Gå til innhold

Sen abort

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skal til for å få abort i uke 16? Er det veldig strengt med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjerp deg!

Om du har barn fra før, kunne du tenkt deg å få noen til å ta livet av en av dem?

Skrevet

Utrolig vanskelig å svare deg på hva som skal til. Du må ganske enkelt ha en god grunn. Vil anbefale deg å kontakte legen allerede i morgen, dess lenger du er på vei, dess vanskligere er det.

Skrevet

Du må nok regne med å søke spesielt til "Abortnemnda", denne søknaden må også begrunnes godt. Du kan også risikere å måtte gå igjennom en fødsel som da er igangsatt medikamentelt. Tror ikke du får utskrapning så langt ut i svangerskapet.

Skrevet

Saken er at jeg har et barn fra før med en bf som ikke har kontakt og som ikke bryr seg. Jeg gikk på p plaster og ble gravid på nytt. Alt var helt surrealistisk. Det ble slutt mellom meg og han andre for en uke siden fordi han var utro. jeg kan ikke se for meg å være alenemor til 2 på under 2 år. Jeg har ingen familie eller venner som hjelper meg med avlastning, jeg klarer ikke dette. Jeg vil virkelig ikke.

Skrevet

Som sagt, du må nesten gå til legen din og forklare hvordan det ligger an, så hjelper han/hun deg videre.

Utifra de jeg kjenner som har tatt senabort så tror jeg ikke "kravene" er så himmla høye. Men det kommer vel ann på hva man anser som "gode grunner"

Skrevet

Jeg leser i loven at for å innvilge senabort, så må det eventuelt være slik at kvinnen vil lide fysisk/psykisk for det om hun må bære frem barnet. Men jeg vil jo lide psykisk. En annen ting. Hvordan er det om jeg velger å bære frem barnet, men adoptere det bort? mister jeg da det jeg har fra før? Blir jeg regnet som en uegnet mor?

Skrevet

Å adoptere bort barnet er vel egentlig ikke noen reel mulighet i Norge (om jeg har forstått det riktig)

Jeg vil tro at de med din begrunnelse vil lure på hvorfor du ikke tok abort før uke 12. De kommer nok til å vurdere om situasjonen du er i/kommer i er "vanskelig nok" til at det kan sees som forsvarlig å innvilge senabort.

Skrevet

Kjære deg. Jeg forstår at du er i en vanskelig situasjon. Du blir ikke ansett som en dårlig mor hvis du velger å adoptere bort barnet ditt. Da viser du bare at du tar ansvar for barnet du allerede har, i og med at du ser at du ikke vil klare å ta vare på to barn i din situasjon. Det finnes mange som vil være overlykkelige for å kunne adoptere barnet du bærer på.

Skrevet

Det er en reell mulighet å adoptere bort barn også i Norge. Hvert år adopteres det bort mellom 5-10 barn her i landet.

Skrevet

Er det ikke slik at barnet blir satt i fosterhjem, og at adopsjon ikke kan skje før et visst antall år da?

Skrevet

Er det da slik at jeg kan adoptere bort nr.2 uten å miste eller risikere å miste nr 1 ? Er adopsjon noe jeg må søke om? Hvordan foregår dette da? Jeg er ikke interessert i at barnet skal bo i fosterhjem på fosterhjem.

Skrevet

Unnskyld meg, men hvorfor har du ikke tenkt på dette før??? Har du sett bilder av 16 uker gamle fostre??? Det er faktisk en baby!! Med armer og ben og hjerte som slår...

Ta deg sammen og tenk at dette er søsteren eller broren til barnet du har fra før av!!!! Du må slutte å tenke negativt og si til deg selv at dette klarer du!!! Abort er ingen utvei i dette tilfellet!!!

Skrevet

Ser du at det ble slutt med BF for EN UKE siden, han var utro... Mest sannsynlig derfor hun ikke tenkte på det før.... Kanskje du skulle lese hele tråden før du svarer?

Hun har et lite barn fra før, BF ingen kontakt.

En tøff situasjon.

Skrevet

Tusen takk for støtten anonym. HI

Skrevet

Joda, jeg leste det, men jeg forstår faktisk ikke at det er noe problem jeg da...Skal man plutselig ikke ville ha barnet man har ønsket seg kun fordi faren har driti seg ut???!!! Er ikke det litt for lettvint da??? Hva hadde hun gjort hvis hun var i uke 30 da???

Det går faktisk an å tanke litt lenger en nesa si altså...dette er faktisk et ønsket barn i utgangspunktet, men plutselig uønsket fordi det blir slutt med barnefar???

Skrevet

Det er bufetat som formidler kontakt ved adopsjon i Norge. Ønsker du å vite hvilke muligheter du har for adopsjon så ta kontakt med de.

På deres sider står det at norske barn hvert år adopteres bort til en adoptivfamilie. Det står ingenting om at de går veien via fosterhjem.

Les mer på bufetat.no

Lykke til!

Skrevet

Veldig enig med neffi. Vanskelig ja, men overhodet ikke en riktig avgjørelse.

Skrevet

Hei HI! :)

Ville bare ønske deg lykke til, og håper at du får det slik du ønsker.

Hadde ei venninne som var i en situasjon lik din. Hun ble stadig skuffet av samboeren, og han var mye utro og festet. Så en gang, etter at det var offentlig at de ventet nr to, var det en spes hendelse som førte til at hun fikk opp øynene. Hun dumpet han og tok abort. Nå er hun lykkelig gift med en annen og har fått to barn siden.

Du må bare gjøre det som er rett for deg og ditt barn i denne situasjonen.

Lykke til! :)

Skrevet

Unnskyld men jeg kan ikke annet enn å riste på hodet over hvor egoistisk det skal være lov å tenke. Det er barn vi snakker om her! Og man skal bare ta livet av noe levende, kvitte seg med det fordi barnefar er en dust? Er det barna sin feil det da? Lykkelig gift med en annen og fått to barn siden. Hørtes hyggelig ut du. Lettvinte greier.

Skrevet

Jeg spør igjen..hva hvis du var i uke 30 eller uke 25...hva da?

Er ikke dette et ønsket barn da? DITT barn, Ditt barns søster eller bror...har ikke det barnet du har fra før av rett til å få beholde sin søster eller bror...

Skrevet

Nei, dette barnet var aldri ønsket, absolutt ikke. Jeg gikk som sagt på p plaster. Etter mye om og men så ble jeg enig med exen om at vi skulle beholde, kun pga at det var det jeg så var rett. To voksne mennesker. Ja.. Jeg snakket allerede i uke 8 med legen min ang. abort, men det ble altså ikke noe av, selv om det var det jeg ØNSKET. jeg ønsket ALDRI dette barnet. Jeg er alenemor til en, økonomien går såvidt rundt og nei, det er ikke alle alenemødre som ønsker å gå på staten. Skjønner ikke hvorfor du påstår at barnet i utgangspunktet var ønsket, for det var det jo aldri. Så hva vet du om det? HI

Skrevet

Det at abortgrensen er i uke 12 er jo bare noe som er bestemt av de som satte loven. Det er ikke noen annen forslkjell enn størrelsen på fosteret fra uke 12 og frem til fødselen. At aborten blir utført etter uke 12 burde ikke være noe problem.

Skrevet

Å herregud.....Sitter du her og påstår at barnet ikke vokser fra uke 12 til 16???????? *riste på hodeT*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...