SNURF 5 GUTTER Skrevet 2. desember 2008 #26 Skrevet 2. desember 2008 SNØRRUNGE JENTE24 Jeg er 37 år. Prøver og bli gravid igjen. Har født til verden 4 barn. 20, 4 og 3 år. Ein som døde 3 år som skulle vert 7 år. Kjenner meg ikkje igjen på noen måte. Jeg var 28 år da jeg startet igjen. Startet utdanning som 19 åring og 5 år på benken. Rett etter jobba som fan for å komme over verste kneika. Da vi var klare var alt på plass hus, bil og jævla bra intekt. 28 år og gravid igjen kor på ponkta 1 til 10 skal jeg vere enig i. INGEN INGEN INGEN Min sønn på 20 år har fast jobb og eigen leilighet som han eiger sjølv. Jeg har hjelpt han økonomisk i starten. Det hadde jeg ikkje kunne uten det jeg gjorde som 19 åring og fram til 28 åring.
Lillemus&mamma'n Skrevet 2. desember 2008 #27 Skrevet 2. desember 2008 Jeg står fullt på at hun er en umoden snørrunge, som dømmer andre uten å vite noe om deres situasjon! Jeg kaller henne umoden utifra det hun skriver i innlegget sitt. Hun har skrevet om "voksne" mødre generelt, og jeg er en av dem, så derfor svarer jeg. Mange som får barn etter fyllte tredve har svært gode grunner til det, men det har nok ikke dere småjenter rukket å tenke enda. Skulle jeg sitte og si at hun var et ludder som pulte seg til en unge fordi HUN ville ha, da, uten å vite noe om situasjonen hun var i da hun ble gravid? Hvis du er enig i alt det hun sier, ja, så er du vel umoden, du og! Jeg har aldri skrevet noe negativt om unge mødre på disse sidene, og hvis du ser lenger opp i denne debatten, så har jeg også tidligere skrevet et innlegg der jeg sier at alder er uinteressant, men etter innleggene til deg, jordbærklatten, og jente24, må jeg si jeg begynner å få mine tvil.
Gjest Skrevet 2. desember 2008 #28 Skrevet 2. desember 2008 Enig med HI. Men jeg syns det er idiotisk at jenter på 15-17 år planlegger barn. Ihvertfall når de så vidt har vært sammen med kjæresten en uke, bor hjemme hos mor og far og snakker om at foreldrene skal være barnevakt når de skal på fylla igjen. For å sette det på spissen. Selvfølgelig finnes det untak, men jeg syns ikke at jenter i den alderen der burde planlegge barn. Ingen burde planlegge barn når de ikke har de rette midlene for et barn. Et barn kan tross alt ikke leve på luft og kjærlighet. Det er annerledes når man blir uplanlagt gravid i den alderen, da, mener jeg. Men å være 18-20 osv, er ikke å være så ung, mener jeg. Er selv "bare" 19, og opplever ofte at "eldre" mødre ser stygt på kulen på magen min og jenta i vogna. Det ser nesten ut som at de tenker "herregud, unge dumme jente, klarer du ikke å bruke prevensjon?", de vet jo ingenting om meg, men de tenker sitt.
Sjørøveren&Brumlen Skrevet 2. desember 2008 Forfatter #29 Skrevet 2. desember 2008 snurf og myungen, tror ikke det var snakk om de som har mistet barn eller har måtte utsatt det å få barn pga sykdom eller diverse andre ting. tror heller det var rettet mot de eldre som har fordommer og snakker nedlatende om/til unge mødre som velger å få barn tidlig.
Trollunn Skrevet 3. desember 2008 #30 Skrevet 3. desember 2008 Jente24:) Jeg sier meg enig i den fine lista di. Jeg ventet til nå med å få barn (jeg er snart 28) nettopp på grunn av de punktene der. Det er bare det at jeg skjemmes ikke over det. Jeg er AKKURAT slik som du beskriver, og jeg ser ikke noe galt i det. Jeg er egoistist, jeg elsket livet uten graviditet og barn, jeg er glad i en dram og en fest, glad i søvn, glad i null ansvar og å kose meg med samboeren min. Dette har jeg gjort en del år nå. Derfor er jeg nå klar for å bli mor, og er veldig glad for at samboeren min blir mitt barns far.
jente24:) Skrevet 3. desember 2008 #31 Skrevet 3. desember 2008 JENTE 24 HER IGJEN !!!!!!!!!!! at dere kaller meg snørunge viser bare litt , at dere ikke liker å bli dømmet sier meg bare mer ! der dømmer dagen lang om hvordan unge mødrer ikke er noe særlig , om at vi ikke klarer oppgaven , osv..... hør her ,at jeg dømmer dere en gang er en liten smakebit av hvor ofte vi unge mødrer blir dømmet. jeg snakket ikke om noen som ikke har hatt muligheten for å få unger før i sen alder , jeg snakket ikke om dere som har mistet , jeg snakket nærmelig om dem som velger å ta abort fordi en unge ville vært en plage i livet deres , en unge ville satt et lite stpp for all festing , reising , dating osv . alvorlig synst ikke dere det er litt for egoistisk ? at dere blir gravid men velger abort for dere mister "deres tid " ? si heller vi er ikke klare for å ta ansvar ! men husk at noen av oss er det , så ikke døm andre for at de var klar når dere ikke var . trollunn : takk for at du faktisk innrømer den lista mi det er ikke mangen som kan gjøre det samme , jeg prøver å få dem som dømmer oss unge til å skjønne at vi er alle forskjelig men vi fortjener ikke bli dømmet fordi vi får unge i en tidlig alder .!
Gjest Skrevet 3. desember 2008 #32 Skrevet 3. desember 2008 Veldig enig i det siste innlegget ditt her jente24. Og unge mødre blir ofte dømt, jeg blir det hver dag. Av "eldre" mødre. Unge er faktisk ikke like dømmende som eldre, virker det som.
jente24:) Skrevet 3. desember 2008 #33 Skrevet 3. desember 2008 Ullteppe m/baby & bolle : du skal ikke en gang tenke på hva dem sier en gang , løft hodet høyt opp, du vet selv hvem du er , hva du står for , din moral og respekt ! Skal love deg folk er flink til å dømme , men det er kun fordi dem er ufornøyde med dem selv , de liker å ha noen å heve seg over , aldri la dem tro at dem klarer det lykke til !!!
Lillemus&mamma'n Skrevet 3. desember 2008 #34 Skrevet 3. desember 2008 Jeg synes fortsatt du er umoden, jeg, jente24... Jeg synes du er langt mer dømmende overfor voksne mødre enn de fleste jeg kjenner er overfor unge mødre. Har selv venninner som fikk barn tidlig (17-21 år), og et par av dem gikk det skikkelig på ræva med, mens andre klarte seg helt strålende! Jeg har hele veien ment at alder (innenfor rimelighetens grenser) ikke har noen betydning for dine evner som mor. Det at du kommer i etterkant og sier at du verken mente den ene eller den andre "typen" kvinne, viser bare hvor lite gjennomtenkt det første innleggget ditt var. Det er faktisk også slik at hjernen ikke er ferdig utviklet før man er ca 21 år, så da er det vel kanskje lurt å vente med å få barn til man har en fullt utviklet hjerne, tenker jeg... Jeg synes du skal vente med å legge ut noen flere innlegg til du har modnet litt. Slik det er nå, går du i strupen på alle som mener noen annet enn deg, virker som om tanken bak er "angrep er det beste forsvar".
jente24:) Skrevet 3. desember 2008 #35 Skrevet 3. desember 2008 MYUNGEN : Jeg tror du er litt analfabet , siden jeg måtte skrive flere innlegg for at du skulle forstå det første innlegget mitt Kan tenke meg du er rundt 18 år med hjernekapasiliteten du har jeg trenger ikke gå til angrep, mot noen , men vet at det er noen jenter som faktisk tar seg veldig nær av det dere eldre kvinner sier , og det synst jeg er helt feil . Men jeg skal love deg ikke du eller noen av vennene dine kan måle seg med mine morsegenskaper det sier jeg ikke for å sette meg selv høyt i krakken men det mener jeg fra hjertet ... det var ikke lett og det kommer aldri til å være lett men jeg gjor en innsatts og det viste seg å bli kjempe bra kansje du skal vente med å svare folk til du har skjønt innlegget deres og betydningen av innleggene det var bare et lite tips til deg Jeg ble gravid når jeg var 19 år , fødet når jeg var 20 år , jeg hadde fast jobb hus ektemann og hund på den tiden , sikkert mer en ka du hadde kan jeg tenke meg så tror det er forskjelig på hvordan hjernen utvikler seg du hadde sikkert en sein voksende hjerne myungen men det går fint , det vokser sikkert snart Når den har vokst kan du kommme tilbake på denne siden og snakke med meg som har en hjerne oki ?
Lillemus&mamma'n Skrevet 3. desember 2008 #36 Skrevet 3. desember 2008 Jeg skjønte innlegget ditt fint, jeg. Du dømmer alle som ikke fikk barn før de nådde din "magiske" alder. Jeg er nok en del eldre enn deg, lille frøken, og mitt barn er ikke født enda, så du har helt rett i at jeg ikke hadde barn da jeg var nitten. Ei heller hadde jeg ektemann og hund; jeg gikk ut av videregående det året, og flyttet for å begynne på universitet. Den gangen var renta på ca 9%, og det var vanskelig å få lån som student, så noe huskjøp ble det nok ikke... Hunder stinker og maser, så en sånn vil jeg ikke ha- de er søtest på avstand. Nå er det vel også en kjent sak at jenter i periferien gifter seg og får barn tidligere enn oss i litt mer sentrale områder, så gratulerer, du har fullt opp forventningene der. Da jeg var på din alder, hadde jeg en 5-årig utdannelse og var på vei ut i arbeidslivet. Vi kan jo alltids håpe at du er kommet nesten like langt når du er på min alder. Jeg tror ikke du bør snakke for høyt om analfabetisme, du har både drøssevis med skrivefeil og "rare" vendinger (Det heter "på min høye hest", ikke "høyt i krakken") ...men det er kanskje ikke annet å vente, fra noen som ikke engang har lært om enkle fysiologiske fakta. Det at du er i stand til å gifte deg og kjøpe hund, betyr ikke at hjerne din er ferdig utvikla. Nok en gang tar du meg inn i gruppen av voksne kvinner som dømmer unge mødre, enda jeg i tre innlegg har sagt at alder er uinteressant, kanskje det er deg som bør lese litt nøyere? Moro for deg at du har sånn klokkertro på dine evner som mor, men siden du ikke kjenner de jentene jeg snakker om, synes jeg kanskje du tar munnen litt for full når du påstår at du er så mye bedre enn dem. Hvis du mener at du ikke trenger å angripe noen, hvorfor gjør du det da? Prøv ikke å si at utsagnet "Dere som tok abort, dere drepte barnet deres" ikke er et angrep på noen! Du har nok en hel del modning å foreta deg fremover, lille du, men ta det med ro, det kommer med alderen : ) Jeg synes generelt ikke at noen skal ta seg nær av det folk (da særlig ukjente) sier om dem og deres livsvalg, nok en gang uavhengig av alder. Hvis det er så fryktelig mange unge jenter som gjør det, så støtt dem, da, ikke gå til angrep på jenter som aldri har dømt dem. Jeg er som sagt ikke en av dem som dømmer på bakgrunn av alder, men jeg syntes helt klart at innlegget ditt ikke burde stå uimotsagt. Det var lite gjennomtenkt og svært dømmende, og det syntes jeg faktisk at du burde få vite. Dumt av meg å tro at du var voksen nok til å ta kritikk på synspunktene dine, selvfølgelig...
jente24:) Skrevet 3. desember 2008 #37 Skrevet 3. desember 2008 Myungen: 1: jeg bryr meg ikke om hvor gammel kvinner er når de blir gravide , men jeg mener de skal ta ansvar for det barnet . 2: du gikk på skolen ja hmmmm, vel jeg droppet skolen og startet å jobbe tidlig jobbet med det samme i 10 år nå , jeg fant ut av hva jeg ville bli tidlig og jobbet meg opp for den stillingen . 3:jenter i periferien ? jeg tror ikke du har anelse om hvem som skriver til deg på denne siden , men mine venner har verken gård eller kuer bodd i bergen i 20 år jeg , Vennekretsen min er vel noe du kan drømme om , og livet mitt har vært svært hardt men skal love deg jeg har klart det med glans pgav denne lille hjernen jeg har . jeg fikk låne 2 mil da rentene var for høye for deg den gang , det betyr jeg jobbet virkelig hardt , for jeg viste jeg hadde et barn i magen ville at det skulle ha det perfekte liv . jeg er redd hunder , men herregud jeg ofret litt for ektemannen og sønnen , liker at andre får glede . som sagt jeg er svært lite egoistisk av meg . 4: jeg fester ... myyyyye når jeg ikke var gravid , image er noe jeg måtte holde gjennom det hele uansett hvor travel hverdagen min var , jeg måtte stille på nyåpninger , reiser og mye mye mer , men herre gud ungen kom aldri i veien . 5: jeg dømmer ikke eldre kvinner som ikke fikk barn i tidlig alder , men jeg dømmer dem som får i sein alder som raker ned på dem som er litt yngre . 6 : ja jeg har skrive feil, spesielt når jeg skriver fort ! 7 : ja jeg er imot abort , det har jeg lov til å være imot , mangen av mine venner har tatt abort og dømte meg for at jeg var dum som beholdt min unge , men jeg angrer aldri på valget mitt.
Gjest Skrevet 4. desember 2008 #38 Skrevet 4. desember 2008 jente24:) Så NAIVT skrevet. Hva med alle de som ikke fikk sjansen til å få barn før de nådde en viss alder? Hva med de som tok et veldig vanskelig valg og bestemte seg for abort pga annet enn kun alder. DU vet ikke hva som har foregått. OM du ble voldtatt av din egen far og ble gravid. Ville du beholdt ungen da i en alder av 16?? TENK DEG OM FØR DU PROVOSERER!!! Hva med de som faktisk reiste omkring og koste seg masse uten en eneste tanke på barn? De som ikke hadde kjæreste engang.. ER de egoistiske fordi de ikke desperat lette etter en mann å få barn med? Dårlige mødre kommer i alle aldre og former. Dårlige fedre kommer i ALLE aldre og former. MEN GODE mødre og fedre kommer også i alle aldre! Fordomsfulle og naive mennesker eksisterer også. Det er du et bevis på!
jente24:) Skrevet 4. desember 2008 #39 Skrevet 4. desember 2008 Selvsagt hadde jeg ikke beholdt et barn som ble unnfanget under et voldtekt , selvsagt snakket jeg ikke om folk som ikke kunne få barn , men jeg snakker om dem som valgte å vente, men som velger å dømmer unge mødrer for at dem valgte å beholde sitt barn . Alle gjør som dem vil , alle er forskjelig . ingen har rett til å dømme en ung mor fordi at hun valgte å beholde barnet sitt , det er det det er snakk om akuratt her .. Jeg ble gravid , med min andre , og da sa en eldre vennine av meg , du har vel ikke tenkt å beholde det ? jeg sa selvsagt har jeg det , hvorfor skulle jeg ikke det .... ? så sier hun hallo da er du dum , du stresser nok fra før av med 3 jobber for at du skal klare å strekke deg for gutten din , hvordan tror du livet kommer til å være med en til sa hun ? jeg sa vel det blir sikkert vansklig men jeg kan klare det uasnett. Hun sier : hallo jeg tok 3 aborter fordi jeg ikke var klar , om du tar en så tror jeg ikke du vil lide av det . jeg ble veldig provosert , veldig lei meg og tenkte herregud visse mennesker er bare egoister det er dette jeg snakker om på denne siden , ikke noe mer , hun er mye eldre en meg , hun har hatt type i 7 år tatt 3 aborter som samboeren ikke vet om , fordi hun ville ikke at et barn skulle forstyre det gode livet dem hadde . for det første har faren til denne ungen en rett til å bestemme , og for det andre så er det egoistisk , så guttimagen09 jeg snakket ikke om tilfeller av voldtekt , heller ikke om dem som ikke kan få , men egoister.
SNURF 5 GUTTER Skrevet 4. desember 2008 #40 Skrevet 4. desember 2008 Jeg står på mitt. Trur ikkje den eldre garden ser på dei punkta som riktige. Sjølv om dei dommer den yngre garden. Sjølv om jeg er 37 år ser jeg desse punkta som egoistiske unge mødre som dømmer eldre garden. Kva veit vi korfor dei valgte å bli gravide i 30 års alderen. Korfor dømmer dei yngre garden tror nok dei ser på livet på ein annen måte en kva den yngre garden. Dei ser alle erfaring og regler som er i verden som jeg var i 20 års alder tenkte jeg ikkje mykje på dei reglene som dukket opp her og der.
mor-stemor Skrevet 4. desember 2008 #41 Skrevet 4. desember 2008 Men kjære dere. Jeg var / er ung mor , jeg var en kjempe flink og god mor fra første sekund. Mitt nydelige barn hadde ikke hatt det bedre hos en som var 10 år eldre. Men det sier seg jo selv at jeg helst skulle hatt mann,hus,jobb og utdanning. Jeg skulle ønske det for barnet sin skyld. Men barnet har aldri lidd. er verdens lykkeligste barn. Noen 17 åringer burde ikke få barn , mens andre takler det veldig bra. Vi kan vel ærlig talt ikke sitte å si at det er det beste å bli mamma som 17 åring! Fordi de fleste på 17 er barn selv ennå. Men jeg syntes å vente til man er 30 blir like drøyt igjen. Man skal være frisk og ha energi for å ta vare på barn. Kan ikke være gammel heller. Det viktigste er at man er klar og vet at barnet blir ordentlig tatt vare på.
Gjest Skrevet 5. desember 2008 #42 Skrevet 5. desember 2008 Kjempefint at du står på for ditt! At du har 3 jobber for å forsørge gutten din. At DU velger å få en unge til. For det er DITT valg. Ingen andre kan velge det for deg. At en jente som er eldre enn deg har fornærmet deg burde da ikke gå utover resten av den generasjonen. Den listen du lagde synes jeg fortsatt er utrolig provoserende. Om du skal lage en slik liste, burde det ikke være rom for misforståelser. Om noen vil leve livet før de får barn, burde de få lov til det! Det er mange som får 4 barn.. De starter i 20 årene og får siste kanskje i en alder av 35. Hva er forskjellen på en som får sin første i den alderen og en som får sin 4 i den alderen? De går begge gravide. De får begge et barn. De vil begge være like gamle når de blir bestemødre til deres barn igjen.. Men likevel er det mer akseptert når en flergangsfødende får barn i den alderen enn en førstegangsfødende. I hvertfall blent de yngre. Merkelig.. Veldig mange som kritiserer unge mødre, kritiserer ikke alle unge mødre.. Men selv jeg synes det er dumt å planlegge en graviditet som 16 åring. Man er fortsatt en tenåring. Jeg hadde ikke hatt en kjæreste når jeg var 16 engang.. Eneste jeg tenkte på var eksamener og hva jeg ville bli. Min første hybel og mine hobbyer.. De fleste på den alderen som blir gravide, blir det fordi de slurver med prevansjon. De er ikke gamle nok til å drikke alkohol eller ha førerkortet engang. Likevel sier de at de ikke trenger å dra på byen og feste, at de har det de trenger. Flere sier at de har festet ifra seg.. (merkelig ettersom grensen for å kjøpe alkohol her i Norge er 18år...) JA de kan være supermamma for ungen sin. Men de går faktisk glipp av en viktig del av sin egen utvikling og det som følger med tenårene. Men det er deres valg!! De velger det selv. (Jeg kan si det er så dumt som det går an! Likevel trenger de ikke å lytte til mine ord.) Men andre som har levd livet noen år lenger kan ha en tendens til å ville dele sine erfaringer med de som er yngre. Er det virkelig så galt? Om man ikke liker rådene man blir gitt, er det bare å la vær å følge de. De som er unge mødre rakker veldig ofte ned på eldre mødre. Så ingen er bedre enn andre her. Bare vis litt toleranse vel.... Dette går begge veier! Les gjennom listen din en gang til jente24:) Ser du hvor man kan bli provosert? Ser du at listen din gir rom for feiltolkninger? Det står nemlig ikke med liten skrift hva som er selvfølge der. Og ikke alle vil oppgi grunnen til hvorfor de har tatt abort. Det er godt å dele litt med kjente. Men ikke det innerste og mest private. Hva vet du om den virkelige grunnen til at mange tar en abort? Om de virkelig tar så lett på det som det ser ut til? De som valgte å få barn sent, hva vet du om at de ikke har gråtet mange netter og drømt om barn i flere år før de faktisk ble gravide? Ikke alle vil ha barn med kjæresten sin. Maaange grunner til det. Men de er private grunner. Og slikt snakker ikke alle om. Mange skjuler det under overflatiske uttalelser som at de vil sove lenge og kunne bruke penger på seg selv.. +++ Det finnes alltid 2 sider til enhver sak.
Lillemus&mamma'n Skrevet 5. desember 2008 #43 Skrevet 5. desember 2008 Godt sagt, guttimagen09! Stor applaus til deg! Jente24: Hvor kommer vennekretsen din inn i bildet? Hvorfor skulle jeg (eller andre på denn siden) drømme om din vennekrets? Jeg for min del drømmer ikke om venner i det hele tatt, jeg. Har masse venner fra forskjellige stadier av livet mitt som jeg har det fint sammen med, og ville syntes det var passe patetisk dersom jeg drømte om andres venner... Lurer litt på hvem du prøver å overbevise; oss eller deg selv?
attpåklatt 75 Skrevet 6. desember 2008 #44 Skrevet 6. desember 2008 Jeg VAR en relativt ung mor. Førstemann kom når jeg var 19, og andremann når jeg var 22. Tror jeg trygt kan si at ungene mine har hatt en rolig og fin oppvekst, selv om bf og jeg gikk fra hverandre for 4 år siden. hadde vært sammen i 12 år, så det er mange eldre som ikke holder sammen så lenge. Siden bruddet skjedde mye for at vi vokste fra hverandre, så er vi fortsatt venner, og samarbeider bra.Det kan en jo ikke si om alle eldre som går fra hverandre... Nå har jeg en ny mann, har blitt 33 og har en gutt på 7 uker. For det første, var selve svangerskapet mye tyngre nå som jeg er "halvgammel". Selv med så mange års erfaring som or, er jeg mer bekymret for alt nå, og synes ting er mer slitsomt enn når de første kom. Men en annen fordel er at nå som eldste gutten er 13 år, så har vi veldig bra kontakt, og kan snakke om absolutt alt. Han er glad han har ung mor. Mange i klassen hans har faktisk foreldre som er over 20 år eldre enn meg...
MammatilMarcusoglillespiren<3 Skrevet 8. desember 2008 #45 Skrevet 8. desember 2008 Hva er ung mor? Hva er eldre mor? Asså..jeg blir 24 når barnet kommer..jeg synes det er en helt ok alder..statistikk sier det er best å få barn før man blir 30..men d er overhodet ikke dermed sagt at feks 24 er den rette alderen for alle. Jeg tror det er grunnet utdanning osv..kvinnfolk tar utdanninger på lik linje med menn nå...det er tross alt 2008...og mange har ikke tid eller energi til å ta vare på et barn..Og venter til de er godt voksne og gift med hus bil og hund...men du har selfølgelig dem som velger begge. Jeg kjenner mødre som er eldre enn meg og som er fabelaktige mødre og som ikke hadde noe som helst problemer under svangerskapet.Jeg har venninner som fikk barn da de var på ungdomsskolen,og mange tenker dette er uansvarlig og kommer ikke til å gå bra...utrolig nok gjør det d som regel.Forskjellen på disse svangerskapene er vel at i så ung alder er de sjeldent planlagt. Og mange mener det er egoistisk å føde frem dette barnet når man bare er barnet enda selv.Man kan ikke forutse dette...heldigvis er alle dem jeg vet av som fikk barn før fyllte 20 fantastiske mødre de også. Jeg synes ddet blir feil å påstå at en mor ¨på 30 er bedre enn en mor på 17 eller omvendt.Uansett kommer det sikkert til å være folk som sømmer uansett...om du er 17 eller 35...men det er ingen som har fasiten for å være en god mor..det kommer ikke med alder eller hvem som har mest livserfaring...det kommer fra hjertet og med en god dæsj tolmodighet til å erfare og selfølgelig morsinstinkt.
Rose69 Skrevet 9. desember 2008 #46 Skrevet 9. desember 2008 Jeg ønsker deg masse lykke til videre, meg og lillegutt *høygravid*. Og lykke til med mors-rollen :-) Det er helt fantastisk.Hvert barn er en gave. Jeg var 37 når jeg fikk mitt første barn.Jeg studerte,reiste verden rundt etc etc.Fant mannen i mitt liv ganske sent så derfor ble j mamma sent. Og forresten...man kan godt ta utdanning senere i livet.Jeg vet om flere, og de er rundt 40 alle sammen.Man er da moden,kjenner bedre seg selv og klar for nye utfordringer.. Det er det man gjør det til som er viktigst.Alt til sin tid.Og man får det til bare man vil :-) "Den som intet våger, intet vinner" Stor klem fra gamlemor på 39 ;-)
Tre gutter, en jente og spire Skrevet 27. desember 2008 #47 Skrevet 27. desember 2008 Huff da. Orker ikke lese alt her jeg. men vil selvfølgelig komme med min mening Jeg er 33 år og venter nå på min 5 baby spennende. Var nesten 21 da jeg fikk min første. Han var dyyypt ønsket og etterlengtet, som resten av gjengen. Må ha vært utrolig heldig med de rundt meg, både barselgruppe, jobb og familie, for allle syntes det var koselig. Jammen var jeg ung, men hadde endel fordeler. Bekymret meg ikke for krybbedød eller at noe skulle skje m baby i magen. Visste heldigvis ikke så mye om sånt, men fulgte selvfølgelig rådene jeg fikk av lege, jordmor og helsestasjon. Men disse endrer seg jo for hvert barn, og jeg har holdt på en stund nå. Nå derimot tenker jeg og bekymrer meg. Har opplevd endel da, så det er vel naturlig. Tror jeg var en god mor første gang og er det fremdeles. Jeg har utdannet meg etterhvert og har en god jobb, selv om jeg har vært ekstra hjemme med barna mine. Dersom alle kunne passe litt mere på seg og sitt, ville nok irritasjonen bli mindre. Vi har alle ansvaret for de valgene vi tar og er man gammel nok til å få barn, skulle det bare mangle om man ikke skulle kunne ta seg av det? Om en ung jente sier hun vil ta abort, synes mange det er ansvarsløst. Og om hun sier hun vil beholde, får hun pes fordi hun ikke burde være ung mor! Kan det noen gang bli perfekt for alle? Har mange yngre venninner etterhvert. Synes det er mindre forskjell på meg og de yngre med barn enn meg og de på min alder uten barn.. Lykke til alle flotte mødre. Ta vare på dere selv og deres små.
Jolina<3 Skrevet 30. desember 2008 #48 Skrevet 30. desember 2008 Oi, når har jeg lest gjennom hele tråden og må si jeg til tider har måttet le, rynke på nesa og av og til bare ristet på hodet! Først vil jeg bare takke, både dere yngre og eldre, for at dere støtter oss dere kaller unge mødre. Man er vel egentlig så gammel som man selv føler seg, ikke sant? Selv er jeg 20, er 21 når den lille skal komme ut. Til tider kan jeg føle meg mer moden enn andre, andre ganger ikke. Vi har jo alle både "voksne" og barnslige sider av personligheten. Jeg har fått MYE pes fordi mange synes jeg er alt for ung, og har tross alt bare fullført videregående. Samboeren min er 6år eldre og har en unge fra før. Tror neppe han var klar som 21 åring da han fikk sønnen sin, men han stilte opp fordi eksen hans ville ha barnet. Og jeg kan se han er en god far. Nå har vi snakket om dette og han føler seg nå i alle fall klar og er forberedt på hva som kommer. Det er jeg veldig glad for, selv om jeg vet andre ikke er det. Men jeg får bare heve hodet å si til meg selv at det er jeg som skal ha barnet ikke "dem" Det jeg merker på mange her inne (ikke nødvendigvis i denne tråden) er at noen drar alle over en kam! Hvis de er litt eldre enn gjennomsnittet så er de egoistiske, ikke vet jeg hvorfor, men kanskje fordi de er "gamle" når barnet er ungdom. Hvis de er unge, så er de egoistiske fordi de ikke tenker på fremtiden til barnet om det får det godt osv. Det jeg tror noen glemmer er at ALLE er jo forskjellige, uansett alder, kjønn eller etnisk opprinnelse. Jeg har et par venninder som fikk barn da de ar 17-18, venter sitt andre i disse dager. Og de klarer det utmerket, ingen super utdannelse, men de har en mann som gjør alt for barnet, en bolig og en jobb som de trives med. SÅ finnes det noen på min alder som ikke skulle fått lov til å holde en unge en gang, men som alikevel har barn. Min mor fikk en atpåklatt da hun var 41, noen vil si det var veldig egoistisk. Kan ikke si jeg var het begeistret for det, med tanke på at hun tross alt er rundt 60 når broren min er på min alder, men hun er en flink alenemor, som både jobber å går på skole. Og i tillegg har god til til aktiviteter med lillebror. Alt kommer jo helt ann på om du er klar eller ikke, enten graviditeten var planlagt eller ikke. At 14-15 åringer får barn synes jeg selv er veldig drøyt, men er stolte av de som valgte å beholde selv om det ikke var planlagt, og til tross har klart seg bra. Jeg ville jo selv ha barn da jeg var 15, alltid vært glad i barn, men så klart kjønte jeg jo det at det var var ALT for ungt! Det er jo også så mange grunner til at mange ikke får barn før de er oppe i 30årene. Kanskje de ikke har funnet rette mannen enda, de har ikke økonomien i balanse enda ja det er mange grunner. Men de er vel ikke bedre, eller værre av den grunn. Som sakt tidligere vi er alle forskjellig. Så i stede for å kritisere andre, så gå heller inn i dere selv og tenkt på hva DERE skal gjøre for å gjøre livene DERES bedre, ikke fordi dere ikke gjør en god jobb fra før av, men fordi man bør alltid ta en titt på seg selv før man dømmer eller kritiserer andre. Uff jaja dette ble litt langt hehe, men GODT NYTT ÅR i alle fall:)
kveitebolle Skrevet 5. januar 2009 #49 Skrevet 5. januar 2009 myungen, dersom du er over 30 burde du ha hatt mer vett enn å si dette. jeg syns du bør resapektere de personene som velger å få barn, 15, 16, 18, 20, 30! uansett alder! føler man seg klar og er villig til å ofre litt for de kommende barnet så er de stor jubel til de! ja det er tidlig å få barn som 15 åring, men føler man seg moden så verse god! jeg vet om mange 15 åringer som er modnere enn flere 30 åringer jeg vet om!og du prater om at andre er fordømmende? for meg virker ikke du så veldig moden... men hva vet vell jeg? litt kritisering mot deg selv- eller din aldersgruppe så er vell jeg også umoden snørrunge! uansett synes jeg at alle som velger å få barn uansett alder er noe som skal respekteres! det er en stor påkjenning både for mor og far. og dette fra en 19åring som VENTER sitt første barn i juni! og gleder meg!
Guttejenta Skrevet 8. januar 2009 #50 Skrevet 8. januar 2009 Hei, eg er en jente på 26, blir 27 når ungen kommer. Eg kjenner igjen meg selv på noen punkter av listen som du oppgav, men samtidig er eg ikke helt enig. Eg har alltid ønsket meg barn siden eg var 15 år, men eg var bevisst på å vente med det til eg har funnet den rette. Eg har hatt 2 lange varigforhold bak meg, men eg ville ikke ha barn da for eg tvilte på felles framtid. Nu i september fant eg min drømmemannen, og han fridde til meg den 19 des. den 30 des fant eg ut at eg er gravid, noe som er en stor nyhet for oss. Selv om denne nyheten kom litt for tidlig, da me har ikke vært sammen lenge. Men ungen er 100% hjertelig velkommen =) Eg var glad i festelivet, og likte å reise. Når eg reiser, så da liker eg å utforske stedene og lære meg om deres historien. Og da e denne typen reisen ikke noe særlig for småbarn da de har ikke tålmodig til å være på et museum feks. Idag er eg sikre på at eg har funnet den RETTE, og e klar til å slå meg til ro. Det kunne eg ikke før. Men samtidig har eg mange venninner som fikk barn i unge alder, og fleste av dem klarte seg bra. Noen av dem klarte seg ikke så godt at de sliter forferdelig nå til dags. Men samtidig skjønner eg ikke koffer ska man ska dømme andre mennesker, når man ikke kjenner vedkommenden her inne på forumet? Alle e forskjellige, aller har ulike tanker angående når man ska få barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå