Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #1 Skrevet 16. november 2009 Ser at mange her inne er opptatt av rettskrivning. Det er i og for seg jeg også, men jeg synes det er en uting å rette feil i andres innlegg. Fikk derfor lyst til å lage en rettskrivningstråd. Hvilke stavefeil/grammatikkfeil synes du at du ser ofte? Skriver ikke dette fordi jeg ønsker å henge ut noen, men fordi det kan være interessant å se - og kansje til og med mulighet for å lære noe (for meg også!) Jeg begynner: Det staves fjortis, ikke fjortiss. Van er en forstavelse som betyr "mangle" eller "tom for", og som går igjen i mage ord (vanstyre, vansmekte, vanvittig, vantro, osv). Altså staves disse ordene med en n. Mis er en annen forstavelse, som jeg ikke kjenner den nøyaktige betydningen av (men det må jo være noe i retning av "motsatt" elelr "negativ"), men den går igjen i ord som misforstå, misbruke, misunnelse, mislighold, osv. En s. Det staves kanskje (med k) fordi ordet betyr "kan skje". Aldri to l-er i aldri. Alltid to l-er i alltid.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #2 Skrevet 16. november 2009 For øvrig skrives i TO ord, og ikke forøvrig slike veldig, veldig mange skriver.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #3 Skrevet 16. november 2009 Du skrev kansje.. hehe.. Neida.. jeg bryr meg ikke noe om hva andre skriver altså! Syns de får skrive hvordan de vil.. syns det blir for dumt at vi skal rette på de som ikke kan skrive. Håper dere som skriver feil av og til fortsetter å skrive innlegg! Tenk litt på at dere kan faktisk såre noen!
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #4 Skrevet 16. november 2009 He he he fjortiss.... tiss fra i fjor:) Jeg ser så mye, men skriver sikkert like mye feil selv. Men kjenner jeg får dilla når det står kjeden (når man egentlig skal skrive skjeden) Har også reagert litt på sms-språk her inne. Det ble kuttet ned fordi man skulle spare penger, altså færre tegn pr. meld. Her inne betaler man jo for internett samme pokker, da sparer man hverken tid eller penger på å skrive forkortelser. Ellers synes jeg de fleste skrivefeil er litt søte, og jeg forstår jo hva folk mener. Får som sagt bare litt dilla av enkelte ting.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #5 Skrevet 16. november 2009 er dette enna en mobbe kammpanje eller? du sjønner vell va folk mener sell om det er noen skrive feil? jeg synnes det er styggt gjort og mobbe de som har dysslekksi! Skam deg!
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #6 Skrevet 16. november 2009 Det skrives verre, ikke værre. Det heter ikke urelevant, men irrelevant. Etter hvert og hver gang, men ikke h i vær så snill eller jeg har vært på skolen.. Dette er jo en tråd vi kan lære noe av alle sammen., Da slipper vi også alle de dumme klagene på at HI'er skriver feil osv. Jeg for min del blir mer irritert over de som klager over skrivefeil enn de som har skrivefeil. Poenget i et innlegg blir ofte overstyrt av irrelevante klager om rettskriving..
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #7 Skrevet 16. november 2009 Jeg er ikke så opptatt av om ordene er riktig skrevet, men henger meg litt opp i "da og når". Og det har ingenting med dysleksi å gjøre!
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #8 Skrevet 16. november 2009 Hahaha!!! Det gjorde jeg faktisk!!! Hehe... Vel, der ser en hvor fort gjort det er HI
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #9 Skrevet 16. november 2009 Jeg mistenker at dette kanskje er et tullesvar, eller ironi...? Men nei, det er ikke en mobbekampanje. Les hele innlegget mitt. HI
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #10 Skrevet 16. november 2009 Jeg synes også det er en uting med feil tegnsetting, og bruk av alt for mange tegn. Det blir uryddig..... og feil!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #11 Skrevet 16. november 2009 Dette kan alle lære noe av, og ingen bør føle seg uthengt. Det er viktig å kunne forskjellen på og/å. Man kan ikke lenger skrive "ho" på bokmål. Det staves interessant, ikke intressangt.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #12 Skrevet 16. november 2009 Etter hvert og hver gang, men ikke h i vær så snill eller jeg har vært på skolen.. t-skje please??
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #13 Skrevet 16. november 2009 Til 21:37 Verbet Å være, er, var, har vært skrives ikke med "stum H".
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #14 Skrevet 16. november 2009 Jeg tror det skrives hemoroider, ikke hemmorrider, hemorider eller andre ting. Har jeg rett? Jeg blir gal av orddelingsfeil! Det heter vaskemaskin og sengekant,ikke vaske maskin(som jo er noe helt annet) og senge kant! Sånn ellers så legger jeg sjelden merke til skrivefeil, og kommenterer det heller ikke i andres tråder, men disse orddelingsfeilene ser jeg over alt.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #15 Skrevet 16. november 2009 henger meg noen ganger opp i enkelte stavefeil. Det som irreterer meg mest, er når noen skriver affall,istedenfor iallefall.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #16 Skrevet 16. november 2009 Ja, det går fort i svingene her.. Er ikke alltid man leser igjennom det man skriver. For man vil jo ha ut innlegget sitt før andre skriver Så skjønner godt at folk skriver feil. Men de kan jo lese denne tråden, kanskje de får noen tips. Også får vi håpe de ikke tar det i verste mening. Anonym 21:17
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #17 Skrevet 16. november 2009 At det går ann.. Hvem er Ann? At det går an! Ikke kunne forskjellen på hvem og hvilken. SMS språk. D r ik noe galt md måten j skriver på assa. Har mistet respekten for noen før jeg har lest ferdig hvis de skriver på den måten. Tragisk!
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #18 Skrevet 16. november 2009 Nok er nok med en K. Dessverre er med to s er og to r er.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #19 Skrevet 16. november 2009 Det skrives hemorider. Orddeling er det mye rare versjoner av. Noen deler opp alt og andre deler ikke opp noen ord... Også ordene dessverre og forresten...
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #20 Skrevet 16. november 2009 Jeg skriver HO, og skriver bokmål. Visste ikke at det ikke er lov lenger. Kommer aldri til å venne meg til å skrive hun...
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #21 Skrevet 16. november 2009 Syns ikke det er så mye vits i å korrigere på andre sine innlegg pga skrivefeil. Men på den andre siden så ser det faktisk lite intelligent med slike skrivefeil som går igjen inne på forumet. som f.eks: Viss (istedet for hvis) Får (istedet for "for") Kansje Utrolig hvor mange som sliter med gramatikken..skriver dere like mye feil i jobbmailer også? Kanskje noe en bør være obs på...
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #22 Skrevet 16. november 2009 Og så får vi håpe... IKKE: også får vi håpe - som du har skrevet. Ser dere ikke hvor dumt det blir når dere skal komme med en tråd, som dere har flust av feil i selv? Være, hvert, verdt og vert er fire ulike ord.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #23 Skrevet 16. november 2009 jeg syns slike innlegg som dette er slitsomme...med ørten punktum etter en setning...og heller ikke stor bokstav etterpå...og med ord som liksom eller asså eller rett og slett mange tegn??? Avsnitt er heller ikke å forakte.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #24 Skrevet 16. november 2009 Det heter spesielt og spesiell-
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #25 Skrevet 16. november 2009 Mulig jeg tar feil, men dette med "viss" og "hvis" tror jeg er valgfritt nå. Personlig får jeg rykninger i øyet av å lese "viss", men tror faktisk (dessverre) det er lov. Kan rettskrivningspolitiet vennligst klarere dette for oss?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå