Gjest Antarctica Skrevet 25. august 2009 #51 Skrevet 25. august 2009 For ti år iden ville jeg ha kunnet tenke som HI her gjør. Aldri i livet om jeg ville ha hørt på argumenter som at "vi fikk jo mme da vi var små" eller "mine har fått tillegg alle sammen og ingen av dem feiler noe" osv. Jeg hadde det ganske enkelt for meg at jeg skulle fullamme, og da pleierne på fødeavd. ga knerten ett (1!) måltid med mme, reagerte jeg på at jeg ikke hadde fått godkjenne/avvise det først. Jeg følte faktisk at de "forpestet" barnet mitt med kumelk. Jeg ville for en hver pris unngå allergi, og ble ganske fornærma da en venninne "snek" seg til å gi gutten en skje med rømme før ettårsdagen. Fullstendig fundamentalist, han fikk ikke gluten heller, eller bestemte fruktslag, og ikke sukker før han var minst to, kanskje to og et halvt, husker ikke helt. Jeg hadde også andre kjepphester som det ville føre for langt å beskrive her, bl a brukte jeg verken såpe eller sjampo på barnet før i 4-5 års alderen, og han gikk med ull nærmest kroppen fram til den alderen også. Nøstebarns beste myke ullbodyer! På én måte skjønner jeg derfor HI godt - jeg ble f eks kjempesjokkert da farmor til barnet mitt slikket smukken hans "rein" og ga han den i munnen etter at den hadde falt på gulvet! (Selv kokte jeg nemlig både smukker og rangler, må vite...:-)) Ikke nok med det, hun fikk han også til å "sitte" i sofaen ved fem måneders alder, selv om jeg jo hadde lest at man ikke skal belaste den lille ryggen deres med å sitte før de selv kan komme seg opp i sittende stilling... Masse sånt. Jeg fulgte alle anbefalinger og hadde en kjempesunn unge! I DAG angrer jeg ikke det minste på dette, og syns fortsatt folk burde vite bedre enn å slikke på smukken, det er allment kjent at man overfører karies på den måten (farmora er til og med tannlegeassistent!!!) - men jeg hadde nok ikke lagt like stor VEKT på det om det hadde skjedd i dag. I dag ser jeg at det nok var mer mine følelser for min førstefødte som gjorde utslag, heller enn konkrete meninger og oppfatninger. Jeg hadde faktisk en sånn diffus opplevelse av at den nyfødte var ubesudlet og "ekte", på et vis, og at for hver ny matvare han fikk i seg (etter ammetiden) var det min oppgave å kvalitets- og renhetskontrollere denne, og likeledes med klær og utstyr. Ingen bakterier, ingen ftalater, ingen syntetiske tilsetningsstoffer, ingen trykkimpregnerte trematerialer, ingen kunstige søtningsmidler... Jeg ville også ha blitt betutta om farmor hadde gitt mme uten å si fra - og jeg ville som HI kanskje ha mistenkt at det var utslag av farmors egen dulledille - det er "morsomt" å gi flaske når det er lenge siden man selv hadde baby, på samme måte som det er "morsomt" å bytte bleier igjen, eller morsomt å se om barnet liker nye matvarer og nye ting. Men det er ikke morsomt når det gjelder ens eget barn! Alle eksperimenter var uønska fra min side - farmor til mitt barn kunne f eks lære småen å drikke cola og more seg over at han i starten grein på nesen, men etter hvert likte det. Men jeg ville aldri sjøl ha moret meg over noe sånt, det var virkelig ikke "underholdende" nok til å få meg til å gå fra mine planer - jeg hadde nemlig ikke planer om å gi han koffeinholdige sukkerdrikker! Uansett - i dag ville det ha betydd mindre for meg. Den gangen ble jeg skeptisk til hele dama, ikke sint, men jeg ble irritert, og syntes hun var useriøs. Dette var nemlig blodig alvor for meg! I dag tar jeg letter på det. Ikke fordi jeg gir ungene cola når de fyller året, jeg er ennå en restriktiv og seriøs person mht hva slags dritt jeg byr barna. Men jeg har skjønt at det er VANEN som gjør utslaget. Mme for å berge livet en gang imellom har jeg måttet godta fra barnevakter (for å pumpe fikk jeg aldri til, jeg ga ned masse melk bare når barnet sugde), men jeg sier likevel at jeg har fullammet. Og jeg ville ikke ha blitt sint, ikke nå lenger. Jeg ville heller ha sagt, vennlig og rolig, at "jeg veit du ga dine barn erstatning, men det var da, og nå er nå, jeg har tro på at naturmetoden er best, så pulver bruker vi bare i ytterste nød, det er av følgende grunner (...fyll inn det som passer...), og jeg er glad du kan passe av og til, men maten vil jeg besørge sjøl. Blir det krise så ring meg på mobilen, da kommer jeg heller hjem og ammer." Ikke bruk krefter på å bli sint - det er dine egne barselhormoner som slår inn her, ikke bare fornuften! Bruk heller krefter på å få gode relasjoner mellom alle, og på å finne berøringspunkter der du og din svigermor er enige.
Anonym bruker Skrevet 26. august 2009 #52 Skrevet 26. august 2009 To ting med irriterte meg her, HI...for det første: er du klar over hvor heldig du er som har noen som stiller opp for deg når du blir syk? Hvis ikke-vi kan gjerme bytte..jeg har to barn jeg er alene med, og selv om jerg har gode venner, kan jeg ikke ringe noen for å ta over hvis jeg blir dårlig..eller noe anna for den saks skyld. Jeg er livredd for å bli syk når ungene erhjemme, ha ringen til å passe da. sånt "må"jeg ta når de er hos faren. for det andre: syntetisk drittmelk??? Takk for den da, vi er mange som har unger som er oppfostra på den syntetiske drittmelka di, og ikke har vel noen av de bitt dårlige pga feil melkebakterier..hvordan skal du takle den dagen babyen din skal spise vanlig mat??? at svigermødre av og til stammer fra helvete tror jeg nok, men i dette tilfellet er du rett og slett bare slem...og jævlig utakknemlig. Hadde gitt mye jeg, for å ha det som du..noen som kunne avlaste litt. så tenk deg om, hva gjør su den dagen du står helt alene om ting? Og som en sa lenger opp: svigermoren din har oppfostra mannen din, vil du si hun har gjort en dårlig jobb der?
Anonym bruker Skrevet 26. august 2009 #53 Skrevet 26. august 2009 Hei HI! Har du tenkt over at du kansje ikke har nok næring i din egen melk???? Kan det være at du ammer så ofte? Jeg fullamma og dattra fikk ikke så ofte melk, siden jeg hadde kjempe fin og masse melk (som jeg også ga bort til sykehuset, ) Kansje smor skjønte tegninga at ungen var sulten og at hun gjorde det rette?!?!!!! Smødre har født barn selv, det er de barna vi er sammen med og fått barn med. Med min bedre halvdel kan jeg ikke finne noe galt med ( Selvom svmor har oppdratt ham) Tenk litt neste gang før du begynner å klage. Som andre skriver her, du er kjempeheldig som har noen som kan passe på barnet ditt
Hyacinth Bucket Skrevet 26. august 2009 #54 Skrevet 26. august 2009 Hjelpes så mange som gikk på denne da! Dette er jo oppspinn fra ende til annen. Jeg lo godt av denne. Ha ha ha! Du traff på begge sider der HI ;-)
Anonym bruker Skrevet 26. august 2009 #55 Skrevet 26. august 2009 Tror du har for lite melk. Sikkert derfor ungen din griner og og spiste opp all mme. Og det er ikke drittmat. Syns du skal være takknemlig for at hun tok seg av barnet ditt, og viser det omsorg og gir det mat. Skulle hun la være å gi et sultent barn mat da eller??? Syns ikke du bør tro du er noen bedre mor enn henne generelt: Hun oppfostret mannen din og har mange flere år erfaring enn deg, selv om det er lenge siden..
Anonym bruker Skrevet 26. august 2009 #56 Skrevet 26. august 2009 Føler jeg har en kommentar til hver eneste setning i innlegget ditt, men orker rett og slett ikke å skrive et kjempeinnlegg til deg, du ser jo hva folk mener om dette dersom du leser alle svarene dine. Jeg håper du går i deg selv og innrømmer at du er urimelig, i stedet for å nekte svigermor gleden av å passe barnebarnet som hun er så glad i. Du gjør datteren din en enorm urett ved å hindre forholdet mellom henne og farmoren, er du klar over det? Jeg har selv to sønner, og dersom jeg i fremtiden får svigerdøtre som deg, er jeg sikker på at det blir min største sorg i livet. Har selv en veldig grei svigermor som elsker barnebarna sine, men hun bor dessverre så langt unna at det kun blir to treff i året, men da over flere uker. Da lar jeg gjerne henne "ta styringen" innimellom, fordi jeg ser hvor mye det betyr for henne, og det er jo kjempedeilig med litt avlastning også! Greit, hun gjør kanskje ikke bestandig ting på "min" måte, men barna elsker henne og synes det er stor stas når farmor passer dem! Du må rett og slett bare legge fra deg hele holdningen din, jeg synes du virker som en helt ufyselig svigerdatter....!!
Anonym bruker Skrevet 26. august 2009 #57 Skrevet 26. august 2009 Fatter ikke at folk reagerer på at du reagerer jeg. Hadde blitt passe irritert selv. Det er du som er moren og som kjenner barnet ditt. Svigermor har å respektere dette, hun virker som en jeg vet best type. Gud så irriterende!!
mam <3 Skrevet 26. august 2009 #58 Skrevet 26. august 2009 Herregud! Er du helt på styr menneske? Svigermor er grei og passer ungen din og sørger for at den får i seg mat og du skriker og bærer deg for at hun fikk mme?? Ungen min ble også ammet hver 4 time når den var 2,5 mnd. Men det hender jo faktisk at de blir sulten før det har gått 4 timer! Det er ikke uvanlig! Og dusom faktisk er mor til ett lite barn burde jo vite at når en baby vil ha mat, så vil den ha mat nå! Kan ikke fatte og begripe at du ordner barnevakt til ungen uten å sørge for at det er "godkjent" mat hjemme før du drar! Tenk om du hadde blitt borte i 4 timer, eller 5?? Stakkars svigermor!
Anonym bruker Skrevet 26. august 2009 #59 Skrevet 26. august 2009 Forstår godt at du reagerer, tror alle mine venninner hadde reagert også, og vi er alle godt over 30, så synes det er merkelig at du får så mye motbør. Men høye skrik blir ofte hørt og etterfulgt av saueflokken ja. Hm, en del svigermødre som har svart her ja. Hadde ikke brydd meg så mye om selve mme, men selvfølgelig er man bekymret for babyen. Man trenger ihvertfall ikke folk utenfra som skaper mer bekymringer enn man allerede har, særlig om dette er første barnet. Det er prinsippet her som teller her for meg, svigermor gjør som hun vil, uten å spørre deg som var avtalen. Hun bryter jo tilliten uansett om babyen er sulten eller hva. Hi har vel telefon. Det koster lite å ringe og si at babyen er sulten, så kan mor svare hva hun synes de bør gjøre. Å gi mme for første gang til babyen uten å spørre om lov???! Nei, det er uhørt så lenge mor er tilgjengelig på telefon. Dette mennesket tar seg jo til rette med andre sine barn. F... ikke rart at Hi reagerer. En baby KAN forresten reagere på mme, slett ikke uvanlig.
Happilyeverafter<3 Skrevet 26. august 2009 #60 Skrevet 26. august 2009 Er det rart det er krig i verden?! Jeg skjønner at du vil ha full kontroll, og at du følte at hun gikk over grensen. Det er ikke unormalt når man er nybakt mamma. Alt skal gjerne skje helt etter boka! Men reaksjonen din og ordlaget ditt synes jeg er alt for hysterisk i forhold til omstendighetene. Hun har jo tross alt bare gitt babyen din mme som sto i ditt skap! Og hun er neppe dum, hun har sikkert lest på pakningen... Hun har nok heller ikke ødelagt noen rutiner pga den ene gangen, det er jo bare å fortsette som vanlig, så fortsetter rutinene. Mme er ikke lik syntetisk drittmelk, mange barn spiser bare det, og de vokser opp som friske små krabater de også :-) Og om det var så grusomt å ha spreng fordi barnet ikke var sultent til normal tid, så var det jo bare å pumpe ut den melken så slapp du å ha spreng. Jeg synes du overreagere VELDIG her. Slik som du selv forklarer situasjonen her så synes jeg faktisk at farmor høres ut som en veldig kjærlig farmor som forguder barnebarnet sitt i og med at hun vil kose hele tiden :-) Og bare for å snu situasjonen litt. Hva om babyen faktisk var sulten, men farmor lot være å gi babyen mat fordi du sa det. Da hadde du sikkert vært fly forbanna fordi babyen din hadde vært sultent og skreket i en time uten å få mat når du tross alt hadde mme i skapet. Da hadde hun sikkert ikke kunne brukt hue sitt for å tenke selv... For din egen del burde du roe litt ned og ikke ta alt så negativt. Du har en ansvarsfull svigermor som gjerne vil være en god farmor for sitt barnebarn, VÆR GLAD FOR DET!!
Anonym bruker Skrevet 26. august 2009 #61 Skrevet 26. august 2009 "Folk utenfra" er faktisk barnets farmor, ikke glem det, som ble tilkalt fordi det var krise, og HI måtte på legevakten. Farmor stiller opp og gjør sitt beste, som for normale mennesker innebærer å mate et sultent barn!! Er det ikke rimelig å regne med at når det STÅR MME I SKAPET, da er det OK å bruke dette når barnet er sultent!!?? Hvis MME er så giftig som HI tror, burde hun ikke hatt dette i skapet! Legevakten kan gjerne ta 4-5 timer og vel så det, skulle farmor bare trøste et sultent og gråtende barn på ubestemt tid?? Vedder hva som helst på at dette også hadde blitt feil, synes jeg ser det innlegget: "F***s svigermor, skulle passe babyen, og så MATET HUN DEN IKKE ENGANG!!" Hvis du virkelig er en mor på over 30, synes jeg det er merkelig at du ikke er bare litt mer fornuftig enn som så.
Anonym bruker Skrevet 26. august 2009 #62 Skrevet 26. august 2009 Det at du regner med at farmor ikke har klart å blande MME riktig, beviser jo hvor negativ du er til henne i utgangspunktet. Er rimelig sikker på at svigermoren din har brukt maaaange oppskrifter som er langt mer komplisert enn pakningen på MME!! Synes du er skikkelig teit...!
Anonym bruker Skrevet 26. august 2009 #63 Skrevet 26. august 2009 Uff, vet ikke om dette er særiøst, men hvis det er det - så uff! Svigermoren din prøvde da bare å gjøre det beste for barnet ditt. Og det er da faktisk ikke sånn at de går helt etter klokka! De kan da bli sultne både titt og ofte! Og det er jo ikke rart om det også er annerledes når det er noen andre som passer henne. Å kalle det syntetisk drittmelk syns jeg er drøyt! Tenkpå alle de som faktisk ikke kan amme, de blir sunne, friske og fine unger de og! Så det syns jeg du bør tenke over!!!! Jeg har selv opplevd at far har gitt mme når han hadde glemt det jeg hadde pumpa hjemme. Jeg tok på vei og ble frustrert, og man er jo litt sår rundt akkurat dette! Men slapp av det går jo så fint!!! Syns det er trist om svigermoren din aldri får passe igjen pga det her! Du hadde det jo også i skapet så... og hva er galt med at din egen svigermor går i skapene dine????
Anonym bruker Skrevet 26. august 2009 #64 Skrevet 26. august 2009 Stusser litt på at svigermora de som er så håpløst gammeldag og hjemmeværende faktisk gikk fra JOBB for å passe ungen din...? Hun er ikke HELT hjemmeværende da altså? Og grunnen til at du ikke ville ta med ungen til legevakta var at der var det så mange syke folk, du er redd for smitte osv, men likevel mener du at svigermor skulle komme ned dit hvis ungen ble sulten? Hilsen en som er fødd opp på mme
Anonym bruker Skrevet 26. august 2009 #65 Skrevet 26. august 2009 Min svigermor kan finne på å stryke klær, plante planter i hagen, vakse stuegulv, vinduer, rydde lekerommet....Gudene vet hva..Men jeg er så TAKKENEMMELIG ) Min mor gjør ikke noe,- men det har hun sagt fra om..Jeg kan spørr om hjelp om jeg må ha,- og om mannen ikke har mulgihet,- hun spør alltid om det,- så hjelper hun gjerne. Men som hun sier,- HUN/De fikk aldrihjelp av sine foreldre,- om de ikke spurte,- og hun synes det er best å klare seg selv....Hun kjenner vel n oen som fikk sydd litt vel mye puter under armene..Går ikke så bra med de... Så besteforeldrene til mine barn er meget forskjellig..Og min mann setter pris på at m ine foreldre,- som bor like ved,- holder seg såpass på avstand,- og jeg er glad for at hans mor gjør det hungjør når hun er her. Men mannen hadde godtatt at det var motsatt,- jeg også...De er jo glade i oss og gjør det de gjør,- eller ikke gjør,- fordi de vil OSS og BARNEBARNA det beste.Ut ifra det de har erfart er best.... De er eldre enn oss, de har levd lenger, møtt flere foplk, sett flere "skjebner",- og derfor er det ikke rart om "de vet bedre" noen gang..Selv om jeg ikke tar inn over meg ALT de sier ) Tror det finnes flere svigerdøtre OG -sønner fra helvete, enn svigerforeldre...
Anonym bruker Skrevet 26. august 2009 #66 Skrevet 26. august 2009 SOm jeg SLEVFØLGELIG fullammer... Hvem som er den verste her av deg og svigermor vet ikke jeg..Men tror jeg heller hadde møtt din svigermor enn deg..Jeg fikk ikke til å fullamme noen gang.. Men MME har du stående alikevel? Ikke så lang holdbarhet om man først har åpnet pakken..............
Anonym bruker Skrevet 26. august 2009 #67 Skrevet 26. august 2009 Hvor vanskelig er det å ta en telefon til mor og spørre om å få gi mme? Det er da det minste.
Anonym bruker Skrevet 26. august 2009 #68 Skrevet 26. august 2009 HEHE, HI her! Jeg er sjokkert over at jeg har fått svar som støtter meg, dette var et tulleinnlegg etter alle innlegg om svigermor som såvidt kan puste i svigerdatters hjem uten å få kjeft og være en draug. Derfor skrev jeg også at "moren min ville aldri gjort noe sånn" - for sånn virker det her inne. At svigermor er jævlig og mamma aller best og gjør aldri noe galt Hilsen ei som aldri ammet :-) (HI)
Anonym bruker Skrevet 26. august 2009 #69 Skrevet 26. august 2009 Tulleinnlegg? Da synes jeg du er enda teitere i virkeligheten enn i tulleinnlegget....
Anonym bruker Skrevet 26. august 2009 #70 Skrevet 26. august 2009 Nå har du sunket enda mer HI. Pga av slike drittkjerringer som deg, blir det mer og mer vanskelig å tro på andre historier. Faen vits med å skrive en falsk historie? Forp....drittkjerring HI. Gå vekk med deg!!
Anonym bruker Skrevet 26. august 2009 #71 Skrevet 26. august 2009 HI her!! Jeg har IKKE skrevet innlegget om at dette var et tulleinnlegg! Visse ting tuller man ikke med, sånn som mating av barn. Jeg har ikke svart på denne tråden fordi jeg følte jeg ble hetset. Svaret til Pashla sier det meste og det er sånn jeg skulle ønske flere svarte, at ja, jeg var kanskje hysterisk igår, men det er en grunn til det og svigermor vet ikke at jeg følte det sånn.. Tydelig at det er uønsket med sånne utblåsninger.. Har dere aldri reagert feil dere eller
Mom2Two Skrevet 26. august 2009 #72 Skrevet 26. august 2009 Hjelpes du må bare roe deg ned 100 hakk tror jeg, for du er jo totalt hysterisk... Svigermoren din er utrolig snill som stiller opp og passer, og hun ville helt sikker bare jenta di sitt beste ved å gi henne den flasken. Jenta di har garantert ikke tatt skade av litt mme, og svigermor har sikkert laget det før (hun har vel også hatt barn en gang, eller?). Du får prøve å se ting litt i perspektiv. Du kommer jo til å få et hardt liv, hvis du blåser opp bagateller på denne måten...
Anonym bruker Skrevet 26. august 2009 #73 Skrevet 26. august 2009 Du høres ut som en forpult bortskjemt drittunge som aldri har hatt motgang i livet... Jeeeeeez You seriously need to grow up!!!!! Du overreagerer totalt!!!! Så hva om jenta di driter når du er på legevakten da, får svigermor lete etter bleie, eller må hun ringe og kosnultere deg først? Eller skal hun komme ned på legevakten med ungen slik at du kan bytte bleia på riktig måte? For å være ærlig så virker du så nervøs og overhysterisk at tanken slår meg at det hadde vært bedre for ungen din å vokse opp hos svigermoren din..
Anonym bruker Skrevet 26. august 2009 #75 Skrevet 26. august 2009 Jeg synes du skal vise denne tråden til mannen din, HI...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå