HeldigeMEG:) Skrevet 10. mai 2009 #1 Skrevet 10. mai 2009 Jeg har ei tulle som blir 6 mnd på 17 mai=) jeg har såå lyst på hull i ørene hennes.. er det tidlig å ta det eller er det bedre når hun er såpass litta? råd trengs, for har en pappa som ikke er villig til dette før hun er nærmere 2 år. vil jo ikke vente sååå lenge=)
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 10. mai 2009 #2 Skrevet 10. mai 2009 Jada, gi ungen din vondt og nikkelallergi. Det er du som bestemmer. Du kan jo slå henne også sånn med jevne mellomrom.
Gjest Skrevet 10. mai 2009 #3 Skrevet 10. mai 2009 Here we go again....hehe. Du kommer til å bli lynsja nå, HI. Det er IKKE noe man bør spørre om her på dib....hehe
HeldigeMEG:) Skrevet 10. mai 2009 Forfatter #4 Skrevet 10. mai 2009 hallo?!?!?!?! HVA FAEN VAR DET? jeg spør om ett råd, guud såå barnslig man kan være. Jeg fikk selv hull i ørene når jeg var 8 mnd, ingen plager her.. så derfor har jeg ikke sett det som ett problem.
Minnie Mom Skrevet 10. mai 2009 #5 Skrevet 10. mai 2009 Jeg synes ikke noe om hull i ørene før ihvertfall skolealder - tidligst. De skal være store nok til å stelle det selv synes jeg. Jeg var 13 år da jeg fikk lov av mamma, syntes selv da at det var lenge å vente, men har ikke lidd noen nød.. ) Hvorfor ta hull før jenta ønsker det selv? Synes ikke det er noe fint heller jeg, på så små. De er søte nok i seg selv, trenger ikke hull i ørene, ser bare dumt ut. Er min mening da..
Minafårsøsterellerbror Skrevet 10. mai 2009 #6 Skrevet 10. mai 2009 Jeg hadde ikke gjort det før jenta ber om det selv. Ville ikke påført babyen min vondt og fare for infeksjon. Fikk hull i ørene selv da jeg var 3-4 år og da hadde jeg mast om det lenge.
HeldigeMEG:) Skrevet 10. mai 2009 Forfatter #7 Skrevet 10. mai 2009 MINNIE MOM: det er lov med egne meninger=) takker for det jeg, bare de ikke er spydige slik som den over her. jeg syns de er søte jeg derfor jeg ønsker det og for at de ikke skal ha vondt senere som 2åring feks. husker bedre da enn når de er små=)
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 10. mai 2009 #8 Skrevet 10. mai 2009 Nei du har ikke noen plager. Jeg fikk hull når jeg var 7, jeg har plager. Det verker, og jeg har blitt allergisk mot nikkel. Dessuten gjør det vondt. Det er ikke til å komme fra. Jeg synes det er helt unødvendig å påføre et lite barn smerte for fjas. Dessuten, hvor praktisk er det med øredobber som gnager på et barn som stort sett ligger? Dette gjør du kun ut av egoistiske hensyn. Kan ikke du ta deg et par ekstra hull i øret i stedet?
Bæ bæ lille lam:)™ Skrevet 10. mai 2009 #9 Skrevet 10. mai 2009 Jeg er helt i mot å lage hull i så små barn.Hva er liksom meningen med det,at mor syns det er fint? Smerter,kanskje allergi og betennelse er ting du risikerer på datteren din.Fordi du vil pynte på henne.
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 10. mai 2009 #10 Skrevet 10. mai 2009 Hvis alternativet er å ta det når hun er 2 ville jeg heller tatt det nå (av samme grunn som du nevner med "frykt"). Personlig vil jeg vente til jenta mi i alle fall har begynt på skolen og/eller når hun maser om det selv. Jeg fikk selv hull i ørene da jeg var 10-11 tror jeg, og hadde vel egentlig ikke hatt lyst på før da heller (brydde meg liksom ikke hit eller dit, det kom med følelsen av å måtte passe inn). Man "merker" på en måte barnet for livet (ikke akkurat det verste å merke dem med, altså, men likevel) og da vi ljeg gjerne at hun får ha med et ord i laget hun også.
#Ariadne# Skrevet 10. mai 2009 #11 Skrevet 10. mai 2009 syntes du burde vente til barnet vil selv. viktig å forklare for barnet at det gjor vondt, og at man må rense i en mnd minimum
Gjest Skrevet 10. mai 2009 #12 Skrevet 10. mai 2009 Det er mye større sjanse for å utvikle nikkelallergi når man tar hull i ørene. Om akkurat din datter får det, vet du jo ikke. Høres ut som i allefall papan til datteren din har hode på riktig plass... ;-)
Tøysetipp Skrevet 10. mai 2009 #13 Skrevet 10. mai 2009 Jeg synes det er både stygt og harry. Hvorfor vil du gjøre det? Fordi DU synes det er fint? Om du var jenta di på 6 mndr. hva tror du henne hadde ønsket? At noen skulle stikke hull i ørene og gjøre deg vondt, samtidig som det er ubehagelig å ligge med? Stakkars.
MintCondition Skrevet 10. mai 2009 #14 Skrevet 10. mai 2009 Jeg syns det virker så sært å ville lage HULL i kroppen på babyen sin jeg. hvorfor ikke en tattis med det samme liksom..? Til spørsm¨ålet: jeg syns det er horribelt å skulle lage ull i ørene på babyer, om datteren min vil ha så skal hun få, men ikke før hun begynner på skolen (hun er 3 nå).
___ Skrevet 10. mai 2009 #15 Skrevet 10. mai 2009 Nikkelalergi Fare for betennelser Fare for å treffe nervebaner som kan gi store helseproblemer senere Fasthenging Stygt 2 år er også alt for tidlig. Vent i hverfal til skolealder.
Mrs. Bouquet Skrevet 10. mai 2009 #16 Skrevet 10. mai 2009 La henne i alle fall være stor nok til at hun ønsker det selv uten påvirkning fra deg.
*1+1=2 små* Skrevet 10. mai 2009 #17 Skrevet 10. mai 2009 Hva jeg synes? Jeg synes det er dumt å lage hull i ørene på barn som er så små. Det er stor fare for at de peller og styrer og at det blir betennelse fordi det MÅ holdes rent. Jeg fikk hull i ørene når jeg var ca 10 og jeg husker at det var noe styr å holde rent OG hvis jeg en dag tok de ut fordi det klødde litt så måtte jeg stikke hull igjen. JEG mener du bør vente til hun er gammel nok til å spørre om det og hvis hun etter mange mnd. fortsatt vil gjøre det så hadde jeg vurdert det ja.
erteposen + 4 Skrevet 10. mai 2009 #18 Skrevet 10. mai 2009 Jeg hadde vel ikke tatt hull i ørene på et barn som ikke ønsker det selv, men det er nok lettere å rense hullene til en på 6 mnd enn en 2- åring.
It's all about me Skrevet 10. mai 2009 #19 Skrevet 10. mai 2009 Med mindre hun er et vidunderban som allerde har begynt å snakke og da tydelig sa: "Mamma, jeg vil ha hull i ørene mine" så synes jeg du skal la være og heller la henne bestemme dette selv. Å pierce ungene når de ikke er i stand til å motsi det selv er en stor egositisk ting fra foreldrenes side.
gerd Skrevet 10. mai 2009 #20 Skrevet 10. mai 2009 Helt ærlig ser jeg ned på foreldre som er så til de grader opptatt av å pynte barna sine at de er villige til å påføre de ubehag for skjønnheten. Dette er min mening. Barna er ikke noe statussymbol - noe man har for å vise fram - mener jeg.
It's all about me Skrevet 10. mai 2009 #21 Skrevet 10. mai 2009 Dssutten er det grusmomt stygt på så små barn.
Fire småtroll Skrevet 10. mai 2009 #22 Skrevet 10. mai 2009 Du spør hva jeg mener, og jeg synes ingenting om det.. Det er en liten baby det er snakk om, hva skal det med øredobber? Vondt å ligge på, stor fare for at de peller og plukker på det så det blir vondt osv Jeg har selv flere hull i ørene og synes det er fint, men jentene mine får det ikke før de er gamle nok til å ønske det selv og skjønne hva det innebærer, jeg tenker ca skolealder. Kjøp heller en søt kjole å pynte datteren din med.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 10. mai 2009 #23 Skrevet 10. mai 2009 Å ta hull i ørene gjør vondt. Jeg synes det er litt sært at så utrolig mange synes det er greit å gjøre barnet sitt vondt for at det skal se søtt ut, mens de samme synes man er en ond kjerring om man skulle finne på å knipse barnet på hånden for å lære det å ikke stikke fingrene i kontakten. Ikke at jeg synes det sistnevnte er noe særlig heller, altså.
SuperGlad Skrevet 10. mai 2009 #24 Skrevet 10. mai 2009 jeg synes det er for tidlig. min jente fylte 3 denne uka å hun har i et par mnd nå hatt lyst på hull i ørene. jeg har forberedt henne på at det blir veldig vondt, å titt og ofte så er hun helt bestemt på at hun vil ha. vi har vært innom frisørsalongen utallige ganger der hun har plukket ut øredoblene hun vil ha, rosa med blomster på, men hun ombestemmer seg i siste sekund. helt greit det :-) var for et par dager siden å skulle ta hullene å da var det en jente på noen år eldre som skulle ta. da datteren min så hvor vondt hun fikk av første hullet så holdt hun bare for ørene sine å sa hun ville dra :-) jeg var 3 eller 4 da jeg fikk mine hull i ørene, å alt jeg sa var et lite au. jenta mi får den dagen hun selv tørr :-)
tante grusom master of law Skrevet 10. mai 2009 #25 Skrevet 10. mai 2009 Permanente inngrep i kroppen til barna som ikke er medisinsk nødvendige, synes jeg barna har rett til å bestemme over selv...En voksen kan dog hindre barn i å gjøre slike inngrep, dersom det ikke er forsvarlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå