Gjest Skrevet 16. desember 2009 #76 Skrevet 16. desember 2009 Tøysetipp: Ærlig talt, hva i all verden er usunt med å ikke drikke alkohol? Mener du at folk som ikke røyker har et mindre sunt forhold til røyk enn folk som "tar seg en røyk i ny og ne" også? Hverken jeg eller min bror er motstandere av at folk rundt oss drikker, det får være deres sak. Vi velger selv å ikke drikke, og jeg blir litt provosert når det gjør meg til en hysterisk person med et usunt forhold til alkohol. At jeg ikke ønsker at noen, i mitt hjem, skal drikke alkohol foran mine barn, er fordi jeg både ønsker å videreformidle den holdningen jeg selv har om at alkohol ikke er noe man trenger å trø i seg til maten eller i godt selskap eller hva enn unnskyldningen måtte være nettopp denne kvelden, men at det kan være noe som er greit innimellom og ikke hver uke. Jeg ønsker også at mine barn alltid skal ha den tryggheten at minst en av de voksne tilstede alltid er edru og helt til fulle seg selv. Om jeg greier å oppdra barn som ikke drikker alkohol så går jeg ikke hen og blir lei meg, men det er ikke et mål. Målet er å oppdra barn som jeg selv mener har et sunt forhold til alkohol. Dette handler på ingen måte, som jeg sa tidligere, om at jeg er utsatt for mer fyll og alkohol enn folk flest som barn. Det handler nok mer om personlighet i kombinasjon med et sunt verdisyn; jeg er ikke en person som synes typiske fylla-settinger er så veldig morsomme (og joda, man kan være et "sunt" menneske uten å nødvendigvis synes rølpefester er knasende morro), jeg synes ikke alkohol smaker videre godt, og jeg er oppvokst med (tydeligvis) helt andre familieverdier enn folk flest; hos oss har familieselskaper alltid inkludert alle i alle aktiviteter. Så julaften har helst vært god mat, deretter gaveåpning og kaker og brus/kaffe, og så gjerne uttesting av leker og eventuelle nye brettspill før barna fornøyd går og legger seg. Forskjellen på meg og den broren som drikker noen øl innimellom er nok hverken i holdninger til alkohol eller "sunnhetsgrad", men at han er et langt mer sosialt menneske enn meg som trives mye bedre ute på byen på en fredagskveld. Altså rett og slett at han er i mye større grad et "fest og morro"-menneske. På langt nær hver helg, men like fullt oftere enn meg.
Mammapudding Skrevet 16. desember 2009 #77 Skrevet 16. desember 2009 Nei vi drikker brus. Men så liker ingen av oss akevitt, øl eller vin. Mamma og pappa drakk og drikker akevitt og øl til maten, så det syns jeg egentlig er helt normalt. Merket aldri på dem at de hadde drukket noe til maten da vi vokste opp, tenkte aldri på at de drakk noe annet enn brus:)
Marbella Skrevet 16. desember 2009 #78 Skrevet 16. desember 2009 Hva er det med dere??? Er det den Norske Flatfylla dere er vant med og at dere har et enten eller forhold til alkahol??? Jeg er oppvokst i et hjem der det godt kan nytes vin, øl og likører til maten,eller at man tar seg et gl vin når som helst med unger tilstede. Jeg har aldri sett mine foreldre beruset, heller har ikke mine barn sett meg eller mannen min beruset, dette kaller jeg er sunt forhold til alkahol. Denne julen ammer jeg så da drikker jeg ikke, men resten av fam får servert øl og aquavit til pinnekjøttet, cognac og kaffe etterpå. Hvorfor skal en være edru i tilfelle noe skal skje??? hva i herrens navn er det som skal skje?? det er jo å krisemaksimere.....
Renee84 Skrevet 16. desember 2009 #79 Skrevet 16. desember 2009 Å drikke alkohol for smakens og nytelsens skyld ser jeg ikke på som tabu i det hele tatt, syns ikke barn skal bli skjermet for alkoholen men heller ha ett sunt forhold til det. Så på julaften kommer de som vil ha det til å ta seg ett glass øl/vin/likør/aquevitt e.l. men noen rølpefyll blir det jo selvfølgelig ikke, det hører ikke hjemme på julaften uansett, med barn eller ei. Jeg er vant til alkohol på julaften som kos. Aldri opplevd moren eller faren min drita, fulle eller brisne, selv om de drakk på julaften, og ikke har dattra mi opplevd meg full heller
Trollemor75 Skrevet 17. desember 2009 #80 Skrevet 17. desember 2009 Vi drikker vin til bedre middager vanligvis (er ikke norsk), men vin er ikke akkurat det som passer best til norsk julemat. Det blir nok et 0.5l boks julebrygg hver på oss. Jeg drikker ikke sprit, men det er ikke umulig at mannen tar et glass akevit med maten. Her i gården drikker vi alkohol kun i forbindelse med måltider. Vi er ikke store festmennesker, må bare innrømme det.
Turid Laila Skrevet 17. desember 2009 #81 Skrevet 17. desember 2009 Jepp. Må vel ha rødvin til maten. Om jeg ikke blir gravid innen den tid da...
Raych Skrevet 17. desember 2009 #82 Skrevet 17. desember 2009 Jeg er avholds, så jeg drikker aldri. Mannen og de andre voksne tar seg sikkert en juleøl til maten, og kanskje en konjakk likør på kvelden etter at gavene er åpnet og ungene i seng. Det blir ofte ikke før i 23-24 tiden.
§iris§ Skrevet 17. desember 2009 #83 Skrevet 17. desember 2009 mannen og pappan min kommer helt sikkert til å ta seg en øl.. JEg og min mor kommer ikke til å drikke.. verken jeg eller henne er så glad i det.. Drikker når jeg er ut med venner men da er ikke barna der.. alt med måte.. sier jeg.. jeg har aldri sett mine foreldre full.. men jeg er vant med at han tar seg en øl til maten noen ganger i året.. min svigermor har et elt annet syn på alkohol enn det jeg om min mann har.. hun elsker alkohol.. og hun klarer ikke å forstå at vi synes det hun gjør er galt.. Derfor feirer vi aldri jul sammen med henne.. hehe
Gjest Skrevet 17. desember 2009 #84 Skrevet 17. desember 2009 Jeg vil på ingen måte betegne ditt forhold til alkohol som meget sunt Roheryn, heller anstrengt. Men det er min mening da.
Elsker jenta si<3 Skrevet 17. desember 2009 #85 Skrevet 17. desember 2009 hos min familie drakk foreldrene aldri på julaften, men det var fordi vi hadde onkelen min, som var alkoholiker. I r skal jeg,sambo og datteren vår feire jul til hans familie, og der bruker de å ta seg en øl til maten og en aqauvit, og det synes jeg er helt greit. Men at noen skal bli brisne er uaktuelt, men det vet jeg de ikke blir =)
Gjest Sauen har julekuler på Skrevet 17. desember 2009 #86 Skrevet 17. desember 2009 Ja, en av oss kommer nok til å ta et glass øl eller vin til maten. Tviler på at verken babyen eller 2-åringen forstår hva det er uansett=P den andre lar vær å drikke, siden en jo må kjøre hjem.
Gemini77 Skrevet 17. desember 2009 #87 Skrevet 17. desember 2009 Nei, det syns jeg ikke er teit. For meg er ikke alkohol til maten for rusen, men for kosen. Det smaker godt! Jeg ruser meg ikke på et glass rødvin! Sammenligningen forøvrig var da det ble skrevet at det er trist hvis man ikke kan kose seg uten alkohol.. Selvfølgelig kan jeg det! Samme som du kan kose deg uten julemat på julaften. Men det er vel ekstra kos akkurat da å spise julemat? Skjønner du sammenligningen nå??
CottenCandy♥Butterscotch Skrevet 17. desember 2009 #88 Skrevet 17. desember 2009 I alle år jeg kan huske har det blitt servert øl og vin og akevitt til julematen. Har aldri sett noen av mine foreldre, onkler, tante og besteforeldre fulle. Det er jo snakk om et glass eller to til maten, noen fest har det aldri blitt. Og det kommer det aldri til å bli heller. Syns det er helt greit at de voksne drikker alkohol til maten, men det er det.
Gjest Skrevet 17. desember 2009 #89 Skrevet 17. desember 2009 Hos oss serveres det ikke alkohol på julaften. Vi er enig i at det ikke er skadelig for barna å se at foreldre tar seg en øl til maten (bare man holder seg til en), det mener vi er sunt at barna får et naturlig forhold til alkohol. Det hender en lørdag i blandt at vi tar hver vår øl til maten så barna ser det, og det ser vi ingen problemer med. Meeen... Akkurat julaften mener vi begge er helt og holdent barnas dag, og den ene dagen i året trenger ikke vi voksne å drikke alkohol. Men det står alkoholfritt øl på bordet til de som måtte ønske "øl-smaken" til maten. Det er vår mening, men vi mener ikke at alkohol er farlig eller ikke bør drikkes foran barna, og vi forstår argumentene til dem som ønsker å ta seg en øl eller et glass vin til julemiddagen. Ingen problem med det. Vi er begge oppvokst med at julaften er totalt alkoholfri da, så det har nok litt å si for vårt eget valg.
cherry coke Skrevet 17. desember 2009 #90 Skrevet 17. desember 2009 Nei. Har alltid hatt helt alkoholfri jul, og det synes jeg er helt greit. Dessuten synes jeg at julematen er bedre med brus til.
Verdens tøffeste mamma Skrevet 17. desember 2009 #91 Skrevet 17. desember 2009 Nei, jeg drikker aldri på julaften. Gjorde det ikke før jeg fikk barn heller.. Men jeg hefter meg ikke om andre tar en øl eller to til maten.. Jeg tåler ikke fyll i slike anledninger når det er barn til stede, og slik tenker heldigvis resten av familien min også..
Gjest Skrevet 17. desember 2009 #92 Skrevet 17. desember 2009 Nei For meg er julemiddag og alkohol noe som ikke passer sammen. Sikkert fordi jeg ikke er oppvokst med det, men også fordi jeg synes at det er greit at det finnes alkoholfrie soner. Jeg drikker gjerne et glass rødvin eller to, men helst etter at barna er i seng
Lillesnuppis Skrevet 18. desember 2009 #93 Skrevet 18. desember 2009 Drikker øl, vin og aquevit til julematen. Likør og cognac til kaffen og en drink etter at julegavene er åpnet og maten har sunket. Her er alle voksene å vi drikker alle med måte. Så ingen fulle eller brisene på juleaften.. Ikke ellers når det er familie samenkomster heller da. Mamma og pappa og gjestene våres har alltid tatt seg noe å drikke til maten hver eneste jul som jeg kan huske da jeg var liten, men med måte selvsagt.:-) ( har heller aldri sett mamman og pappan min full)
Ranveig Risengrynsgraut Skrevet 18. desember 2009 #94 Skrevet 18. desember 2009 Nei det gjer vi ikkje. Men så drikk vi heller ikkje alkohol ellers i året. Dvs mannen drikk kanskje EIN øl 3-4 gongar i året, etter ungane er i seng, eg drikk nokre cider dersom eg er på singstarkveld ;-p Det er ikkje noko totalforbud her i heimen, og viss nokon som er på besøk vil drikke eit glas vin til maten er det ok. Men dei får ikkje vere berusa når ungane er til stades.
Gjest Trollbundet Skrevet 18. desember 2009 #95 Skrevet 18. desember 2009 Vi gjør det ikke vi heller! Er ikke vant til slikt fra jeg var liten heller,kansje de voksne tok seg en aqevit til maten da,men ikke noe mer enn det! Heldigvis!
Skogro Skrevet 18. desember 2009 #96 Skrevet 18. desember 2009 Nei ingen av oss er vant med det, så det gjør vi ikke
musketingen Skrevet 18. desember 2009 #97 Skrevet 18. desember 2009 Kommer an på hvem som er på besøk. Om det er svigers har vi ingen alkohol. Er det mine foreldre pleier vi ha litt akevitt, og juleøl. Vi tar hensyn til gjestene. Mannen tar seg ofte ei pils i helgene, så barna er vant med det. De har aldre opplevd å se fulle folk. Selv er jeg oppvokst med foreldre som drakk pils til pizzaen i helgene, men syntes aldri det var ubehagelig, fordi de aldri drakk seg fulle, hverken med oss tilstede eller når de var ute. Synes det er kos med litt god vin innimellom, men hensynet til dem rundt meg er viktigere:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå