xxxJulianexxx Skrevet 27. januar 2010 #76 Skrevet 27. januar 2010 Stå på Interiør-Dama:) Du kjenner barna dine best.
Full house Skrevet 27. januar 2010 #77 Skrevet 27. januar 2010 Hun å lov å drive med sprang fordi det er under KONTROLLERTE forhold, og med sikkerhetsutstyr. Det er en forskjell på det, å sove, kjære deg! :-) Og nei igjen! Jeg er ikke misunnelig. Eldste her i huset er 14, og hadde fint kunnet passe søsken, men det er ikke hans jobb. Dessuten liker jeg å stå opp tidlig :-)
Den heldige eier av ett barn Skrevet 27. januar 2010 #78 Skrevet 27. januar 2010 Med sikkerhetsutstyr? Så om hesten steiler eller gjør noe merkelig, så kan ikke jenta på 8 falle av og knekke ben, armer, nakke, rygg? Hvor kontrollert er det? Siden vi ført er inne på krisemaximeringen her
Full house Skrevet 27. januar 2010 #79 Skrevet 27. januar 2010 Sjansen for å knekke noe er jo alltid der, uansett sikkerhetsutstyr. Men den blir mye mindra, hvor ofte hører man om rideulykker som har fått fatale konsekvenser når riktig utstyr brukes? Man kan falle på vei til skolen å knekke en arm, også. Men det var uansett ikke poenget, det jeg mente var at jeg synes ikke om at barn som er så små er alene, og holder på med elektrisk utstyr. Det er nok flere farer forbundet med det, siden vi er inne å sammenligner, her. Men jeg skal for guds skyld la saken ligge, her er det visst greit at smårollinger tusler oppe alene.
Ludoline Skrevet 27. januar 2010 #80 Skrevet 27. januar 2010 HI ville dele en historie som hun synes var fin med dere dibbere. Hun spurte ikke om hvorvidt det var greit om en seks-åring lager kaffe og passer yngre søsken ved noen anledninger. Hvorfor skal alt alltid kritiseres????
OsloMor Skrevet 27. januar 2010 #81 Skrevet 27. januar 2010 Vel, den historien var ikke fin, den var urovekkende. Og, vi som synes dette var på kanten, er i likhet med deg og andre som synes det er så søtt at en 5åring avlaster alene-mammaen sin i vår fulleste rett til å uttrykke dette her. Man trenger ikke å bli spurt for å si sin mening vet du.
nelliik m/blå & rosa Skrevet 27. januar 2010 #82 Skrevet 27. januar 2010 Hjelpes meg...! Alle som kritiserer har tydeligvis ikke vært en 6 år gammel jente selv?? Eller hvertfall så klarer dere tyydeligvis ikke å huske tilbake til det.!! Jeg er sjokkert over måten mange av dere svarer på, ikke evne for å se omsorg fra barn for fem flate øre. Selv husker jeg godt da jeg var 6 år, med småsøsken på 1 og 2. Og jeg eeeeelsket å glede mamma og å være sammen med dem! Og jeg har hverken måtte hatt for mye ansvar, vær resevremamma eller noe, dette gjorde jeg fordi jeg likte det som de aller fleste, normale 6års gamle jenter gjør Lurer virkelig på hvordan dere har blitt oppdratt om dere ikke klarte å gjøre ting av omsorg og ren glede mot deres foreldre og søsken som 6-åringer. Nei vet dere hva altså!!! Til HI: det var en utrolig søt historie! Datteren din er utrolig god ) Og du har vært kjempe flink med å få henne omsorgsfull, snill, takknemelig, fornøyd må hun være for å ville glede andre og ikke minst selvstendig det burde finnes flere slike mødre som du og ikke minst min kjære mamma som også har oppdratt oss med kjærlighet og at det beste i livet er å glede andre Takk for ditt flotte innlegg
FanteGuri Skrevet 27. januar 2010 #83 Skrevet 27. januar 2010 Herregud da folk, hva er det med dere? Klarer ikke å se noe negativt med denne historien til HI jeg. Typisk dagens foreldre, 6 åringer behandles som om de ikke er i stand til noenting. En 6 åring er da slett ikke for liten til å trakte kaffe, om hun har vist seg ansvarsfull og selvstendig slik moren skriver. Farer her og farer der, ja verden er full av farer, når skal barna lære seg å takle farene uten at foreldrene henger over dem? En plass må man begynne, og hvorfor ikke i hjemmet? Synes dere kritikere går langt i å mene at HI er uansvarlig og lat mor, som ligger å hviler seg en lørdagsmorgen, mens barna koser seg med å ordne til litt frokost og kaffe for mor.
~sjiraff~ Skrevet 27. januar 2010 #84 Skrevet 27. januar 2010 Jeg nekter å tro at noen foreldre med vettet i behold lar en unge på under ett år sove i toppen på en køyeseng. Her må du jo huske feil..
Twintipp og himmelblå Skrevet 27. januar 2010 #85 Skrevet 27. januar 2010 Jeg har ment at jeg synes det er et stort ansvar for en 5,(snart 6) åring å koke kaffe, altså alene ha ansvaret for kokende væske. I tillegg til to småsøsken. Ingen tvil om at HI sin jente er en omsorgsfull liten frøken, og at barn bør få ansvar og oppgaver i hjemme. Men, etter min mening er ikke dette aldersadekvate oppgaver for en 5 åring. ( snart 6). I denne alderen kan de gjerne vise oppofring og ansvarslyst, men de har ikke evner til konsekvenstekning slik vi voksne har. De er også mye mer klumsete motorisk. Når man jobber i helsevesenet ser man vel i større grad at ulykker skjer som oftes i hjemmet, og at det ikke bare skjer med alle andre, men også oss selv.
Gjest Skrevet 27. januar 2010 #86 Skrevet 27. januar 2010 HI kjenner sine egne barn. Hun vet hva som er rett og ikke. At enkelte av deres 6-åringer ikke tør/vil/får lov til å pådra seg liknende arbeidsoppgaver, er ikke andres problem. Men som 30-åringer kan man jo se hvem som roper på mor så fort en utfordring melder seg.
Christina06 Skrevet 27. januar 2010 #87 Skrevet 27. januar 2010 Usj... Synes dette var trist å lese jeg. Du står opp tidlig HVER dag sier du? Javel? Gjør ikke de fleste småbarnsforeldre det da? Å la en jente på 5-6 ta over ansvaret på den måten er helt uhørt, og minner mer om omsorgssvikt og stakkars meg tankegang fra mors side enn noe annet.
Christina06 Skrevet 27. januar 2010 #88 Skrevet 27. januar 2010 "De siste 6 årene har jeg stått opp med barna 5-6 om morgenen HVER DAG, så jeg har ikke dårlig samvittighet for de få gangene jeg faktisk fikk sove litt lenger." Du kan ikke synes SYND på deg selv fordi du er alene med barna og må stå opp tidlig??
1mor3barn&1000ideer Skrevet 27. januar 2010 Forfatter #89 Skrevet 27. januar 2010 Skjerp deg! Les hva jeg har skreve tidligere! Skal jeg ha dårlig samvittighet fordi jeg sov to timer lenger enn vanlig 4 ganger?!? De fleste samboere får faktisk sove en morgen i ny og ne der de har en mann som kan stå opp. Det har ikke jeg, men jeg synes slettes ikke synd på meg selv. Jeg liker å stå opp tidlig jeg! Når det er sagt, kan ikke du være særlig moden når du kaller dette omsorgssvikt!
FerdigFødaForAlltid Skrevet 27. januar 2010 #90 Skrevet 27. januar 2010 Argumentet om om at hver forelder kjenner sitt barn best er i enkelte sammenhenger ikke godt nok til å la en 5 åring bedrive husmorsysler mens mamma sover. Jeg anser meg selv som relativt lite hysterisk i forhold til hva mine barn får og ikke får lov til (i hvert fall i forhold til standarden her inne på DiB), men i dette tilfellet så syns jeg faktisk HI er noe uansvarlig. Jeg tillegger mine egne barn på henholdsvis 2, 5 og 7 år, relativt mange egenskaper og mener de mestrer mye, og hvis jeg hadde lært 5 åringen å lage kaffe så hadde han sikkert klart det. Poenget er allikevel at barn blir fort distrahert, mister konsentrasjonen hvis noe spennende skjer på barne-tv, eller begynner en lek. Hvis noe mot formodning skulle skje, jeg nevner i fleng; hun søle kaffe på seg selv, hun søler kaffe på sine yngre søsken, hun legger ikke merke til at 2 åringen setter noe i halsen fordi hun er opptatt av noe på tv... Og du sover. 5 åringen kan kanskje læres til å koke kaffe, men konsekvenstenkning er ikke så lett å lære på alle områder som 5 åring. At jentungen din er flink sier jeg ingenting på, men jeg syns allikevel ikke det er helt heldig at en 5 åring har ansvaret i to timer mens du sover. Selv om det bare har skjedd fire ganger. Tror ikke du hadde tilgitt deg selv om noe skulle komme til å skje. Og tro meg, ting skjer når du minst venter det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå