Gå til innhold

Dette er hva som er galt med Norge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Av en vestlig, inngiftet utlending...

-Det er for kaldt for mennesker her!

-Det er bekmørkt halve året og altfor lyst resten av tiden

-Det er så dyrt her

-Det er umulig å oppdrive matvarer som holder en tilsvarende kvalitet som i andre vesteuropeiske land. F.eks Centra- varene er ikke i nærheten det man forventer av Waitrose, Whole Foods, Carrefour, etc. Not even close. Og dobbelt så dyre...

-Nordmenn tror alt er best i Norge, for no apparent reason..

-Nordmenn er utrolig frekke i samspill med andre mennesker- de sier skjeldent unnskyld selv om de smeller handlevognen borti deg eller dytter til deg på buss, trikk, etc.

-Oslo er en skitten vits av en drittby

-Alle som er halvdumme eller i beste fall ureflekterte som virkelig burde avstå fra høyere utdannelse, kommer inn på lærerskolen eller BI og blir dermed enten de som skal lære opp fremdtidige generasjoner, eller næringslivstopper...Go figure hvorfor Norge er middelmådige på det aller meste...

-Det er ikke lov å være flink.

-Alt handler om å ikke skille seg ut, tro (vite...) at man er bedre til noe enn naboen..

En av tingene jeg forstår minst av alt: Hadde nordmenn trodd Norge var best for alt fordi de aldri hadde reist noe sted, det kunne jeg forstått. Men nordmenn er jo utrolig bereiste, og har dermed vært i andre land som for det første er mer egnet for menneskeliv (les: ikke minus 15 i ukesvis av gangen) og som for det andre knuser Norge på alle punkter hva gjelder kultur, mat, utdannelse, osv osv! Og likevel reiser dere sprengfornøyde hjem- why?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er faktisk enig med deg .Hadde jeg hatt mulighet for å bo i et annet land ,hadde jeg flyttet på flekken .

Skrevet

HI, du glemte en ting..eldreomsorgen her i landet er en vits...og jeg er etnisk nordmann, og velger å flytte til sør-Frankrike eller noe rundt der når jeg blir gammel..bopå en vinfarm og være halvfull og lykkelig i en alder av 70+, heller en å råtne bort på et aldershjem her..går ikke det, tror jeg nok jeg velger å avslutte livet selv om jeg kommer til den tilstand at jeg ikke kan bo hjemme lenger..

Skrevet

Det som er underlig, er at utlendinger står i kø for å flytte til Norge, også europeere og amerikanere. Så helt forferdelig kan det ikke være å bo her... Og helt vidunderlig kan det ikke være i utlandet.

Skrevet

Innfødt nordmann er helt enig med deg...

Og ikke la meg begynne på norsk køkultur (eller mangel på slik) engang!

Skrevet

og ikke glem den håpløse regieringa vår som sier en ting og gjør noe annet!

vi skal lissom bruke mindre biler, men samtidig blir det dyrere med ofentlig transport!

Skrevet

husk at de fleste som kommer til landet for å bo her, rømmer fra krig, vold, død osv...

og hva så om det er folk fra usa ol som vil inn i vårt land? vi er like mange som flytter fra landet vårt...

Skrevet

Der jeg liker minst er at Norge er en USA-rævdilter.

Åh! USA,USA, USA.. Vi blir mer og mer amerikanske.

Se på tv-programmet. Bare crap fra morgen til kveld. Realitykopier som først! blir kjørt i USA for så herme her.

Blæ!

Skrevet

Synes det er toppers å bo i Norge (og ja, jeg har bodd i andre land) :)!

Vi er heldige som bor i et land med årstider, gratis skole, et godt velferdssystem, lite kriminalitet (selv om Akersgata later til å tro at Norge er verre enn Afghanistan på en dårlig dag) og god mat.

Vi har faktisk liten arbeidsledighet. Vi har gode ordninger for fødselspermisjoner og gode ordninger for dem som faller utenfor samfunnet.

Vi har det faktisk så godt i Norge at vi tror vi har det ille. Mrn det har vi ikke. Bare se deg rundt og du skal se at vi har det ganske så bra her oppe på berget :D

Skrevet

Poenget er ikke at Norge er bedre enn mange andre steder på noen ting- poenget er at Norge slik jeg ser det ikke er BEST på noe. Det finnes land som har MYE bedre eldreomsorg, det finnes land med bedre klime (alle, vil jeg tro), det finnes land med bedre utdannelsessystem (igjen, alle), osv osv. Men klart, at hvis du kommer fra en drittby i Belgia og er dødsforelsket i en nordmann, kan sikkert dette landet fortone seg som alldeles strålende. En stund. Som sagt- jeg er ikke norsk, og er ganske aktiv i en del klubber etc for ex-pats i Oslo. Jeg kjenner de fleste jenter/damer på min alder fra USA/England som er bosatt her, og også veldig mange fra andre land. Og selv om mange trives ok, har jeg fortsatt til gode å møte én eneste én fra et sivilisert land som syntes Norge er så flott å bo i. De færreste ønsker å bli permanent, de færreste ønsker at barna deres skal vokse opp her, og så og si alle ville heller bodd i Frankrike, Italia, etc etc men av forskjellige grunner må de være her inntil videre...

Husk at denne tråden ikke gjelder ikke-vestlige innvandrere som kommer fra kummerlige kår i den 3 verden og som selvsagt står i kø for å bo her- det ville jeg også gjort.

Til deg som vil flytte til Frankrike- do it! Men ikke vent til du blir gammel... Halvfull på en vingård høres ut som en jævlig god plan når jeg ser ut av vinduet, hehhe.

Hi

Skrevet

13.34-

De 4 årstidene skal du få glede deg over ALL BY YOURSELF! Tar de 4 årstidene slik de fotoner seg i f.eks Provence, ANY DAY over dette her...

Gratis skole? Gratis drittskole, mente du. Jeg ville heller spist biller enn å innrullert mine barn i det tullesystemet her i landet, men meg om det, og takk gud for privatskoler.

et godt velferdssystem? Jada, som misbrukes daglig så til de grader av våre nye landsmenn (fra den ikke vestlige verden, mind you) på våre andres skattepenger.

Gode ordninger for fødselspermisjon er jeg enig i. Ett eneste poeng til deg :)

Gode ordninger for dem som faller utenfor- kanksje hvis ordningene var bittelitt mindre gode, ville motivasjonen for å klare seg selv og ikke f.eks bli narkis, være litt høyere. Just a thought.

Skrevet

13.33!

Er det svenskene og polakkene du mener rømmer fra krig og vold? Du vet at det er disse som er de største innvandringsgruppene i Norge?

Brødhode

Skrevet

Jeg ble faktisk sjokkert over nivået på legene, kvaliteten på utstyret og effektiviteten i helsevesenet i Algerie da jeg var der nede. Fordi jeg var vokst opp med at Norge var best på alt sånn...

Greit, sengene på noen av sykehusene var litt shabby, men ellers sto de ikke tilbake på NOE!

Skrevet

Ja ,veldig lite vold ,bare 2 drap ,misshandling/kidnapping og en som ble stikket med kniv (bare 7 ganger da) bare denne helgen på østlandet !

Skrevet

Litt frekt overfor kanadiere, grønlendere, svalbard-boere og andre å hevde at Norge er ubeboelig...

Tror ikke de har så mange gourmet-retter i Alaska heller, siden det er vanskeligere å drive jordbruk i nordområdene.

Norge har ikke like gode forhold for jordbruk som Spania og Frankrike. Og vi kan ikke la dem dyrke all maten vår.

Skrevet

1) Mat er billig...En gjennomsnittlønning gjør at folk bruker ca 25% av lønna på mat..Om man VIL ha bedre utvalg har man mulighet til å finne det, men ikke på supern.Dette fordi mange skal ha så billig mat her som i Spania....

2) Klær, hvitevare og andre saker er IKKE dyrere enn ia ndre land

4) Her kan ALLE ta utdanning, man får lån og stipend, mens i andre land må foreldre ha spart opp penger for å sende en på utdanning, eller man må tjene stipende..Foreldre med penger eller "skarp i hodet":....

5) Om du mister jobben, og ikke får ny så blir du ikke nødt til å bo på gata..I mange andre vestlige land er det realitet. Huslån til en "vanlig arbeider" til 100% verdien av hus/leilighet er ikke normalt og få i hvilket som helst annet vesteuropeisk land..

6) BInd, dopapir, tørkepapir, bleier, er DRITDYRT i mange andre land...DET er verre en dyr røyk....

7) ELdreomsorgen er ikke så jævla ille her tillands, hvis vi hadde vært flinkere til å følge opp våre EGNE:.I andre land har mange eldre det så godt fordi barn, svigerbarn, barnebarn osv er med og tar seg av de eldre..ENten ved å betale deler av aldershjemmet eller de har de boende hjemme hos seg. Men neida, staten skal passe på mamman når hun ikke greier seg selv, ikke snakk om at jeg som datter skal stikke innom 3 ganger om dagen om ikke annet enn bare og sjekke at hun har det bra..DET skal STATEN betala 1000-vis av kroner for....

8) Det faktum at vi ikke betaler en krone for svangerskapsoppfølging, fødsel, dager på sykehus etter det, barneskole, eller lege og tannlege til ungene våre i 18 år....DET er heller ikke vanlig i så mange andre land...Og om vi blir ufør for livet så får vi ikke nok til å "leve fett"; men vi slipper og sulte, fryse eller bli stuet bort på institusjon. FÅr vi barn med handicap så må vi nok jobbe med våre rettigehter, men vi HAR mulgihet til å gi de et verdig liv, t.o.m egen bolig, samme hvor hjelptrengt de er..I mange andre vestlige land er aldershjem, sykehjem eller annen institusjon løsningen....

9) FOr å ta maten i Norge en siste gang..Det er dårlig kvalitet fordi vi nordmenn, i motsetning til Italienere f.eks, IKKE er villig til å betale 10x prisen for GODE matvarer, om vi kan få genmanipulert, masseprodusert, hel- og halvfabrikat BILLIG fra amerika.....Om vi nordmenn skulle bruke like stor andel av lønna på mat som i andre land, kunne matvare prisene økte med det DOBBELTE, noe som ville gjort at mange flere hadde KREVD bedre mat, samt at folk hadde sett seg råd for å produsere BEDRE mat......Det "billigbutikkene" som har gjort at maten er så dårlig her til lands.. SÅ takk Rimi-HAgen og Reitan for matkvalitet.....

Lurer på hvilket vestlig land du kommer fra? Tror neppe du levvde på ei gjennomsnittlig inntekt der ihvertfall.FOr tro meg, jeg har bodd i Spania, min søster i Frankrike, ei venninde i Skottland, ei annen i ENgland, en kompis av samboer i Tyskland, og svigerinna til ei venninde bro i Sverige..

Og ALLE konkluderer vi med det samme.Norge er BILLIG, Norge er Trygt, og man har det bra her..MAn har det så bra at man ikke kan gjøre annet enn og klage......VI har alle hat jobb, leid bolig og levd som "Innfødte" i de respektive land vi bodde i. BEtalt vår skatt og hatt samme rettigheter som landets innbyggere....SÅ kom ikke her og fortell med at Norge er så forferdelig, da kan du bare flytte..

Når det k ommer til Nordmenns oppførsel, så synes jeg HI er kommet godt på vei mot å bli en nordmann som HUN ser på nordmenn...Tenk litt på dette;

"gjør mot andre som du vil andre skal gjøre mot deg"...Det slår begge veier dette, har du prøvd det eller???

Skrevet

Oi oi! Litt mandagsgretten i dag? Hehe :D

Man kan plukke på det som ikke fungerer til krampa tar en, men at vi har det godt i Norge kommer man ikke utenom. Man må gjerne sitte på bergknausen og sutre over det som ikke fungerer, men hva med å se litt blidere på det vi faktisk har.

Jeg vet at ikke alt er perfekt i Norge. Ingenting er perfekt i noe land og alle land har sine problemer.

Men alt i alt så har vi det fryktelig godt i Norge. Vi har det trygt, vi har ytringsfrihet, vi har menneskerettigheter, vi har sosiale goder, velferdsgoder, vi har mat, penger, hus, varme og klær.

Mulig at gresset er grønnere på den andre siden, men min erfaring er at det snør noen ganger der også;)

Skrevet

I forhold til i mange andre land så er det lite (for å si det på en "stygg" måte)

Skrevet

Norge er langt fra perfekt, men etter å ha stiftet nærmere bekjentskap med Tyskland og England er jeg veldig fornøyd med Norge! Der snakker vi om land som dyrker nivåene under middelmådig.

Skrevet

Jeg er helt enig at det er mye med Norge som kunne vært (mye)bedre. Men så er det andre ting som gjør at det er levelig her allikevel da ;-)

Jeg jobber i oljebransjen i en meget internasjonal avdeling. Alle de jeg jobber med fra utlandet har selv valgt å søke på jobb her i Norge og å flytte og bosette seg her. Og det er to hovedgrunner til det: familieliv og natur. Vi har flere franskmenn, spanjoler, iranere, italienere, nedelendere mm og nesten alle er småbarnsfamilier som har valgt å flytte seg til Norge pga de gode vilkårene som finnes. Dvs full barnehagedekning (ja med en klype salt), et års permisjon, gratis utdanning (når ungene blir større) g 8-16 jobb! I deres hjemland jobbet de i snitt ti timer i døgnet og var sjelden hjemme med ungene. De lovrpiser også det at norge er trygt (alt er relativt, men her snakker vi midt-norge) og at de kan slippe ungene alene ute i gata å leke. Og en annen ting de har felles er at de er naturglade mennesker. De står på ski, går på ski, går i fjellet, ute og fisker osv. En sa til og med at hadde de ikke vært glad i natur kunne de aldri ha overlevd i norge pga kulden.

Og samme tingene gjelder for meg og, mye jeg ville hatt annerledes, men jeg er både glad i velferdsordningene vi har som småbarnsforledre og den vakre naturen i hele landet og derfor truives jeg allikevel!

Skrevet

Merkelig type du 13.45! Men skal svare deg så langt jeg gidder. Punkt 4- syntes du det er en fordel at alle skal ta utdanning? Hvorfor skal ALLE ta høyere utdanning? ALLE har ikke forutsetninger til å ta høyere utdanning, skjønner du. I de fleste vestlige land er det slik at har man evner, så følges dette opp av staten i form av stipender, etc. Og hvis man ikke har evner, hva i alle gudenes navn skal man på universitetet da?

Jeg kommer fra USA, har bodd i UK, Nederland, Frankrike, Tyskland, Sveits og Italia i tillegg til Norge. Jeg har da ikke snakket om gjennomsnittsinntekt? Nå er det slik at vi har langt over det, men en ting som frustrerer meg no end her er at det spiller ikke noen rolle om du DRITER penger, du får uansett ikke kjøpt en flaske vin etter kl 6, eller ordentlig mat. Og det er bare tull at du NOE STED i Norges hovedstad får kjøpt alle de samme matvarene som f.eks på Whole Foods eller Waitrose. Det er ikke bare supermarkedene som har dårlige varer.

Du kan heller ikke f.eks si 'jeg ønsker ikke å føde, jeg vil ha planlagt keisersnitt og betaler gladelig for det selv.' Oh no. Poenget er ikke om det er et spesielt sjarmerende ønske eller ikke, poenget er at man ikke engang kan betale seg til det man vil her, selv om man har penger til det.

Jo, for meg er Norge faktisk så kjipt, og jo, jeg skal flytte og slik føler veldig, veldig mange det.

hi

Skrevet

Du er et veldig merkelig syn på livet om du mener det er viktigere å kjøpe vin når du vil enn å kunne ta en utdannelse. Og at du mener at så lenge man har penger nok så burde man kunne kjøpe seg fri...

Og maten? Haha! Det er nok en grunn til at amerikanerne er så feite. Så den gode maten i USA den skal du få gratis av meg. Jeg har bodd der selv og hadde store problemer med å finne god og næringsrik mat.

Skrevet

14.02- fortell meg hvor i USA du bodde hvor det var så fryktelig vanskelig å finne god og næringsrik mat, er du snill. Problemet var vel heller at du ikke klarte å ligge unna de mindre sunne alternativene...

Og ja- jeg mener at hvis man har råd til det skal man kunne få kjøpe seg visse goder og tjenester utover hva som normalt tilbys- f.eks keisersnitt på privatklinikker.

Eller å kunne sette barna sine på dyre og gode privatskoler. Du mener sikkert at dette ikke skal gå an også, for alle skal jo være like dumme. Bienvenidos a Noruega!

Og ja- jeg mener det er usivilisert at voksne, selvstendige mennesker skal være prisgitt Vinmonopolet! Man må da kunne handle vin akkurat når man måtte ønske?? Men da hadde vel Ola Dunk hatt enda flere fylleslag, for nordmenn har ikke en gang drikkekultur, så det går jo ikke..

Skrevet

Trives man ikke i Norge så kan man vel bare flytte????

Skrevet

buhu, hårsåre nå ja. Det må aktisk være lov å poengtere ting som er galt med norge. Men joda, skal flytte, og teller dagene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...