Gå til innhold

Unge mødre? So what?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir så provosert av dere eldre mødre som alltid skal hakke ned på oss unge mødre.

Skjønner ikke problemet med det å få barn i ung alder!

Man trenger ikke reise rundt i verden og oppleve alt mulig rart for å føle seg klare eller være voksne nok til å få barn. og det med utdanning! Trenger man en høy utdanning for å være en god mor? Jeg selv har vokst opp med en mor uten spesiell utdanning, hun var ung mor selv og fikk meg da hun var 19 år, vil si vi har klart oss utmerket fint og vi var helt alene.

Selv er jeg 20 år med samboer, er forlovet og venter baby nå i desember og nå er jeg mildt sagt piss lei av alle kommentarene på at jeg er for ung og at dette aldri kommer til å gå bra. Jeg er fullstendig klar til å bli mor og gleder meg utrolig mye!

Hva er egentlig forskjellen på å være ung mor for første gang eller over 30 og mor for første gang?

Man vet like lite om det å ha barn når man er 20 som når man er 30 visst man er førstegangs vel?

offa meg, godt å få ut litt!:)

Andre unge som deler frustrasjonen eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, jeg er 30 så faller kanskje ikke under definisjonen ung mor lenger. Jeg må si meg helt enig med deg. Jeg er gravid med min første nå, og jeg er sjokkert over hvor mye utenforstående tror de har krav på å fortelle meg.

Ikke la andre fortelle deg at du er for ung. Du vet når det er riktig for deg å få barn. Ingen andre har noe med det. Tren på å si "pass dine egne saker" og "klapp igjen" til forståsegpåerne.

Måtte blåse ut litt jeg også.......blir så provosert av sånne folk.

Stå på!

Skrevet

Gjennomsnittet for norske førstegangsfødende er vel 30 år nå om jeg ikke tar mye feil? Men dette tallet tror jeg kommer til å synke drastisk de neste årenene... Det er stadig flere og flere som velger å bli unde mødre, som faktisk setter familie fremfor utdannelse. At jenter blir mødre i en alder av 20 år idag er helt vanlig, og det var det også på 80-tallet når våre foreldre ble gravide med oss! Og det synes jeg er kjempeflott! Tror vi også kommer til å få mye bedre tilrettelegging for oss som vil bli/er unge mødre i tiden fremover, regjeringen skriker jo etter at vi må verpe flere barn:)

Så stå på unge mødre;)

Skrevet

jeg er 21 ikke fått noe annet en fine kommentarer ennå, men synest ikke noe særlig ennå.... får vel høre litt av hvert når magen kommer....

Skrevet

Dette er vel nok et tema som er blitt diskutert opp, ned og i mente på dette forumet.

Lei nå.

Unge mødre, gamle mødre, vi er alle mødre...deal with it!

Skrevet

Hei hei..

Jeg var relativ ung mor med mitt første barn, og fikk enorme mengder med kommentarer.... Og heldigvis var pappaen ikke fult så ung, så han kom til å måtte ta vare på oss, sa de...etterfulgt av ett stakkars unge..

Pappa stakk av, og ble alkoholicer, jeg og mitt barn klarte oss alene med barnevakt ca en gang i året...men det var veldig gode år. Vi er veldig sammensveiset, og guttungen min har det bra (bortsett fra savn etter sin pappa, som alle en gang i sin tid syns var så fantastisk)

Nå 10 år etter venter jeg nytt barn, med ny mann......og de 10 årene merkes på kroppen!!! Selv om jeg fortsatt ikke er gammel mamma.

Jeg tror rent fysisk at det lønner seg å få barn tidlig.. Jeg er også mye mer bekymret nå.... For 10 år siden syns jeg alt gikk bra, uten problem, og nå syns jeg alt er vanskelig!! Altså også her tror jeg det lønner seg å ikke være for gammel!!! Barn trenger jo å få lov til å utfolde seg, så lenge det ikke er farlig eller forbudt selvsagt.

Nei stå på alle som er unge og gravid! Det kommer nok til å gå så bra....så for andre si og tenke det de gjør...det er jo du som må leve livet ditt selv!!! Ingen andre kan gjøre det for deg..

Skrevet

jeg er 22 år, har en sønn på 4 år, og venter en til i juli neste år. dette går heeelt fint :)

Min søster er 32 år, og hun venter sin første i april, og det skal nok gå stykefritt det også :)

Skrevet

TAKK TAKK TAKK!!!! Stor applaus til deg. Jeg er fullstendig enig i det du skriver. ;)

Skrevet

Den med å ha utdannelse har ikke noe med hvor god mor man er. MEN!! De fleste jobbene nå for tiden krever at man har utdannelse. Man skal tross alt forsørge en unge også. De fleste venninnene mine har 1-2 barn (og er under 25år) og har ingen utdannelse å falle tilbake på! De har måttet ta med takke med de jobbene de fikk.

Selv er jeg nybakt mot med utdannelse.

Men dette er et valg for ta selv...ikke jeg som ender opp å jobbe i kassa på Rimi liksom.

Skrevet

Kan jo ta utdannelse mens man har barn. Kjenner mange som har gjort det på den måten og uten problemer:) noen har jo selvfølgelig vært heldige da med mann som har god økonomi osv.

Skrevet

Jeg skjønner egentlig ikke hva dere mener med unge mødre når de mødrene det snakkes om er 19 år og oppover. Det synes ikke jeg er grusomt ungt. Det er helt normalt, de er myndige og voksne. Og så vidt jeg vet har det visst blitt konstantert at det er best å gå gravid både for kroppen og psykisk når man er 21-22 år.

Derimot synes jeg det er litt fælt at 14-15-16 åringer streber etter å bli gravide...:/ Det synes jeg blir noe helt annet. All ære til de som velger å beholde ungen hvis de blir uplanlagt gravide. Men de som er desperate etter å få barn som 15 åring, og som kjører på igjen med nr 2 like etterpå, det synes ikke jeg noe om da.

Skrevet

Alida08

Er 17 år, blir 18 i april (samme mnd som termin), jeg er bestemt på å bli barnevernspedagog,å det kan jeg da bli uansett om jeg blir mamma som 17-18 åring..

BF jobber,jeg har 2 jobber + at jeg går skole,jeg klarer å forsørge barnet selv om jeg ikke er utdannet nå. Jeg er ikke planlagt gravid,men jeg liker å gå skole,å det å ta utdannelse blir ikke noe problem. Om 4

år er jeg utdannet barnevernspedagog. Kjempe fint for deg at du har utdannelse da,men man kan ta utdannelse selv om man har får barn tidlig!

Skrevet

Jeg er enig i inlegget men di eldre mødre skal ein lytte til og. Dei har sett utviklingen i live og fått følt kor masse problemmer som kommer. Den eldre garden tenker på utdanning,fast jobb og tak over hode. Så grubler dette i bakhodet på eldre mødre ( slutt i forhold, ny mann, skilsmisse, nytt barn, økonomi, lån, starte på bunn igjen etc etc etc )

Skrevet

Må si meg enig med HI. Alder spiller ikke så stor rolle, men mer som du er som person. Synes det finnes mange opplyste og modne 20- åringer jeg. Blir litt for platt å dømme og komme med kommentarer bare for man er ung mor. Da har de jammen meg ikke mye å komme med!! Stå på, unge mødre! Jeg synes de fleste av dere gjør en god jobb!!

Skrevet

jeg synst det blir for dumt å blade inn utdanning,

du kan komme LANGT uten å ha utdanning og.

Her har eg fullført kun ungdomskolen, å sitte igjen nykjøpt hus i sommar, volvo v70, all lån er nedbetalt i en alder av 20 år.

Grett du skal forsørge ungen din, men det klara du fint uten å ha noe spess utdannelse.

Ikke missforstå meg no, jeg sier ikke at det er bra å ikke ha utdanning, men vil ikke ha på oss som ikke har det, at du kan komme lengre med det, for det er opp DEG kor langt du vil komme, med eller uten.

Skrevet

"ikke jeg som ender opp å jobbe i kassa på Rimi liksom." Hva skal det bety??? Har du ikke skjønt at alle jobber er like viktige du eller? Hva hadde du gjort om ingen hadde jobbet i kassa i butikken? Hvor skulle du handlet maten til deg og ungen din? Sånne kommentarer er så utrolig avslørende i tankegangen til enkelte.

Jobber selv i butikk, og tjener gode, trygge penger. ALDRI har noen sagt noe på det, selv mine venner som tydeligvis er viktigere fordi de har en kontorjobb/sekretærjobb og tjener 1 krone mer i timen enn meg.

Å være mor handler ikke om hva slags utdannelse man har. Det handler om man er fornuftig og ansvarlig og sørge for at man i det heletatt har en jobb, og en inntekt til å førsørge et barn. Det har heller ingenting å gjøre med alder. Folk som ikke skjønner det bør passe sine egne saker og vite at ingen er perfekte. selv ikke de!

Skrevet

Jeg er laaangt i fra noen ung førstegangsfødende, og selv om jeg gjerne kunne vært ti år yngre ved første fødsel, er jeg glad jeg ikke var det, for da hadde barnet fått en helt annen far, og jeg er særdeles fornøyd med den jeg har nå : )

Utover det synes jeg det er uinteressant om man er 21 eller 37 når man får sitt første barn, så lenge barnet er ønsket og man har det bra med partneren sin.

Som ei annen sa lenger opp, når 14-16-åringer prøver å bli gravide, da blir jeg skremt! Da er man aldeles ikke moden, verken fysisk eller psykisk til å få barn!

Skrevet

Det var for å sette ting på spissen. Det jeg mente var at det er vel ikke mange som kan si at det drømme jobben! Selvfølgelig må den jobben gjøres å, som alle andre jobber.

så lenge pengene kommer inn er det jo greit.

De fleste arbeidsplasser krever jo utdanning...Til og med min stemor på snart 50 måtte på skolebenken igjen nå vis hun skulle beholde jobben sin i helsesektoren.

Skrevet

Til alle dere som ventet lenge med å få unger :)

Klapp til dere , så flinke dere var :)

1. dere er egoister .

2. dere tenkte altid på dere selv .

3. dere ville ikke at en unge skulle forstyrre søvnen deres

4 . dere ville ut og feste i steden for å oppdra en unge .

5 . dere såg på et barn som om den var til en byrde i livet og ikke en glede.

6. dere ville se verden aleine .

7 dere ville oppleve godt og galt aleine .

8 dere ville ikke ta ansvar ,

9. dere som tok abort siden dere var for unge til å beholde, dere drepte deres eget barn .

10. hvordan ser dere nå på barnet ?

Ville bare si at jeg var veldig ung , men jeg tok mine konsekvenser følte aldri at jeg gikk glipp av noe , og mente at et barns liv var litt mer viktig en mine fester :)

ikke våg å si at vi er dårlige mødrer, for det er vi ikke , vi jobber dag og natt for at ungen skal ha det bra

Skrevet

Utrolig bra sagt jente24!!!!! :D

Skrevet

Det synes jeg var utrolig dårlig sagt av deg, jente 24!

Jeg er førstegangsfødende over 30, og kjenner meg IKKE igjen i dine "beskrivelser"!

Jeg har aldri tatt abort, har tatt mine forholdsregler slik at jeg ikke ble gravid med noen jeg ikke ville ha barn med.

Jeg har faktisk tenkt at jeg ikke ville barnet mitt så vondt at det skulle bli født inn i et dysfunksjonelt forhold.

Jeg har aldri vært noen stor fester, de tre-fire gangene i året jeg har vært ute/festet siden jeg fylte 18 kunne jeg sikkert gjennomført dersom jeg hadde hatt barn også.

Jeg ble for noen år siden (etter at jeg hadde vært sammen med min mann i 5 år, og egentlig var overklar for å få barn) alvorlig syk, noe som gjorde at jeg ikke "fikk lov" av legene å bli gravid på en stund. Jeg kunne sikkert ha overhørt legene, men jeg synes det er best for barnet å ha en mor som lever.

Jeg vet ike noe om dine evner som mor, for jeg kjenner deg ikke, men utifra innlegget ditt, synes jeg det ser ut som om du mangler en hel del på å være et godt menneske. Snakk om fordømmende! Du vet ingenting om andres grunner for å vente med å få barn! Skam deg, din umodne snørrunge!

Skrevet

Nei men so var det vell ikke deg ho snakka om, men generelt.

Å eg er helt ening med ho.

Kordan tørr du å si ho er umoden?

Når du begynne å kalle ho for snørrunge?

Latterlig !

Skrevet

So var det nok ikke deg det var snakk om her, men generelt!

Og må nok si meg ening i ho,

Å kordan tørr du å si ho er umoden?

Når du komme med "Snørrunge"

Latterlig !

Skrevet

Ja dette var muggent ja JENTE 24.

Fikk barn som 15 åring og måtte på skule benken som 19 åring med utdanning i 5 år. jobba som fan for og få bra inntekt. Da kom barna i alder som 29 år. Da var det hus og bil og mann på plass og da var vi klare. Mistet eit barn som tok ein del av livet mitt.

Det er mange grunner til at ein ikkje har barn i ung alder.

Skrevet

Nei men so var det sikkert ikke deg ho ville fram til, men folk generelt.

Og må si meg ening i det hun skriver her.

Og kordan tørr du å kalle henne umoden?

Her sitte du å skrive Snørrunge til ho.

Rett å slett Latterlig !!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...