Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #51 Skrevet 22. september 2009 helt riktig, men jeg vil klare meg selv. jeg har ikke fått barn på farmors premisser. men mine egne. alle mine venninner klarer seg, og bytter klær seg imellom, så jeg klarer nok dette uten farmor. jeg fikk ikke barn slik at alle andre kunne kjøpe klær til de. og selv så har jeg en godt betalt jobb, og kan betale for klærne til min egen sønn. er ikke så himla dyrt heller, for han bytter ikke så ofte str noe mer.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #52 Skrevet 22. september 2009 jeh hadde nok vært overlykkelig om vi hadde besteforeldre som var like godt stilt i livet og like gavmild som din svigermor. vi fikk barn rett etter vgs, når jeg begynte på bachelorgraden min, og det var virkelig tungt det. har aldri grått så mye som det første året når jeg var bekymret for penger, utstyr, og alt den lille kom til å trenge og behøve. så jeg synes egentlig du er veldig utakknemlig. er bare tull det du sier at du er takknemlig, for da hadde du ikke klikket i vinkel ovet at svigermor kjøpte ordentlig utstyr til barnet ditt. er skammelig. her har du virkelig et godt eksempel på et LUKSUSPROBLEM.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #53 Skrevet 22. september 2009 mulig det er et luxusproblem for deg, men for meg er det ikke et luxusproblem, kun et problem, fordi jeg ikke vil bli kjøpt av noen! hun kan heller komme uten noe gaver, så blir hun like godt mottatt om ikke bedre.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #54 Skrevet 22. september 2009 jeg må og så at jeg er takknemmelig i høyeste grad. syntes det er fint at hun tenker på oss. men jeg liker ikke at hun skal ta kontroll over livet vårt fordi hun kjøper enhel masse. føler at jeg skylder henne noe på en måte. jeg vil selv kjøpe litt til barnet mitt, og selv kontrollere hva han skal ha i skapene til et visst punkt, og vil ikke skjemme han bort så han blir en bortskjemt unge. om du hadde fått noe hver eneste dag, hadde ikke du selv blitt lei, tror du? tror du det er sunt for et lite barn? det tror iallefall ikke jeg. og nå, i en alder av 30-ish, vil jeg stå på mine egene bein, å bli selvstendig på en sunn og vanlig måte.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #55 Skrevet 22. september 2009 hm, svigermor handler klær, leker og utstyr til barnet ditt, kommer med hvitevarer og pc til deg. du liker det ikke. jo det høres veldig ut som et luksusproblem.. hav er det som får deg til å tro at du blir kjøpt? om noe så ville jeg kanskje ha trudd at hun ike føler at hun kan komme til deg hvis hun ikke har en gyldig grunn til det, og derfor så har hun med gaver. kan hende hun faktisk bare synes det er stas å handle til dere, og passe på at dere har alt det dere trenger. tror neppe det er en slags utfordring til deg som person.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #56 Skrevet 22. september 2009 som sagt, for deg er det kanskje et luxusproblem, men for meg er det et integritetsproblem. at jeg ikke skal få løsrive meg fra pengeboka til svigermor etter jeg har skilt meg fra sønnen hans. jeg har aldri sagt til henne at hun ikke er velkommen, og har sagt til henne at jeg ikke har plass, rett og slett, til alt hun kommer med, men hun hører liksom ikke etter..... grunnen til at jeg vet at hun kjøper meg, står lengre oppi her. orker ikke gjenta megselv flere ganger idag, kjenner jeg
LinnisR83 Skrevet 22. september 2009 #57 Skrevet 22. september 2009 Skjønner deg godt jeg HI. Er litt den gleden å gå rundt å plukke litt og stæsje opp litt for sitt eget barn. Kjenner det selv, og gutten min er litt eldre enn gutten din, at nå er det ikke så dyrt lenger, så nå vil jeg gjerne ha kontrollen selv over hva jeg kjøper inn til han. Får litt her og det av mammaen min og svigermor, men det er heldigvis ikke overveldet mye. Tror du burde gro deg noen baller iløpet av natten å få overbevist henne imorgen om at hun ikke trenger å kjøpe noe som helt for å komme på besøk. Er ikke sikkert hun ser det på samme måte som deg, men du kan jo prøve å forklare henne litt hvordan du ser på det. Lykke til da, iallefall )
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #58 Skrevet 22. september 2009 tusen takk ja, får bare bite tennene sammen. kan noen legge det ut på skravle for meg?
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #59 Skrevet 22. september 2009 Gidder ikke lese alle svarene du har fått, men jeg holder litt med deg, jeg og synes det høres Slitsomt ut. Jeg synes faktisk ikke at det er helt uproblematisk å bare få og få ting... Det kan skape en litt ubehagelig skjevhet i forholdet. MEN: Når det er sagt: Det høres ut som dama har alt for mye penger... og liker å bruke dem på folk som er nær henne. Det er jo hyggelig det da, men jeg skjønner litt den klamme situasjonen du kommer i som svigerdatter. (Du vil vel litt holde kontroll i ditt eget liv, ikke sant? Ordne det litt som du selv vil, og så lar hun deg liksom ikke gjøre det?) Hadde jeg vært deg ville jeg sagt tusen takk for all gavmildheten, men samtidig forklart henne litt forsiktig at du godt kunne tenke deg og selv tatt litt kontroll over ditt eget forbruk og ditt eget hus og hjem... Men samtidig ville jeg sagt at hun selvfølgelig fremdeles kan gi barnebarnet gaver, men kanskje oppmuntret henne til å gjøre andre ting for og sammen med barnet istedenfor, invitert henne til å være barnevakt (det er hun sikkert allerede?), etc. Jeg heller synes ikke det er helt normalt å bare gi og gi, men det er ikke sikkert hun skjønner det, rett og slett. Kanskje du bare må forklare det for henne...
Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #60 Skrevet 23. september 2009 NÅ har jeg lest alle svarene, og må si at det er bra det er NOEN som støtter deg her. (For her var det mange "meggete" svar må jeg si!) Herregud: Hva har skjedd med den gyldne middelvei? Fordi noen har svigerforeldre som ikke har penger/givervilje eller begge deler, er derfor alle som OVERLESSES med gaver og ikke synes det er helt greit, utakknemlige svin? Man må da kunne leve seg inn i andres situasjon, vel? Noe som kalles Empati, har dere hørt om det?? Det er flere etiske problemstillinger som dessuten berøres her. Hovedinnlegger ønsker ikke at barnet skal bli bortskjemt. Er det noe galt i det?? Det ligger faktisk en egen verdi i at barn lærer seg verdien av penger, og av materielle gjenstander. Og barn blir litt apatiske av å få for mye! (Observer er barn som blir overlesset av gaver under gaveåpninga på julaften: Lekene interesserer dem i omtrent et halvt minutt om gangen, om i det hele tatt til slutt.) For det andre: Jeg liker ikke et sånt forbruk av miljømessige grunner! Høyt forbruk betyr økte klimautslipp. Synes dere som hetser HI så innmari her inne at man bør oppmuntre til overforbruk i en tid hvor klimaforandringene er en av vår tids største utfordringer? Hva har så skjedd med å bevisstgjøre barn litt? De er tross alt ikke leketøy, men skal bli voksne, selvstendig, tenkende individer. Individer som forhåpentligvis, en gang, skal kunne se en sammenheng mellom sitt eget forbruk og situasjonen mange av verdens fattigste befinner seg i, og ta noe av det som kalles ANSVAR. Det er i alle fall lov å håpe! (Dull da for faen ikke ungene dine i hjel, mann! *irritert*)
LinnisR83 Skrevet 23. september 2009 #61 Skrevet 23. september 2009 Tror du har misoppfattet HI, 00:01! Hun var ikke misfornøyd med tingene hun fikk, bare grunnlaget hun fikk det på, som i og for seg er ganske forståelig.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #62 Skrevet 23. september 2009 Ja, og du er bare svett! Som alltid....
Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #63 Skrevet 23. september 2009 Svigermødre er damned if they do, and damned if they dont!
Tokatter_USA Skrevet 23. september 2009 #64 Skrevet 23. september 2009 Hvis ikke HI overdriver, synes jeg svigermors oppførsel er unormal, og jeg kan ikke tenke meg at så mange egentlig ville likt å få presanger dynget over seg i tide og utide. En litt vanskelig situasjon å sette seg inn i, kanskje, men moderasjon er en god ting. Jeg vet ikke om hun skal KJØPE deg, HI. Det høres mer ut som en tvangshandling. Shoppemani eller noe sånt.
Gjest losen Skrevet 23. september 2009 #65 Skrevet 23. september 2009 Det er jo nok å bruke pengene på, så om du slipper å kjøpe vinterdress så er jo det fint, da kan du heller kjøpe noe annet. Om hun har kjøpt "feil" dress, så kan jo barnet ha to vinterdresser, det er jo veldig praktisk, de blir jo våre og skitne, og du kan ha en hjemme og en i barnehagen, og trenger ikke prøve å vaske og tørke for å få den tørr til neste dag. Om hun derimot driver å bestemmer over minien din, fordi hun har kjøpt ting, bnlir det jo en litt annen sak, da må du bare forsøke alt du kan å stå på dine grenser. En etåring kan jo ikke sitte i et nummer 3 sete på mange år enda, så det kan du jo bare sette bort til det blir passelig, så dra det frem igjen.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #66 Skrevet 23. september 2009 Heisann HI ! Jeg er helt enig med deg, Agehya og de andre som mener det samme som deg. Skjønner godt problemstillingen din. Så du er langtifra unormal. Det er heller de som slenger dritt og påstår at du er utakknemlig som det er noe gale med. Flere av de sier de gjerne skulle hatt det sånn. Da ser jeg for meg en lat person som bare vil få og få og ikke jobbe for det. De er mye verre enn de som vil jobbe for å kunne kjøpe seg det de vil ha. Lykke til med svigermoren din. Jeg tror kanskje at hun er redd hun ikke skal være velkommen om hun ikke har noe med seg. Og at hun føler hun ikke kan komme uten gaver... Men forklarer du henne helt alvorlig hva du mener så tror jeg det kommer til å ordne seg
Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #67 Skrevet 23. september 2009 Herre min hatt, hvorfor angriper dere HI så veldig. Jeg skjønner henne jeg. Det er ikke godt å føle at mennesker, uavhengig om det er mor, svigermor eller en tante, kjøper en. For det er ikke normal inter. i barnebarnet sitt å kjøpe 4 dresser ila en sesong, pc'er, klær hele tiden etc. Man er ikke utakknemmelig om man opplever dette som sårt. Eneste jeg vil si til HI, er at du må gi klar beskjed - på en høflig måte - at du setter pris på at hun stikker innom og har tid til barnebarnet sitt, men at hun ikke trenger å kjøpe med seg saker og ting hele tiden. Du kan jo heller be henne sette pengene hun bruker på gaver på en konot til minis utdannelse. Det er en god gave det!
Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #68 Skrevet 23. september 2009 Enig, skjønner godt at HI føler at denne sykelige gavmildheten setter henne i en vanskelig posisjon. Alle syns vel det er hyggelig med gaver, men dette eksempelet er jo ekstremt da. Har ikke noe med utakknemlighet å gjøre. Gods og gull er ikke alt her i verden vet dere, mange som virker veldig opphengt i at man skal eie mest mulig her, og jo mer man får jo gladere bør man være? Ikke alle som er opptatt av det, og det medfører jo også plassproblemer på sikt. OK, fretex og finn kan man benytte seg av, men da blir det jo en del ekstraarbeid med å kvitte seg med alle disse gavene man ikke ønsker seg da, burde ikke være nødvendig, svigermora di er jo et voksent menneske som burde klare å tenke sjøl..?
Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #69 Skrevet 23. september 2009 For å sett ting litt på spissen.. Flere jeg kjenner nekter å ta imot drinker på byen, eller at typen de dater skal betale middagen, nettopp fordi de føler seg kjøpt og at de må gi noe tilbake. Er det ingen som har kjent på denne følelsen før? Det går ikke å sammenligne svigers med en type på byen, men ser dere poenget? Jeg må si jeg forstår HI, det er ingen av dere som har møtt denne svigermora heller, så det kan jo ligge mer bak.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #70 Skrevet 23. september 2009 Liker du det ikke, så snakk ii klartekst. Å si at du ikke har plass til ale lekene KAN oppfattes som "tusen takk, du er kjempesnill" eller rett og slett en spøk. Når hun kommer i dag og har med seg noe til deg eller sømmen din, kan du si: "Når du kommer i morgen, kan ikke du ta med noe godt til kaffen i stedet for ting til ***** og meg. Vi setter så pris på at du bare kommer på besøk. Det er gave nok for oss." Klartekst funker bedre enn hint. Hint kan oppfattes veldig forskjellig fra menneske til menneske.
Gjest Skrevet 23. september 2009 #71 Skrevet 23. september 2009 Det er jo egentlig kjempesnilt av henne da :-) Du trenger jo ikke bli kjøpt for det om hun gir mye gaver til barnebarnet sitt. Hun vil vel vise at hun er glad for å ha blitt bestemor og vil gjøre sitt beste for å holde deg fornøyd slik at hun får se barnet da vet du. Takk pent for bilsetet du og si at det blir kjekt å ha når barnet blir stort nok (noe som skjer snart nok selv om du ikke tror det i dag).
Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #72 Skrevet 23. september 2009 hva med å snakke med henne og be om å få være med å bestemme hva som skal kjøpes til mini da:) Kan jo hende det er ett forsøk på å hjelpe deg! Men svigerdøtre er programmert til å hate svigermor og alt det de gjør. Noen uten grunn, andre med grunn. At hun kjøper ting til barnet ditt, ser jeg ikke på som grunn til å hate henne. Kan hende hun er desperat etter å få opprettholde kontakten med barnet, det er tross alt hennes barnebarn og hun elsker nok lille over alt i verden. At hun kjøpte "gal" bilstol kommer nok av manglende kunnskaper. Hjelp henne da heller! På en vennlig måte. Du tar nå tydeligvis i mot de tingene hun kjøper deg også da.
Gjest Skrevet 23. september 2009 #73 Skrevet 23. september 2009 Hei HI Fy søren så mye dumme svar du har fått (og noen fine) Jeg skjønner deg godt, og ville gjort følgende: Invitert ex-svigermor på kaffe og takket pent for at hun viser omtanke for deg og den lille. Videre sagt at du sliter med å få plass til alle tingen, og at det er dumt for miljøet å ha så mange klær og leker, og at du er redd for at han skal bli bortskjemt på ting. Si videre at det ikke går an å bli bortskjemt på kjærlighet og at du for alt i verden ikke vil at hun skal slutte å bry seg. Lag gjerne en avtale om at hun kan gå tur med ham en fast dag i uka. Vis at du vil at hun skal være en del av livet til barnebarnet. Hvis hun insisterer på å øse sin overflod over barnet, så opprett en konto i barnets navn som hun kan sette penger inn på. Det ville jeg gjort.
Gjest Skrevet 23. september 2009 #74 Skrevet 23. september 2009 Det synes jeg er et veldig godt forslag holdkjeften :-) Damen er sikkert bare redd for å ikke få sett babyen.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #75 Skrevet 23. september 2009 Så mye teite svar du har fått.. Skjønner deg jeg.. Greit nok, hun er snill å kjøper ting, men grenser går ett sted der å.. Man vil jo vise at man klarer å kjøpe ting til ungen sin og ta vare på ungen sin, helt selv.. Har ikke noe med utakknemlighet og barnslighet å gjøre det da.. Jeg hadde blitt riv ruskende gal jeg, hadde jeg hatt en svigemor som det.. Selv har jeg en svigemor fra helvette jeg da.. Som liker å snakke dritt om meg.. Og blande seg i ting hun ikke har en dritt med.. stå på du..! Håper det ordner seg for deg etterhvert.. : )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå