Gå til innhold

Min lille datter er så god...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg må si meg enig med Oslomor. Det er flott å lære barna sine ansvar og empati, men synes det blir litt vel voldsomt. Jeg tror jeg ville ha stått opp og vært til stede, så kunne jenta di ha gjort mange av de samme tingene - mens du eventuelt kunne gjort noe annet:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Omsorgssvikt....?????? He, he.. hvis dette er å definere som omsorgsvikt så tror jeg barnevernet kommer til å få svæææært mye å gjøre fremover med lignende saker. Den eneste som slipper besøk og rapporter fra barnevernet blir vel Mama Dooh selv.

Skrevet

Enig med deg petite fleur.

Barn har da ikke nødvendigvis vondt av litt ansvar, særlig ikke hvis de tar initiativ selv og ser ut til å mestre oppgaven bra?? Og det var da bare en gang i blandt det var snakk om, så da ser jeg ikke helt problemet.

Hvorfor er nordmenn slik, at de alltid må se problemer med ting? Lærer barnet å lese tidlig, så er det galt. Legger barnet seg litt senere enn gjennomsnittet fordi det ikke trenger like mye søvn som det som står i spebarnsboka så er det galt. Tar man med barnet på kafe en gang i blandt så er det galt, da betyr det automatisk at mamma kun gjør dette med barnet og aldri tar initiativ til andre stimulerende aktiviteter.. Listen her kunne ha blitt laaang..

Skrevet

snill datter men jeg hadde nok ikke latt mine barn ha ansvaret for elektriske apparater ol...

Skrevet

Så flott jente du har! Jeg tok også mye ansvar da jeg var liten, selv om jeg er minste-jenta. Jeg tror du kjenner barna dine best selv og vurderer om det er trygt at du får ligge litt mens de holder på.

Men jeg vil bare nevne til deg noe som flere skriver her, i noe krasse linjer, at kanskje hun tar for mye ansvar. Jeg tror ikke det er fordi du har presset henne til det, men barn føler så mye og hun ser nok kanskje at hun får mye positiv oppmerksomhet for å være stor og flink. Det er ikke noe galt i å være flink, men jeg ser selv hvordan dette kunne vært meg som 6-åring. Jeg ble den som ble lettest å be om hjelp, fordi jeg syntes det var litt stas. Og så fortsatte det, og vips så har man brukt mesteparten av livet på å strebe etter å være stor og flink. Nå har jeg blitt mye mer avslappet og det er mitt ønske for jenta mi at hun også skal bli ansvarsfull, men på langt nær så ansvarsfull som jeg var. Dette ble jo litt mye om meg, og kanskje det ikke kan stemme for din jente. Det vet du best selv, men jeg ville bare dele min erfaring.

Skrevet

Eldste datteren til lillesøsteren min er akkurat slik! Søs har alltid sagt at datteren er en "people pleaser" - hun bare *elsker* å hjelpe til. Jeg synes du er heldig som har den datteren du har, for det er ikke lett å lære et barn å vise den type omsorg. Det må nesten ligge i selve personligheten, synes jeg.

Veldig søtt jente, ja! :-)

Skrevet

Hehe.. UTROLIG søtt gjort ja:) Sitter å smiler jeg nå:)

Husker jeg ville lære å lage kaffe jeg også når jeg var liten.

Når man er barn er jo ''voksne'' ting mest morsomt

Skrevet

For en flink og snill jente du har!! Det virker som hun kommer til å bli et godt og omsogsfullt menneske.

Jeg tror hun storkoser seg når hun får være litt stor og ha litt ansvar, og ikke minst rosen hun får når du står opp og hun vet at du virkelig setter pris på hennes omtanke.

Skrevet

Oi så mange synspunkt på dette da!

Jeg ville skrive dette nettop fordi jeg synes det er så mye negativt her inne, så mye synsing og negativitet, klaging og sutring, så jeg tenkte at jeg heller skulle komme med et litt koselig innlegg jeg!

Men jammen klarer dere å ødelegge det også!

Noen har tydeligvis ikke fått med seg alt, og tror det er meg som har fått henne til å gjøre dette, for at jeg skulle få avlastning!

Nei slik er det ikke:

HUN GJØR DETTE FORDI HUN LIKER DET!

Dette har skjedd 4 ganger, ikke hele tiden!

Og ja mye kan skje, men ærlig talt, barn kan brenne seg på kaffe, sette noe i halsen etc når vi er i samme rom også! Det er jo farer ved alt. En kan ikke henge over barna sine heller.

Det er helt utrolig at det går an å være så pessimistisk og negativt til noe så søtt gjort av ei lita jente som koser seg med dette! Og ja hun kan brenne seg på kaffen, men det kan vi voksne også! Hun vet da dette selv, og vet å passe seg for det!

Min datter er veldig selvstendig av natur, og lærevillig. Og jeg synes absolutt ikke det er noe galt i dette!

Som skrevet tidligere så hører jeg om det skulle skje noe, og minste jenta kommer inn til meg hele tiden. Jeg er ikke langt unna.

Jeg står opp 365 dager i året, i 5-6 tiden, hver eneste dag, men jeg klager ikke!!!!

At jeg fikk sove 4 ganger, og barna var alene i to timer er ærlig talt ikke verdens undergang!

Se litt positivt på ting folkens, la barna få lov å utforske selv, ikke stopp dem fordi noe farlig kan skje! Alt er jo farlig tilslutt da!

Hilsen en GOD mor som elsker barna sine.

Skrevet

Haha så godt sagt :)

Skrevet

Overse de negative kommentarene du, og kos deg med alle de positive!

Med en slik datter og barn som samarbeider for å være god med mor noen lørdagesmorgener er det helt klart at du er en god mor som har gitt mye til barna sine alle disse årene!

Skrevet

Hærlig og omsorgsfull datter du har Interiør-Dama:D

Skrevet

Hehe, der fikk du Dib-politiet på nakken ja :) Er tydeligvis ikke mye som skal til her inne før man både svikter sine barn og blir kalt en dårlig mor.

Synes hun høres søt ut jeg, som vil gjør sånne fine ting for mamman sin.

Skrevet

Ja vi som reagerer er fordomsfulle, ikke sant? Er vel derfor vi blir kalt "perfekte dibmødre" osv. Ehm, hvem som er fordomsfull? ;-)

Om du ikke tåler at noen reagerer på noe som KAN bli en farlig situasjon (Uavhengig av hvort selvstendig og lærevillig din lille jente er) så er jo det bare trist.

Jeg og står opp tidlig 365 dager i året, og jeg klager heller ikke, forresten!:-)

Skrevet

Jeg synes du har en merkelig holdning til andre folk sine meninger jeg. Jeg fortalte deg om en venninne som har blitt ødelagt fordi hun skulle være flink jente å hjelpe til. Hun brant seg på mage, lår og underliv. Jeg tenker at det å la barna være alene er en ting, men å la jenta di styre med varm kaffe ikke er så lurt. Tenk om hun heller den over seg og forbrenner seg. Barn kan få brannskader ved ca 40 grader, og kaffen er da varmere enn det. Jeg synes heller ikke at det er mange som er hysteriske i sine svar til deg.. Men for all del, det er din jente og ditt liv. Vet at moren til hun jeg kjenner ikke hadde det så godt med seg selv etter at jenta hennes lå på sykehus og har arrdannelser på nevnte steder. Det går ann å være litt føre var, man lar ikke barna sine løpe ut i veien på gangfeltet, for det kan jo være noen som ikke stopper. Nei ikke vær så hårsår, folk er forskjellige. At voksne kan brenne seg på kaffen var vel et relativt dårlig argument? Og selv om man ikke lar barna sine koke kaffe til seg, så ser man vel positivt på ting?

Skrevet

Det er noe som heter sunn fornuft.

Noen ganger må barna få utforske ting på egenhånd, farer er det overalt.

Vil heller ha selvstendige barn, enn barn som ikke tør gjøre noenting fordi alt er jo farlig, og de blir hysteriske over den minste ting,- lært av sine pysete foreldre.

Skrevet

..Og for å fortsette på Selma sitt innlegg, så får barna mine prøvd seg på ganske mye, selv om de ikke tar husarbeid/barnepass mens jeg sover. Jeg ser ganske positivt på ting jeg også, min datter på 8, har begynt å hoppe meteren i sprangridning, feks. Det er jeg stolt av :-)

Skrevet

Det er ikke lenge siden det sto en flott artikkel om dagens overbeskyttende barn som aldri fikk lov å prøve seg ut fordi foreldrene er hysteriske og overbeskyttende i Aftenposten. I dag skal barn beskyttes til det helt ekstreme og derfor får de heller ikke verken mestringsfølelse eller tiltro til seg selv. De må lære seg å møte livets utfordringer og det ble henvsit til "gamledager" da det var svært vanlig at de eldste passet de minste og fikk meget ansvarsfulle oppgaver både i hjemmet og på gården.

Selvfølgelig kan denne jenten brenne seg når hun lager kaffe. Hun kan også skli rett utenfor døren og slå seg, dette ned fra trappa osv. Dette er noe som vi alle sannsynligvis opplever. Jeg syns det er flott at jenta di tar og får ansvar. Det er viktig for henne at hun føler seg verdsatt og selvsikker. Det er ikke farlig for barn å oppleve og erfare at de ikke klarer alt heller, alt går jo ikke alltid bra når voksne passer på barn heller.

Man leser jo om barn her inne som detter ned fra både senger og stellebord. Man blir en erfaring rikere ikke sant?

Skrevet

det er vel ingen som er uenige med deg i at barn idag får minde utfordringer idag enn før. Min pappa mista faren sin da han var fem, og i følge han mista han i stor grad barndommen sin også da. Min mor begynte å jobbe som hushjelp da hun var 14.. sånn var verden før, og det ønsker vi da ikke for våre barn? Det er ganske stor forskjell på å lage kaffe, noe man vet at kan føre til at man kan brenne seg og det å gå ut på trappa.. Min kusine hadde prenta sine barn 4 og 6 år om at de ikke skulle ake i oppkjørselen. De gjor det, og nabokona kom kjørende på veien. 6 åringen sitt hode havna under bilhjulet, og døde momentant. nabokona viste at de var ute å akte, og hun kjørte veldig sakte.. så ting kan skje, og det er ufattelig tragisk når det skjer. man kan vel si at kusina mi lærte noe av sine erfaringer også, og en av de tingene hun lærte var at en 6 åring ikke bestandig gjør det man sier at du skal gjøre.

Skrevet

Mama Dooh hvordan kan du la datteren din hoppe rundt på en diger hest? Det er farlig det. Det er et stort dyr ingen har kontroll over. Hun kan falle av og skade seg for livet! For ikke å snakke om at hesten kan sparke henne. Mye farlig kan skje! Dæven døtte!

Takke meg til en kaffekopp;)

Skrevet

huff du setter det jo veldig på spissen når du sammenligner det å lage kaffe med en forferdelig ulykke. Det er en mellomting i barneoppdragelsen som har blitt borte mener jeg. Selvfølgelig skal man passe på de osv, men de er bare nødt å få prøve seg. De vokser jo og skal ut i verden på egenhånd etterhvert. Blir mange Fleksnes og modern familier i

verste fall ; )

( I forhold til aking ute så syns jeg man skal være med de hele tiden forresten, særlig hvis man bor sånn til at akebakken er på en bilvei.)

Skrevet

Så søt hun er:) utrolig koselig gjort og du er en god mor:)

Men...

Jeg tror jeg kan si meg enig med de andre her ang kaffetrakteren...greit at hun er klar over faren for å søle og at folk i alle aldre kan søle med kaffe, men den smerten som kommer når man får glovarmt vann på seg, de smerte skrikene i tilfelle det skjer, de ønsker du ikke å høre fra rommet ved siden av... Skulle hun være så uheldig å miste kanna over seg så vil hun være i værste fall merket for livet. (min mor veltet kaffekanna når hun var 8 år, fikk den over skulderen og hånda, den dag i dag er det merker der og når hun gikk på¨skolen ble hun mobbet for det i mange år)

Ja jeg vet det er langt dit til at det kan skje, men det KAN skje....

Det jeg hadde gjort hadde jeg vært deg(iogmed du sover med ett øye oppe) vært med å sett på at hun lager den ved å bare stå ved siden av og kanskje passe på at ikke de mindre barna står rett under også legge deg igjen etter det.....

Sett bort i fra det er du og dattera di utrolig flinke og det er deilig å sove litt lengre ja, det fortjener du:)

Skrevet

Sprangridning?!

Det er da MYE større farer ved det enn kaffelaging!

Jeg har da heller ikke skrevet at barna mine må gjøre husarbeid eller passe barn! Herregud hvor treg er du egentlig?

Må le av deg...

Tror du er misunnelig jeg :)

Skrevet

Jeg trodde jeg var hønemor jeg, men damene her inne tar virkelig kaka! Jeg lagde ofte kaffe til foreldrene mine og passet lillebroren min da jeg var 5/6 år fordi jeg var storesøster og synes det var kjempestas å få lov av mamma og pappa til å gjøre dette. Jeg har vokst opp med foreldre som lot meg være selvstendig og jeg fikk lov til å ta ansvar og takk og lov for det!! La nå barna få lov til å slippe til, det er så altfor mange som undervurderer barna sine.

For en omsorgsfull og ikke minst selvstendig datter du har HI, sånne jenter blir det flotte mennesker av!

Skrevet

Ja jeg er helt enig med dette.

Derfor er det heller ikke ofte at hun får lov å lage kaffe helt alene.

Men hennes glede over å gjøre en slik ting selv, er såpass stor at hun får heller få lov til det.

Og så regner jeg med at det går bra.

På samme måte som at jeg regner med det ikke blir brann, sklir på isen og brekker et ben osv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...