikke være noe problem? Vil man så kan man!

Skrevet

Hvis du hadde kunnet lese, hadde du sett at jeg har bodd her i snart 12 år og skal være her i 7 mnd til.

Skrevet

Nei, jeg ønsker det ikke for noen..Men noen trenger en realitysjekk noen gang.. FOlk flest kan gjerne SETTE SEG INN I en slik situasjon..Men de som mangler empati f.eks, har ikke evne til å tenke seg at noe slikt kan skje, synes ikke synd på de det skjer med, og har heller ikke evne til å TENKE SEG at det kan skje en selv...Og når noe slik skjer med en "sånn person" så roper man opp om at hele verden bør synes synd på seg selv, staten bør dekke alt, samt betale millioner av kroner i lønn hvert år, resten av livet, som "tort og svie" for at man har måtte gjennomgå noe så forferdelig i livet sitt.... At du tar en "slengbemerkning" så alvorlig tyder på at du kanskjer er en av de som mangler den evnen..Altså evne til å se at ting KAN skje..Selv den rikeste person, med beste utdanning og beste betalte jobb kan møte veggen....Og i "ditt paradis" hvor penger styrer, så er det ensbetydende med å miste sin plass i paradis, havne på gaten og leve av folks almisser.........

Kunne tatt i litt mindre og ønsket HI dyseleksi i stedet..I et elitesamfunn hadde ikke det gitt deg store muligheter til noe særlig fremtid ihvertfal..OM du ikke hadde rike foreldre som kunne betale din utdanning..... FOr med Dyseleksi i et land hvor kun de mest skolesterke får tilbud om studier, eller kun de pengesterke kan kjøpe seg det, så ville et geni med noe så enkelt som dyseleksi bli en taper...

Det er så greit og sitte på sin høye hest og ønske seg mulighet til å kjøpe mer, fordi man har så mange penger....Men den dagen man er uheldig så hjelper det ikke hvor mange penger man har på bok, om man ikke har NOK...Om penger skal få styre samfunnet..Det er jo DET du mener.....

De rike har "rett på" å få kjøpt det de vil ha i sitt eget nabolag..Mens de som ikke har penger bare kan ha det så godt. Når de er så dumme at de er fattige så....Det er det du sier...Det er det det lyder som i mine ører..

Og jeg er blant "eliten" som nok hadde fått dekt både "superskole" pga karakterer, og tjent meg rik på en god jobb grunnet "riktig" skolegang....Bra helse har jeg også i familien....SÅ billig helseforsikring hadde jeg i tillegg kunnet få....Alikevel så synes jeg at alle barn FORTJENER en rettferdig sjanse til å komme seg opp og frem her i livet.Selv om man bryr seg om andre menneskers følelser, eslv om mamma og pappa var uheldig og mistet jobben under krisen som var,- SELV om det er født med dyseleksi. Jeg synes folk som er uheldige og blir syke, eller mister jobben, skal ha mulighet til å fortsatt ha et nesten like godt liv som de hadde...

Et nyfødt barn er for meg like mye verdt..Selv om foreldrene er fattige, brune, muslimer, dyselektikere, psykisk syk, eller om barnet har et handicap eller annen "bagasje" som gjør at det vil trenge LITT mer enn andre barn for å fungere normalt... JEg vil bo i et land hvor et menneskeliv er VERDT noe. Ikke et land som verdsetter en etter tittel eller kroner på konto. Jeg ofrer med glede noen av mine egen muligheter for at Norge skal bli et slikt land.....

Skrevet

Ingen tvil om at HI tilhører den mørkeblå og svært konservative fløyen politisk, på randen til - elelr langt inn i-populismen!! Skal kunne kjøpe seg til alt- bare man har penger nok så ordner ting seg.. vet du hva, hvis du tenker slik burde du prøve Russland, korrupsjonens høyborg;)

Mht klima er jeg helt enig med HI, jeg haaaaater den satans kalde vinteren så ubeskrivelig intenst. Det er nærmest ubeboelig. hadde det ikke vært fordi jeg var født og oppvokst her, hadde hele min familie og mitt nettverk, samt utdannelse og jobb her så hadde jeg selvsagt flyttet nærmere middelhavet umiddelbart.

Jeg har selv bodd i Italia, elsket landet, vinen, maten, kulturen, språket og klimaet. det var billig å handle mat og det meste var bra. Men en ting gjorde imidlertid at jeg etter noen uker tenkte at her er jeg jammen glad jeg ikke skal bli boende: mannsjåvinismen!! Jge kunne ikke gå et sted uten å bli sett på og snakket til som et stykke kjøtt. Menn kom med komplimenter, slengkyss, kommentarer hvor enn jeg gikk- spilte ingen rolle om jeg hadde barn med meg eller om de var i en rolle som offentlige tjenestemenn. Så lenge mannen min ikke gikk med meg var jeg nærmest fritt vilt. I tillegg til at systemet var korrupt som fy der nede også.dette gjorde at jeg satte ekstra stor pris på likestillingen og likhetsprinsippet i Norge. Rettferdighetstanken, ingen skal kunne tilsnike seg goder, eller kjøpe seg ut av situasjoner- eller bli behandlet som et sexobjekt av politimenn eller andre.

dette stemmer bra over ens med mine livsprinsipper. Likestillingen har ikke kommet så langt noe annet sted i verden som i Skandinavia. Og jeg synes det er en befrielse å leve i et land hvor kvinne og mann tar like stor share av husarbeid, barneoppdragelse og hvor vi har offentlige ordninger som er blant verdens beste (jo det er de faktisk), som f.eks mammapermen. Hvorfor blir forresten Norge kåret til verdens verste land å bo i, om det er så jævlig..? Bortsett fra kjernen av Oslo har vi også en alldeles fantastisk natur, finnes ikke maken i land som f.eks Usa ihvertfall..

Aller sist: jeg var en stund kollega med en australsk geolog fra Sydney, og han sa at det var great luck å få muligheten til å reise til Oslo og jobbe her. Han ssa det var rent, lite forurenset, likestilt, mye oppegående unge menensker med høy utdanning og små barn (ikke bare white trash-folk som fikk barn tidlig), bra kulturliv i Oslo og bra strukturert samfunn. Han klaget hverken på kulda eller prisene- som jo er det verste med Norge i mine øyne, han var storfornøyd.. Så det finnes faktisk innvandrere fra vestlige kulturer som er uenig med deg HI. Noe sier meg at de innvandrerkvinnene du omgås som er enige med deg er bortskjemte hjemmeværende fruer a'la Anna Anka, som er vant til at money talks og ikke har høyere krav enn at man kan få kjøpt vin til alle døgnets tider, over alt.. I så fall forklarer jo det hele innlegget ditt. God tur hjem!!

Skrevet

PS. 15.07 her- en ting skal USA dog ha: de kan straffe forbrytelser der borte!! 3 ganger livstid for voldtekt og drap osv. Det er jo bare en vits hva man får for slikt iNorge, ute på prøve etter få år. Men det var vel det eneste jeg kan komme p åsom jeg synes er bra i uSA. det, og at alle amerikanere er flinke å shitchatte med folk:)

Skrevet

Når man sammenlikner et land med alle andre land kan man selvfølgelig finne mye som er galt, men jeg liker meg i hvertfal bedre her enn i noe annet land jeg har vært.

-Jeg liker vinteren og vekslingen mellom årstidene. Vinteren i Tyskland eller Danmark er for eksempel direkte deprimerende, kaldt, vått og innimellom slapsete. De få gangene det kommer skikkelig med snø blir det totalt kaos.

-Hvor mye lys og mørke man liker kommer nk av hva man er vant til. Jeg liker både sommeren og vinteren her.

-I forhold til lønnsintektene er det faktisk svært billig her. Det er svært få steder man bruker en mindre anndel av lønna si på mat enn her i landet for eksempel.

-Matvarekvaliteten er det mulig du har rett i på noen områder. Adre ting er bra her. Syltetøy er for eksempel vesentlig bedre her enn i de fleste andre land.

-Jeg møter sjeldent disse frekke menneskene som ikke sier unndskyld ol. Hva som oppleves frekt er nok ganske kulturbetinget. Jeg har opplevd mye som jeg oppfatter som frekt i utlandet, men som de som bor der muligens tenker på som helt normalt.

-Jeg synes heller ikke det er overvettes flott i Oslo. Det finnes en del fine steder og en del dårlige. Slik synes jeg det er i de fleste storbyer. Renholdet av gatene i Oslo er under pari men den er relativt grønn og trygg.

-Staussen til læreryrket kunne vært bedre, men det har sammenheng med at vi har så stor sysselsettingsgrad. Jeg er helt enig i at vi har en utfordring når det gjelder å gjøre skolen bedre, men jeg tror det har med mange flere ting å gjøre enn lærerene. Jeg synes også det er viktig å merke seg at Norge er et av de landene der elevene skårer høyest på trivsel.

-Det er lov å være flink og det er lov å skille seg ut. Begge deler er positivt. Det som ikke blir sett på som god takt å tone er å skryte av at man er bedre enn andre. Selv om du er veldig dyktig på et område betyr ikke det at du generelt er et bedre menneske. Likhetstankegangen er noe av det som har gjort Norge til et godt land å leve i.

Elles er jeg veldig glad for det gode sikkerhetsnettet vi har her i landet, at vi har relativt lite kriminalitet, allemansretten og muligheten til å bruke naturen osv.

Skrevet

Så dra deg for hælvette tilbake igjen der du kom fra da!!! Til Norge skal dere, men klage med en gang dere kommer hit - ja det er jo fornuftig! Å, stakkars meg jeg får ikke jobb. Å stakkar meg, det er så dyrt her. Å stakkars meg, det er så kaldt her. Å stakkars meg, jeg blir ikke inkludert. Å stakkars meg, jeg får ikke nok penger. BUHU!

Skrevet

I Norge bruker vi ikke ca 25% på mat, vi bruker ca 10%. Det er ikke mye.

Skrevet

USA har jo slitt veldig med snø denne vinteren. Så det er ikke unikt for Norge... Og er det ikke snø i USA, så er det fæle tornadoer.

Skrevet

Ja, stakkars deg som må være her. Alle andre land og folkeslag er nok bedre. Hva vil du med dette innlegget?

Skrevet

helt enig....bortsett fra at jeg pleier å si unnskyld

Og hvorfor jeg ikke flytter?? ville bli så mye pes å få katta ut av landet

Skrevet

Jeg gadd ikke lese hele tråden, og er nok uenig med deg i mangt. Men en ting er jeg forsåvidt enig med deg i at er på tryne - skolen. Her har Norge MYE å lære, men så lenge de rødgrønne sitter med makta blir vel den offentlige skole fortsatt en koseskole.

Utover det er det nok fordeler og ulemper med de fleste land vil jeg tro. Norge er et godt og trygt land å bo i, det er bare det at vi er verdensmestere i syting!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...