Gå til innhold

Har lyst til å starte en rettskrivningstråd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo en uleselig setning. Tegnsetting mangler.

"Etter hvert" og "hver gang", men ikke "h" i "vær så snill" eller "Jeg har vært på skolen".

Det er forresten ikke en fullstendig setning, siden substantiv og verb mangler. Hvis den begynte med "Det heter....", så ville setningen vært fullstendig.

Jeg synes det er vanskeligere å lese innlegg med manglende tegnsetting (og dårlig grammatikk) enn innlegg med skrivefeil.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er veldig glad i søte tastefeil, som "avsnigg"..... Hehe.

En gang så jeg et innlegg hvor noen måtte dra til elgevakten.

Skrevet

Jeg leste en lang tråd i går der ingen hadde klart å stave ansiennitet riktig, og jeg er ikke bedre enn at jeg må fnise litt av sånt. Det samme med alle varianter av "depresjon", "deprimert", "psykolog", "influensa" osv. Om man ikke vet hvordan et ord staves så har man to valg: Enten å ikke bruke det, eller å slå det opp.

Skrevet

Og sååååå mange skriver deprimert! Eller depprimert.

Og jaffal, det skulle nesten ikke vært lov å si en gang.

Å dra alle under én og samme båt;)

Skrevet

Jeg pleier ikke å pirke på andre sine skrivefeil her inne, men det blir for dumt når du som hovedinnlegger ikke klarer å skrive riktig!

Det heter rettskriving, IKKE rettskrivning. Herre..

Skrevet

Alle orddelingsfeilene.

Kommafeil.

Og - å

Pluss andre rare ting som en ser inne på disse sidene.

Det er greit at det kan gå litt fort i svingene når man sitter og taster på tastaturet, men noe av det er tydeligvis en måte å skrive på som enkelte har lagt til seg som en van.

Skrevet

Haha, her ble det noen feil hos meg også ser jeg:) Fort gjort.

Skrevet

Feil, kjære du :)

Rettskriving/rettskrivning er to valgfrie former. Det er mange slike i norsk, og veldig få har oversikt over alle. Selv sensorer ved norskeksamen gir av og til feil på tillatte, men uvanlige former.

HI

Skrevet

Men er det riktig bruk av kommaregel her da..?

Dessuten: Om man skal markere tenkepause med punktum skal det alltid brukes kun 3! Altså: Det blir uryddig... og feil.

Skrevet

Det heter moro, ikke morro.

Gulerot, ikke gullerot.

Utålmodig, ikke utolmodig.

Skrevet

Lærte en regel: Om du kan bøye begge verbene i fortid og få samme mening, skal du bruke og. (Vi gikk og hentet vann.) Den er hjelpsom, synes jeg.

Skrevet

Jeg er nok litt slem, men jeg synes alltid det er litt morsomt når noen er så nedlatende og skråsikre som du er, annie 14.03, for så å bli satt skikkelig på plass. RettskrivNing er en helt kurant stavemåte. Sten i glasshus, kaller man sånt!

Skrevet

Anonym 09:09

Det skrives deprimert...

Skrevet

Jeg har en innebygget korrekturleser inni meg. Jeg kan virkelig ikke fatte at noen prioriterer det å få ut innlegget fort i forhold til å se over og sørge for at man har et lettlest innlegg hvor det viktigste kommer frem.

Jeg skriver også feil når jeg slurver, og spesielt når jeg blir ivrig. Men det tar ikke så lang tid å se over, og er det viktig vil jo folk lese det selv om det kom noen andre først.

Det er imidlertid sjelden jeg kommenterer andres feil i innlegg, men noen ganger er det det eneste jeg sitter igjen med. Det gjelder innlegg skrevet i en eneste stor setning uten tegn eller avsnitt, samt der det er så mye feil at man ikke kan forstå meningen uten å lese igjennom flere ganger. Skriver man sånn vil jo færre gidde å svare, så jeg skjønner ikke poenget.

Ja, jeg vet at noen ikke er stødige i norsk, og at noen har dysleksi.

Mine mest forhatte feil:

Orddeling

å/og

da/når

hvem/hvilken

Det er ikke slurv, det er mangel på kunnskap.

Skrevet

Følgende: Noe som følger, gjerne noe man skal ramse opp.

Følgene: Konsekvensene av noe.

Skrevet

Altså: noen mennesker sliter med rettskrivningen, kan dere ikke bare deal with it??!! Jeg fatter ikke denne satans hakkinga på de som ikke er like gudbenådet innen skriftlig kommunikasjon! Jada, hører HI sier at det ikke er ment som hakking eller uthenging, men ærlig talt- hvordan tror dere det føles for dem som sliter at det dukker opp tråder om dette daglig?

Selv er jeg "språknazi"- ekstremt nøye på rettskrivning, rett bruk av ordtak, dobbeltkonsonanter, og/å osv- dette er liksom MITT felt. Jeg har jobbet en del med korrektlesing og har absolutt ingen problemer med dette selv, det er ikke derfor jeg reagerer.

Jeg kjenner derimot flere som har (hatt) problemer med dette. Jeg har en søster som i alle år har hatet teorifagene på skolen fordi hun hadde en mild dysleksiform. Jeg husker hvordan hun slet over bøkene og prøvde å skrive riktig, men ikke fikk til. Og hvordan jeg-2 år yngre- sto ved siden av som 5-åring og bet i meg svaret fordi jeg ikke ville såre henne. Jeg så jo hvor fortvilet hun var. Og hvordan jeg så at mamma begynte å bli irritert da de drillet og drillet og hun aldri klarte å få det til å sitte likevel.

Samboeren min har hatt samme problem i oppveksten. Sittet og krympet seg i klassen og håpet at han ikke ble hentet ut til spesialundervisning- noe både han og min søster ble. Dette føltes for dem begge veldig ydmykende. Dette er noe de føler de har blitt stigmatisert for i sosiale sammenhenger som dette hele livet. Sittet med hjertet i halsen ved en skolepult og bedt om at man ikke må bli tatt opp på tavla. Eller- få stikk om problemet sitt på anonymforum på nett..

Men vet dere hva: DETTE ER SMARTE FOLK!! De står nok ikke tilbake for noen av dere her inne intellektuelt sett, det er jeg temmelig sikker på. Begge har i dag trosset fiendene sine -norsken og engelsken- ved hjelp av hard disiplin og har i dag gode, teoretiske jobber. Begge har fullført hhv høyskoleutdannelse og høyere universitetsutdanning. Min søster jobber i dag med undervisning av barn- et ønske hun har hatt helt siden hun var liten selv, bl.a. fordi hun ønsker å hjelpe barn i samme situasjon som henne selv på en god måte.

Jeg begriper ikke hvilken tilfredsstillelse dere fremdeles får av å rakke ned på andres "manglende kunnskaper" på anonymforum, det sier langt mer om dere enn om dem!

Selv om HIs motiv angivelig var "edelt" så tror jeg dessverre ikke at de som virkelig sliter med dysleksi finner det så veldig behjelpelig. Jeg har aldri svart på disse rettskrivningstrådene før- hverken (og ja- jeg vet at nå anbefaler de faktisk å skrive verken uten h, men jeg foretrekker gammel form) de sarkastiske eller de påstått hjelpsomme. Men nå synes jeg liksom begeret for lengst er fullt. La nå alle mennesker få lov til å skrive her inne uten å bli hundset og latterliggjort for en lyte de slettes ikke kan hjelpe for!! Voks opp, dere er voksne mennesker med barn i huset. Begredelige verdier dere viderefører med den slags nedlatende holdniger til deres medmennesker.. Tenk dere litt om, bruk litt empati. Noen kan faktisk bli såret av dette

Skrevet

Nå må du roe deg ned.

Jeg startet ikke denne tråden for å hakke på noen, men fordi jeg var interessert i å se hva slags stavefeil folk legger merke til. Jeg tenkte at her var det kanskje noe å lære for flere, meg også. Og jeg har faktisk lært et par ting :) Absolutt ikke noe "edelt" (hva du nå mener med det), men fordi temaet interesserer meg.

En ting er å hakke på enkeltpersoners staving når de ikke har bedt om det. En helt annen ting er å starte og svare på en tråd om norsk språk og grammatikk generelt. Det har ingen ting med mangel på empati å gjøre. Noen av oss er rett og slett interessert i språk, men det betyr ikke at vi er interesserte i å henge ut eller hetse noen. Med det utgangspunktet du har er det temmelig mye som ikke skal kunne diskuteres, alt fra vaksine/ikke vaksine til røyking, religion og fremover/bakovervendt barnesete,

Skrevet

Skjeden, ikke KJEDEN!

Ser ofte slike type tråder her inne " Hvem kjole bør jeg velge" ? Ser så jæævla stygt ut med HVEM istedetfor hvilken..

Var, ikke hvar ( Vet ikke om jeg har sett det her inne men..)

Skrevet

Hvis en skulle ta hensyn til alle som kanskje kan finne på å ta seg nær av innlegg her inne, hadde det ikke blitt skrevet mange. Jeg skjønner hva du mener, men synes ikke dette er et innlegg som noen skal måtte ta seg nær av, HI har til og med presisert det.

Skrevet

Helt feil. Vaksine, røyking, religion og retning på bilstol har ingenting med menneskers medfødte egenskaper å gjøre. Så bare fyr løs om temaer som dette for min del.

Poenget mitt er at jeg omtrent daglig ser hetsing her inne av mennesker som sliter med skrivevansker. Noen ganger har det blitt startet tråder med en hel drøss feil i overskriften, bare for å gjøre narr av ting som mange skriver feil. Jeg synes absolutt å spore samme holdning enkelte steder i denne tråden også, der man drar frem eksempler på ord som stadig feilstaves med en viss overbærenhet.

Ok, det er mulig du faktisk startet denne tråden fordi du er så spesielt interessert i gramatikk og språk. Jeg stusser imidlertid litt da over at du søker å utvide kunnskapen din på dette forumet. Og du skriver at du "ønsker å se hva slags stavefeil folk legger merke til"- vel, det var vel ikke alldeles tilfeldig at du da spør folk her inne om nettopp dette? Jeg mener, rettskrivingen (eller mangelen på den slags) hos enekelte er som sagt et frekvent tema på DiB/BiM, så du bidrar jo bare til å piske opp denne debatten. Jeg mener at av hensyn til de som har dette problemet kunne man vel bare la dette temaet passere? Kan man ikke svare på trådene uten å påpeke feil? Og kan man ikke lese alle innleggene med og om feil uten å måtte starte enda en tråd om alle skrivetabbene folk begår..? I rest my case

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...