Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #26 Skrevet 16. november 2009 åååååååå klask i pannen!!! Takk for oppklaringen.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #27 Skrevet 16. november 2009 Syns, synes og syntes. Syns=synlig Synes=din mening i nåtid Syntes=din mening i fortid Leste faktisk i ën avis hvor journalisten skrev .... og jeg syntes at det er en god stemning.......
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #28 Skrevet 16. november 2009 Viss er lov i følge sprakradet.no. Ellers så virker det ikke som om folk skiller mellom subjektsform og objektsform lenger, han/ham(valgfritt), hun/henne, de/dem. Eks.: "han hadde så mange at han ga de til hun" (Skal være: Han hadde så mange at han ga dem til henne.)
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #29 Skrevet 16. november 2009 Kan dere hjelpe meg med og/å reglen? Jeg vet at å alltid er foran verb og og er et bindeord, MEN det jeg lurer på er eks Jeg tok med meg Hans og Grete for å gå og/å hente vann??? Hvor mange og` er og å`er er det lov å ha etter hverandre..
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #30 Skrevet 16. november 2009 Jeg tok med meg Hans og Grete for å gå å hente vann. Å skal alltid foran verb i infinitiv bortsett fra ved oppramsing. Da er det og.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #31 Skrevet 16. november 2009 Får litt "spunk" av lite/ingen bruk av komma og punktum, og manglende stor bokstav og avsnitt. Blir slitsomt å lese.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #32 Skrevet 16. november 2009 Jeg ville skrevet ... for å gå OG hente vann. Er ikke det oppramsing, altså man gjør det OG det?
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #33 Skrevet 16. november 2009 *smask* Takk, har lurt meg grønn på dette lenge.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #34 Skrevet 16. november 2009 Nei. Dette er ikke oppramsing. Man skal gå å hente vann fordi den ene handlingen fører til den andre. Oppramsing er feks: vi skal hoppe, danse og synge.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #36 Skrevet 16. november 2009 Skjønner hva du mener men er fortsatt uenig. Hvis du dropper hoppe så blir det jo "Vi skal danse og synge." Så hvorfor ikke "gå og hente vann"? Noen eksperter her??
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #37 Skrevet 16. november 2009 Jeg tilhører ikke rettskrivningspolitiet, men kan som norskstudent bekrefte at hvis og viss er likestilte former etter rettskrivningsreformen av 2005.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #38 Skrevet 16. november 2009 Jeg tok med meg Hans og Grete for å gå og hente vann.. Hehe, jammen tett du anonym 22.10;-)
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #39 Skrevet 16. november 2009 Det riktige er "å gå og hente vann". Dette fordi man gjør to ting. Å foran det første verbet, og foran det andre.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #40 Skrevet 16. november 2009 Riktig: "Jeg tok med meg Hans og Grete for å gå og hente vann."
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #41 Skrevet 16. november 2009 En grei huskeregel for og/å i denne typen setninger er å endre til en annen tid. "Jeg tok med meg Hans og Grete og gikk og hentet vann" Når det siste verbet også naturlig bytter tid, er det riktig å bruke og. Motsatt "Det er langt å gå for å hente vann" vil ikke endre tid på siste verb "Det var langt å gå for å hente vann". Jeg irriterer meg over orddelingsfeil, over manglende komma, feil bruk av da/når og ennå/enda, ikke bøye substantiv med dobbel konsonant riktig i flertall (tøffel - tøfler, ikke tøffler) og mange av de andre tingene som allerede er nevnt.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #42 Skrevet 16. november 2009 Fasit er "å gå og hente vann", ja. Vi skal ha "og" mellom to verb i samme tid (infinitiv).
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #43 Skrevet 16. november 2009 "Ho" var lov i bokmål fram til 2005, selv om vi ble nektet å skrive det da jeg gikk på skolen, fordi norsklæreren sa at det var nynorsk. Det var det ikke, men det er det nå.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #44 Skrevet 16. november 2009 Synes det ser ille ut når forl blander subjektsform og objektsform. "Jeg tenker på hun" er diekte galt, det samme gjelder "Skal henne ha mat?". "Jeg tenker på han" er faktisk lov, men ser ille ut.
Sylteflesk Skrevet 16. november 2009 #45 Skrevet 16. november 2009 I fjor = forrige år fjorden er en del av sjøen, altså må i fjord bety at noe er ute i vannet Ny og ne, ikke ny og ned Hipp som happ, ikke hips om haps generelt, ikke generellt
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #46 Skrevet 16. november 2009 Noe som går skeis går ad dundas, ikke i dundass
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #47 Skrevet 16. november 2009 Hehe! Ad undas er latin og betyr "til bølgene"- nesten det samme som i dass. Men det går IKKE til dundas, nei
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #48 Skrevet 16. november 2009 Det heter: Sagt, ikke sakt Skjede, ikke sjede Interessant, ikke interessang Har lagt merke til at dette er feil som går igjen her veldig ofte Ellers så må jeg jo si at jeg bryr meg lite om skrivefeil og grammatiske feil i forumene her inne. Når man svarer på innlegg så går det ofte fort i svingene og det kan da lett bli feil. Men jeg orker ikke lese lange innlegg uten komma, punktum, avsnitt og med bare små bokstaver. Og her har jeg sikkert skrevet masse feil selv:)
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #49 Skrevet 17. november 2009 Mange sliter også med vanlige uttrykk. Å stikke under en stol, for eksempel, eller å skjære alle over en kam. Har sett mange morsomme varianter av disse.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #50 Skrevet 17. november 2009 Av en eller annen grunn henger jeg meg opp i "pastaurisert" det heter pasteurisert. Orddeling og avsnitt. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har gitt opp å lese et innlegg pga manglende avsnigg, punktum og stor bokstav. En og annen skrivefeil kan jeg leve med, men jeg blir smårar av setninger som "henne sa at henne skulle i butikken" Det siste gjelder like mye muntlig som skriftlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå