Gå til innhold

Undskyld meg, men er dette lov!!???!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det finnes familiebarnehager på gård, og der er både hunder, katter, kaniner, hester osv.osv. Alle dyr er en potensiell fare og både kaniner, katter, kyr og hester kan bite/sparke. Dersom du seriøst mener at det er for stor risiko at det er en hund i den barnehagen, da er jo saken grei; ikke si ja til plassen. Det er helt sikkert mange andre som med glede sier ja til plassen. Hørtes ut som en morsom barnehage.

Jeg var dagmamma for fire barn under 2,5 år. Jeg hadde en stor hannschæfer hjemme. Han var utrolig stor hjelp for meg og var en naturlig del av "personalet". Schæferen er egentlig en gjeterhund, så han passet på at ingen barn gikk for langt unna. Da gikk han etter og geleidet småtassen tilbake til gruppa. Han var selvsagt aldri alene med barna, og han lekte ikke med dem. Men han lå på en høyde og fulgte med i alt som foregikk.

Det er nå tilbakevist at omgang med dyr trigger allergier, tvert i mot. Disponering for dyr og dyrehår gjør at kroppen lettere aksepterer disse.

Men dersom din mann alt er hyperallergisk så er uansett en barnehage med dyr i uaktuelt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei vi opplyste ikke dette i søknaden, for jeg trodde ikke han skulle havne i en barnehage med hunder. Jeg har aldri hørt om en sånn så det tenkte jeg ikke på i det hele tatt.

jeg er helt enig, barn trives med dyr, men jeg trodde ikke det var lov i en barnehage. Det står på nettsiden deres, opplyst om at det er en hund i personalet deres. Men det leste vi jo ikke før nå etter vi fikk tildelt den plassen. Dessuten er dette en privat familiebarnehage, ikke en kommunal.

Jeg er faktisk sjokkert jeg.... så får dere mene hva dere vil om meg :)

Nå har vi snakket med kommunen, vi har all grunn til å klage pga allergien. Så vi skulle sende et klagebrev, så får vi tildelt en ny plass. Det med hunden visste hun ikke noe om.

JIPPI

Skrevet

Vi skrev nei takk på papirene ganske kjapt. Så ja, det var bare for oss å si nei takk!

tusen takk for innspill, dårlige som bra.

Skrevet

HI

Jeg vil bare gi min fulle støtte til alle tankene dine. Og klapp på skulderen fra meg for at du klarer å tenke selv, og ikke automatisk tar til takke med hva som helst for ditt barn!

De fleste andre som har svart her ser jo ut til å godta hva som helst så lenge staten eller kommunen er inne i bildet....

Jeg ville heller ikke hatt barna mine i familiebarnehage med to voksne og en hund på åtte barn!

Bra at kommunen hører på dere. Det er mye rart på barnehagefronten om dagen, og det er mye man skal passe på. Min første fikk feks plass i barnehage med svømmebassen (en jeg ikke hadde søkt plass i), og han tåler ikke klor.... synes det er litt mye å kreve at det er ting man skal måtte si fra om på forhånd....

Og det ofte ikke så vanskelig å bytte barnehage når man først har fått plass, så uansett er det lurt å ikke si nei til plass selv om man ikke er fornøyd med akkurat den barnehagen man har fått plass i.

Skrevet

Vi har familie bhg med 2 voksne på 28 unger + pedagog i det anntall timer de må ha. og det er helt greit og innenfor det som er lovlig.

Men jeg hadde ikke godtatt att en hund hadde gått løs sammen med ungene. Liker ikke hund og mannen er alergisk.

Skrevet

2 voksne på 28 unger? er ikke 1 voksen på 6 barn som er max i barnehage på barn over 3 år?

å hva om hunden er allergiker hund? det finnes jo hunder som er allergivennlige?? synes faktisk at du skulle ringt dem og undersøkt litt mer om dette før du buser ut og blir forbanna. omgang med dyr er bare positivt for barn og voksne!

Skrevet

Om du ønsker en allergi-plass til barnet ditt tror jeg det er lurt å nevne det i søknaden.

Skrevet

En voksen per fjerde barn er veldig vanlig og fullstendig lovlig. Tror du vil slite med å finne en barnehage med større voksentetthet enn det.

Skrevet

Tusen takk for gode ord anonym 13:45! Var veldig godt å lese :)

Vi har nå uansett sendt svar papriene med et tydelig kryss på nei takk til den plassen. Så får vi ikke en barnehage vi er fornøyd med så blir jeg hjemme. Har allerede gått et halvt år hjemme utenom permisjonen, og trives med det. men skulle hatt en deltidsjobb og hus også, men det får vente :) Alt for barnet mitt.

Jeg føler jeg har all grunn til å bli sjokkert over at vi får en plass hvor det oppholder seg en hund. Hovedsaklig pga allergi, men at barnet mitt skal gå oppå en fremmed hund er for meg uforsvarlig. En ting er at man har hund selv, for den kjenner man. Den hunden går oppi masete barn og nye barn hele tiden, og da skal man ikke stole på de. Ingen hunder skal man stole på faktisk! Jeg hadde selv verdens snilleste hund når jeg var liten. En veldig familievennlig hund, vant med både andre dyr og folk i årevis. Plutselig bet han etter at en venn av meg terget han med en kjeks. Så man skal ALDRI stole på de.

Og som sagt, jeg trodde ikke det var mulig å komme i en slik barnehage, så hadde ikke i tankene å nevne at det finnes allergier i familien. Men takk som nevner det gang på gang!

Nå vet kommunen om allergi i familien, og vi havner ikke i en bhg MED dyr!

Nå har jeg luftet dette til mange iløpet av dagen, og det kommer faktisk fram at naboen har et vennepar som tok ut barnet sitt derfra i fjor, pga MYE tull!!! Så jeg er så glad for at jeg er SKEPTISK til barnehager som skal passe på det mest dyrbare jeg har!!

Skrevet

Ja, men da kan du vel velge deg en annen barnehage, vel? Du trenger vel ikke å spolere hverdagen til andre mennesker for det om du hører inn under et unntak. Barn har godt av å omgås dyr. Synd at det skal gå ut over andre at du ønsker en barnehage uten hund.

Skrevet

kan du fortelle meg på hvilken måte jeg spolerer hverdagen til andre ved at jeg ikke godtar dette? HMM... hehe... Går da på ingen måte utover andre, nå er det faktisk andre som får sjansen av å være med den populære hunden!

og nei, det er ikke bare å velge å vrake barnehager her jeg bor skjønner du. men jeg velger å holde barnet mitt hjemme.

Skrevet

hmmm.. det JEG reagerer mest på ved innlegget ditt, er at virker MERE bekymret for en eventuell allergi, enn at hunden kan bite!?

så når det kommer til FAREN en hund kan representere så er jeg helt enig i at en hund ikke skal være i bhg, alle med barn vet hvor impulsiv disse små er å kan fort behandle hunden så den kan bite o.l!

å i bhg skal jo barna være trygge!

Skrevet

Hehehehe, hadde dette vært skrvet igår, hadde jeg garantert tenkt "Aprilsnaaaaaaarr" !!!

Skrevet

Her er folk fortvilet fordi de ikke har fått barnehageplass i det hele tatt, også klager du over at du har fått plass FEIL STED? Det er nå bare å takke nei da.. Hælle måne altså!

Skrevet

Jeg føler det er på sin plass å sette på plass kritikere av familiebarnehager. Det er ikke sjelden jeg det siste halve året har jeg lest uttallige artikler av diverse kritikere. Samtidig så vil jeg påpeke at det finnes store forskjeller- og at man i større grad er prisgitt kjemi med eier av en familiebarnehage, da det sjelden er mer enn tre ansatte.

MEN: Jeg syns nå denne kritikken går utav proporsjoner.. JEG driver en familiebarnehage. En dobbel en. Og jeg er svært dyktig i jobben min. Jeg er også en god rekrutterer, så jeg ansetter kun riktige mennesker. Vi har null sykefravær, har ingen stengte dager pga personalmangel, og driver på en fornuftig måte. Vi får veldig mange positive tilbakemeldinger. Har faste turdager, bakedager, lesedager osv. Jeg gidder ikke forsvare meg for deg, for at mine ansatte alltid er på jobb og alltid er flinke, pliktoppfyllende og inkluderende kan jo skyldes at jobben ikke er så ille? Og at jeg kan være en litt ok leder?

Familiebarnehager godkjennes av kommunen- det er litt av en papirmølle man skal igjennom før barna kan tas inn. Rutinene er forskjellig fra kommune til kommune, men du kan jo lese "Lov om barnehager" så vil du kunne lese litt selv. Familiebarnehager kan godkjennes for maks 10 barn mellom 0-6 år. 8 barn dersom de er under 3 år.. En voksen på 4 barn under 3 år er kravet. To på dobbel gruppe, samt veileder/ førskolelærer dersom eier selv ikke er utdannet førskolelærer.

Jeg må spørre tilbake..

Når det er mangel på barnehageplasser i Norge- hva er grunnen til at du får en plass du ikke har prioritert, tror du? Tror du skal være glad du får... Mange får ikke!!

Hvor mye undersøkelser mtp barnehage har du gjennomført? Kommunen vår sine bhg mangler 50 pedagoger og, og flere av de store barnehagene spiser ufaglærte 17-18 åringer alene med 8- 12 barn under 3 år.... (men de har ikke hund, da :P)

Hvor ofte tror du disse er på tur??

Hvor stabil tror du denne personalmassen oppleves for et lite barn på 1 eller 2 år? Gjennomtrekk av vikarer, og mange vaktskifter?

Hvor mye forventer du de skal legge i barnet ditt? Dersom det er 8 barn på èn voksen, tror du nettopp DITT barn er den første som blir sett??

Et barn som har 25000 timer av småbarns livet sitt på institusjon- er det best for deg eller barnet med en liten gruppe??

Jeg er nok bare heldig- for i min barnehage er det fantastiske foreldre. De er så utrolig positive, og flinke til å gi feedback- på godt og "vondt". Og gjett om barna arver foreldrenes innstillinger og holdninger??

Gå i tenkeboksen og tenk over fordeler og ulemper. Er det du eller datteren din som plages av en hund? Er det virkelig allergien til far? Du virker nedlatende og negativ før du nevner det...

Bare noen tanker fra en pedagog i familiebarnehage!!

Skrevet

Er uten tvil mest redd for at hunden kan bite. Det skulle mere stå ; sist, men ikke MINST; hunden kan bite i hovedinnlegget. At samboeren min er hyperallergisk tenkte jeg ikke engang på med en gang jeg leste at det var en hund i barnehagen.

og ja, HÆLLE MÅNE sier jeg også.

tenk på de som bare sender fra seg barna sine i hvilken som helst barnehage bare for å vite at de iallefall har en plass!!!!!!!!!!!!!!!!!!

OG SOM SAGT; VI HAR TAKKET NEI!

Skrevet

Tror det er du som skal gå i tenkeboksen litt.

Det eneste du vil er å forsvare din familiebhg, også skriver du at du er heldig som har fantastiske foreldre, som arver deres fantastiske holdninger og innstillinger. Er ikke jeg i den klassen mener du? Jeg skal ikke synke lavt å antyde noe som helst om din personlighet.

Det er både jeg og barnet mitt som plages av hund. Jeg før han blir bitt, og han når han blir bitt.

Og bare så det er sagt, så tenkte jeg når jeg fikk svar på at vi har blitt tildelt plass i fam.barnehage; oi, kanskje det er supert. Mindre barn, litt mere roligere enn i vanlig barnehage. Og hvorfor er det så ille å være skeptisk til de som skal passe barnet mitt? Er ikke det bra, enn at jeg ikke bryr meg om at han skal ha det best mulig.

Er HELT sikker på at det finnes kjempe gode familie barnehager, akkurat som det finnes kjempe dårlige kommunale barnehager, men jeg tar meg den rettigheten i å være skeptisk, med GOD grunn!

Skrevet

Jeg gir også hi min fulle støtte. Er ikke noe særlig begeistret for bikkjer, og veldig alergisk. Rart det der, hvordan hundeeiere i mange tilfeller ikke forstår at mange ikke liker siklende, røytende bikkjer med løpetid med jevne mellomrom...pluss dritt...masse dritt.

Skrevet

Du har ingen god grunn, utover at din sønn kan være disponert for allergier via far. Utover det er grunnene dine bare idiotiske.

Skrevet

wow, takk for et saklig svar.

så det viktigste for dere som har svart, er at barnet bare har en plass å være så dere kan gjøre det dere skal... ikke at barnet har en BRA plass å være.......

Skrevet

Men her er det fars allergi du legger til grunn ikke barnets. Jeg har også masse allergi, men ønsker at barnet mitt skal få oppleve dyr likevel. Kan ikke alltid gå rundt å være livredd for alt som kan skje. Jeg sender gutten min med vilje til en søster som har høner, katter og hunder fordi jeg vil at gutten min skal få oppleve noe jeg ikke kan gi ham. Jeg synes ikke du skal ta sorgene på forskudd. Det kan godt være at barnet ditt ikke reagerer og da har du fratatt ham en kjempemulighet til oppleve dyrehold. Får han allergi, så er selvsagt ikke det kjekt, men han hadde nok uansett fått det. Tror ikke det nytter å være så hysterisk.

Hilsen en som vet hva hun snakker om. Kan ikke nekte ungen min alt fordi jeg ikke tålte det. Skal jeg nekte barnet mitt å bade i basseng i tilfellet det ikke tåler klor? Nei, det får vi ta som det kommer. Barnet mitt skal leve normalt.

Skrevet

Er dette en bhg i Moss?I så fall: STYR UNNA!!!!! Hvis det er den jeg tenker på har det vært MYYYE tull der, venninna mi har hatt dattra si der...

Skrevet

Det er da en helt legitim grunn å ikke ville ha barnet sitt i en bhg hvor en hund går løs!

Jeg ville aldri hatt barnet mitt i den barnehagen. Datteren min er utrolig nok ikke allergisk, men det er både mannen min og jeg. Og det holder at datteren vår har på seg klær med hundehår på for at vi skal reagere. men det er ikke hovedgrunnen, uansett hva alle dere hundeforkjempere sier så kan man aldri være trygg på at den hunden ikke klikker. Jeg kjenner mer enn en person som er blitt bitt av en rolig hund (umotivert), meg selv inkludert.

Nå sier jeg ikke at jeg er en hundehater, for det er jeg ikke, men hvis mine små barn skal ha kontakt med de vil jeg faktisk være tilstede i de situasjonene. Det holder ikke for meg at eieren stoler 110 % på hunden sin.

Men hadde hun fått plass i en familiebarnehage med pedagog ville jeg ikke hatt noen betenkligheter med det, kun om det var hunder der:)

Skrevet

er ikke i moss nei, men takk som sier fra.

Det er uten tvil at han skal gå oppi en fremmed hund som er verst for meg. er redd for at han skal bite. Det med allergi er som du sier, det får han vell sikkert uansett, men trodde bare ikke dette var lov i en barnehage.. men det blir et annet bekymringsmoment. Og barnet mitt har sett masse dyr. Jeg kommer fra en gård, der har vi vært masse og er svært opptatt av dyra på bondegården og traktorer. Da er det uansett noe vi arrangerer, det blir for meg noe helt annet. Men at en hund skal passe mitt barn, vell.. det har vi takket nei til, og trodde ikke man kunne få utdelt en slik plass uten eget ønske.

Skrevet

Utrolig hvor redde dere er hunder?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...