bunnie Skrevet 16. desember 2009 #2 Skrevet 16. desember 2009 Nå gjør ikke vi det da, men jeg synes ikke det gjør noe om en av foreldrene tar noen glass foran barna, og viser hva et sunt og normalt forhold til alkohol er. Men jeg synes også at det bør være en person som er edru tilstede, tilfelle noe skulle skje..!
Ksenia & Anjem Skrevet 16. desember 2009 #3 Skrevet 16. desember 2009 svigers kommer sikkert til å drikke..verken samboer eller jeg er spesielt glad i alkohol så vi drikker ikke "for nytens skyld"
meg & to små vampyrer Skrevet 16. desember 2009 #4 Skrevet 16. desember 2009 Nå ammer jo jeg nå da. Meg og mannen har bestemt at en av oss bør være edru i tilfelle noe skjer. Men jeg kan jo ikke kjøre, så er litt teit om det er meg. Av og til er det det uansett. Ikke for det, ingen av oss drikker noe mer enn maks 2 øl, glass vin e.l. totalt med barn i nærheten. Kan egentlig ikke huske å ha drukket alkohol med barna i nærheten jeg...
Gjest 5 andre Skrevet 16. desember 2009 #5 Skrevet 16. desember 2009 Ikke vi foreldrene, men bestefaren og oldefaren drikker en øl til middag og tar en aquavit. og bestemor og tante drikker gjerne en likør til kaffen. Jeg har på ingen måte imot at det drikkes alkohol. Hadde ikke mannen kjørt de som drikker, hadde nok han smakt noe også. Det er allikevel ikke åpent for at noen skal bli brisene eller fulle, det vil jeg at barna skal slippe.
Dronningen! Skrevet 16. desember 2009 #6 Skrevet 16. desember 2009 Ja det gjør vi:o) For å gjøre et måltid komplett nyter vi en god vin.....
Ugl@ Skrevet 16. desember 2009 #7 Skrevet 16. desember 2009 En øl til maten, en liten Bailys utpå kvelden når de små har lagt seg, men ikke noe "fylle fest" nei :-) Og kun jeg, mannen min liker ikke alkohol så godt.
CMH Skrevet 16. desember 2009 #9 Skrevet 16. desember 2009 Hvis vi skal ta et glass blir det etter hun er i seng. 11 mnd bare, så legger seg jo forholdsvis tidlig.
mer enn bare mor Skrevet 16. desember 2009 #10 Skrevet 16. desember 2009 ja. Selvsagt med måte,men det burde være unødvendig å si.
annki83 Skrevet 16. desember 2009 #11 Skrevet 16. desember 2009 jeg har tenkt på å kjøpe en flaske rødvin til julemiddag sånn for kosen sin skyld. fordelt på 4-5 voksne blir ikke det så mye. å da er det altids noen som ikke drikker så de kan kjøre om det skulle skje noe. 1-2 glass vin eller øl til julematen synes jeg er helt greit. da jeg var barn var alkohol ulovlig på juleafta (og igrunn all andre dager i året også) pga min mormor som kom fra ett alkoholisert hjem og har ett veldig dårlig til alkohol. min mors oppvekst var preget av dette med at alt som kunne minne om fest og moro uansett hvor uskyldig vært helt forbudt. slett ikke bra det heller. tanten min er selv blitt alkoholiker. jeg syns det er viktig og lære barna å ha ett sundt forhold til alkohol.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 16. desember 2009 #12 Skrevet 16. desember 2009 Ikke i år. Er høygravid.... Andre år - ja. Men nå er mannen totalavholds, da.
Gjest Skrevet 16. desember 2009 #13 Skrevet 16. desember 2009 Ikke jeg, for jeg er ikke spesielt glad i alkoholholdige drikker - rett og slett en smakssak. Sambo og besteforeldrene tar nok et glass øl eller vin til maten. Synes det er helt greit at ungene ser at det går an å ta ett glass vin for å kose seg - men noe mer enn det blir det ikke.
knerten09+ knerteline11 Skrevet 16. desember 2009 #14 Skrevet 16. desember 2009 Blir nok en juleøl til middagen, men ikke mer enn det. I og med at jeg ammer, blir det vel bare en halv på meg til middagen, og heller et glass med noe godt etter at han har lagt seg.
Mammaaaaaa Skrevet 16. desember 2009 #16 Skrevet 16. desember 2009 Neeei kanskje ein øl eller vin til maten. Utenom det er det lite drikking på meg og samboeren min. Bestefedrene drikker litt, men det må dei få lov til så lenge dei ikkje drikk seg full foran ungene. I år blir det jo ikkje noe annet enn brus på meg, er jo gravid
rosa og en blå Skrevet 16. desember 2009 Forfatter #17 Skrevet 16. desember 2009 ja min mor og svigermor kommer fra alkoholhiserte hjemmer. så jeg og sambo er oppvokst med foreldre som ikke drikker alkohol i det hele tatt. Men vi vet og klarer å ha et sunt forhold til alkohol likevel eg drikke ALDRI for kosens skyld når barna er hjemme. ikke eneste gless- for ett glass blir til 2 osv.. sambo drikker øl på fredags eller lørdagskvelder- og de blir da max 4 øl. det er greit. men eg liker ikke om det blir hver helg. så på juleafta har vi tradisjon att det er barnas dag. og vi kan drikke i romjulen når vi har barnepass HI
*Kristin25Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒskrållan* Skrevet 16. desember 2009 #18 Skrevet 16. desember 2009 Vi tar oss en øl til maten og kanskje en likør til kaffen. Men ikke mer enn det. Synes ikke det er noen vits å gjøre julaften til en "fylle" fest. Men det at barn ser voksne drikke alkohol MED MÅTE. Er bare "lurt", det er ikke noe galt i å ta seg ett glass øl til maten, men det er galt å ligge langflat... Bedre at de ser at det finnes en sunn holdning til alkohol. Men det er alltid noen som ikke drikker hos oss så de kan kjøre om det skulle være nødvendig!
~sjiraff~ Skrevet 16. desember 2009 #19 Skrevet 16. desember 2009 Er ikke vokst opp med vin til maten på juleaften og drikker det heller ikke selv. Konjakk eller annet brunt brennevin er jeg ikke så glad i. Men ellers i året drikker jeg gjerne noen glass vin til maten selv om barna mine er tilstdet.
Gjest Skrevet 16. desember 2009 #20 Skrevet 16. desember 2009 Ingen alkohol på julaften hos oss.. aldri vært vant til det! Ikke det at vi er avholds, men akkurat den dagen er alle det hos oss..
hopplaaa har to guttetroll:) Skrevet 16. desember 2009 #21 Skrevet 16. desember 2009 Nei , her blir det kun vørteøl blandet med sitronbrus.Det er det beste jeg kan drikke til julematen:)
erteposen + 4 Skrevet 16. desember 2009 #22 Skrevet 16. desember 2009 Jeg har vokst opp i en familie og i en kultur der et glass vin til maten er mer vanlig enn uvanlig, men jeg er ikke vant med at en drikker alkohol på julaften fordi vi feirer med storfamilien. Vi serverer juleøl, som svigers lager, på julaften. Jeg har til gode å se noen i familien drikke mer enn et glass eller to, men mener at det er en grei regel at avhold eller godt måtehold er riktig rundt barn. VI har en Mariaskål rundt midnatt, og da serverte alltid pappa portvin:)
Dronningen! Skrevet 16. desember 2009 #23 Skrevet 16. desember 2009 Jeg drikker alltid for kosens skyld og for å gjøre god mat komplett, ikke for å bli beruset. OG ett glass kan godt bare bli ETT glass! Man har et usunt forhold til alkohol når man ikke klarer å ta ett glass vin fordi ett fort blir to osv... Tradisjonen tro så drikker vi gløgg til sølvguttene kl 17. Øl, vin og aquevit til maten kl 18 og irish til dessert... Og det er fortsatt barnas dag!!
lille sprelle Skrevet 16. desember 2009 #24 Skrevet 16. desember 2009 et glass rødvin eller to til maten. Aldri noen som er i nærheten av beruset. En i selskapet holder seg edru.
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 16. desember 2009 #25 Skrevet 16. desember 2009 Mange som har et fornuftig forhold til alkohol her, og det er bra! Man skal nyte det i små mengder, kan man ikke det, så er det jo ikke et normalt forhold til alkohol og da bør man holde seg unna! Vi kommer aldri til å drikke oss synlig beruset, men litt til maten er helt normalt. Det har jeg selv vokst opp med også, har aldri sett på det som noe galt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå