Gå til innhold

Er det jeg som overreagerer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Hun har ikke sett søsknene sine, og er ikke interessert i å komme. Hva er dette for slags oppførsel, spør du meg. I og med at hun er såpass stor."

Her legges tydelig skylden på barnet, at det er hennes avgjørelse at hun ikke vil komme til faren. Hva er det slags oppførsel? Jo, det er slik at barn ikke alltid vet sitt eget beste, og da er det opp til oss voksne å ta styringen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om jeg er født hjernedød, hva slags spørmål er det? Jeg skriver jo, altså må det være litt hjerneaktivitet her.

Jeg kan ikke vise deg hvor det står at de nekter barnet å komme, det har jeg heller ikke skrevet at de har gjort.

Jeg tror fortsatt at pappaen burde ha klart å få barnet til å komme på besøk...Ihvertfall hvis den eneste grunnen for at hun ikke vil komme er leggetid.

Ja ja, rimelig dum er nå bedre enn hjernedød

Skrevet

Jeg begynner å lure dino, når du sitter å dømmer utifra ting du ikke vet. ting som ikke blir skrevet her. Håper for din del at du ikke er slik irl. du skriver jo at de ikke prøver, hva vet du?

Skrevet

Ja, nettopp. Men hvis verken biomor eller far tar styringen, så er det nemlig ikke så mye en stemor kan gjøre.

Syns det er helt forferdelig hvordan folk beskylder stemoren (HI) for å ikke ønske at stedatteren kommer på besøk, det er nettopp motsatt av hva HI skriver. Hun VIL jo at hun skal komme, og syns det er forferdelig at stedattera ikke har lyst pga leggetid....Ofte er foreldre litt mildere mot barna sine som har gått gjennom en skilsmisse, kan være derfor at foreldrene lar barnet ha makten?

At de ikke har lyst til å presse henne til noe hun ikke vil? Selvfølgelig er det ikke pga leggetid hun ikke vil, en skal huske på at det er traumatiserende for barn å oppleve at mor og far går fra hverandre og etablerer ny familie. Så kan ta litt tid og være vanskelig for henne å godta.

Poenget med besteforeldrene er ikke at HI er sjalu fordi de sier ja til stedattera og nei til småbarna...poenget er jo at de faktisk forskjellsbehandler barnebarna!

Det må være mange hjernedøde folk her inne så greier å vri det om til at HI er ond siden hun ønsker å ha stedattera der med resten av familien.

Jeg forstår veldig godt HI at hun ikke orker å lese mer av dette tullet...hun spør om råd...men i stedet blir hun anklaget for iltt av hvert! Skjerpings folkens!!!!!!!!!!

Skrevet

Jeg har ikke skrevet at de ikke har forsøkt, men jeg tror de (far, har aldri nevnt stemor her faktisk) muligens ikke har forsøkt hardt nok.

Hvis dette kun er pga leggetid ville jeg faktisk ha lagt prinsippene mine til side å latt jenta legge seg litt senere. Kun fordi jeg heller vil se jenta legge seg litt senere ennå ikke se henne i det heletatt.

Joda, slik er jeg irl, har klart meg veldig bra jeg altså.

Skrevet

Synes det er helt utrolig at dere har latt denne situasjonen skure og gå i to år. Det er snakk om en jentunge på 8-10 år! Dere er de voksne! Jeg er selv både mamma og bonusmamma til tiårige jenter, og jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å la barn bestemme. Det er jo de voksne som bestemmer. Og hva med far, synes ikke han det er forferdelig å ikke se sin datter?

Dersom dere virkelig ikke har denne jentungen i det hele tatt, så synes jeg det er på sin plass at besteforeldrene avlaster biomor.

Skrevet

Bra skrevet 12.09. Hadde hi ikke ønsket datteren hans der, hadde hun vel kost seg nå, men det gjør hun ikke. Hun vil jo at fellesbarna skal til besteforeldrene, og da sikkert sammen med stedatteren sin. For en talentløs gjeng som har svart her inne. Får vridd det om til at en stakkars stemor er ond. Syke mennesker.

Skrevet

Du har ikke tenkt tanken at besteforeldrene velger å ha jenta der nettopp fordi de ellers ikke ville sett henne?

Jenta er ikke hos dere, sier du. Så da har ikke besteforeldrene mulighet til å treffe henne gjennom jentas far. De velger kanskje heller å ha god kontakt med biomor, slik at de i det minste har en mulighet til å treffe jenta.

Jeg forstår dette godt, sett fra besteforeldrenes side. De har ingen rettigheter når det kommer til samvær, og må basere kontakten her på vennskap.

Dette har ikke med avlastning å gjøre, men kontakten. At en velger å kalle det avlastning, gjør ingen forskjell.

Og en ting til; dine barn HI, skal ikke være hos besteforeldre for avlastning. Det skal du bruke andre til. Og betalte andre. Du får be barnevernet om hjelp. Besteforeldre skal være besteforeldre og ikke avlastere.

Og det er forståelig at besteforeldre syns det er mer krevende med små barn enn en 10-åring. Det sier seg selv.

Skrevet

Hva mener du hi og mannen skal gjøre 12:26? Så biomor trenger fri, men ikke hi og mannen? Logisk. Kjøtthue.

Skrevet

er du dum 12.27? det er da avlastning om barna er hos venner eller besteforeldre? jeses. fri er det uansett om de er her eller der. uff for en gjeng verna bedrifter det er her.

Skrevet

Jeg er enig med deg dinosaurusworld.

Å legge ansvaret for samvær over på barnet er for meg feil, det er helt klart de voksnes ansvar å finne en løsning som fungerer. Den skadelidende her er ingen annen enn jenta.

Hva HI har gjort for å få til samvær står det ingenting om, men jeg synes det er lite voksent å sette opp mot hverandre at besteforeldrene har jenta på 10 år og ikke de små på 1,5 og 4 mnd. Hvis alle 3 barna hadde hatt samme mor (husk; de har samme far og akkurat samme slektskap til besteforeldrene!); skulle ikke 10-åringen fått være hos besteforeldrene på overnatting fordi de små ikke fikk samme tilbudet? Det er stor forskjell på å si ja til en 10-åring som ønsker å komme på besøk og det å selv tilby seg å avlaste foreldrene med å passe bleiebarn.

Hvor gamle er disse besteforeldrene? Siden det står i et innlegg at de har fått hjelp av HI og mannen?

Skrevet

Denne saken stinker. Og du er jo kjempesaklig 12:27. Kjøtthue my ass!

Som sagt, jeg er selv mamma og bonusmamma til tiårige jenter. Har aldri opplevd makan til dritt fra en såkalt stemor. Jeg skjemmes på vegne av alle stemødre som oppfører seg sånn.

En åtteåring kan ikke bestemme at hun ikke vil på samvær lenger. Dersom en far godtar dette er det noe som ikke stemmer. Dersom en mor godtar dette er det også noe som ikke stemmer. At en stemor synes dette er greit overrasker meg ikke. Jeg får en følelse av at det er noe mer underliggende her som vi ikke vet. Hadde min bonusdatter nektet å komme på besøk til oss, ville jeg først grått og deretter løst konflikten.

Jeg synes ikke synd på HI som ikke har barnevakt. De har kun seg selv å takke for det uføret de er kommet i. Er sikker på at besteforeldrene prioriterer den eldste fordi de synes synd på henne. jeg synes oppriktig synd på denne jenta.

Skrevet

Så du NN 12:29 mener at andre har PLIKT til å ta seg av barn når foreldrene ikke orker eller trenger hvile? De har ikke det. Da må en få noen som tar det som en jobb, og som får betalt.

At en får tid for seg selv når ungene er hos f eks besteforeldrene, er et pluss, men bør faktisk ikke være hovedgrunnen til at besteforeldrene har barna. Det er TIDEN med besteforeldre som er viktig, ikke "avlastningen" for foreldrene. Trenger foreldre avlastning så sårt, så får de gå der de kan få dette; barnevernet.

Jeg har barn med handicap, og har avlastning. Og det er IKKE besteforeldrene, selv om de også har barnet av og til.

Og i tilfellet som HI skisserer, så ser jeg faktisk besteforeldrene som lurere enn faren. De har forstått at vennskap er det som skal til for å kunne ha kontakt med sitt 10-årige barnebarn.

Hilsen 12:27

Skrevet

Slik jeg tolker HI er hun mest sur fordi besteforeldrene prioriterer et barnebarn de kun får se når de har henne. Det er jo ingen naturlige familiesammenkomster som involverer både besteforeldrene og dette barnebarnet. Synes det er helt ok at besteforeldrene prioriterer dette barnabarnet. De to minste ser de sikkert mer enn nok ellers.

Skrevet

Blir så imponert over dere som mener at far og stemor svikter. Hva skal man gjøre når ei så stor jente ikke vil komme? Tvinge henne? Det er litt av en gjeng her inne. Herregud.

----------

Ja, man kan faktisk bruke midl tvang for å vedlikeholde samvær. Hadde min datter sagt at hun ikke ville til sin far pga leggetider ville jeg satt henne i bilen og levert henne. Barn skal ikke bestemme over samværet sitt med mindre det går utover liv og helse.

Hilsen biomor.

Skrevet

Hvorfor er det ALLTID at stemoren er ond? Jeg bare spør. Alltid. Synes nesten synd på hi, hun prøver i det minste. Men drit får hun. Av de fleste her. Skjerp dere. Makan til tullinger dere er. Uansett hvordan er stemor er, liker hun ikke stebarnet sitt.

Skrevet

Jeg har da ikke sagt at stemor er ond. Jeg har bare prøvd å vise en annen side av ting. Har faktisk ikke lest noen som mener hun er ond, men at hun må tenke litt utenfor sin egen logikk her og boksen hun har laget om dette.

Dette har ikke med å være tulling, men å se andre sider, noe du tydeligvis ikke forstår at går an.......

Skrevet

Og jeg er helt enig i hva du skriver sololight.

Skrevet

Synes det er helt sykt at moren lar en åtteåring (det hun var da dette startet) bestemme og regjere så til de grader. Makan. Hun bestemmer ikke og end of story.

Skrevet

Anonym kl. 12:29

Hadde du fulgt med i timen handler ikke innleggene om at HI er ond, men at jenta på 10 år ikke er voksen nok til å ta avgjørelsen selv på om hun skal til far eller ikke. Det er de voksnes ansvar. I tillegg er mange uenige i at det forventes at besteforeldre skal stille opp som avlastning og passe barnebarn. Det vel ikke å betrakte som avlastning når en tiåring ringer og spør om hun kan få komme til besteforeldrene? En annen ting er at det er forskjell på å passe et barn som er 10 og et som er 1,5. Derfor oppfatter ikke jeg det som forskjellsbehandling når tiåringen får overnatte hos besteforeldrene og ikke ettåringen. Når ettåringen blir eldre er det h*n sin tur.

Det er ingen tvil om at jenta på 10 år mangler noe i livet sitt når hun ikke har kontakt med verken far eller halvsøsken. Det er faktisk barna som bør være i fokus i en situasjon som dette, ikke de voksnes behov for avlastning. Og sånn sett er det jo veldig bra at jenta som ikke har far, ihvertfall har besteforeldrene sine.

Skrevet

Jeg ser ikke et fnugg av vilje til å forsøke hos denne stemoren. Hva er det du ser som ikke jeg ser? Hvis det å forsøke er å trakassere en tiåring inne på dette forumet, så har ihvertfall jeg et bedre forslag. Far og mor bør sette seg ned og bli enige om hva som m gjøres. Deretter så må far ta med seg jenta si på kino e.l. og fortelle henne hvor mye han savner henne og hvor glad han er i henne.

Skrevet

Hva vet dere vedr om mor og far har satt seg ned, evnt vært hos rådgivning ang dette?

Skrevet

Og du 13.02; Hva vet du om hva stemoren har bidratt med for og ha jenta på samvær? Vet du det etter og ha lest his innlegg?

Skrevet

Jeg mener at besteforeldrene forskjellsbehandler barnebarna sine om de kun ønsker å ha ET av TRE barn hos seg. Og det er IKKE bra!

Dette mener jeg kun i forhold til barna, de som er voksne bør kunne leve med litt urettferdigheter fra besteforeldrene sin side. Men det er ikke akseptabelt i forhold til barna. Stakkars barn som vokser opp med at kun et av søskenene er velkommen!

Når det er sagt så er det jo litt sårt for de voksne også, og fordi om en ikke har rett på barnevakt, og ikke kan kreve dette, er det jo lov å bli litt skuffet over familiemedlemmer en trodde ville bidra litt om en skulle trenge det, om de aldri er intressert i å hjelpe. Jeg hadde nok blitt veldig skuffa selv.

Når det gjelder jenta som ikke ønsker å komme til far, så bør ikke det være jentas valg, begge foreldrene både far og mor i fellesskap burde faktisk ikke gi henne et valg. Ingen barn bør få det ansvaret det er å faktisk velge bort en av sine foreldre. Barn bør heller ikke få sjangsen til å sette foreldre opp i mot hverandre. Jeg antar at det ikke er faren som støtter jenta her, men mor til jenta som støtter henne og slik lar det skje.

Skrevet

10:42 her..

Flirte godt, så det var en luring her som mente jeg hadde basert svaret mitt på forskjellige utsagn. Klarte fint å basere svaret mitt på HI innlegg.

Og den idioten, mest sannsynlig samme luring, her som svarer med dritt til alle som er kritiske til HI, stakkars deg. Måtte le når jeg leste svarene dine. Er ikke alle som har blitt benådet med IQ og evnen til å kunne kommunisere skikkelig. Får helt vondt i meg å tenke på at du faktisk er en omsorgsperson og rollemodell for barn. Du høres jo ut som noe katta har dratt med seg inn.

Lær deg å skrive ordentlig jentunge. Er ganske tydelig at er det noen som er dumme her er så er det jo deg, kan jo ikke uttrykke deg skikkelig en gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...