Gå til innhold

Min lille datter er så god...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den var til mama dooo altså :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg syns det er ekstremt søtt gjort :)

og jeg er apselutt for at en på snart 6 skal kunne lage kaffe. min på 3 henter jo drikke og yogurt og slikt selv.

og lære at ting er varmt er ikke dumt og vise omsorg for moren sin er også en flott egenskap! og sansynligheten for at hi sine barn er rolige av seg velger jeg å tro at er stor. for ingen får sove om huset faller ned :)

jeg sover også mens småen ser på TV, men man hører jo om det skjer noe. og jeg vet at han spør om det skal være noe.

kos deg! du kjenner dine barn og vet om du kan stole på dem.

Skrevet

Jeg kan ikke forstå at du velger å sove, men det får være din sak. Men du sier at det er et trygt hus, men når du lar jenta di på 6 styre med kaffetrakteren så er jo ikke det nevneverdig trygt. Den blir så varm at hun kan brenne seg stygt, og det er litt sent å reagere når hun har brent seg. Har ei venninne som fikk kokende vann over mage, lår og underliv. Hun måtte transplantere hud, laangt sykehusopphold og store skader. Det kan faktisk skje jenta di eller noen av de andre barna dine når hun styrer med varm kaffe. Det er ikke verd at hun skal føle seg stor når man vet hvilken risiko hun faktisk løper. Til din info var min venninne eldre enn din da hun var flink jente...

Skrevet

Datteren diin høres utrolig flink og snill ut!

Men, jeg ville heller ikke valgt å sove mens barna mine styrte rundt i huset alene. Som de fleste andre her inne sier, er det farlig å la et lite barn styre med kaffetrakteren alene, både kaffen og "plata" som kolben står på blir vanvittig varm, og det er lett å brenne seg.

Skrevet

Høres ut som om du har en herlig omsorgsfull og moden liten jente:-) Jeg husker selv at jeg gjorde slike ting da jeg var liten (men tror jeg var litt eldre enn jenta di). Husker jeg syns det var kjempestas å stå tidlig opp sammen med lillesøster (som er 6 år yngre enn meg) og å lage frokost til mamma og pappa. Traktet kaffe gjorde jeg også. Var nok, som sagt noen år eldre enn jenta di da, for jeg husker at lillesøster var mer enn 1 år i allefall.

Eneste jeg reagerer litt på er dette med kaffen...der kan det skje mye skummelt, så hadde det vært meg hadde jeg sagt at hun skulle holde seg unna kaffetrakteren...

Skrevet

For en flott liten jente du har da! :)

Synes ikke det med sovingen gjør noe, men kaffe får ikke mine barn lage når de er 6 år. Kos deg med sovingen du, du fortjener det sikkert!

Skrevet

Kjære ~Interiør-Dama~!

Du har gjort mye bra for å få slike snille og flinke barn og du verden så omsorgsull og søt jenta di høres ut.

Er jo bare typisk at du skal få stress innpå her for at du fortelle om noe hun gjør innimellom..(jeg forsto det ikke slik at jenta er oppe hver dag å gjør dette, men en gang i blandt?)

uansett, du vet selv best hva jenta de klarer og ikke.

Ha en finfin dag fine du og vær stolt av de fine ungene dine :)

Skrevet

Åh, så heldig du er!!! For en herlig jente!!! *rørt*

Skrevet

Hun er fantastisk! Jeg kunne også lage kaffe til mine foreldre da jeg var svært liten. Dette var en frivillig gest som brakte fram de deiligste smil i ansiktet til mine foreldre. Kaffe og kort på senga hver morsdag og farsdag!

Ikke ta pes fra noen, at jenta di kommer med kaffe på senga er BEVIS for at du har gjort alt rett! :-))

Skrevet

Helt enig med Virginia! Jeg elsket å gjøre sånt selv da jeg var liten :o)

Skrevet

Syns du har en utrolig omsorgsfull datter! :)

Skrevet

Unger har lett på å ta på seg ansvar og skyld pga ulike ting og særlig da i forhold til foreldre. Hun skal i allefall ikke føle seg presset til å gjøre dette. Men det virker jo heller ikke slik.

Eneste jeg reagerer på er dette med kaffen.

Og juice på flaske hadde de aldri fått av meg. Juice tærer utrolig på tennene. MEN når det er sagt så er heller ikke jeg så perfekt:) Høres litt strengt ut dette men det er ikke meningen:)

Alle må få gjøre det på sin måte. Jeg har mine grenser. ( og ja 2 åringen får litt juice..men utvannet av og til og saft:)

huff ble litt dumt dette men..Det viktigste er at alle trives og at du som mor har kontroll:)

Skrevet

Høres ut som om du har en skikkelig hjerteknuser ;)

Skrevet

kan ikke se problemet! på den alderen gjorde jeg det samme!! ikke passet på småsøsken, for jeg har ingen, men laget frokost til meg selv (brødskiver med pålegg) og kokte kaffe i kjele til mor som hadde vondt i hodet hver morgen. Over hodet ikke hatt no vondt av det jeg, syntes det var stas!! Var stolt akurat som veslejenta di. Og at det er farlig, vel.. det er mye som er det. Det er vel ikke værre enn andre ting i livet. da må man begynne å nekte ungene sine mye da, om man ikke kan la dem håndtere en eneste potensiell farlig situasjon!! kltre i trær, huske, løpe!! gud forby, de kan jo falle og slå hode i en sten og dø!! (jeg er helt enig at kokende vann utover en unge er helt forferdelig, og jeg kommer sikkert til å være hysterisk selv, men man må jo la dem håndtere utfordringer.

Skrevet

Hmm, hele 4 positive svar før tråden ble kuppet av "du gjør noe jeg ikke ville gjort så DU må være en DÅRLIG mor".

Var ikke det uvanlig mange positive svar?

Skrevet

Synes dette hørtes uansvarlig ut, koke kaffe, tørke opp etter småsøsken. Dette er din jobb, og det er kanskje ikke så rart at datteren din "koser" seg sånn, når du så tydelig anerkjenner henne for det hun gjør.

Jeg er 100% for at barn skal lære seg ansvar, men dette hørtes ut som et litt forstrukket barn mener jeg.

Gjest mamma til 2 prinsesser:)
Skrevet

Ååååå så flott jente du har:)))

Om du sover litt frempå av og til så ser jeg ikke problemet, med mindre det skjer ofte da....

Kaffi saken er vel litt skummel da..du kan vel be om å ikke lage kaffi til deg vel?

Skrevet

Dette tar KAKA altså!!!!!!!

Det er så utrolig typisk! Noen vil dele en søt historie med oss andre, og får selvfølgelig pepper for dette.

Er vel bedre at hun har lært jentungen å lage kaffe på en trygg måte enn at hun fant ut en dag at hun skulle prøve på egenhånd. Da jeg var 6 år gammel fikk jeg min første tollekniv, og lærte å lage bål. Det har ALLE ungene i vår familie fått, og vi lærte å bruke den på en trygg måte. Synes mer synd på unga til de som ikke lar dem prøve ting fordi det KAN være farlig. Det er farlig når man ikke kan det!!!

Synes du er utrolig heldig som hal en sånn flink jente, og du skal slape av med god samvittighet! Du har tydeligvis gjordt en GOD jobb med henne :)

Skrevet

"Passer på at de ikke vekker meg"...

Vel, jeg ville nok foretrukket å i det minste ha et øre på ungene - eks forflytta meg inn på sofaen, for så å slumre litt...

Flott at jenta di er så flink, men å passe på en toåring, det synes jeg hun er for lita til. Jeg reagerer faktisk ikke mest på kaffen, men på hva som kan skje med en toåring uten at du er våken (få noe i halsen, brenne seg på kaffen som jenta di sikkert klarer å lage helt fint, sette på varmvannet på badet og brenne seg...slike ting). Disse tingene kan skje selv om huset ditt er aldri så trygt.

Skrevet

Jeg syns du får utrolig mange negative kommentarer på dette, men noe annet er ikke å forvente på et slikt forum. Er vi ikke alle strømlinjeformet og gjør som alle andre, så er vi automatisk dårlige mødre.

At datteren din gjør dette, må da være en grei måte å lære seg å ta litt ansvar, hun gjør jo ikke noe annet enn å passe småsøskene, gi de litt mat og drikke, for så å lage kaffe til deg. Du er jo i samme hus, så ser ikke problemet, slik de andre gjør. Om vi skulle gå rundt å tenke på alt som kan skje og kunne ha skjedd, så må man sette barna i bur.

Om det nå skulle være slik at hun brenner seg, så er det det hun gjør og du har lært henne at hun skal være forsiktig. Om du omså står ved siden av henne, når hun tar kaffekolben, kan hun brenne seg ved at hun mister kolben.

Når hun har stor glede av dette, så ikke ta det fra henne bare fordi noen mødre her inne aldri i verden kan finne på å la en 4-5-6 åring stå opp alene, i tilfelle ditt og datt. La de få gjøre slik de gjør, i mine øyne "sy litt puter under armene", så kan vi andre som har barn i den alderen, la de få ta litt ansvar alene på lørdag og søndagsmorgen.

Skrevet

Ser du ikke forskjellen på å la en 4-5-6-åring stå opp alene og ta ansvar for sin egen morgen - og å la 5-6-åringen passe en _toåring_ i et par timer?? Selv om mor er i huset, kan det faktisk skje ting.

Skrevet

HI. begynner sitt innlegg med at hun aldri får sovet lenge og er alene med tre små barn og at 5-åringen hennes vet dette, og dermed avlaster henne for å være snill.

Dersom HI. trenger avlastning så er ikke dette hennes barns oppgave. Jeg blir sjokkert over dere som synes dette er så fryktelig søtt at en 5-åring passer på at mor ikke blir vekket, og tar det fulle og hele ansvar for sine småsøsken mens mor sover.

Dette innlegget fikk jeg vondt av å lese. HI, trenger du avlastning er det mange steder du kan henvende deg.

Barna skal lære seg å ta ansvar i trygge omgivelser, og der skal det være rom for å feile. Hva om denne 5-åringen "feiler" i å passe på sine små søsken eller koke kaffe til sin mor, det får konsekvenser som en 5-åring IKKE bør erfare.

Man kan lære barna sine ting når man selv er tilstede også, det kan jo faktisk øke tryggheten til barnet medvirke til at denne prosessen blir morsommere og at det blir mindre ting å passe på hele tiden, f.eks det å vekke mor, søle med mat og andre ting HI nevner i sitt innlegg.

Skrevet

Fatter ikke at dere angriper henne sånn... JA, kaffe er varmt! Men hva synes dere om farfaren min som lot meg spikke figurer da jeg var 4 da??? Med en skarp kniv også!

Var ikke alltid han var der sammen med oss, men som regel.

Fikk også mye ansvar da jeg var liten, og ville gjøre ting selv. Husker en gang jeg og søsteren min var våken og mamma og pappa sov på hytta. Søss lå i øverste køyeseng, og jeg hjalp henne ned! Jeg var 4.5 og hun var ikke 1 år enda, men nesten...

Var sååå stolt, men mamma ble litt sint for at hun kunne jo falle ned..

Var også med i jordbæråkeren, hjalp farmor og farfar fra 4-5 års alderen, tok opp potet, gulrot og kål. Plukket bringebær, var med å syltet og saftet.

Jeg har lært MYE av å få så mye ansvar, ingen av mine søskenbarn har vært med på dette så mye som jeg har. Og jeg sylter og safter om høsten nå også! Og jeg er bare 21.. Ikke mange på min alder som gidder å gjøre dette. Ikke i min omgangskrets hvertfall.

Nei, bra at ungene får litt ansvar =)

Skrevet

Et skikkelig godt skrevet innlegg, Oslomor! Må si meg veldig enig.

At noen klarer å få det til å bli sjalusi og hets fordi noen av oss ser en annen side enn det "koselige" med dette, synes jeg faktisk er merkelig.

Ja, unger skal såklart lære seg ting, men i trygge omgivelser. Er det trygt å passe søsken, trakte kaffe, og tørke opp etter småtasser når man er 5-6 år? Om flertallet i tråden her synes det, er det mange som skulle ha hatt seg et hjemmebesøk. For jeg mener virkelig at dette er omsorssvikt.

Skrevet

Jeg slutter visst aldri å la meg sjokkere over hvor mange grinebitere det er her inne. Skulle tro 5-åringen varta opp med øl til småsøsknene på morgenkvisten mtp de ekstreme tilbakemeldingene enkelte av dere gir.

Nei, la oss ikke gi barna våre noe ansvar, la oss sy puter under armene på dem og beskytte de mot alt i hele verden slik at de kan bli riktig ufyselige og negative slik som mødrene selv er.

Gud forby at vi skal gi barna våre et innblikk i at også vi kan være slitne, de kunne jo finne på å utvikle noe så farlig som empati, høflighet og omtanke for andre!

Nei, Interiørdama, du må stå opp klokken 5 hver dag, vaske hele huset, lage økologiske matpakker, innta en idyllisk og supersunn frokost SAMMEN med barna, slipp de for all del ikke ute av syne, de kan jo snuble i en dørterskel eller finne på å skru på vasken og vaske hendene ALENE - nei og nei, hvilken mor. Aller helst skal du jo slutte i jobben og være hjemme sammen med barna til minstemann er myndig.

DA kan du få lov til å sove! Det er til og med greit at 18-åringen koker kaffe til deg!

Gi meg styrke....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...