Piken på landet Skrevet 16. desember 2009 #26 Skrevet 16. desember 2009 Nei hos oss er alle avholds, så her blir lite alkohol gitt :-)
Gjest Skrevet 16. desember 2009 #27 Skrevet 16. desember 2009 Nei! Ingen her skal drikke mens barna er våkne. Munkholm til maten. Et glass vin når barna er i seng. Eller en bayleys...
prekæs Skrevet 16. desember 2009 #28 Skrevet 16. desember 2009 Det regner jeg vel med. Tror jeg har aquavit igjen på halvflaska fra i fjor. Ingen problemer med å begrense oss så ingen forbud her.
GuttemammaX3 Skrevet 16. desember 2009 #29 Skrevet 16. desember 2009 Jeg er gravid så da drikker jeg ikke alkohol, heller ikke når jeg ammer. Men ellers synes jeg det er helt ok å ta et glass vin til maten, og mennene koser seg med en aquavit... Dette er helt normalt i min familie, og jeg har aldri, verken i barndommen eller som voksen, sett at noen har blitt "synlig beruset", hva er problemet da?
Tøysetipp Skrevet 16. desember 2009 #30 Skrevet 16. desember 2009 Ja, det gjør vi. For vi har ingen problemer med å begrense oss, men drikker for at det smaker godt til et måltid og for at det føles avslappende selv etter maten. Det er et et felles hyggemåltid også for oss voksne. Når man ikke skal kunne nyte et glass eller to med vin/øl, tenker jeg at det er mer usunt enn å ha et avslappet forhold til det. Hysteri-tilstander eller i form av at man selv er traumatisert.
*Lissi* Skrevet 16. desember 2009 #31 Skrevet 16. desember 2009 Jeg er vant med at foreldrene mine drakk en juleøl til maten og en aquevitt (skrives det slik?) etterpå. Jeg kommer ikke til å drikke. Drikker aldri med unger i hus. Vil være edru om det skjer noe, og er igrunn ikke så glad i alkohol. Tror ikke sambo kommer til å drikke heller, han er skikkelig anti når det gjelder alkohol og unger. Svigerfar kommer nok til å ta en øl, og det er helt greit.
Dailis Skrevet 16. desember 2009 #32 Skrevet 16. desember 2009 Jeg antar jeg tar ett glass vin eller en juleøl til maten. Det gjør maten bedre det Har vært litt opp og ned om jeg har gjort det kulaften. Etter at ungene sover har vi noen ganger hatt ost og vin. Men ofte orker vi bare å legge oss, hehe. Jeg har vokst opp med totalavholdsforeldre, de var det til jeg var godt opp i ungdomsårene i alle fall. Og jeg var livredd for at pappa noen gang skulle smake en øl, for da ble man full (som han "tuborgmannen" ) Og ble man full var man jo en fyllik hele livet.... Jeg vet ikke hvor sunt det er med helt uvitenhet heller. Måtehold er en selvfølge med barn, men tror ikke ett glass kan skade....
Gjest Sekretøsa Skrevet 16. desember 2009 #33 Skrevet 16. desember 2009 Mannen kommer nok til å ta en øl, og kanskje en liten en til kaffi'n, men jeg kommer nok ikke til å drikke noe. Jeg er ikke glad i øl eller brennevin, liker bare hvitvin, rusbrus og drinker, og ingen av de passer særlig til julaften
MammaTilNick Skrevet 16. desember 2009 #34 Skrevet 16. desember 2009 jeg vet ikke! har ikke noe spesielt behov for alkohol, men d kan jo hende jeg smaker noe! folk får gjøre hva de vil for min del! =)
Hierofanten Skrevet 16. desember 2009 #35 Skrevet 16. desember 2009 Nei! Det vil i såfall være kun 1 juleøl til maten. Alkohol og barn hører ikke sammen. Samboer drikker aldri så her er det omtrent aldri alkohol i huset.
Mrs. Bouquet Skrevet 16. desember 2009 #36 Skrevet 16. desember 2009 Både jeg og mannen er oppvokst med alkohol til maten på julafta og en sterk en utpå kvelden, den tradisjonen kommer vi til å videreføre.
3småtroll♥ Skrevet 16. desember 2009 #37 Skrevet 16. desember 2009 Her tar vi gjerne 1 glass eller to til maten på julaften. Nå skal mannen min kjøre så da blir det julebrus på han;) Men jeg tar nok en øl til maten ja! Vi syns det er bedre å ha et åpent forhold til alkohol foran barna. På sommeren har vi gjerne øl/vin til maten når vi griller og jeg tror da ikke barna har skade av det. Men som mange andre skriver; vi drikker oss ikke fulle med barna tilstede!
Gjest Skrevet 16. desember 2009 #38 Skrevet 16. desember 2009 Ja. Nå kjører vi uansett hvem vi feirer jul hos, så en av oss må kjøre og er da selvfølgelig avholds. Den andre av oss tar gjerne 1 øl eller 2.
Fire småtroll Skrevet 16. desember 2009 #39 Skrevet 16. desember 2009 Jeg er ikke spesielt glad i alkohol så jeg drikker heller brus til maten, så ingen alkohol på julaften for meg. Feirer med storfamilien da, i år blir vi 16 stykker rundt bordet, så noen drikker selvfølgelig litt alkohol. Vi serverer brus, vann, øl og rødvin til maten, men har aldri opplevd at noen har blitt beruset i familieselskap. Hadde det vært noen i familien som hadde hatt problemer med å begrense seg til et glass eller to til maten hadde jeg ikke servert alkohol, men alle gjestene har et fornuftig og sunt forhold til alkohol. Julaften er absolutt barnas dag, og jeg hadde ovehodet ikke akseptert at noen ble beruset foran barna mine.
Gjest Skrevet 16. desember 2009 #40 Skrevet 16. desember 2009 Jeg har ingenting mot et glass eller to med vin og evt en avec, og det er fullt lovlig også med barn tilstede i mitt hjem. Men i år har både jeg og mannen min skrevet under på kampanjen "Hvit jul", i solidaritet til alle de barna som gruer seg til julefeiringen på grunn av foreldre og families alkoholinntak. Og det har vi tenkt å overholde. (jeg skal uansett kjøre bil både julaften, førstedag og annendag, mannen skal jobbe annendag og resten av romjulen)
LegallyBlond Skrevet 16. desember 2009 #41 Skrevet 16. desember 2009 Nei det gjør vi ikke. Synes ikke det er så ille om folk tar ett glass med vin eller en flaske øl til maten, men vi velger å ikke gjøre det
Gjest Skrevet 16. desember 2009 #42 Skrevet 16. desember 2009 Ja jeg tar nok et glass rødvin til maten og en likør til kaffen, det blir jo som krydder til maten. Mannen kjører da:)
UnePune äntligen hemma! Skrevet 16. desember 2009 #43 Skrevet 16. desember 2009 Juleaften for meg er uten alkohol. Gubben kunne sikkert tenkt seg en øl, men den kan han at en anna dag =P
MintCondition Skrevet 16. desember 2009 #44 Skrevet 16. desember 2009 Helt frivillig i vår familie. Noen tar en øl til maten, andre ikke, samme med akevitt og cognac. Det er uansett ikke noe fylleslag eller beruselse.
Gemini77 Skrevet 16. desember 2009 #45 Skrevet 16. desember 2009 Ja, her drikker vi ofte rødvin til maten.. nesten hver helg faktisk! Og det kommer til å skje i julen også.. Hvordan det?
Gjest Skrevet 16. desember 2009 #46 Skrevet 16. desember 2009 Bare fordi jeg er så glad i å bli halshugd: -På hvilken måte er det et sunt og friskt forhold til alkohol å MÅTTE ha et glass med øl/vin/whatever til maten for at det skal bli kos? Det er ille med de som ikke greier å stoppe etter én, men jeg synes jaggu ikke det er mye sunt å ikke greie å kose seg uten den éne heller jeg... Alkohol og unger har ingenting sammen å gjøre, skal man drikke alkohol så kan man gjøre det andre steder enn i familiesammenkomster. Så nei, her i huset blir det ingen som drikker til jul
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 16. desember 2009 #47 Skrevet 16. desember 2009 Det blir ikke på meg siden jeg ammer, men eller pleier jeg å ta en juleøl eller et glass vin til maten. Vanligvis er det enten mannen eller jeg som tar dette ene glasset (den andre kjører), men de siste årene har jeg uansett holdt meg unna. No great loss. Besteforeldre pleier å ta et glass med noe, og en akevitt til maten. Søster har fått en samboer som ikke er så veldig flink med måtehold, han blir ikke ufint full men jeg synes det er ganske store kvantum som entrer kroppen hans, og han blir jo påvirket av det selv om han oppfører seg pent. Det blir jo en tidlig kveld på oss med to små uansett, så han venter forhåpentligvis til vi drar.
mer enn bare mor Skrevet 16. desember 2009 #48 Skrevet 16. desember 2009 hehe.. skal ikke halshugge deg min tanke er: før eller senere vil ungene måtte forholde seg til alkohol, og da synes jeg at det er greit at de ser at alkohol skal nytes, ikke drikkes for å bli full.
Underveis --> Skrevet 16. desember 2009 #49 Skrevet 16. desember 2009 Her er det ikke noe forbud. God mat og godt drikke henger sammen. Hva godt drikke er opp til den enkelte. Noen vil ha vann, noen vil ha vin og vann, noen vil ha cola, og noen vil ha øl ;-) Tviler forøvrig på at DiB-folket er representativt for befolkningen forøvrig. Tror heller ingen her vil skrive at de ha en satans fyllefest på julaften forran barna. Det finnes nok alkoholikere som drikker for mye i jula her også, men det er nok ingen av dem som tør å skrive om det.
lissiliz❤tassen❤lillesøster Skrevet 16. desember 2009 #50 Skrevet 16. desember 2009 jeg syntes ikke noe om å drikke når det er barn til stede. ammer så jeg skal ikke drikke. samboer kjøpte inn øl og rusbrus til maten til de andre- ble heftig sur i butikken ja. han sa at han bare skulle ta en rusbrus eller to til maten. og øl til brødrene våres og bestefar så om ikke jeg kaster det så blir det vel til at de drikker til maten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå