Gå til innhold

Har lyst til å starte en rettskrivningstråd


Anbefalte innlegg

Skrevet

åååååååå klask i pannen!!!

Takk for oppklaringen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns, synes og syntes.

 

Syns=synlig

Synes=din mening i nåtid

Syntes=din mening i fortid

 

Leste faktisk i ën avis hvor journalisten skrev .... og jeg syntes at det er en god stemning.......

Skrevet

Viss er lov i følge sprakradet.no.

 

Ellers så virker det ikke som om folk skiller mellom subjektsform og objektsform lenger, han/ham(valgfritt), hun/henne, de/dem.

 

Eks.: "han hadde så mange at han ga de til hun"

(Skal være: Han hadde så mange at han ga dem til henne.)

Skrevet

Kan dere hjelpe meg med og/å reglen?

 

Jeg vet at å alltid er foran verb og og er et bindeord, MEN det jeg lurer på er eks Jeg tok med meg Hans og Grete for å gå og/å hente vann???

Hvor mange og` er og å`er er det lov å ha etter hverandre..

 

 

Skrevet

Jeg tok med meg Hans og Grete for å gå å hente vann.

 

Å skal alltid foran verb i infinitiv bortsett fra ved oppramsing. Da er det og.

Skrevet

Får litt "spunk" av lite/ingen bruk av komma og punktum, og manglende stor bokstav og avsnitt. Blir slitsomt å lese.

Skrevet

Jeg ville skrevet ... for å gå OG hente vann.

Er ikke det oppramsing, altså man gjør det OG det?

Skrevet

*smask* Takk, har lurt meg grønn på dette lenge.

Skrevet

Nei. Dette er ikke oppramsing. Man skal gå å hente vann fordi den ene handlingen fører til den andre.

 

Oppramsing er feks: vi skal hoppe, danse og synge.

Skrevet

Skjønner hva du mener men er fortsatt uenig. Hvis du dropper hoppe så blir det jo "Vi skal danse og synge." Så hvorfor ikke "gå og hente vann"?

 

Noen eksperter her??

Skrevet

Jeg tilhører ikke rettskrivningspolitiet, men kan som norskstudent bekrefte at hvis og viss er likestilte former etter rettskrivningsreformen av 2005.

Skrevet

Jeg tok med meg Hans og Grete for å gå og hente vann..

 

Hehe, jammen tett du anonym 22.10;-)

Skrevet

Det riktige er "å gå og hente vann". Dette fordi man gjør to ting. Å foran det første verbet, og foran det andre.

Skrevet

Riktig: "Jeg tok med meg Hans og Grete for å gå og hente vann."

 

Skrevet

En grei huskeregel for og/å i denne typen setninger er å endre til en annen tid. "Jeg tok med meg Hans og Grete og gikk og hentet vann" Når det siste verbet også naturlig bytter tid, er det riktig å bruke og. Motsatt "Det er langt å gå for å hente vann" vil ikke endre tid på siste verb "Det var langt å gå for å hente vann".

 

Jeg irriterer meg over orddelingsfeil, over manglende komma, feil bruk av da/når og ennå/enda, ikke bøye substantiv med dobbel konsonant riktig i flertall (tøffel - tøfler, ikke tøffler) og mange av de andre tingene som allerede er nevnt.

Skrevet

Fasit er "å gå og hente vann", ja. Vi skal ha "og" mellom to verb i samme tid (infinitiv).

Skrevet

"Ho" var lov i bokmål fram til 2005, selv om vi ble nektet å skrive det da jeg gikk på skolen, fordi norsklæreren sa at det var nynorsk. Det var det ikke, men det er det nå.

Skrevet

Synes det ser ille ut når forl blander subjektsform og objektsform.

 

"Jeg tenker på hun" er diekte galt, det samme gjelder "Skal henne ha mat?".

 

"Jeg tenker på han" er faktisk lov, men ser ille ut.

Skrevet

I fjor = forrige år

fjorden er en del av sjøen, altså må i fjord bety at noe er ute i vannet

 

Ny og ne, ikke ny og ned

Hipp som happ, ikke hips om haps

generelt, ikke generellt

 

Skrevet

Noe som går skeis går ad dundas,

 

ikke i dundass

Skrevet

Hehe! Ad undas er latin og betyr "til bølgene"- nesten det samme som i dass. Men det går IKKE til dundas, nei ;)

Skrevet

Det heter: Sagt, ikke sakt

Skjede, ikke sjede

Interessant, ikke interessang

 

Har lagt merke til at dette er feil som går igjen her veldig ofte

Ellers så må jeg jo si at jeg bryr meg lite om skrivefeil og grammatiske feil i forumene her inne. Når man svarer på innlegg så går det ofte fort i svingene og det kan da lett bli feil. Men jeg orker ikke lese lange innlegg uten komma, punktum, avsnitt og med bare små bokstaver.

 

Og her har jeg sikkert skrevet masse feil selv:)

Skrevet

Mange sliter også med vanlige uttrykk. Å stikke under en stol, for eksempel, eller å skjære alle over en kam. Har sett mange morsomme varianter av disse.

Skrevet

Av en eller annen grunn henger jeg meg opp i "pastaurisert" det heter pasteurisert.

Orddeling og avsnitt. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har gitt opp å lese et innlegg pga manglende avsnigg, punktum og stor bokstav.

En og annen skrivefeil kan jeg leve med, men jeg blir smårar av setninger som "henne sa at henne skulle i butikken"

Det siste gjelder like mye muntlig som skriftlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...