Gå til innhold

Å hjelp....sambo har fått 6000 i bidrag pr mnd...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det går bare ikke, det. Aner ikke hva vi skal gjøre, skal jo klage på det men de tar visst ikke hensyn til hverken utgifter, andre barn etc på nav.

Gutten er 19 år og sambo har betalt punktlig for han i 18 år, 2000 pr mnd.

Nå har han søkt selv, og siden han går på vgs så har han krav på bidrag til han er ferdig med skolen.

Vi sitter med 2 boliger, 5 andre barn til sammen og har så det går rundt akkurat.

Synes 6000 er rått, vi kommer ikke til å klare huslånet og må selge huset. Hvor er logikken her i verden????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det virker jo som veldig mye, mannen må jo tjene noe sinnsykt mye om NAV skal regne seg fram til et slikt beløp, hvis det ikke er det at samboeren din må etterbetale fordi gutten har fått for lite eller noe?

Skrevet

Høres bare rett og rimelig ut.

Skrevet

Dere trenger da ikke to hus?

Skrevet

Nei han tjener ikke sinnsykt mye har vel en årslønn på 350-400000.

Skrevet

Jeg stiller spørsmålstegn ved at han kun har betalt 2000 kr. pr måned så langt. Kanskje på tide å støtte sønnen sin litt?

Skrevet

Da tjener han jo deretter, også. Dvs en inntekt på 5-700 000 hvertfall. Men det er jo forbaska irriterende å måtte selge ene huset. Alle vet jo at et par trenger 2 hus.....

De tar hensyn til andre barn bidragsyter har på NAV, men ikke gjeld og overdrevne utgifter eller samboers særkullsbarn. Logikken er der. Denne sønnen har vel ikke egen inntekt, siden han går på skole. Og det blir jo med i regnestykket.

Skrevet

Dette blir umulig riktig. Antar totaltbidraget er 6000, og at mor da skal betale halvparten? Prøv NAV's kalkulator. Den skal stemme her også.

Skrevet

Nei vi trenger ikke to hus selvfølgelig men kjøpte hus før vi fikk solgt leiligheten akkurat i det tidspunktet som boligkrisen startet. Dumt, men lite å gjøre med det da.

Og det er vel ikke rett og rimelig at en voksen gutt på 19 år skal frata sine 5 halvsøsken både det ene og det andre. Den andre datteren hans på 18 år får ingen bidrag, vi hjelper henne seff med ting, nå må hun stoppe å ta lappen for at broren skal få pengene sine. Logisk, ja....

Men vi kommer aldri til å betale dette. Fordi vi klarer det ikke.

Skrevet

Det er jo normal lønn det. Det virker som et stort beløp synes jeg. Nav skal jo ta hensyn til hans andre barn og, og med 4 andre barn burde det jo telle litt ...

Skrevet

De sliter med 2 boliger står det, er ikke sikket de har fått solgt den ene boligen av en eller annen grunn.

Jeg synes det høres urimelig mye ut, så dere må sjekke opp grunnlaget for utregninga. Greit nok at han skal være med og støtte sønnen, men dere må jo leve dere også. Mange 18-åringer må greie dette selv de, trenger ikke få mer støtte fra foreldrene selv om de bor sammen...

Skrevet

Mor har vært død i mange år og gutten har vokst opp hos stefar og den nye kona hans. Så derfor får sambo hele summen så lenge moren ikke lever. Som om vi kan noe for det. Vi har aldri hatt kontakt med han, ingen parter ønsker kontakt heller.

Skrevet

Jeg reagerer på at du skriver at denne gutten fratar sine søsken deres rettmessige del. Han har faktisk krav på disse pengene. At dere har styrt økonomien deres dårlig er stregt talt deres problem. Jeg sier ikke at det ikke kan skje den beste, men du får la være å legge skylden på barna.

Skrevet

Kjære gud, her har altså en annen familie tatt seg av din manns sønn og nå ønsker han litt økonomiske hjelp også har han en stemor med den holdningen. Du sier at dere ikke kommer til å betale. Du kan godt unlate å betale, men da blir det autotrekk.

Skrevet

Ok, da stemmer det sikkert. Dere finner nok en løsning på det, det er jo bare et år det er snakk om :-)

Skrevet

:)..Jeg er IKKE hans stemor.

HI

Skrevet

Du bor med hans far, kjære deg. Du har barn med hans far. Vær nå litt vennlig!!

Skrevet

Dersom du bor sammen emd farens hans, er du hans stemor. Punktum.

Skrevet

Herregud, så jævlig! Jeg kan ikke tenke meg EN ENESTE unnskyldning som kan være god nok for å forklare hvorfor dere ikke har tatt dere av gutten, eller i det minste hatt nær kontakt med ham i oppveksten. Da synes jeg det minste dere kan gjøre er å hjelpe ham gjennom videregående! Eller mener du hans stefar og hans nye kone skal betale for DET OGSÅ?

Skrevet

Å fy f****!!

Dette er det mest egoistiske jeg har lest på lenge.

Selv har jeg en far som er sammen med ei kjærring som deg, vil ikke innse at jeg eksisterer og skal derfor lage en stor mur mellom far og barn.

Forbanna heks vil jeg kalle det!

Tenk å være så jævlig at du legger skylda på den stakkars gutten som har mistet mora si, blir tatt vare av en flott familie som ikke er hans, å får deg til å si at han er grunnen til at dattera DI(!!!!!!!!!!!!!) ikke får lappen. Jævla ****, dette er jo helt sykt. Kun DINE barn er gode nok i dine øyne.

Hva hvis det hadde vært omvendt? Et av dine barn som fikk et slikt liv, du går bort og far gir faen i unge(e)... Du hadde snudd deg i grava!!!!

Har ikke or for hvor jævlig det går ann å bli!!

Skrevet

Jeg forstår igrunnen ikke hvorfor en 19 åring skal ha så vannvittig mye penger?? Uansett om det er mor eller far eller vår fader selv som punger ut. han får vel sikkert studielån og stipend oppå det igjen da? I alle dager, skulle gjerne vært 19 år igjen da ja. Fikk ikke ett rødt øre da jeg skulle på videregående og bodde for meg selv.

Men med 6000 ekstra i måneden DA snakker vi FEST! :D

Utrolig hvor utviklingen fører oss hen.. snart er vi økonomisk ansvarlig for barna våre til den dagen vi går i graven.

Synes forøvrig det er synd det er så lite kontakt mellom far og sønn her, det hadde vært optimalt om denne kontakten gjenoprettes.

Tenk, gutten har per idag ingen foreldre.. Det må være ganske ensomt!

Skrevet

Og denne andre familien har helt tydelig bidrat økonomisk til din sønn. Det koster mere en 2000 kroner måneden å vokse opp. Det vil også være en meget kort tid han har krav på dette ekstra siden skolegangen ikke blir så veldig mye lengere. Jeg syntes faktisk oppriktig synn på denne gutten.

Skrevet

6000 er mye og sikkert feil, men dere får bare punge ut! har ikke din mann tatt kontakt med sin egen sønn på 19 år?????? har ikke du gjort noe heller? er helt sjokka! disse pengene får dere trekke fra produkter, frisørtimer,klær, trenings studio ol som dere voksne bruker penger på og ikke la dette gå ut over ungene deres!

betaler han ikke bidrag til 18 åringen? dette er dårlig!

og eg signerer med nick!!!!!!!!!!!!

Skrevet

Hehe....må le litt her jeg sitter og så får jeg bare oppklare et par ting:

Det er ikke MIN datter som ikke får lappen nå, men min samboer sin.

Gutten ønsker ikke kontakt med oss, de bor 200 mil unna, og han har en fantastisk familie der oppe. Etter dødsfallet var det ingen ønsker om at han skulle flytte nedover. Han har levd med sin stefar hele livet og kaller han for pappa. Min samboer har hatt noe kontakt med moren sin familie og vet at gutten har det bra.

Det er mye dere ikke vet,da kjære jenter......

Noen ganger er faktisk ikke blod tykkere enn vann.

HI

Skrevet

Ja, jeg forsto dette, jeg. Likevel har jo ikke stefaren han bor med forsørgelsesplikt overfor gutten. Det er det din samboer som har. Det er også din samboers "feil"/problem at gutten ikke bor hos ham. Uansett hva du sier. Du påstår at det er mange år siden moren døde, og mulighetene for samvær/overtakelse av omsorg var der nok dengang. Dette er noe din samboer skulle ha kjempet for, så hadde dere ikke sitter her i dag med så mye bidrag å betale, og hadde i tillegg hatt god kontakt med gutten. Men det var vel enklere slik det ble.....?

Og du må være klar over at når bidraget blir regnet ut, så blir det tatt hensyn til at din mann ikke er alene om boutgifter og forsørgelsen av deres felles barn. De deler han med deg(samme om du har inntekt eller ikke; du kan ha inntekt).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...