Anonym bruker Skrevet 2. april 2009 #1 Skrevet 2. april 2009 Min dyrbare skatt har fått plass i en familiebarnehage. Hvor det er 8 barn, 2 voksne og en HUND! Under personalet står navnet på ene dama og hunden.. Akkurat som han er i personalet. Er det virkelig lov å bruke en hund i en barnehage?? 1. faren til barnet mitt er hyperallergisk mot hund og katt. vårt barn er det ikke, men har aldri vært i nærheten. men han er likevel dispoibel for dette, og DESSUTEN.... og gå oppi en hund daglig kan være med på å trigge allergier. Så dette utsetter jeg virkelig ikke barnet mitt for. For ikke å snakke om at hunder kan bite. Man skal aldri stole 100% på en hund. Synes dessuten at to voksne på 8 barn var mye. Kan vi klage på dette? Vi takker uansett ikke ja, men barnet må ha bhg plass! eller MÅ ikke, men helst. Går heller hjemme litt til for å slippe unna denne barnehagen. Hva mener dere? Hvordan kan en kommune tillate dette???
Anonym bruker Skrevet 2. april 2009 #2 Skrevet 2. april 2009 Tror ikke den hadde blitt godkjent som barnehage når en hund er inkludert. Du kan ringe kommunen eller næringsmiddeltilsynet og spør. Må få høre svaret.
Anonym bruker Skrevet 2. april 2009 #3 Skrevet 2. april 2009 Herregud da menneske, ring kommunen og hør da vel?!
Anonym bruker Skrevet 2. april 2009 #4 Skrevet 2. april 2009 fikk du ikke beskjed om dette da du søkte? Jeg hadde ikke hatt mitt barn i en barnehage der det er en fremmed hund. Kan du ikke søke om kommunal plass?
Anonym bruker Skrevet 2. april 2009 #5 Skrevet 2. april 2009 Det som sto skrevet om barnehagen, og at en hund var inkludert sto på kommunen sin side. Så det må da bety at den er godkjent? jeg er ganske sjokkert egentlig, en hund har da ingenting å gjøre i en barnehage. Samboer skal ringe til kommunen om en time når han kommer hjem. han sier mer fra enn meg skjønner du
Anonym bruker Skrevet 2. april 2009 #6 Skrevet 2. april 2009 ja det skal ringes, må da få lov å spørre og dele min frustrasjon her inne da!!!! Har ikke fått beskjed om dette. Har bare fått tildelt en plass siden vi ikke fikk førsteønsket. Og jeg har bare søkt kommunale. Så dette mener de vell at vi må ta til takke med siden det ikke var ledig i bhg vi søkte. Men da sier vi nei til den plassen. Er spent på hva kommunen sier ja.
Anonym bruker Skrevet 2. april 2009 #7 Skrevet 2. april 2009 Du synes to voksne på åtte barn er MYE? Skrev du feil eller mener du faktisk at det er ok at en voksen er alene med åtte barn? Den barnehagen ville i allefall ikke jeg hatt barna mine i...! Så over til det med hunden; når det gjelder allergier så er jeg helt enig med deg. Hvis det er sånn at denne hunden er en "del av personalet" så er jo det noe som må opplyses om når folk søker, og barn som skal gå i denne barnehagen må jo være allergi frie. MEN når det er sagt, så ser jeg bare positive aspekter ved det å ha dyr tilgjengelig for barn (jeg vil ikke tro at denne hunden går sammen med barna uten tilsyn). Mine barn går i gårdsbarnehage, og der er det både katter og hunder sammen med dem både inne og ute (hundene har jeg aldri sett inne forresten), og de har høner, sauer, kaniner og hester. Ungene stortrives, og det å være sammen med dyra har en klar positiv effekt. Ungene lærer seg å ha omsorg for dyr, de har ansvar i forh til foring og dette vokser de masse på. Min ene sønn var kjemperedd for alt som hadde pels, og spesielt hunder, men nå etter bare noen mnd i denne bhg så har han blit mye tryggere. Hvis du ikke vil ha sønnen din der, så får du gå hjemme med ham da!
Anonym bruker Skrevet 2. april 2009 #8 Skrevet 2. april 2009 Kan aldri skjønne at de blir godkjent med hund, selv om det står på siden deres. Tror dem fort mister godkjenningen sin om mattilsynet finner det ut.
Anonym bruker Skrevet 2. april 2009 #9 Skrevet 2. april 2009 Hmm litt enig og uenig i innlegget ditt.. jeg er enig at 2 voksene fordelt på 8 barn og en hund er litt i det minste laget. Men når det gjelder hund og allergier så er jeg litt mere uenig... det med at en hund kan trigge frem allergier er jo egentlig ikke bevist, det finnes mange eksempler på at det gjør det motsatte. I familien våres på mors siden har så og si alle allergier, men to av søsknene bror og min mor har gått motsatt vei av de de tre andre har gjordt, de var kjempe allergisk men skaffet seg mange pelsdyr fordet.. i dag har ikke de antydning til allergier, vi har også vokst opp med masse dyr og har ikke en eneste allergi, ennå resten av slekta som har helt støv på hjernen og kan ikke fordra dyr lider av omtrent alt av allergi. Nei man kan aldri 100% stole på en hund, men det er veldig skjeldent at en hund angriper. HAr du to hunder så øker sjangsen betraktelig, men det minuset med å ha en hund med så lite voksende rundt er at den kan reagere på leken til ungene. Hunder er ikke like flinke til å skille mellom lek og alvor, og kan reagere med å "forsvare" barna når det egentlig er snakk om lek. Jeg mener at hund og barn går veldig bra sammen, og kan være veldig heldig for barnet. Men hund og barn må aldri være aleine sammen, det betyr at den ene ansatte alltid må holde øye med hunden og da blir det jo bare en igjen som passer barna.
Anonym bruker Skrevet 2. april 2009 #10 Skrevet 2. april 2009 Herregud da! Hvor bor dere? Høres ut som en gjeng med fisefine byfruer! Du får bare si nei takk til plassen da vet du HI. Begrunn det med hyperallergien til din mann, så får du stå på venteliste til det dukker opp en bhg plass som er kjemisk fri for dyrehår og andre grusomme ting... Og for ikke å snakke om en bhg som ikke har for MANGE voksne, hva mener du egentlig??
Anonym bruker Skrevet 2. april 2009 #11 Skrevet 2. april 2009 4 barn pr.voksen er reglementet for familiebarnehager, så der kommer du ingen vei... Det er heller ikke ulovlig å ha dyr i en barnehage, finnes barnehager med all slags dyrehold, alt fra kaniner til ponnier. Disse barnehagene opplyser om dyreholdet så foreldre som vil at ungene skal være sammen med dyr, lære om dyr og dyrestell søker plass her. De foreldrene som ikke vil ha barna sine i en sånn barnehage søker andre steder, så det er nettopp det DU må gjøre!
Anonym bruker Skrevet 2. april 2009 #12 Skrevet 2. april 2009 I barnehagen min sønn gikk i før hadde de katter, hunder, sauer og høner. Barna syns det var så gøy så! Men det var ikke en familiebarnehage. Det hadde jeg ikke turt å ha ungen min i uansett!
Anonym bruker Skrevet 2. april 2009 #13 Skrevet 2. april 2009 Det er da ikke sikkert at denne hunden er sammen med dem hele tiden? Har du spurt da? Hva med å prøve å ha en litt mer positiv innstilling? De imøtekommer helt sikkert din bekymring....
Anonym bruker Skrevet 2. april 2009 #14 Skrevet 2. april 2009 hehe, skrev selvfølgelig feil. To voksne på 8 barn er lite!!!! Er oppvokst på gård selv og er helt enig med at dyr har en positiv innvirknig på mennesker. men.. Mitt barn passer ikke inn i den bhg, og ja da blir jeg heller hjemme. Men synes virkelig det er rart at vi får tildelt en slik plass uten at det er noe ønske for oss, og rart at vi ikke kan få et annet tilbud, spesielt når vi har en forhistorie med allergier som jeg ikke vil trigge på barnet mitt. Det at det er hund der står i teksten som beskriver bhg, så det er greit, men vi har aldri søkt på den bhg. Men vi fikk bare tildelt den plassen siden førsteønsket vårt ikke gikk i boks.
Anonym bruker Skrevet 2. april 2009 #15 Skrevet 2. april 2009 Ja da får jeg bare være fisefin og negativ hvis det er det dere mener. Og ja, det er JEG som avgjører dette, og mitt barn skal ikke i den barnehagen da. Synes det er litt forskjell på å ha en kanin i en barnehage enn en hund når det gjelder at de kan være farlige. Synes dyrebarnehager virker kjempe koslige, men da er det jo noe man ønsker. Det gjør ikke vi pga allergi. Og selv om det ikke er bevist at det trigger allergi, er det en sjanse jeg ikke vil ta. Så ja, selvfølgelig skal jeg da heller være hjemme. Men trodde ikke de da kunne tilby en slik plass når det ikke er noe ønske. Får høre hva kommunen sier da, om de også synes vi er fisefin og negativ
Anonym bruker Skrevet 2. april 2009 #16 Skrevet 2. april 2009 For å få alle barn inn i barnehager så tildeler de plasser der folk opprinnelig ikke har søkt. For å fylle opp plassene der og fordi det er fullt de de populære barnehagene. Det skal jo være full barnehagedekning, og så lenge man har fått tildelt en plass så kan man dessverre ikke klage.
Anonym bruker Skrevet 2. april 2009 #17 Skrevet 2. april 2009 leste også en plass imorges, at i en familiebarnehage er det 3-6 barn fordelt på to voksne, så derfor syntes jeg 8 barn på to voksne i denne bhg var lite. Jeg vet også at det er 4 barn på to voksne i vanlige bhg, men der er det iallefall andre avdelinger som kan hjelpe til hvis det skulle være noe. Når det avvikles pause da så er det en voksen på 8 barn. Nei kall meg negativ da. det skal jeg klare å leve med tar ikke de sjansene jeg, med HOVEDtanke på allergier! fatter bare ikke at det er lov, men om en halvtime skal jeg få svar på dette!
Anonym bruker Skrevet 2. april 2009 #18 Skrevet 2. april 2009 Vet om flere familiebarnehager som er godkjent og har hund her i oslo. Så det er nok lov. Men de oppgir det og vil man ikke ha barna i en barnehage som holder hund eller andre dyr så får man heller la være å søke dit. 4 barn per voksen er normal i en familiebarnehage. Greit at du ikke liker dette men da får du bare ikke ha barnet ditt der.
Anonym bruker Skrevet 2. april 2009 #19 Skrevet 2. april 2009 skjønner det, men da trodde jeg at jeg skulle få en bhg som var kjemisk fri for dyrehår og andre grusomme ting trodde det gjaldt kommunale barnehager. så der tok jeg tydeligvis feil. men hva med allergi da, kan vi virkelig ikke klage da heller mon tro... det får tiden vise...
Anonym bruker Skrevet 2. april 2009 #20 Skrevet 2. april 2009 Gi oss en oppdatering da, når tlf er tatt!
Anonym bruker Skrevet 2. april 2009 #21 Skrevet 2. april 2009 Hjelpe meg. Har du ikke annet å bekymre deg over? Når folk blir sjokkert over at barnet deres muligens kan få befattning med et dyr på et eller annet tidspunkt, da er det noe som er galt! At folk er allergiske i dag er ikke så rart!
Anonym bruker Skrevet 2. april 2009 #22 Skrevet 2. april 2009 Da ville jeg ringt kommunen og forklart situasjonen og sagt at dere gjerne vil stå på venteliste til andre bhg. Vet kommunen om allergi historikken da? Dere opplyste kanskje det i søknaden? da er det jo i så fall veldig rart at dere får tildelt akkurat denne plassen. Lykke til!
Gjest Skrevet 2. april 2009 #23 Skrevet 2. april 2009 Hvilken kommune er dette? Står det på oversikten over barnehager at de har hund? Min datter nr to gikk i familiebarnehage som hadde en hund og to katter. Ungene elsket dyrene og lekte mye med de. Barn har godt av å omgåes dyr. Er man derimot allergisk, redd for å utvikle allergi eller redd dyr generelt skal man jo selvfølgelig ikke ha barna sine i barnehager med dyr. Det er derfor jeg spør om det sto på nettsiden til kommunen.
Anonym bruker Skrevet 2. april 2009 #24 Skrevet 2. april 2009 Det er jo det som er poenget til HI da, at hun IKKE har søkt i denne bhg, men kommunen har tildelt dem plass der likevel. Gi oss en oppdatering da HI, når dere har snakket med kommunen :-)
Anonym bruker Skrevet 2. april 2009 #25 Skrevet 2. april 2009 Hvis du hadde giddet å lest innleggene så hadde du fått svar på spm ditt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå