Gå til innhold

Unge mødre? So what?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk barn når jeg var 22år og ferdig utdannet sykepleier.... Helt topp alder å få barn i og med utdannelse og "falle tilbake på";)

Det skal sies at jeg aldri hørte negative kommentarer på å bli ung mor heller, bare positive :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er det mulig????

Alle her venter barn uansett alder... Men dere alle oppfører dere som barn selv!!!! De "eldre" mødrene og de "yngre" mødrene er akkurat på samme spor.

At dere kan sitte og skrive "snørrunge" til hverandre.. hallo????

Jeg er 19 nå, og dømmer ikke de som er over 30år og har ville blitt ferdig med høgskole osv, før de får barn.

Selv er jeg utdannet og har en fin stilling og bra lønn, hadde jeg ikke hatt utdanningen hadde jeg sikkert ventet selv med å få barn til jeg hadde hatt nok inntekt til å ta vare på både mann og barn, kan ikke forvente at Mannen skal ta seg av økonomien alene.

Hva er vitsen i å kritisere?? og det å bli en god mor, kommer ikke an på hvor gammel man er.. det har så mye mere å si enn alder, f.eks

Økonomi...

Skrevet

ah,.. jeg er så enig med deg "meg og lillegutt*høygravid"!!!

men jeg forstår det at enkelte føler behov for å være ferdig med utdannelse ++ før dem får barn.. kanskje det skaper mer trygghetsfølelse.. men for min del, ikke noe behov.. venter barn i juli, og må ta permisjon fra studiene.. Ikke noe problem i det hele tatt! :)

Har fått et par kommentarer på at jeg er "for ung". hallo!! jeg er 23 når ungen kommer, og jeg har klart meg selv siden jeg var 15! samtidig som at jeg har en samboer som kommer til å utfylle farsrollen på en fantastisk måte!

Alder kvalifiserer ikke personer til å bli en god mor, men det gjør kjærlighet og omsorg. Og en på 20 kan ha like mye av dette som en 30åring!

hehe..merket jeg ble litt småirritert mens jeg skrev! hehe.. tastet bare hardere og hardere på tastaturet!

Lenge leve unge mødre! og nesten like lenge dere eldre mødre! (nei huff den var stygg! )

( men det er jo forsåvidt sant, vi unge lever jo lengre..så sant det ikke skjer noe spesielt da! )

Skrevet

Er det så mange som reagerer på at 20-åringer får barn da? Da kommer man ikke engang inn under "ung mor" kategorien på helsestasjonen (de "unge" har eget kurstilbud).

Men her er det veldig mange som får barn som 14-17-åringer (mange er veldig planlagte). Det reagerer jeg litt på (selv om jeg aldri ville sagt noe til dem, eller de vordende besteforeldre. - Det er tross alt en fantastisk ting å få barn,uansett). Det er vanskelig å fullføre vgs med en eller to unger, og i dag har man ikke store sjanser for å få en skikkelig jobb uten noen form for utdannelse.

Men når man er 18-19-20, og er ferdig med grunnleggende skole (og ikke bor hjemme hos mamma mer) ser jeg ikke problemet.

Skrevet

jeg er helt enig. folk burde begynne å passe sine egne saker. jeg synes synd på dem som går rundt og irriterer seg over andre, og rett og slett plager andre/angriper dem med sine meninger. har man ikke nok å ta vare på i sitt eget liv?

så lenge man har fruktbar kan man få barn, alle har forskjellige ressurser og fordeler som mennesker, men fellesnevneren er vel at alle ønsker et lykkelig liv for seg og sine.

så det er trist at voksne mennesker trakkaserer og regelrett mobber unge mennesker som kanskje trenger støtten mest! rett og slett prøver å ødelegge for andre med sine fordommer.

og også omvent, godt voksne mødre burde slippe å bli behandlet som om de er klar for gamlehjemmet og ikke i stand til å ta vare på en unge. det forbauser meg hvor slemme folk kan være. jeg kan ikke forstå at noen her tenker så stygt om andre, og ikke klarer å se at dette er ting de finner på i sitt eget hode.

Skrevet

Synes det er litt rart at man ser på kvinner over 20 som "unge mødre". Når jeg tenker unge mødre, så tenker jeg tenåringsmødre, helst umyndige. Synes det er noe riv ruskende gærent fatt i samfunnet om man er "for ung" til å få barn når man er over 20 år! Den beste alderen å få barn, sånn fysisk, er faktisk mellom 20 og 25. Da bør ikke folk klage på dem som faktisk får unger når kroppen er på sitt beste og mest fruktbare.

Selv fikk jeg første da jeg var 22, vil få nummer to en mnd før jeg blir 24. Ser ikke på meg selv som "ung mor", og ingen har klaga over at jeg er for ung heller. Synes det er helt passe å få barn i denne alderen.

Så lenge man er over 18, har jobb og et sted å bo (ikke hjemme hos mamma!), får man vurdere selv om man vil ha unge.

Skrevet

Hei alle mødre:)

Jeg er enig med at alder til en viss grad ikke har noe å si. Det som teller er jo at man har gode nok odds for å ha det bra og nyte tiden med det å være mor eller forelder, så det ikke er et slit med å klare å være lykkelig. Jeg synes ikke 15 -16 åringer skal planlegge å få barn.. Det synes jeg er for ungt. Men som det tidliger har blitt nevnt, er 20-25 år en vedlig fin alder å bli forelder i...

Jeg er under utdannelse og har hatt mange samtaler med sambo. Jeg blir 22 i år og han blir 25 i 2009. Jeg synes jeg er i en god alder for å bli mor. Jeg og sambo har vært sammen i 6 år og har bodd sammen i 3 år nå. Jeg kjenner meg trygg på at vi har et trygt forhold, vi er forlovet. Vi har relativt god økonomi "til tross for" at jeg studerer, jeg jobber ved siden av fast. Sambo vil liksom helst gjøre det etter boka, få utdannelse, jobb, hus osv. Jeg har jobb er snart ferdig på skolen og vi har eget hus:) Jeg har aldri vært det menneske som føler at jeg trenger å feste, reise jorden rundt, bli professor osv før jeg får barn. Jeg føler meg rett og slett klar og det gjør sambo også! :) Vi er i starten av å begynne å prøve:)

Jeg sier så lenge det ligger slik ca til rette for at både forelder og barn kommer til å ha det bra spiller det ingen rolle om man er 19 eller 30 år. Og det er tross alt bevist at kroppen til en 20 åring "takler" en graviditet bedre enn en 30 årings kropp.Jeg vil liksom ikke være 70 før jeg får barnebarn heller... Stå på unge mødre og alle andre mødre:) ingen har rett til å kritisere unge mødre bare fordi de er unge:)

Skrevet

Hei, jeg lurer på hvor går grensen mellom å være en ung mor og ikke....bare lurer. Jeg syns nemlig ikke at å være 24 er å være en ung mor....Jeg var ferdig utdannet adjunkt med tillegg da jeg var 23....Bare lurer på når vi går fra å være unge til (plutselig) å være gamle megger slik som noen har omtalt oss som i disse diskusjonene om unge mødre(sikter til en til som ligger her på forum) Jeg er selv 28 og venter første barnet nå om 4 uker, har vært sammen med bf i 8 år, altså siden jeg var 20, er ingen fester eller en som ville sove lenge, eller noen av de tingene som sto på den mye omdiskuterte listen over.... Men det har ikke blitt noen graviditet før nå, vi har ikke strevet etter det, men heller ikke prøvd å unngå det. Men nå når vi ble gravide var det planlagt og vi forsøkte og lykkes.

Jeg har mange venniner som ble mødre tidlig i 20 årene og jeg syns de er fabelaktige mødre og har all mulig respekt for dem, jeg tror ikke at det nødvendigvis er noen ulempe å få barn tidlig, for noen passer det, for andre ikke. Vi er ulike og det er bra...

Det er mulig at noen får litt maten i halsen når de ser på programmet "unge mødre" på fem, men de jentene der håper jeg er i mindretall:)

• 2 uker senere...
Skrevet

Så merkelig, jeg føler at det er helt motsatt jeg! På disse nettsidene er det flere som fordømmer "eldre" mødre (de eldgamle over 30) enn de unge - det er mitt inntrykk.

Så jeg, som fikk min første som 32-åring, føler meg tråkket på av mange unge mødre her inne.

For meg, som for mange andre, passet det ikke å få barn tidligere fordi man ikke hadde funnet mannen i sitt liv. Og ja, også fordi man ville få ferdig utdannelsen og få en jobb, fordi man ville være sikker på å få en god nok inntekt.

Jeg har aldri dømt unge mødre, synes de er tøffe jeg, men synes det er trist at noen av de absolutt skal hakke på sine medsøstre, som var litt eldre da de satte sine små til verden.

Skrevet

Jeg ville ikke kategorisert en 20-åring som ung mor jeg da. Ung mor er for meg 15-16-åringer. Ikke skjønner jeg alt fokuset på UNG eller GAMMEL mor heller, vi er alle mødre.

Skrevet

Utrolig dårlig sagt jente24.....du bekrefter jo bare fordommene som dere mener eldre mødre har mot dere.

Jeg vil bare si at ingen av punktene dine stemmer med meg. Jeg var godt voksen før jeg fikk min første og jeg fikk ikke barn før sent nettopp fordi jeg ikke fant den varige og rette pappaen før sent. Så jeg valgte å vente med barn til jeg ble sikker på at barnet fikk beholde sin pappa og mamma sammen.

Så bare gå å gjem deg.

ps. Å si at de som har tatt abort har drept sitt eget barn er langt over det akseptable. Det er mye i verden du tydeligvis ikke har fått med deg.

Skrevet

Ung eller gammel, man må få bestemme dette selv. Det er bare du alene som må kjenne på dette om du er klar for å få barn. For min del følte jeg meg ikke klar for å få barn før i midten av tjueårene. Jeg ønsket å få en utdannelse men det ligger til mine verdier. Tror man danner seg ett bilde av hva man selv mener er viktig før man får barn. Noen føler at de vil ut å se verden først, eller få utdannelse, noen vil være gift osv. Det som er viktigst er at barnet er ønsket når det kommer til verden og at den får leve opp i trygge omgivelser. Min søster var 16 år når hun ble gravid. Hun og kjæresten følte seg var klar for dette. Og de har klart seg utmerket. Selv ville jeg vente. Å få barn er ett svært personlig valg, ergo ikke døm andres personlige valg enten man er ung eller litt eldre:)

Klem

• 2 uker senere...
Skrevet

Helt enig med Turbotarzans-mamma. Unge mødre er rundt 15-16. Det kommer alltid til å være fordommer for det ene eller det andre. Er man for ung, eller er man for gammel. Mødre, uansett alder bør heller støtte hverandre.

Men det er nå bare min tanke om saken.

Skrevet

jeg skjønner ikke de påstandene om at det er best å få på plass utdannelse, bli bereist, bygge hus/kjøpe hus osv osv før en får barn!

Jeg har nettop fått meg hus, sønnen min blir 4 år tidlig på høsten. Jeg holder på med utdannelse, jeg skal ta bachelorgrad i administrasjon og ledelse. Til påske skal vi til England og la gutten vår få kjøre på Lokomotivet Thomas, og i sommer skal vi til Egypt.

Og nei, det er ikke den biologiske barnefaren jeg er sammen med nå, men hva så? Sønnen min har det HELT FINT selv om jeg måtte gjennom et brudd og et par krangler. Det store poenge må da være at jeg har tatt valg som har vært til det beste for både sønnen min og meg selv? Slik at helheten blir positiv og sunn?

Så barn er ingen hindring! En må bare tenke litt annerledes, og gjøre ting litt annerledes.

Skrevet

Jeg skjønner folk som vil vente med å få barn til de er ferdig utdannet, har fast jobb, og leilighet/hus...Man har det jo tryggere økonomisk da. Vi fikk barn da vi var 21, ikke planlagt. Skulle gjerne ventet med barn til vi var ferdig med studiene, slik ble det ikke. Men angrer jo selvfølgelig ikke på noe nå, vi klarer oss bra. Går 2.året sykepleien så jobbmulighetene i framtiden er jo gode...Det er godt å vite at jeg ikke kommer til å utdanne meg i arbeidsløshet.

Skrevet

For en merkelig diskusjon.

Det virker som om enkelte her mener at det ENTEN er feil å være ung ELLER feil å være gammel? Må man sette de to opp mot hverandre da?

At enkelte "unge mødre" føler de blir sett ned på er jo synd, men er det nødvendigvis "eldre mødre" som gjør det da? Slik denne debatten har utviklet seg virker det jo nesten motsatt...

Å si at de som venter med å få barn er egoistiske etc blir jo litt merkelig. Det er jo for eksempel ikke alle som er så heldig å treffe en bra mann i ung alder, og da vil det vel være mer egoistisk å få barn med "hvemsomhelst" bare for å få barn mens man er ung? (Og nei, da sier jeg ikke at unge mødre får barn med hvem som helst, bare for å avkrefte for de som ønsker å mistforstå innlegget mitt. :)

• 6 måneder senere...
Skrevet

Så fordi jeg ikke ble gravid før jeg var 29, så er jeg egoistisk, valgte søvn og fest foran å bli mor??

Det kunne vel ikke falle deg inn at det kunne være andre grunner til at man ventet???

Det å ha en samboer som er mere borte enn hjemme var en STOR grunn til at vi ventet! Da vil jeg si at det hadde vært mer egoistisk å få

!barn når jeg var 20, og at barnet ikke hadde fått sett pappan sin og opplevd å ha et stabilt og godt familieliv!

Unge mødre er ikke dårligere mødre, heller tvert i mot.

Men det å ramse opp 10 grunner til at jeg er en dårligere mor enn deg fordi jeg ikke var 20 når jeg fikk barn viser at du er en utrolig UMODEN mor..

Og DER ligger vel forskjellen.. Om man er moden for oppgaven eller ikke, og det har ingenting med alder å gjøre!

Skrevet

folk klager over alt og synes at de selv er de eneste gode mødrene!

det er FYFY å ta keisersnitt

det er FYFY føde vaginalt

det er FYFY å ha barna i barnehagen

det er FYFY å være hjemmeværende mor

det er FYFY å være over 30

det er FYFY å være under 30

det er FYFY å gå i joggebukser usminket

det er FYFY å bruke tid på å sminke seg

osv...

Skrevet

Er det bare meg som har lagt merke til at de av "venninnene" mine som valgte å bli unge mødre, nå i en alder av 27-30 kommer i en slags "krise", hvor det som gjelder er å få ungen til barnevakt, ut å feste, ut å date, ut å reise?? Eller har jeg bare merkelige venner?

Selv er jeg 28, (blir 29 når barnet kommer) og en av EGOISTENE som til nå har prioritert en bra utdannelse, reist jorda rundt..og til slutt endt opp her i Norge igjen med god jobb og alt lagt til rette for at et barn nå er hjertelig velkommen og på sin plass. Synes jeg er i en drømmesituasjon (selv om jeg faktisk blir alenemor), og angrer ikke et sekund på at jeg har valgt som jeg har gjort.

Det finnes sikkert mange modne 17-25 åringer som er gode mødre og holder seg sånn hele livet, som får seg gode utdannelser, bra jobber og tar seg godt av barna sine uten at de før eller senere plutselig må krampeaktig gjennoppta den "tapte" tiden..men for min del har jeg visst aldri møtt noen av dem.

Lykke til uansett! Noen sa det lengre her oppe, ung eller "gammel" mor, mødre blir vi visst uansett! :)

Skrevet

Når jeg tenker unge mødre tenker jeg på under 18 år... Gamle tenker jeg på de som er rundt 40..

Selv er jeg 24 år og venter første i desember så jeg blir vel halv gammel etter det jeg leser om på disse inleggene ;o)

Det er sant som meg og lillegutt*høygravid* sier at en på 20 og 30 vet like lite mye om det å bli mor når man er førstegangs. Man kan lese og høre på andre, men hvordan det blir for deg og ditt barn er noe som må læres underveis...

Så må jeg jo kommentere Jente 24 og myungen sin diskusjon...

Jente 24: Likte ikke den listen din i det heletatt, det der var skikkelig dømmende og stygt... Alle har sine grunner, noen er kansje slik men det tror jeg er fåtallet. Dessuten er det ikke noe galt i å ville vente med barn til man føler seg klar for å ta vare på et barn. Det er jo slik det skal være. Dessuten tror jeg ikke at de som velger å vente bruker abort som prevensjon, men at de faktisk bruker prevensjon.

Selv har vi valgt å vente til nå, vi er 24 og 25 år, har vert sammen i 8 år, er gift og har det veldig fint sammen. Men det var først nå vi følte oss klar. Begge har gode jobber og har valgt å satse på jobb og utdannelse for å få penger i kassen til vi skulle få barn. Vi har reist ganske mye og nytt livet, bare vi to :o) Dette har vert fantstisk fint å få oppleve så mye sammen, vi kjenner hverandre ut og inn og vi står trygt sammen om oppgaven som venter oss. Men vi kommer til å fortsette å reise å oppleve ting videre som en familie heretter og det gleder vi oss til!!

Slik jeg og mine venner var som 16 åringer var vi overhodet ikke moden nok til å forstå omfanget av foreldre oppgaven en gang. Men det har gått helt fint med hun jeg kjenner som ble mor rett etter hun var ferdig med u.skolen. Men som hun sier så hadde det ikke gått hadde det ikke vert for foreldrene hennes som hjalp henne.

Og når det gjelder gamle mødre har de nok mye å gi av erfaringer som ikke andre han, men, her er det vikrig at de orker å følge opp barna de neste 20 årene. Det tror jeg de tenker over selv før de får barn.

Skrevet

Jeg må si at jeg er litt enig med de som sier at å få barn når man er 19-21 ca er litt ungt. Altså folk er forskjellig, noen er mer modne enn andre osv. Men for min egen del så ser jeg tilbake på de siste 5 årene og hvor mye de 5 årene har forandret meg. Jeg er nå 25, og føler det er først nå jeg vet hva jeg vil i livet. Jeg er ikke ferdig med min utdannelse, så det er jeg enig i at man kan ta mens man har barn. Men det hadde vært mye lettere økonomisk hvis jeg hadde ventet til jeg var ferdig utdannet.

Så det jeg vil fram til er at man selvfølgelig kan bli en god mamma når man er ung!! Men syns det er viktig å finne sin egen identitet før man får barn. Men det er min mening. Hadde jeg blitt gravid når jeg var 20 så hadde jeg da likevel ikke tatt abort bare for å ha sagt det.

Hmm.. Dette ble rotete innlegg.. Men men ;)

Skrevet

Alida08 :)

Jeg er nå 28 år og venter mitt 4 barn i mars.. men men 5 gangen jeg er gravid, hadde en SA i 2007..

Jeg var selv akkurat fylt 19 år da jeg fikk jenta mi jan 00, da jeg var 22 år fikk jeg nr 2 i mai 03 og giftet meg i juli.. Hadde da 1 års permisjon fra lærling tiden min som barne-og ungdomsarbeider.. november 04 tok jeg fagbrevet med glans.. og i mars 06 fikk jeg nr 3...

Nå når ungene blir litt eldre så skal jeg satse på 4 årig utdannelse som Sykepleien itillegg :):)

Så det med utdannelse og barn det går helt fint...:):)

Skrevet

Jeg synest ikke noen skal dømme noen, en velger selv hvortid en er klar for å bli mor, det er en stor oppgave en tar :):)

Min nr1 og nr4 (mistet i SA) og nå nr 5 er ikke planlagt, men veldig velkommen :):)

Vi har nå flyttet inn i nybygget Villa, jeg er hjemmeværende med 3 åringen og trives med det... Er ringevikar på sykehjem :)

Jeg har venninner som ble mor som 17 åring, og venninner som ble mor som 39/40 åring... og dømmer hverken den ene eller den andre på

noen måte pga alder...

Synest de har taklet det utrolig bra det å bli mor :):)

Så la folk bli mor uansett alder, visst de selv føler seg klar for det :):)

* klem til dere alle uansett alder *

Skrevet

jeg ble mor som 17 åring og er STOLT over det! =) elsker min "lille" jente som er snart 2 år, og min forlovede...

og jeg er stolt over de som tar det valget og beholde i en slik alder (jeg var 16 da jeg fant det ut) og vet hvor slemme folk kan være... stå på!

Skrevet

kvinnekroppen er skapt for å lettest bære frem barn i begynnelsen til midten av 20-årene... tenk så heldig ungen er som har en mor som er ung og sprek leenge istede for at moren ser ut som ei bestemor når ungen er 18... selvfølgelig er det ikke alle unge mødre som egentlig egner seg til å bli mor.. de mangler vesentlig livserfaring som f.eks en 30-åring har tilegnet seg.. så det er fordeler og ulemper med begge.. det viktigste er vel at man er en god mamma for ungen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...