Gå til innhold

drikker dere foreldre alkohol på julafta sammen med barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi MÅ ikke ha et glass eller to for å kose oss, men vi ser rett og slett ikke ett eneste problem med å drikke alkohol med barna til stedet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det noen som har sagt at det IKKE går an å kose seg uten alkohol da? Om man sier at man ønsker å kose seg med et glass øl eller vin til maten så er ikke det ensbetydende med at man IKKE koser seg hvis man ikke gjør det.

Du greier vel å kose deg i julen uten julemat også, men det er godt ikke sant? Gjør det lille ekstra?? God drikke til maten er jo akkurat det samme. Godt, men ikke en nødvendighet. Men for meg er det ikke noe problem å ta seg et glass vin til maten mens barna er våkne, så derfor kan jeg faktisk gjøre det!!

Skrevet

Ja, litt rødvin til maten hører med=)

Skrevet

Forklar så dette: jeg er oppvokst i et hjem der mamma drikker så lite at hun hadde en halvliter øl som ble et kjært familieklenodium etter å ha ligget i kjøleskapet i såpass mange år at den til og med var med på et flyttelass... Og pappa drikker "med måte" en øl eller et glass vin til maten. (jeg har ikke opplevd pappa full)

Jeg var allikevel godt voksen (nærmere 20 tenker jeg) før jeg syntes det var ålreit at pappa drakk et glass øl til maten, fordi jeg syntes fulle folk var skremmende - og du er ikke gammel før du skjønner hva folk blir fulle av. Selv om jeg hadde sett ham drikke et glass øl til maten og ikke bli påvirket av det mange ganger tidligere, så hadde jeg også sett andre drikke seg fulle og bli skumle, og jeg visste at det kunne skje også med pappa.

I forhold til mamma var alt mye tryggere, hun drakk aldri med oss ungene tilstede - ikke etter at vi hadde lagt oss heller, så vi hadde aldri den usikkerheten i forhold til om hun ville bli full av den ølen hun drakk. Når jeg ble voksen tok det meg mye kortere tid å akseptere at hun tok seg en baileys i mitt selskap enn det tok å akseptere den ene ølen til pappa, fordi jeg hadde et så godt innarbeidet bilde av mamma som den som ikke trengte å drikke.

Både jeg og mine søsken har et meget sunt forhold til alkohol i dag; jeg drikker kanskje en cider eller tilsvarende en gang i skuddåret (liker ikke smaken og skjønner ikke sjarmen med å drikke), den ene broren er totalavholds og den andre tar seg en øl eller tre på byen i ny og ne, men har vel heller aldri vært en sånn en som drikker hver helg. Har tilgode å se ham drikke i familiesammenheng.

Nei, jeg skjønner ikke argumentet med at de skal se at det kan drikkes med måte. Det eneste jeg skjønner er at det ikke alltid er til barns beste at man skal herde dem mot voksenlivet allerede fra de er spedbarn. Joda, mine barn vil måtte forholde seg til alkohol før eller senere. Jeg akter å la det bli senere, og heller gi dem en trygg oppvekst der de kan se at man trenger ikke alkohol overhode for å kose seg eller ha det morro.

Skrevet

"Problemet" må jo være at du som barn opplevde noen som var fulle, og tok litt "skade" av det?

Utifra hva du skriver, så virker du ihvertfall litt "hysterisk" ift alkohol?

Her i huset drikkes det ekstremt sjeldent alkohol, og jeg må innrømme at jeg ikke ville lettet på øyelokket hvis noen hadde tatt seg en øl el et glass rødvin på julaften.

Fulle mennesker er selvfølgelig noe helt annet.

Skrevet

"....gi dem en trygg oppvekst der de kan se at man trenger ikke alkohol overhode for å kose seg eller ha det morro."

Jeg tror nok at mine barn vil se at vi koser oss mange ganger uten alkohol, men tror nok ikke at de tar skade av at vi nyter et glass vin i ny og ne.

du har dine meninger, jeg har mine.

Skrevet

Ja, selvsagt. Men jeg drikker kun til maten...

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor folk MÅ ha alkohol. Er det smaken? Jeg liker ikke smaken av verken vin eller øl og drikker så sjeldent at jeg kan vel nesten kalles avholds.

Jeg har en mor som var lett drikkfeldig og synes det var helt greit å ta seg en øl eller vin med en gang alkoholserveringen åpnet kl 12.00 om det har noe med det å gjøre vites ikke. Uansett, jeg drikker ikke for smaken, men jeg synes ikke barn trenger å være rundt det heller. En må ikke være brisen for at barn skal synes det er ubehagelig at voksne drikker....

Skrevet

solstråle69: jeg har nok ikke sett fulle folk mer enn de aller fleste andre barn; jeg har vært skjermet for det så langt det har latt seg gjøre, men om man ikke skal leve som eremitt så VIL barn se at andre voksne drikker seg fulle selv om ikke foreldrene gjør det.

Og mitt forhold til alkohol er på ingen måte hysterisk. Jeg godtar ikke at noen drikker med mine barn tilstede, og jeg synes ikke det er ålreit dersom det ødelegger for andre, men ut over det får folk velge selv. Jeg kan tenke mitt om folk som "må" ha et glass vin til maten, men det får være deres problem.

Og samfunnet har vel feilet litt dersom det å selv velge å ikke drikke sammen med barn eller hver gang man skal slappe av eller ha det morro blir sett på som hysterisk, mens det å ta seg en øl til maten fordi man ikke greier å se at det går an å la være er "sunt".

Skrevet

jeg og gullet :) :

det er nok som med barneoppdragelse forøvrig; enhver gjør som man selv mener er best for seg og sine barn. Og det er klart at "kultur" og hva man ser på som viktige verdier vil variere fra familie til familie. Min samboer kommer fra en familie der alkohol med barn til stede (i små mengder selvsagt) er helt stuerent, og vi har måttet forhandle og finne en løsning som begge kan leve med her som i andre tema i barneoppdragelsen.

Skrevet

Ja, vi har et helt normalt forhold til alkohol og kan gjerne drikke øl eller vin til maten selv om barna er tilstade. Det gjellder både julaften og nyttårsaften samt andre gode middager - f.eks en lørdagskveld.

Skrevet

Jeg vil vel ikke akkurat karakterisere deg Roheryn eller din bror til å ha et sunt forhold til alkohol, men et ikke-eksisterende alkoholforbruk. Da er det jo ganske snevert og ha en holdning som sier at alkohol og barn ikke hører sammen. Fordi du selv ikke får den gode opplevelsen av dèt. Du vet at for mange gir et glass rødvin den helt perfekte stemningen, det sammen med en øl til maten eller en avec etter maten. Vi har forskjellige tradisjoner, men det er ikke dermed sagt at det handler om et misbruk. Jeg klarer ikke helt å skjønne at det må være to ytterpunkter- altså enten totalforbud og så signerer man sympatierklæringer med barn av rusmisbrukere eller drita fulle foreldre som ikke har til hensikt og la julen være til barnets beste interesse.

Det er fullt mulig og nyte et glass eller to med alkohol til et julemåltid uten at barna tar skade av det.

Skrevet

Ja hvis jeg har lyst på en øl så drikker jeg det hjemme sammen med ungene uansett hvilken dag det er i året. Mannen foretrekker rødvin:) Vi serverer jammen alkohol i barnedåp også.

Skrevet

Jg tror litt av grunnen til at du Roheryn var engstelig når din far drakk fordi du ikke hadde en normalt oppfatning av hva som gjør folk fulle og skumle. Jeg har aldri sett mine foreldre synlig beruset, og i min oppvekst forbandt jeg alkoholservering med kjempegod stemning i heimen. Tror nok stemningen hadde vært god om det ikke hadde vært alkohol også. Men resultatet er i alle fall at jeg forbinder alkohol med god stemning. Har bare positive minner fra barndommen når det har blitt drukket alkohol.

Skrevet

Jeg så aldri en eneste full person da jeg var barn, og hadde derfor ingen dårlige minner/ opplevelser fra settinger med alkohol...Litt vin eller øl var en naturlig del av måltidet ved spesielle anledninger, som f.eks julaften- ingen som ble brisne av den grunn eller skremte meg på noe som helst vis. Jeg tror dette har vært med på å gi meg et naturlig og greit forhold til alkohol, verken mer eller mindre.

Skrevet

Gemini77: jeg greier fint å kose meg uten julemat i julen - jeg har prøvd det med stort hell. Men under normale omstendigheter spiser jeg selvsagt god mat, for jeg ser da aldeles ikke noen grunn til å la være. Å sammenligne mat med rusmidler blir vel litt teit, synes du ikke?

For meg handler ikke dette om at jeg synes folk skal være totalavholds, men at jeg som barn opplevde det som en stor trygghet at min mor ikke drakk noe som helst - fordi da hadde jeg alltid noen der som var helt seg selv og tilregnelig - og som jeg visste at kom til å fortsette å være det hele natta. Det er faktisk ikke store mengdene alkohol som skal til før du endrer adferd.

Skrevet

Ja, det gjør vi. Men nå er ikke barnet vårt så gammel at han vet hva alkohol er da:)

Skrevet

Som jeg skrev i innlegget mitt litt lenger oppe (kl 21.41), oppfattet jeg aldri alkohol som noe utrygt eller skremmende, nettopp fordi folk aldri ble brisne eller oppførte seg dårlig etter å ha drukket litt til maten/ kaffen. Du hadde tydeligvis en annen opplevelse av alkohol iløpet av oppveksten, derav de forskjellige ståstedene=)

Skrevet

De som vil kan drikke alkohol her. Jeg tar meg som regel ett glass vin når gaveåpningen er ferdig og unger leker. Da tusler jeg rundt i tøfler og rydder.

Min far drikker vin til maten og aqevit, men det er det også.

Så lenge ikke det er noen som drikker mer, syns jeg ikke at jeg skal nekte noen å drikke alkohol den dagen. Hadde det vært noen som ikke nøyde seg med ett glass eller to, så hadde det ikke vært lov her. Men jeg er oppvokst med at voksne tar seg en øl eller ett glass vin til maten, og aldri hatt noen dårlige opplevelser med det. Aldri opplevd berusede (som man har merket har vært påvirket. man er jo beruset av ett glass vin, men det er ikke merkbart)

Skrevet

kl 21.37 var det visst:p

Skrevet

Kansje. Det er isåfall helt tilfeldig om jeg gjør det/ikke gjør det. Tar meg gjerne et glass vin på kvelden ellers, hvorfor ikke på julaften?

Sitter å drikker vin nå, lillemor er våken faktisk. Hun har vondt i magen og vil ikke sove. Virker ikke som om hun bryr seg akkurat. ;)

Men jeg må bare få presisere at jeg ikke syns at man skal drikke seg snytt og bli "rar" når det er barn tilstede!

Skrevet

Ja - men det er snakk om en øl og akevitt til maten, og kanskje en baylis/cognac senere på kvelden.

Ingen av de som drikker endrer personlighet eller oppfører seg anderledes. Kan hende noen rundt bordet drikker 2 øl + akevitt, men det er det.

Alkohol er ikke forbudt i vårt hjem. Vi ønsker at våre barn skal lære at det går helt fint å ta seg 1 glass eller 2. Vi har et veldig avslappet forhold til det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...