Gå til innhold

borte fra baby en hel uke.

Anbefalte innlegg

Gjest Tale30
Skrevet

Det siste innlegget var rettet til anonym 13:49

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er så slitsomt med mennesker som har så sterke meninger fordi de tror så mye.

Jeg vet utmerket godt hva skade er. Jeg vet også at sannsynligheten for at en 6 mnd gammel baby blir skadet for livet er liten, men jeg vet også at det kan skje. Det har med tilknytning, utvikling og relasjoner og gjøre. Personlighetstype og sosiale forhold ellers. Siden jeg antar du ikke er HI, og heller ikke kjenner HI, kan du umulig vite at hennes baby ikke ville tatt skade av det.

Skrevet

Jeg har ikke giddi å lest hele debatten nei, det holdt å lese litt, og alt jeg skriver er ikke rettet direkte mot deg, men mot innlegg generelt her inne, dog det var du som svarte. Jeg er enig i at da får hun evnt prøve noen netter først, men det blir jo endel styr det og, men kanskje ok så vet hun ca hvordan det blir.

Jeg klarer ikke å huske hvem som mener barn glemmer etter få dager, men det er endel her inne som mener det, men ikke en eneste kjeft klarer å hoste opp noe bevis på det? Synes det er litt snodig bare!

Jeg synes absolutt ikke det er en nødvendighet å starte med avvenning uten grunn fra mor, men jeg synes man må kunne ta seg en tur innimellom, om ikke en uke, så en helg el.l.

Skrevet

Hvordan skade tar barnet da? Det er da merkelig at jeg ikke har traumer fra barndommen min, som ikke så annet enn besteforeldrene mine pga mamma og pappa måtte jobbe ræva ta seg fordi de skulle ha penger til å forsørge familien sin!

Jada, jada, alt må være så psykologisk riktig at gud hjelpe. Folk i 2009 glemmer at man snakker om mennesker, det skal gå etter boka!!

Skrevet

Herre min hatt!!

Synes du det er for lenge å være borte selv?? Ja, da er det nok for lenge for barnet uten sin mamma.

stol på deg selv og på at du kjenner barnet ditt bedre enn andre, for det gjør du!!

Ikke gidd å høre på alle råd her inne.. Spørr moren din da vel??? Synes hun det er helt på tryne?? Barnefaren, hva sier han???

Nei, synes du skal høre på dem rundt deg jeg og dem som kjenner deg og ditt barn.

Ikke oss tullinger her inne, hehe... :)

Skrevet

Det er ikke sikkert det er merkelig at du ikke har noen traumer. Du kan ha en sterk og trygg personlighet, de sosiale forholdene rundt deg var stabile, du hadde en sterk tilknytning til foreldrene dine, de som passet deg var personer du hadde en tidlig tilknytning til.

Jeg blir stadig forundret over folk som ikke kan ta til seg informasjon fordi de ikke kan relatere det direkte til seg selv.

Skrevet

Det er det nok du selv som må finne ut av.

Selv hadde jeg hatt problemer med å reise bort så lenge, men mye av det er fordi jeg ikke føler jeg har så mange jeg kunne tenke meg å passe på barnet mitt i en så lang periode.

Utover det, er det jo godt å få seg litt ferie uten barn også. Ser du har fått ymse tilbakemeldinger. Men til syvende og sist er det du selv som må ta det endelige valget. Du må kjenne på hva du egentlig føler ved å reise bort så lenge.

Hva utvilingsmessige konsekvenser ol det dras frem av enkelte her på tråden din, så bør de uttale seg om ting når de virkelig vet hva de snakker om. Ja de har gjort forsøk med små barn i forhold til hukommelse, gjennom å feste en rangle i sengen, for å så å fjerne den, og deretter målt hvor lenge etter de husker den.

En på 6 mnd har nok litt lenger hukommelse enn 6 dager, det er nok sikkert. Et lite barn har stort behov for nærhet og trygghet, og erfaringer knyttet til dette med sine primær forsørgere er jo avgjørende for god tilknytning. Dette blir ikke svekket av et lite avbrudd på ei uke. Men det er kanskje greit å benytte barnepass av noen barnet har kunnskaper om.

Skrevet

Nn 13:09 Kan du vennligst "peke på" hvor i teksten jeg har skrevet at generalisering og usaklighet er fremmedord?

Blir overrasket over hva visse får frem ut av en tekst, spesielt når det gjelder ting som ikke står der engang.

Print ut teksten, pugg den på sengen i dag og kom tilbake igjen i morgen når du skjønner sammenhengen og betydningen samt finner ut hvor jeg har skrevet det du påstår jeg har skrevet.

Kjære vene jeg blir oppgitt..

Skrevet

Jeg hadde blitt å dra! Da min lille tulle var 5 mnd måtte jeg dra bort en uke for å gå på skole. Hun var hjemme med pappaen sin og det gikk aldeles utmerket. Og hvorfor skulle det ikke det?

Da hun var 9 måneder var jeg på en ferie fra onsdag til søndag - Det gikk også kjempefint. Derimot var det verre nå når hun er 2 år og jeg var borte fra fredag til onsdag. Da ville jeg gråte når hun ringte å sa at hun savnet meg. Hun hadde det fint sammen med faren og de koset seg, men det var verre for meg.

Men jeg tror det er viktig at man lærer seg at andre kan passe på gullet sitt. Ikke hvem som helst, men noen i den innerste sirkelen som barnet kjenner godt. Jenta mi er mammadalt, men samtidig er hun en trygg og tillitsfull unge - noe jeg tror på grunn av at jeg har vært bevisst på at jeg ikke skulle være absolutt den eneste som skulle ta seg av henne.

Skrevet

nettopp vært på kurs jeg om tilknytning....

skal ikke påstå at det foredragsholder (en psykolog) sa var rett, men kan videreformidle det: dersom mor og far overlater barn under ett år til andre i en uke eller mer har dette barnet større sjanse for å få psykiske problemer/havne på skråplanet seinere i livet. vet det høres litt rart og overdrevet ut, men det er blitt forsket på, og sjansen for disse to tingene dobles viss foreldrene reiser vekk en uke eller mer.

har noe med den primære tilknytningen å gjøre pluss at barnet ikke har forutsetning for å forstå at foreldrene kommer tilbake. barnet tror rett og slett at de er borte for alltid. er dette som kan sette varige spor i psyken.

vet ikke om jeg tror blindt på dette, men hadde max reist vekk ei helg jeg.

viss den ene forelderen er hjemme med barnet gjelder ikke den "en-ukes-greia". det er kun viss begge hovedomsorgspersonene er borte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...