du og jeg og vi to Skrevet 5. juli 2009 #51 Skrevet 5. juli 2009 Må bare svare igjen. Og sier det da i klartekst - ja du ser anorektisk ut. Og ja - lårene og magen din er alt for tynne, selv om du ikke ser det selv. Hadde du skrevet dette i hovedinnlegget kan det hende du hadde fått andre svar underveis. Folk er redde for å kritisere, og hadde du sett slik ut av natur, hadde det vært kjempekjedelig å si at du ser anorektisk ut. Samme som at folk ikke vil innrømme ovenfor meg at - ja, du har noen kilo for mye ja. Vi sier ikke sånt om hverandre. Den eneste grunnen til at jeg i det hele tatt svarte var at du skrev at du vet at du har spiseforstyrrelser, og da var det litt lettere. Du er flott, men i mine øyne er du også for tynn. Dette har ingenting med å være oppegående eller ikke å gjøre. Du har sikkert lest masse om dette, men det å være f.eks et konkurransemenneske blir sett på som en risikofaktor for å få anoreksi. Det samme kan ualanse av kjemiske stoffer i hjernen eller rett og slett arv. Hun jeg jobber med som har det er en av de mest fantastiske kollegaene jeg har. Hun har skikkelig stå-på-vilje og er veldig sterk. Og det er ikke pinlig at hun har fått denne sykdommen. Og det er heller ikke pinlig at du har det.
*Rutletutt* Skrevet 5. juli 2009 Forfatter #53 Skrevet 5. juli 2009 Stemmer det, jeg hadde glemt de bildene og så de her om dagen og syns jeg hadde for mye...;o/ var vel en 7 kg mer da enn nå...
Gjest Skrevet 5. juli 2009 #54 Skrevet 5. juli 2009 Vel, da var du nydelig. Nå er du en for tynn, men søt dame.
meg & to små vampyrer Skrevet 5. juli 2009 #55 Skrevet 5. juli 2009 Du var tynn på de bildene også, ikke misforstå. Men du kledde den vekten på de gamle bildene så utrolig mye bedre. På de så du hvertfall ikke syk ut om du skjønner hva jeg mener? Pene bilder av deg var det. Dessuten så du ganske lykkelig ut på de.
*Rutletutt* Skrevet 5. juli 2009 Forfatter #56 Skrevet 5. juli 2009 Takk for svar igjen, du og jeg og vi to - setter pris på det:o) Skulle kanskje skrevet det i hovedinnlegget, ja...;o) Legen min sa til meg at jeg var en "typisk" anorektiker...kontrollbehov og veldig perfeksjonist - og det er jeg jo også. "flink pike"-syndromet kalte han det...så nå må jeg bare være "flink" nok til å komme meg ut av det, men det er søren meg verre enn jeg hadde trodd...(
kokosyklus Skrevet 5. juli 2009 #57 Skrevet 5. juli 2009 Enig med 3.mann i vente. Det første jeg tenkte var at dette er det dumt å svare på. Vanskelg å vite hva idsse svarene gjør med deg. Jeg har sett på bildet. Du sier selv at du vet du har en spiseforstyrrelse og at legen kller deg en anorektiker. Det viktigste er at du selv bruker tid på å få et normalt forhold til mat. Ingen her vet hva du gjør og har gjort i fht til mat og trening. Spiser du et eple om dagen uten å¨trene vil jeg kankje kalle deg anorektiker. Hvis du, på grunn av treningsofrbudet, kutter ned på maten vil jeg kankje klle deg anorektiker. Du sier du spier, men ikke hva. Betyr det 3-5 fulle måltider eller er mten byttet ut med frukt, osv? Skjønner hva du vil med bildet og at du sikkert er oppriktig nteressert i å vite om du ser syk ut eller ikke. Selv vil jeg ikke uttale meg om dette annet enn at jeg synes det er rart at folk svarer deg på dette uten å vite om dine spise og treningsvaner. Trener du i smug f.eks? Kaster du opp etc.. Hper du går sommeren i møte med masse bading og kos med familien:) Dette er ikke kritikk til deg, kun et kritisk innlegg. God natt!
du og jeg og vi to Skrevet 5. juli 2009 #58 Skrevet 5. juli 2009 Vet du, hadde du lagt på deg 10 kilo hadde det begynt å likne på noe! Jeg håper du vet at det at du synes du hadde for mye med 7 kilo mer på kroppen - er i ditt hode?
*Rutletutt* Skrevet 5. juli 2009 Forfatter #59 Skrevet 5. juli 2009 ) Er veldig lykkelig nå også, til tross...alt annet i livet mitt føles perfekt, menså var det denne mørke skyen som henger over meg da...(
♂ +♀=♂+ ♂+ ♀ Skrevet 5. juli 2009 #60 Skrevet 5. juli 2009 Jeg skjønner godt at du trenger et sted hvor du kan lufte tankene dine, Rutletutt, men er ikke sikker på at foraet du velger, eller måten du gjør det på er så fornuftig... Det er mange som ukritisk deler sine tanker her inne, uten å ta i betraktning at man ikke nødvendigvis "snakker" med mennesker som forstår alvorligheten i det som diskuteres. I slike tilfeller er det stor fare for å gå i dialog som kan være direkte skadelig for vedkommende. Jeg sier ikke at det nødvendigvis er slik med deg, men jeg synes du beveger deg nær grensen, Rutletutt. Jeg tror nok at du er en oppegående jente og jeg skjønner at dette ikke er lett for deg. Virkelig! Du skal ikke føle skam, Rutletutt. Denne sykdommen rammer bredt, men det handler ikke om mat. Du sliter mye med dette, forstår jeg. Det er noe jeg har merket meg gjennom innleggene dine i flere måneder tilbake. Varsellampene blinker, og det er synd at du ikke har kommet til punktet hvor du virkelig kan ta fatt på bedringens vei. Du går fortsatt i ring, og tar ikke helt inn over deg jhva som skjer. Du sier det selv, du leter etter det "endelige beviset" for at du er syk. Får å bli bra, må du først oppnå innsikt i sykdommen din og hva som trigger deg, Rutletutt. Dette handler ikke om mat, men kontrollbehov som er utløst av noe som stikker dypere. Dette tror jeg ganske sikkert at du vet, men det kan være hardt å gjøre dypdykk i gjemte sår. Jeg vet ikke om det kun er fastlegen som følger deg opp, men jeg håper virkelig at du kan omgis av et større nettverkt med tilstrekkelig kompetanse. Det finnes veldig god hjelp å få, men du må først innse og erkjenne at du har et problem som ikke er lite nok til å takle på egenhånd. Jeg ønsker deg alt godt, Rutletutt! Og jeg håper at du benytter deg av muligheten til å lufte tankene dine med noen som kan hjelpe deg mer enn dibberne kan. Her inne er du desverre stort utsatt for bjørnetjeneser. Ta vare på deg selv og dine!
du og jeg og vi to Skrevet 5. juli 2009 #61 Skrevet 5. juli 2009 Jeg ville bedt fastlegen om å henvise videre, tror du kan ha godt av å snakke med noen som er mer eksperter på dette.
Gemini7 Skrevet 5. juli 2009 #62 Skrevet 5. juli 2009 Enig med 3. mann i vente!! For å være brutalt ærlig med deg; ja, jeg ser absolutt "spiseforstyrrelse" når jeg ser bildet av deg!! Det er noe veldig skjørt over lemmene, som ben og armer er nokså avmagret. Og det er vel en del av diagnosen å benekte hva man lider av også..? Jeg vil tro at legen din vet hva han el hun snakker om, og at det er en grunn til at du har fått diagnosen anorektiker? Jeg er selv naturlig slank med høy forbrenning, og jeg er langt fra så tynn som deg. Og som skrevet i innlegget over; jeg tror også det å legge ut link her vil styrke vrangforestillingene dine. Du har lagt ut påfallende mange "selvopptatte" tråder (m tanke på mat og kropp) her inne (beklager at jeg sier det, men det er vel tross alt bedre enn å lage nedsettende tråder om deg på anonym som noen gjør). Både brudebilder, takkekort og dette bildet legges ut, og det er dårlig skjult at du fisker etter tilbakemeldinger på utseendet ditt. Og mennesker med spiseforstyrrelser er jo i overkant opptatt av hvordan de ser ut og hvordan andre oppfatter dem, det vet vi jo. det er en del av det dårlige selvbildet. I tillegg legger du ut flere tråder om hvor mye sjokolade du spiser, at ikke søtsuget avtar osv osv. Og når du legger dette på skravle, så ER jo tilbakemeldingene hyggelige, fordi vi signerer med nick. Jeg tror ikke det hjelper deg og sykdommen din stort å gjøre det på denne måten. Det gagner jo ikke deg at alle da skriver at du ser kjempefin ut, når sannheten er at du er påfallende tynn.. Håper du går i terapi, hvis ikke burde du kanskje vurdere det? Det er kun ment på en vennlig måte! Tror kanskje kognitiv terapi kunne hjelpe deg å snu negative tankemønstre på en slik måte at du ser positivt på deg selv igjen. og ja, en annen viktig ting som noen nevnte; dette er noe du må være obs på kan "smitte" over på barna dine med tiden, husk det. For deres skyld bør du også foreta deg noe for å stoppe den spiralen du er inne i. Ønsker deg masse lykke til!
meg & to små vampyrer Skrevet 5. juli 2009 #64 Skrevet 5. juli 2009 Joda, jeg har fått med meg at resten er veldig fint:) Ikke misforstå. Men jeg syns du var penere med litt mer av deg der. Det er et kompliment. Og du tror kanskje ikke på det nå, men prøv å huske det allikevel da! Det du ser og det andre ser er ikke nødvendigvis det samme. Og når man har ulike spiseforstyrrelser så avviker jo ofte det man ser selv fra det som er nærmere virkeligheten. Og ja, det er vanskelig å tro på at andre kan synes det man føler er stygt eller ekkelt selv er penere. Men det VAR pene bilder av deg, du kler litt mer vekt. Og jeg tviler ikke på at du kommer til å klare å føle deg vel med fler kilo etterhvert.
*Rutletutt* Skrevet 5. juli 2009 Forfatter #65 Skrevet 5. juli 2009 Takk for svar:o) Er bla sånne kritiske svar jeg er ute etter, hvis jeg kan si det sånn...venter på noe som får meg til å "våkne" opp kan man si.... Jeg spiser vel frokost (en god frokost), kanskje lunsj (noe frukt eller en porsjon havregrynsgrøt eller noe), et eple til mellommåltid og salat eller knekkebrød til middag. I helgene koser jeg meg med både taco, hjemmelaget pizza, sjokolade og popcorn...så det har hele tiden vært mitt "alibi" for at jeg er frisk...før jeg kom meg til legen trodde jeg at jeg ikke hadde spiseforstyrrelser sånn sett pga at jeg tross alt spiste endel i helgene, men det var visst ikke så enkelt. Trening har vært noe jeg har vært veldig opptatt av- trente bla en time før frokost hver helg og ellers tre ganger i uken + gikk lange turer hver gang jeg hadde sjangsen. Har trent noen ganger i smug...kaster ikke opp, det har jeg aldri gjort. Har egentlig aldri slanke-slanket meg, men begynte mer som at jeg skulle være sunn og klare å få vekk baby-kg....så gikk det bare så bra og jeg fikk vann på møllen...som legen sa etter å ha tatt div prøver for å se om jeg manglet noe..."du har spist sunt.....men for lite";o)
du og jeg og vi to Skrevet 5. juli 2009 #67 Skrevet 5. juli 2009 Ja ikke sant, dette flink-pike-syndrome er noe herk!! Det har ødelagt for mange, i større og mindre grad. Jeg synes det er rart at ikke legen henviser deg videre. Jeg har venner og også familie som går til psykolog/psykiater av langt mindre alvorlige grunner, og de har hatt god hjelp av det. Det kan jo i alle fall ikke skade - så får du kanskje svar på om du like gjerne kan kalle det for en spiseforstyrrelse, eller om det er viktig at du kaller det anoreksi. Og enda bedre hjelp til å komme deg videre. Selv flinke piker trenger hjelp. Og de aller flinkeste trenger kanskje mest... Takk for det du skrev om at du satte pris på svarene, det ble jeg glad for å høre.
*Rutletutt* Skrevet 5. juli 2009 Forfatter #68 Skrevet 5. juli 2009 Takk for ærlig svar, Gemini77 - selv om det er litt tøft å høre at jeg blir oppfattet på den måten...at jeg fisker etter komplimenter, for jeg har i grunn ikke tenkt på det sånn, men kanskje det er det jeg vil ha innerst inne...? Ikke vet jeg - føler ikke jeg kjenner meg selv så godt når jeg tenker etter....( Min aller største motivasjon for å komme meg ut av dette, er ungene mine - jeg kommer aldri til å tilgi meg selv om jeg skader dem på noen måte med dette her:o(
Gemini7 Skrevet 5. juli 2009 #70 Skrevet 5. juli 2009 Jeg skrev ikke fiske etter "komplimenter", men etter "tilbakemeldinger"... Jeg tenker nemlig at litt av problemet kanskje ligger i det du nettopp skrev; at du egentlig ikke er sikker på hva du innerst inne vil- og at du kanskje ikke kjenner deg selv (hvem du er). da blir jo løsningen å søke etter tilbakemeldinger fra andre, og basere selvbildet ditt på det du får høre. Men det kan jo være jeg tar feil. Uansett, vi kjenner ikke deg og bakgrunnen din, så ingen her kan hjelpe deg med spiseforstyrrelsen din. Det eneste jeg kan gjøre er å bekrefte at jeg ser du sliter med mat- og oppfordre deg til å få en henvisning fra fastlegen din til en god terapeut. Det trenger du, hjelp fra en fagperson. Og da tror jeg du klarer dette bra, du virker til å være sterk og målrettet- det gjelder bare å jobbe i riktig retning:)
2søtesmåh Skrevet 6. juli 2009 #72 Skrevet 6. juli 2009 Det er et bilde tatt med solen rett mot deg,- altså ingen skygger kommer tydelig frem,- av sener og ben som stikker ut. Du har også på store solbriller som skjuler ansiktet ditt,- og det er DER man kan se forskjell på en naturlig meget tynn person og en som er "syk tynn",- om det er kommet langt nok..Dette pga fettet i ansiktet også forsvinner og man sitter igjen med et utseende alla "skinn på hodeskallelook":..Om dere ser for dere bilder fra nyfrie fanger fra konsentrasjoneleire,- og hvor "Lik" av utseende alle er,- så skjønner dere det kanskje... Og selv om du vet dette Rutletutt,- når du kommer langt nok tærer kroppen på musklene,- du har ikke mer fett igjen. Og vet du hva,- hjertet ER en muskel.... Bare for å si det,- mamma tok et bilde av meg da jeg lå på magen i bare bikinibuksa og solte meg.Tatt 1 mnd før jeg ble innlagt for anorexia..Veide 44,7kg da jeg ble innlagt, er 180 høy,- og jeg syntes IKKE jeg så sykelig tynn ut på det bildet....Så det for noen dager siden, og også der er "feilen" den samme som må ditt bilde, ansiktet synes ikke (jeg ligger og leser) og sola skinner rett PÅ meg,- slik at det ikke kommer frem noe skygger av sener og ben...Ribbeina stikker heller ikke tydelig ut..Ser helt glatt og jevn ut... Ingen som ser det bildet tror det er meg like før innleggelse som ligger der..Bare en vanlig lang og slank jente... Fortsett fremgangen,- og det VIL ta tid, men i "Nedgangstider" tenk på ungene..De ER veldig lettpåvirkelige, og ser hva som skjer, selv om de ikke skjønner det.:Fare for at de tar etter.. Utne at de vet hvorfor elle HVA som kan skje...Så man har liksom valget,- gi etter for eget ønske om å være slank eller være en bedre mor (du er nok god mor, men kan bli bedre,- nettopp pga dette)....Jeg sier det sånn,- for som jeg har forstått det så begynte det hos deg også med vanlig slanking,- ikke "noe annet" som ligger bak? Er en viss forkjell på det. Hvorav den ene formen er mer "selvforkyldt" enn den andre, men like fullt, vanskelig å komme ut av. Lykke til
Gjest Skrevet 6. juli 2009 #73 Skrevet 6. juli 2009 Hei *Rutletutt* Ser du har fått mange svar, og har bare så vidt skummet endel av innleggene, beklager hvis jeg gjentar. For det første, man trenger ikke "se" anorektisk ut for å ha anoreksi. Jeg kjenner ei jente som har hatt anoreksi i x-antall år. I gode perioder kan ingen se hun er syk, så får hun perioder hvor hun er superflott i noens øyne og litt vel slanke i andres øyne(her får hun desverre masse komplimenter for utseende, size 0 er jo det "flotteste" for noen...)så tipper det over i det stadiet hvor "alle" ser det. Jeg tror desverre endel av den oppmersomheten bare gjør ting vondt værre. Hun er jevnlig til behandling på Modum, der får hun fantastisk hjelp. Hun blir nok desverre aldri helt frisk, men forhåpentligvis dør hun ikke av det heller =( Anoreksi sitter i hodet, det er jo ikke kroppen som er syk, hør på legen din. For det andre syns jeg du ser for tynn ut. Armer, ben, brystparti(område over brystene ser veldig "benete" ut, men det kan det også være naturlig på noen). Jeg skjønner at du har behov for en objektiv oppfatning. Men det er bare brensel til ditt for store behov for fokus på kropp, utseende og mat. Dette er et forum hvor mange er forholdvis nybakte mødre og det er et stort fokus på utseende, vekt og slanking. Ærlig talt tror jeg ikke dette hjelper deg. Du er en vakker jente med en flott familie, håper ting ordner seg for deg.
Gjest Mylian&A.V+2til:-)) Skrevet 6. juli 2009 #74 Skrevet 6. juli 2009 Jeg syns du ser veldig tynn ut. Beinete. Det er flere med anoreksi her inne som ikke selv syns de har det.. Det beste er åhøre på legen.
kokosyklus Skrevet 6. juli 2009 #75 Skrevet 6. juli 2009 det positive er at du SELV tok kontakt med legen din for å få hjelp:) Ut i fra du skrev synes jeg du spiser litt lite ifht til trening hver eneste dag. Du blri tynnere fordi du bryter ned kroppen din, fettreservene som du ville fjerne har du tatt vekk for mange kilo siden... Fortsettere du med dette vil du etterhvert bli benskjør og kan lett få brudd i f.eks halebenet når du setter deg ned, ribben og krageben hvis du er litt rask i bevegelsene. Tenner kan begynne å falle ut og håret blir tynt og pistrete... Jeg pakker det ikke akuratt inn da, sorry,Det er så trist at anorektikere gjør noe så ødeleggende med seg selv i ønsket om å gjøre noe godt. Det er veldig bra at du er opptatt av å spise sunt og trene, men du må finne tilbake til et mønser som holder kroppen din ved like, ikke bryter ned:) Proteiner og karbohydrater er livsviktig i et kosthold til en person som trener en time hver eneste dag. Du må tenke på kroppen din og ta vare på den, ikke ødelegg den. For meg blir det nesten det same som å drikke seg full hver eneste dag og røyke 20 sigg... Satt på spissen så klart, men du skjønner sikkert hva jeg mener. Begge deler er like ødeleggende... Vet ikke hva du planelgger med legen din, men han har nok rett og du bør ikke motarbeide det han planlegger for deg. Knaskje bør du ta initiativ til en samtale med noen so kan mye om anoreksi og som møter deg med gode råd og forslag du føler du kan godta i fht trening og kosthold?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå