mai mammaen til to Skrevet 10. mai 2009 #26 Skrevet 10. mai 2009 jeg syns ikke noe om å ta hull på så små barn. jeg har heletiden sagt at datteren min skulle få hull i ørene når hun selv ville det. Hun spurte meg for ett år siden om å få det. da var hun akkurat fylt to år. jeg syns hun var for liten. hun sluttet å mase om det..nå i vår begynte hun å spørre igjen. jeg sa at det gjorde veldig vondt. det var helt greit det. så vi dro til frisøren.. hun plukket ut de samme rosa blomstene som hun over beskriver. her tok dem hull på begge sider samtidig. det gikk kjempe greit..tok noen sekunder så begynte hun å gråte. men det gikk over etter to min. da var hun kjempe stolt av øredobbene. jeg renset dem hver morgen og kveld. hun hjalp til og var så stolt. vi renset dem vel i to tre uker.... nå har hun hatt dem i 6 uker og hun har fått nye øredobber til 3 årsdagen sin. ikke noe vondt eller noe har det vært..... men det er lurt å ta hull p åbegge samtidig om dere skal ta.... for er ikke sikkert dem vil ta på andre siden etterpå.hehe
therehag Skrevet 10. mai 2009 #28 Skrevet 10. mai 2009 jeg kan skjønne at du har lyst til å ta hull i ørene hennes, men du må ikke glemme at barn er barn. De er høyt og lavt, opp i trærne og ned i gjørma. Jeg fikk hull som 2 åring, og resultatet er en kjempe rift i det ene øret mitt. jenta mi skal få lov å ta hull i ørene når hun er gammel nok til å rense det selv og har sluttet å leke bajasleker;)
Libido- Skrevet 10. mai 2009 #29 Skrevet 10. mai 2009 Synes det er fint =) Fikk selv når jeg var rundt 1 år. Har ikke lidd av den grunn ;-)
F-mor Skrevet 10. mai 2009 #30 Skrevet 10. mai 2009 Hei, jeg har tre jenter selv og ingen av dem har hull i ørene. Den ene jenta mi ønsket å ta hull i ørene når hun var 9år, hun fikk en allergisk reaksjon, ørene hovnet opp og hun måtte gå på pencelin i 2 uker. Vi var max uheldige da. Jeg synes det er kjempe fint med øredobber på disse små, men syns at en slik avgjørelse må være opp til dem, det er jo deres ører. Jeg tror ikke hun vil ha noe utbytte av det når hun er så liten, det eneste du oppnår er å tilfredstille deg selv. Det er min mening, lykke til med valget. La det bli hennes valg når hun blir større. Ps på Glitter selger dem magnetøredobber, kansje det hadde vært noe?
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 10. mai 2009 #31 Skrevet 10. mai 2009 Jeg ville aldri i mitt liv gitt en baby på 6 måneder hull i ørene!!! Det skal de få velge selv når de vil ha, og være klar over smerten. Så et rungende Nei herfra siden du spør....
partyoffive Skrevet 10. mai 2009 #32 Skrevet 10. mai 2009 HI - har ikke lest mer enn de 3 forste svarene du fikk, og...'hallalujah!' . Lektor dopler - kanskje det er en stund siden du tok hull i orene? Noen år tilbake kanskje...? Da skal du vite at i dag lages ikke smykker med nikkel lenger. Hvertfall ikke oredobbene man får i en frisor salong eller annet sted som er et 'erdentlig' sted og ta hull i orene. Mulig det er noen gateselgere som fremdeles selger 'juggel' som er nikkel belagt, men det skal du lete lenge etter i dag. Er selv alergisk til nikkel. I barne/ungdomstiden var jeg ordentlig utsatt og plaget. Alt fra oreringer/oredobber, glidelåser, knapper, klokker....Fikk store utslett, verk og plager av ALT! Men det er leeenge siden jeg har vært utsatt for dette nå. Svært lite som lages med nikkel. Tilbake til HI's spm. - Jeg synes personlig barnet skal være gammelt nok til at de selv utrykker onske for at de vil ha hull i orene. Alstså somregel 5+ for de fleste. Liker ikke helt babyer med hull i orene. Men det blir en smaksak og veldig personlig synes jeg. har selv 2 jenter (6 og 4 år). Ingen av de har hittill ytret onske om hull i orene. Ikke sikker på om de har observert hva det i det hele tatt er. De er opptatte av prinsesser, glitter, kjoler og fine sko, men ikke hull i orene. Hvis de spor, vil jeg vurdere det.
partyoffive Skrevet 10. mai 2009 #33 Skrevet 10. mai 2009 AaAnOnYm Hva var jenta di allergisk mot? Man må kanskje kjope rent solv eller gull for og unngå allergi? Kan bli dyrt for så små jenter synes jeg, ja!
erteposen + 4 Skrevet 10. mai 2009 #34 Skrevet 10. mai 2009 Jeg er sikker på at du er skadet for livet Libido:)
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 10. mai 2009 #35 Skrevet 10. mai 2009 Alle dere som sier at det er fare for nikkel allergi osv, det er jo bare til å bruke gull eller sølv øredobber, værre er det ikke.
Koala *g07* Skrevet 10. mai 2009 #36 Skrevet 10. mai 2009 Hehe, mye negativ tilbakemelding her ser jeg. Jeg fikk selv hull i ørene når jeg var 4 år, ikke slitt noe med dem. Selv tror jeg at jeg hadde venta med hull i ørene til den alderen jeg selv var, men det er jo min personlige mening da.
Gjest Lykkeliten2 Skrevet 10. mai 2009 #37 Skrevet 10. mai 2009 min eldste fikk det naar hun var 5 maaneder og det har ikke vaert noe problemer med det. (det er veldig vanlig i mange land utenfor Norge)
HeldigeMEG:) Skrevet 10. mai 2009 Forfatter #38 Skrevet 10. mai 2009 jeg blir faktisk rett å slett lei meg av å lese alle de stygge tilbakemeldingene jeg får fra dere. det er greit dere har egne meninger etc, men hvorfor skada i hode, du må jo bare tenke på deg selv etc. Jeg fikk det før jeg var 1 år og har 3 i det ene øret og to i det andre, tok selvsagt de andre i senere tid men de første var det mamma og pappa som ordnet når jeg var 1 år. husker ikke ett kvekk av det heller, derfor jeg vurderer å gjøre det i tidlig alder.. slik at hun ikke husker det.. Jeg vet om eventuelle nikkel allergier og plager, derfor jeg spør om råd. om feks noen har opplevd det etc. Jeg er ikke her inne for å oppleve krangling og "dritt" kommentarer.
partyoffive Skrevet 10. mai 2009 #39 Skrevet 10. mai 2009 HI Les de seriose tilbakemeldingene, og overse de andre. Ang. nikkel allergi. Som jeg sa over, har vært veldig plaget av dette selvi ung alder, men nikkel finnes sjelden i oredobber lenger. Hvis du tar jenta di til et 'ordentlig' sted tror jeg ikke dette vil være noe problem. velger du gull eller solv er du sikkert aller mest sikker at jenta de ikke får plager. Lykke til!
HeldigeMEG:) Skrevet 10. mai 2009 Forfatter #40 Skrevet 10. mai 2009 tusen takk PARTYOFFIVE.. noen må liksom "slenge" med leppa, jeg blir såå provosert av slike ting. var jo ett spm bare. ikke har jg gjort noe enda heller. da velger jg event sølv <3 vet jo at de fleste jenter ønsker seg hull i ørene så hvorfor ikke gjøre det tidlig <3
Gjest Skrevet 10. mai 2009 #41 Skrevet 10. mai 2009 Begge mine døtre fikk hull i ørene før de fylte 6 mnd. Faren er spansk, og det er veldig vanlig med hull i ørene der før de er halvannen måned. Jeg synes det er pent, og fikk selv hull da jeg var svært liten. Ingen av mine har slitt med plager, men vi bruker ikke alltid øredobber, bare når de vil/skal i selskap e.l. :-) Synes det er nydelig...
Vinden blåser Skrevet 10. mai 2009 #42 Skrevet 10. mai 2009 Hei HeldigeMEG:) Du spør hva vi syntes og her er min mening: Jeg syntes at ungene våre er så ufattelig nydelige og vidunderlige. Hull i ørene får ingen av mine barn før tidligst skolealder. Jeg syntes det ser rart og litt dumt ut med små barn som har hulli ørene.. Dette er ikke ment som kritikk mot mødrene som lar barna få hull,men min oppriktige mening. Om jeg sier dette til venner som velger å stikke ungene sine?hehe..nei... Jeg fikk hull i ørene når jeg skulle starte på skolen. Det å få hull i ørene var en stooor ting, og var forbundet med at jeg da var blitt stor jente.. :-) Hvorfor ikke la datteren din også få muligheten til å velge dette selv når hun blir stor nok? Se på det fantastiske ansiktet. det uskyldige rene mennesket som har kommet til jorden. Hun blir fort nok påvirket av verden rundt seg. Hvorfor ikke la ho få være "naturlig" så lenge som mulig??
HeldigeMEG:) Skrevet 10. mai 2009 Forfatter #43 Skrevet 10. mai 2009 jeg takker for all tilbakemelding og ja jeg forstår det med skolealder og stas å få det da å føle seg "stor" så jeg er på en måte enig i det også=) Men jeg er fra Serbia og der er det normalt å få det i veeeeldig tidlig alder så jeg har egentlig ventet litt lenge, det fordi jeg er usikker og ikke helt "tørr" å gjøre det.
Koseklompen Skrevet 10. mai 2009 #44 Skrevet 10. mai 2009 Jeg synes hull i ørene på så små barn er rett og slett stygt. Er mer for at barna kan få hull i ørene NÅR de selv ytrer ønske om det. At det skal være DEMS valg fordi de vil ha og ikke fordi vi foreldrene så absolutt skal sette hull i ørene på dem for pynt..
HeldigeMEG:) Skrevet 10. mai 2009 Forfatter #45 Skrevet 10. mai 2009 er jo ikke stygt på små barn med hull i ørene? hehe. skjønner også det du skriver om pynt etc.. men jeg er ikke en av de foreldrene som må ha det, jeg spør om råd etc! lyst på er en annen ting enn å må ha=) t
Gjest Skrevet 10. mai 2009 #47 Skrevet 10. mai 2009 Det er ikke stygt! Døtrene mine fikk som sagt da de var 5,5 mnd gamle, og "alle" sa i alle fall at de synes det var pent. Jeg tror dere sier det er stygt fordi dere vet det gjør vondt.
Himmelblå Skrevet 10. mai 2009 #48 Skrevet 10. mai 2009 Latter. For noen surmagede svar du har fått. Nikkelallergi? Har vel råd å spandere gull på barna sine. Ta hull i ørene hennes, hva er problemet? I Spania får alle jentebabyer dette. Er selv spansk og ga datteren min hull i ørene (ca to år). Det gjør vondt den første uka så sutring må du regne med. Nå er hun nesten fire og vi titter i smykkeskrinet sammen og pynter oss med "diamanter" eller annet pynt. Bare koselig det jenter vi!
Mrs. Bouquet Skrevet 10. mai 2009 #49 Skrevet 10. mai 2009 Utenom evt. problemer for babyen, skaper du problemer for deg selv også. Du vil sanynligvis møte på mennesker som automatisk tenker du er litt dum eller ressursvak, eller noe annet negativt. De sier det kanskje ikke til deg, men de tenker sitt. Dessverre, for det trenger absolutt ikke være tilfellet, men hull i ørene på et lite barn/baby er ikke positivt i Norge.
Little Dreamer Skrevet 10. mai 2009 #50 Skrevet 10. mai 2009 Er det virkelig noen som utfører det på så små? Jeg kunne ikke i min villeste fantasi funnet på å gjøre det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå