Gå til innhold

Svangerskap utenfor livmoren - del 2 -


Storepus - gir ikke opp

Anbefalte innlegg

Godt nytt år alle sammen!

 

Her går det greit nok. Julen var rimelig tung, vi er de eneste som ikke har barn og det å samles alle er ikke særlig gøy. Min yngste stebror på 25 har to barn og de var høygravide med nr 3, min andre stebror på 27 har en. Det er helt ulidelig å sitte der som en happy storfamilie. I min sambos ende er vi også de barnløse, så nyttårshelgen var også ganske tøff!

 

Ellers skjer det ingenting, venter i spenning på brev i fra Ullevål. Blir like skuffet hver gang postmannen har vært på besøk :-) Neste mens er i månedsskifte januar/februar så jeg håper vi får begynt da, vist ikke blir det jo en måned til neste. Det er ganske rart å tenke på at det i neste mnd er 3 år siden jeg var gravid for første gang, og at jeg ikke var gravid i det hele tatt i 2009. Tiden går fryktelig fort........Vi prøver fortsatt, men det føles litt bortkastet. Har jo det lille håpet om å klare å bli gravid før vi skal sette i gang, men det håpet svinner sakte men sikkert hen. Det hjelper heller ikke at jeg er uten jobb. Jeg er litt redd for å bli gravid før jeg har kommet meg ut i jobb, samtidig som jeg ikke kan gjøre annet enn å søke på det jeg kan. Det er mye usikkerhet og jeg plager meg selv med alt for mange tanke om "tenk hvis....."

 

Ja ja, nok om meg.

 

Klem fra meg :-)

 

 

Lenke til kommentar

Fortsetter under...

  • 2 uker senere...

Hei.

Hvordan går det med dere jenter? Lenge siden noen har kommet med oppdatering.

 

Skjønner Storepus at det er ekstra kjipt å ikke bli gravid når så mange rundt deg er gravid eller har barn, blir jo ekstra påminner hver gang dere møtes. Husker jeg en periode når jeg ikke ble gravid prøvde å holde meg unna småbarnsfamiliene og heller var sammen med vennene mine uten barn. Men er jo lettere sagt en gjort hvis de fleste har barn. Har du hørt noe mer om IVF? De må nå snart få satt i gang. Dere har da ventet ei stund nå. Håper du snart blir gravid på enten naturmetoden eller IVF! Tenker på deg.

 

Maddemor. Hvordan gikk det på kontroll? Ser alt bra ut denne gang? Krysser fingrene for det.

 

Lillemor, gleder meg til jeg også skal få ei bittelillemor snart. Høres ut som dere koser dere masse :) Jeg har nå ni dager til termin 28.januar. Var en del kynnere og romstering i går, men i dag virker det stille igjen. Må vel belage meg på enda litt tid før hun kommer. Utstyret begynner og bli klart og jeg lengter veldig etter å få hene i armene mine, men prøver å ikke bare vente, men få dagene til å gå med litt forskjellig småsysler.

Lenke til kommentar

Hei jenter:)

Skjønner at det er tøft Storepus; det føles ensomt og misslykket å være den eneste i flokken uten barn. Har selv vært der, så jeg vet hva du mener! Håper at det ordner seg snart for dere i alle fall og at du får en velfortjent premie med baby i magen. Tenker masse på deg!

 

Hurra; kjære min tid; bare 6 dager igjen til termin du nå da? Herrelig så fort tiden har gått! Håper du får en fantastisk fødsel; det høres jo ut som kroppen din har begynt å forberede seg:)

Gleder meg til oppdatering med fødselshistorie:)

 

Lillemor; hvordan går det med dere på andre siden av jorden?

 

Her er alt vel:) Var på UL forrige mandag og så at det var noe INNI livmoren, men det var for lite til å måle det. Da var jeg 6+3 ifølge siste mens, men mer 6+0 ifølge EL mente jeg selv. Målte HCG den dagen og den var 19000 og ny hcg på torsdag som var 35412:) Kjempehøy hcg sa gyn og hadde han ikke visst bedre hadde han tippet på 5-linger:) hi hi. Og jeg som ikke trodde jeg kom til å få el engang for eggene var så små på kontroll på syklusdag 11.

Var på ny UL nå på mandag og da var det en liten spire på 7mm og jeg ble satt til 6+2. Mente selv jeg var 7+0, men hvis egget levde en dag eller 2 før det ble befruktet så kan det vel sånn ca stemme. Uansett; alt så bra ut og det er viktigst!

Ble satt på Crinone og blodfortynnende så får vi håpe at det er dette som skal gjøre susen. Føler at alt er som det skal denne graviditeten og jeg har ikke hatt den samme go-følelsen på de 3 gangene det gikk galt i fjor. Nå er jeg bare positiv!

Skal inn til ny kontroll mandag om 2 uker og så får vi bare ta det derifra:)

Stor klem til dere alle!

Lenke til kommentar

Du skal se det går bra denne gangen Maddemor! Så utrolig bra at ting ordner seg! Du må holde ossoppdatert om hvordan det går da!

 

Hurra - lykke til med det som kommer nå! Så utrolig spennende at du nesten er på termin nå!!!!! Håper fødsel og alt går fint! Tenk at du snart kan sitte der og holde rundt din bittelillemor! Det er en fantastisk følelse!

 

Storepus - noe mer nyheter ang ivf? Hørte akkurat om en tidligere bekjent som jeg vet slet i flere år med aborter osv nå nettopp har fått en liten sønn med ivf og hun er overlykkelig! Så du skal se det ordner seg for deg også til slutt!!!!!

 

Vi koser oss - er veldig lykkelig over at jeg klarer å nyte hver dag og kose meg med bittelillemor. Hun er en snill og blid liten pike som vokser i en vanvittig fart. det er helt utrolig hvor fort de vokser og hvor fort tiden går! Jeg har allerede pakket bort en størrelse med klær som nå er for små! Så - Hurra - det er kanskje mitt viktigste råd akkurat nå - håper du også klarer å nyte hver dag i tiden som kommer, selv om man til tider er sliten og har sovet for lite og alt sånt...

 

Ha en fin dag jenter!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Dytter litt på tråden vår jeg. Veldig lenge siden sist nå.

 

Hvordan har dere det jenter??

 

Har det fint, koser meg med bittelillemor, hun har blitt riktig stor nå! Blir jo snart tre måneder!! smiler og ler og ser ut til å ha det fint. Ganske hektiske dager selvsagt, men det er bare kos!

 

Tenker på dere!! Håper å høre fra dere snart

Lenke til kommentar

Annonse

Heisann Lillemor+ bittelillemor.

 

Jeg må innrømme at jeg nesten har gitt opp tråden vår, det er så sinnsykt liten aktivitet. Men det skjer jo mye for de fleste så det er jo ikke så rart.

 

Her skjer det nå en del. Ringte inn mens i starten av februar og skal begynne på medisiner på lørdag. Skal inn til kontroll i begynnelsen av mars og så blir det vel 10 dager med sprøyter før uttak/innsett. Tenker det blir i slutten av mars kanskje...... Jeg prøver ikke å tenke så mye på det, fallhøyden er stor men vår eneste sjanse til å bli foreldre. Vi får ta ett forsøk om gangen rett og slett.

 

Det var nå en liten oppdatering fra meg :-)

Lenke til kommentar

Hei jenter.

Da har min lille prinsesse kommet til verden, 4.februar, en uke etter termin :) Hadde et døgn med korte (i følge jordmor) rier ca hvert 5. minutt før fødselen endelig kom ordentlig i gang, men da gikk det ganske kjapt, 3-4 timer. Vondt, men utrolig fornøyd med resultatet :)

 

Nå går det i mye amming, forsøk på tolking av gråt, bleieskift og lite søvn, men aller mest mye kos. Utrolig hvor glad man blir i en sånn liten, skjønn skapning :D

 

 

Lenke til kommentar

Gratulerer så mye Hurra!!! Så bra at din lille prinsesse endelig er kommet og at fødselen gikk bra og alt! skal vel være litt kaos i starten, vel...

 

Dumt at det er så lite aktivitet på tråden vår da... Håper vi ihvertfall tar tid til å oppdatere hverandre fra tid til annen! Jeg tenker fortsatt på dere alle sammen!

 

Storepus, blir spennende å se hvordan det går med deg da! Virker som det tar laaang tid synes jeg! Men det er vel bare slik det er. Og for mange kan det vel ta enda mer tid siden man må vente lenger på å i det hele tatt komme igang... Hvordan er det med antall forsøk? Må man vente lenge mellom hver gang? Vet ikek så mye om dette... :)

 

Vi har det veldig fint! Bittelillemor er nå blitt tre måneder! Det er ganske utrolig må jeg si. Hun er blitt en liten - stor - pike nå. Helt vanvittig hvor mye større hun er blitt og hvor fort tiden går og hvor mye hun utvikler seg. Nå kan hun holde hodet sitt og smiler og ler. Føler at ting er mye mer "på stell" nå, hun begynner å få litt rutiner, jeg kjenner henne bedre og forstår litt mer av hva hun vil osv. Det er ganske deilig faktisk! Selv om jeg allerede savner tiden da hun var bitteliten og bare lå i armene mine :)

 

Håper å høre fra dere snart, Jenter! Klem fra oss!

Lenke til kommentar

Takk for gratulasjoner Storepus og Lillemor :) Lille prinsessa har nå blitt over 2 uker gammel og jeg begynner å finne litt ut av ting. F.eks. at sterk mat og hvitløk ikke er spesielt lurt å spise da det ga henne mageknip, så vi hadde noen ettermiddager/kvelder med mye fortvilt gråt fra den lille. Men siste dagene har hun virket å ha det bra. Sover mye og ellers spiser hun. Det er for tiden for kaldt til å gå ut, så lever innendørs og føler litt forvirring både med tanke på tid på døgnet, dag og måned.. Blir en egen liten spebarnsboble..

 

Tenkt at Bittelillemor har blitt 3 mnd allerede :) Er det så tidlig at de ikke gidder å ligge i armene lenger? Må i så fall skynte meg å kose, selv om jeg blir sliten i armene av all holdinga.

 

Lykke til Storepus med IVF. Jeg er også litt nysgjerrig på hvordan opplegget er ved IVF. Håper du snart blir gravid :) Både jeg og lille prinsessa krysser fingrer og tær for deg :)

 

 

Lenke til kommentar

Mageknip ja... Ikke så festlig nei. Bittelille er supersensitiv, så jeg må passe veldig godt på. Løk og broccoli er verst.. og sterk mat! men også paprika, spinat, salatblader, reker, lakris, brus og alt annet med kullsyre (!!), osv. Så vi hadde en del dager med mageknip stakkars liten... Men man må jo bare prøve seg frem og finne ut av det!

 

Hurra - Bittelille er fortsatt veldig kosete, og det varer nok en godt stund til håper jeg! Men hun er så mye sterkere og er mye mer aktiv, så kosingen blir litt mer "aktiv" om man kan si det på den måten... Når hun er trøtt er hun veldig kosete da - og det er koselig :)

 

Igår rullet hun rundt for første gang! Ganske festlig! Tror ikke det var helt bevisst egentli, men det gjør jo ingenting :)

Lenke til kommentar

Hei jenter :-)

 

Jeg kan godt gi dere en innføring i IVFens verden. Er ingen ekspert, men har nå lært meg litt da. Egentlig så har det ikke tatt så lang tid, selv om det kan virke slik. Søknaden ble send i oktober/november, forsamtale i desember og oppstart i februar. Tror vi har blitt prioritert for har lest om andre som var på forsamtale på Ullevål i september og skal ikke begynne før nå. En annen som var på forsamtale samtidig som oss, skal heller ikke begynne før nå, altså 1 mnd etter oss.

 

Slik det fungerer så får vi dekket 3 forsøk av det offentlige. Vår egenandel er 15 000,- i medisiner og 1 500,- per forsøk. Altså er vår totale kostnad 19 500 for 3 forsøk. Medisiner over 15 000,- refunderes. På vårt forsøk nå så koster medisinene ca 9 000 og det er regnet som lite!!! Utenom dette så betaler vi 295,- per kontroll/UL.

 

3 forsøk betyr at det må være uttak OG innsett. Hvis forsøket avbrytes pga overstimulering, ingen egg, ingen befruktning etc så telles ikke dette som et forsøk. Jeg har alltid tenkt.....shit har vi kun 3 forsøk....men det blir jo mye mer hvis noe skulle skje da. I tillegg hvis en har perfekte befruktede egg, fryses disse og kan brukes i en naturlig syklus. Da er det mindre medisiner og mindre slitsomt for kroppen. Det betyr jo at får vi egg på frys så kan bi bruke de helt til eggbanken er tom. Mellom hvert IVf forsøk skal det være ca 3 mnd slik at kroppen kan restituere seg.

 

Nå er jeg på det som kalles langt regime. Det betyr at jeg blir nedregulert (satt i kunstig overgangsalder) av en nesespray som jeg tar hver morgen og kveld (starter etter eggløsning). 9 mars skal jeg til kontroll og hvis alt ser bra ut, dvs at eggstokkene er satt ut av spill, starter jeg med eggstimulerende sprøyter i en 10 dagers periode samtidig som jeg trapper ned nesesprayen. Så settes en eggløsningssprøyte om kvelden og dagen etterpå hentes egg ut og et par dager etterpå der igjen settes det inn 1 befruktet egg.

 

Det er en sinnsykt spennende tid. Det er mye som kan gå galt og fallhøyden er stor. Tenker en del på at vi har vært normalt gravide og at det er i vår favør, men desto verre blir det vist vi ikke blir gravide med IVF. Da må det være noe annet enn tett eggleder........

 

Kos dere masse med de skjønne små så håper jeg at vi kommer etter en vakker dag :-)

 

Og så må dere jo bare spørre mer om dere lurer på noe :-)

Lenke til kommentar

Annonse

Så spennende da Storepus. Har sikkert sagt det før, men det må jo være deilig for deg å være "igang" ihvertfall...? er jo ikke lenge til 9. mars heller. Håper du holder oss oppdatert! Skal uansett krysse fingrene for deg! Går du til akupunktur og sånt nå også? Eller blit det litt "too much"?

 

Hvordan går det med dere andre da? Veldig lenge siden det har vært noe aktivitet her....

 

Jeg lever i baby-boblen min og er veldig lykkelig må jeg bare si. Er SÅ koselig nå, bittelille er blitt litt større, er mer med, og hun utvikler seg så utrolig fort. er noe nytt nesten hver eneste dag. SÅ gøy altså! Dagens nyhet er at hun rullet rundt fra magen til ryggen. Og så ble hun så forskrekket da hun "landet" at hun begynte å hyle, stakkars liten. Hihi.. Skulle ønske jeg hadde hatt videokamera på akkurat da :) Men vi visste jo ikke at hun skulle snurre rundt, hihi .)

 

 

Lenke til kommentar

Ja det skjer mye med de små. Jeg har jo en nivø på 17mnd og jeg er overrasket hvor fort de lærer og hvor mye de forstår. Det er utrolig fasinerende.

 

Jeg har tenkt å gå til Vibeke ved uttak og innsett og så fremover til pos/neg test. Jeg vet at hun jobber sammen med Riksen og de har gode resultater med bruk av akupunktur og IVF. Jeg vil gjøre alt i min makt for at det skal gå bra.

 

Har forresten også fått meg ny jobb, så nå går det forhåpentligvis rette veien på alle måter :-)

Lenke til kommentar

Gratulerer med ny jobb, Storepus! Det må jo være en lettelse! Du skal se at ting går din vei nå :)

 

Idag sover bittelille i stor seng for første gang. Veldig stas. Men hun sov da hun ble lagt ned da, hun var så utroooooolig trøtt at hun ikke klarte å holde seg våken. så hun vet jo ikke selv at hun sover i stor seng, hihi

 

:)

Lenke til kommentar

Spennende å få høre litt mer om IVF Storepus. Ikke lenge til du skal ordentlig i gang. Blir spennende å høre. Og gratulerer med jobb!! Godt du slipper å bekymre deg mer for det. Du skal se 2010 er året ditt :)

 

Hadde besøk av ei lita tulle på litt over 3 mnd her om dagen. Er vel ca like gammel som bittelillemor? Syns vår lille er blitt ganske stor, men hun på 3 mnd var en kjempe til sammenligning, så er vel kanskje ikke så stor allikevel ;) Gøy at bittelillemor begynner å gjøre "kunster" da ;) Her prøver jeg å lokke frem smilet, og jobber fremdeles med tolkejobben. Fremdeles er hun eneste i familien som ikke er trøtt om kvelden. Prøver å ha det mørkt og rolig, spille vuggesangCd og late som vi sover, men det tar sin tid å få henne til å sove allikevel ;) lSkal se om hun kan "lures" i seng nå..

 

Klem:)

 

 

Lenke til kommentar

Hei hei jenter!

 

hvordan gikk det p åkontroll, Storepus? Håper du fikk noen gode nyheter :)

 

Hvordan går det med smilet da, Hurra? Regner med at lille tulla di smiler som bare det nå? Bittelille er virkelig ikke bitteliten lenger! Fire måneder nå, og hun er blitt så stor altså, det er utrolig! Sover i stor seng og alt nå! Du er flink hvis du får henne til å sove av seg selv allerede, Hurra!! Vi har nettopp fått til det med bittelille nemlig. Frem til nå har hun måttet vugges eller bæres i søvn. Men nå går det bedre, vi har ikke stresset det noe særlig, bare begynt å øve litt nå den siste uken. alt må jo læres :)

 

Ha en fin uke jenter! Håper å høre fra dere snart

 

 

Lenke til kommentar

Heisann jenter :-)

 

Det gikk bra på kontroll, alt var som det skulle være. Startet på sprøyter på onsdag og skal ha ny kontroll på torsdag. Jeg må innrømme at å sette sprøyter på seg selv, ikke er noe særlig. Selve klargjøringen tar nesten 15 min. Må trekke opp veske som skal blandes med pulver, så må jeg sette på nålen som skal brukes og den er over 2 cm lang....... Jeg er litt overrasket over at jeg har fått såpass sterke medisiner, så Vibeke mener jeg kommer til å få en hel barnehage i fryseren :-)

 

Så bittelillemor er blitt littstørremor ;-) Nyt dagene, de går vist ekstremt fort! Forresten Lillemor: Hvor lenge blir dere i utlandet?

 

God helg alle sammen!

Lenke til kommentar

Lykke til, Storepus! Høres litt guffent ut dette med sprøytene, ja! Isj! Men du må jo bare tenke på hva som kan komme ut av det da :) En hel egen liten barnehage, hihi.

 

Du må holde oss oppdagert da! Hvordan går det med dere andre? Er jo evigheter mellom hver gang noen skriver her... Vi har akkurat vært på ferie, derfor har ikke jeg skrevet noe heller. Men tenker på dere stadig vekk!

 

Vi er ikke helt sikre på hvor lenge vi skal være her, Storepus, men minst halvannet år til tror jeg. :)

 

Nå sover bittelillemor, så nå skal nok snart jeg også legge meg. Må passe på å sove når hun sover! Men må likevel si at dette med lite søvn virkelig går over all forventning. Ja, man er jo litt trøttere enn vanlig, men jeg fungerer HELT fint, er ikke noe problem i det hele tatt faktisk. Bittelille sover oj ganske godt, men jeg er jo våken minst et par ganger hver natt, OG står opp tidlig. Så jeg sover definitivt MYE mindre enn vanlig. Men som sagt, er virkelig ikke noe problemt :)

 

Ha det fint jenter!" håper å høre fra dere snart!

 

 

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Siden sist jeg skrev så har jeg både hentet ut egg og satt inn et perfekt egg. Fikk ut 8 egg, 6 modne og av de ble 3 befruktet. Kun 1 av de var helt perfekte så det ble satt tilbake. De to andre kunne blitt brukt på fersk forsøk, men var ikke gode nok til å fryses. Hadde selvfølgelig håpet på mange egg på frys, men men. Vi trenger jo bare ett gullegg :-) Så nå ruger jeg på et lite frø som skal bruke noen dager på å finne seg en bolig. Det er litt rart å tenke på at inni livmoren flyter det rundt et frø som deler seg for hver dag som går. Håper virkelig at hvis det fester seg så fester det seg på riktig sted!!!!! Selve festingen skjer i mellom i morgen (fredag) og mandag.

 

Det er rart hvor vant en blir til lite søvn......en prioriterer jo helt anderledes når en har et lite barn å ta vare på. Skal du være hjemmemor frem til dere kommer tilbake igjen Lillemor eller kommer du til å starte å jobbe der dere er?

 

Hvordan står det til med dere andre da?

 

Hilsen fra en liten ruger :-)

Lenke til kommentar

åh så vanvittig spennende storepus! Håper virkelig du holder oss oppdatert! Tenker på deg!!!! Når får du vite om det funker da? Hvor lang tid tar det før eventuell befruktning kan oppdages?

 

Jeg skal være hjemmemor et ekstra år har jeg tenkt. Koser meg vanvittig :) skal kanskje jobbe litt, men ihvertfall ikke full tid, bare småting tror jeg... har akkurat begynt å tenke på det, men har ikke noe konkret ennå.

 

Lykke til med rugingen!!!!!!

 

 

Lenke til kommentar

Nå går kroppen som i en normal syklus, dvs at mensen hvis den kommer, kommer 14 dager etter innsett. Ullevål anbefaler å vente i 3 uker før en tar en test fordi at da er den sikrere. Det er vist mange som tar test veldig tidlig og så får de mensen og blir kjempe skuffet. Jeg har liksom ikke tro på at det kommer til å gå, men et lite håp selvfølgelig. Det som er litt kjipt er at mensdato er når jeg starter i ny jobb er vet ikke hvordan jeg kommer til å reagere skulle jeg begynne å blø......

 

Det er jo luksus å få være hjemme med bittelillemor i 2 år. De er jo fryktelig små når de begynner i barnehagen.

 

 

Lenke til kommentar

Virkelig spennenda tid Storepus!! Håper egget vil feste seg rett plass og gro til en liten søt en ;) Fingers crossed ;)

 

Her er det ikke allverdens tid til å sitte på data, så derfor litt treg med å skrive i det siste. Lille tulla er i hovedsak blid og grei, men litt grinete og vil gjerne bæres på kvelden. I forhold til legging, så er det ikke sånn at hun sovner av seg selv Lillemor, men må puppes i søvn og jeg må legge meg samtidig med henne da hun ofte våkner opp igjen for litt mer pupp. Så har nok litt igjen til leggerutiner er på plass... Hun er snart 2 mnd nå og smiler en god del og babbler i vei. Veldig koselig :)

 

Så kjekt at du får god tid hjemme med ikke-så-bittelillemor, Lillemor og samtidig er litt "på ferie" i det store utland. Hvordan er det forresten med besteforeldre og eventuelle tanter og onkler i Norge, syns de det er dumt at dere er så langt unna? Her syns besteforeldrene det er langt unna når vi bor i ulike byer i Norge. Men Skype med kamera er en god oppfinnelse for sånt.

 

Lykke til med ny jobb Storepus! Når er det du begynner (/når skal mensen (ikke) komme)?

 

Da var det å få store og små i seng igjen..

 

God påske forresten! Her blir det hjemmepåske på verandaen hvis været blir bra.

Lenke til kommentar

Så spennende Storepus! Nesten litt FOR spennende.... Krysser fingrene for deg!

 

Hurra, så bra å høre at mini har det bra! Tror nesten alle babyer er gråtete på kvelden jeg... Det er bittelille også! Men går litt bedre nå da, for hun legger seg for natten tidligere, så det blir ikke så mye tid til gråting...

 

Vi synes selvfølgelig vi er langt borte... Men som du sier, Skype er jo en genial oppfinnelse! prater mye med alle hjemme! Skal ha lang sommerferie hjemme da, det skal bli kos!

 

Her er det storkosing om dagen, bittellle har såvidt begynt med grøt, og hun synes det er helt storartet! Det er SÅ gøy :) Utrolig koselig tid!

 

Ha en finfin påske jenter! Vi koser oss i solen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...