Gå til innhold

Tromsøjentene 17.oktober =)


Tonemor 28 år

Anbefalte innlegg

hehe, ja de småingan e no arti:)

 

veldi løst å ¨kåmme på treff idag, mn æ å andrea e ennå syk, å ho fikk litt feber igår så vi håll åss inne idag... har bursdag idag åsså:) så blir feiring me åss 3an her... å me venninnen seinar en gang:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulere med dagen Tove!!

Hahaha...dere har no nåen morsomme Alva'er Elise og Randi :-) Kan nok lønne seg å skrive ned noen episoder før de går i glemmeboka. Jeg skal i allefall gjøre det når den tid kommer, har en hukommelse på størrelse med en gullfisk!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også ud og gå tur til polarcenteret eller hvor som helst....., men Gustav sover som en sten på altanen. Det kan være jeg må vente en stund... hmmm blir nok tur i lysløypen på mig lidt senere da.

 

Hvor er det morsomt at høre om jeres lidt større børn og alt det de finder på.

 

Jeg blir m på kino torsdag, hvis det da ikke er helt fantastisk vejr...

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med dagen Tove! :)

 

Nå har vi vært på 4-månederskontrollen på helsestasjonen... N-N har bare lagt på seg 25 gram den siste uka =( Så må nok også begynne med grøt ser det ut som. Skyldes nok at han sover 10 timer på natta sammenhengende sånn at melkeproduksjonen min har gått ned. Skal på ny vektkontroll på tirsdag, hvis han fortsatt ikke har lagt på seg 100 gram omtrent så må æ enten begynne med grøt eller vekke han på natta for å amme. Har så lyst å fullamme han te han blir et halvt år, så e litt skuffa... Ka har dåkker villa valgt? Grøt eller vekke på natta for å amme og øke melkeproduksjonen...

 

Va det bra treff idag på Polar? Skulle gjerne vært der! Men e litt slapp og i dårlig form både æ og N-N så vi lade opp te kino imårra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi fikk ikke flytte inn i dag, snekkerene ble ikke ferdig :-( Jeg sitter her å er skikkelig sur! Tror jeg hiver meg med på babykino i mårra, så har vi noe å gjøre mens vi venter på å få komme hjem.

 

Jeg har vært på jobb i dag, rart å sette seg inn i hva man ønsker å jobbe med til våren.. Huff, jeg håper virkelig det blir greit å komme tilbake til jobb. Jeg vet uansett at jeg kommer til å ha en sinnsykt arbeidspress siden det er så store omstillinger på gang. Jaja, jeg får nyte permisjon så lenge den varer :-)

 

Tone: Virker N-N interessert i mat? Følger han med dere spiser? Om du ønsker å fortsette med fullamming er det jo lurt å vekke han på natta for mat, men om du ikke ønsker uavbrutt søvn er det vel greit å starte med grøt. Er jo ikke sikkert han kommer til å være så interessert i grøt, det var i alle fall min erfaring da vi startet med grøt til J. Det tok en evighet å få henne opp i noe som liknet en posjon.

 

Selv merker jeg at O krever mat oftere den siste uken. Den kan jo være forbigående, men er uansett innstilt på fullamming frem til jul. Er ganske sikker på at jeg har nok melk i alle fall, han vokser jo som bare det og gulper mye. Han er skikkelig interessert når vi spiser, smatter og sikler :-) Og da han fikk tak i fingrene til J med eplesaft på var han veldig fornøyd. Ville ikke slippe taket :-)

 

Elise: Ja, de små tar alt bokstavelig :-)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elise og Gull nr : heheh.. nå fikk jeg meg en god latter her jeg sitter. Ser det for meg, ja begge situasjonene. Skal helt klart skrive ned slike ting når Aline blir i den alderen.

 

Tove : Gratulerer med dagen. Synd dere er syke. God bedring=)

 

Kari - Anne : åååh... føler virkelig med deg, jeg!! sukk.. får håpe de får fart på seg, slik at dere får flyttet inn til helga iallefall..

 

Tone: Synd at Noa-N ikke legger på seg nok. Hva kunne du tenkt deg, da? Altså avbryte søvnen eller starte med grøt? Jeg vet ikke jeg, siden jeg ikke ammer. Vet jo ikke hvor lang tid det tar osv. Men, tror jeg iallefall hadde gjort begge deler. Som i vekket han på natten for mat, samt begynt å introdusere grøt. Tar jo en stund før de kommer opp i ordentlig måltid der, ja. Hs igår sa at iløpet av 2 uker skal en som regel ha kommet opp i fult grøtmåltid. Hun sa også at så lenge en introduserer grøt av mais eller ris, så er det ikke allergi-årsaker som skal hindre en i å starte med grøt tidligere enn 6 mnd. Vi har brukt 2 uker på å introdusere grøt, da hun ikke ble mett av det hun har fått. Nå spiser hun mer ordentlig. Grøtene med mais eller ris fra Nestle ( 4mnd) er usukret, så da kan en sukre de litt for å få fart på tilvenningen. Ja, i følge HS. Er ikke så gira på det, for vil ikke ha noe sukkerunge, men hun sa at grøtene for noen år siden var sukret masse, så.. nå kan en styre det selv, og litt sukker skader ikke. Bare såpass at de blir mer interessert. Ellers, som Petrine skriver, så kommer det sikkert også ann på om N-N virker interessert i mat. Her lente A seg fram tvert, selv om hun ikke helt skjønte hvordan hun skulle forholde seg med grøt i munnen.. hehe..

Mht grøt osv, så hadde hs ikke noen betenkeligheter med å anbefale oss velling ( begynte jo med det for ei god stund siden) og synes det var helt greit å ha begynt med grøt. Så, føl litt på det der=)

 

Anette : Høres herlig ut, det at Ingrid sov leeenge. Vel og merke litt ugunstig om du var på tur ut.. hehe.. Aline er helt vill på stellebordet. Vrir seg og er skikkelig makk.. hehe..

 

Takk for god-bedrings-ønsker.. hjalp med romperaketten hun fikk i går kveld. Formen er bedre og ikke feber=) herlig=) likevel veldig snørrete.. og, det er det vel ikke noen gode triks mot? Fungerer ikke å heve hodedelen på senga, da ender hun bare trykket inn i kanten på ene siden, ja uansett hvor vag " hellingen" er.. hehe=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjedelig da Kari-Anne... Typisk. Bra at du bli med på babykino da! Har avtalt å gå på kafè med Pia etterpå, noen andre som blir med? Filmen vare i to tima så det bli i totida. Ho kommer på kinoen og møter oss så ser vi hvor vi går da.

 

Kan tenke meg det er rart å tenke på jobb igjen ja... huff huff, hehe..

 

Tja, N-N er vel litt interessert når vi spiser... må tenke hva jeg skal gjøre altså... blir nok å prøve med litt grøt, ser for meg at han spiser det. Han tar jo tran og alt med et smil... Flaske e ikke nå problem hvertfall, kan jo lage grøten tynn som velling i starten eller bare gi tillegg med morsmelkerstatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ann Silje: Æ slit med å bestemme mæ om æ vil vekke han på natta for å kunne fullamme eller begynne med grøt. Men heller nok litt mot grøt... siden vi har etablert så gode soverutiner nå. Men både æ og N-N sovne med en gang etter amming på natt/morgen så sånn sett e det ikke nå stort problem det heller...

 

Kanskje det e lurt å gjøre begge deler ja, både amme på natta og introdusere grøt. Det må jo sette fart i sakene, hehe... :) Men skal vente te etter tirsdag tenkte æ for å se om det hjelpe om æ puppe oftere og mer for å øke produksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tone: nej nu blev jeg ked af det på dine og NNs vegne!!!!! Du må ikke miste modet! Hvis du gerne vil fuld-amme frem til 6 mdr, som jo er en god ide mht allergi, så prøv at væk ham om natten... Kan forestille mig at det er grufuldt at tænke på at sidde vågen om natten når det går så fint som det gør med jer. men det tror jeg går sig til i hvert fald for dig. Men hva m NN? Måske kommer han bare til at sove lidt mere om dagen???

Det jeg fik at vide fra nyfødt intensiv mht at ha/få mælk nok var: Søvn, at overhovedet ikke stresse (ta den helt m ro en periode) og at lægge barnet til så ofte som mulig og pumpe hver 3. time hele døgnet! Dette er et mega arbejde, og lidt har også ret!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tone: Ja ska ikje være lætt, kanskje bare prøve dæ litt fram å se ka som e d beste!

 

Æ syns d e litt kjipt å ikje amme på dagen, men kan ikje tvinge Elias te d! Men han vil no bli amma på natta, så får no amma han da og bra e d!

 

Kari-Anne: Kjipt at dåkker ikje fikk flytta heim igjæn :(

 

Hmm e så usikker ang bæreselan kordan æ ska vælge :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette, hva slags bære sele du vil ha kommer jo ann på hva du skal bruke den til ;-) Hvis det er bare for hjemme sånn mens man gjør husarb og lignende er sikkert babybjørn grei. Men om du skal bruke den til turer ute og litt lengre turer så bør du gå for ergo, eller eventuelt den tone har =) Ergo har en mye bedre bære komfort, sammenlignet med bbjørn! Og den er billigere!

 

Tone

Mener å huske dere hadde allergier i familien?? Dersom dere har det ville jeg gått for amming i første omgang. Selv om det krever litt (mye) ekstra jobb, men jeg regner med at du kan få noen gode råd av susanne =)

Ellers så er det jo ingen ting i veien for å begynne med grøt etter 4 mnd=) Trodde vi måtte det her og, etter at hun har puppa MASSE hver natt i lange tider. Men nå har det roa seg igjen heldigvis =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, da har også vi vært på 4 mnd kontrollen. Aurora har både vokst og lagt på seg fint siden sist kontroll. Huff Tone, høres ut som du har et dilemma. Men dersom du ønsker å fullamme N-N til han er 6 mnd, er det jo verd å vekke han på natta for å gi mat. Forhåpentligvis øker du produksjonen og han legger på seg fint. Dersom det blir et problem med din søvn er det kanskje viktig at du sniker til deg litt søvn når N-N sover på dagen. For søvn og en utkvilt mor er visst viktig i forhold til melkeproduksjonen.

 

Ser det er flere som har puppet mye på natta i det siste, det har også vi gjort! Regner med det har med at Aurora i det siste har vokst en del og at hun i den forbindelse har hatt behov for mer mat. Håper det stabiliserer seg snart.

 

Tror ikke vi blir å gå på kino i morgen. Ser det er samme mann bak denne filmen som han som hadde regien til American buty, og det var en film jeg ikke likte. Står derfor over ukas babykino... Dersom det er sol og fint skal jeg heller ta meg en trilletur i lysløypa. Må jo utnytte dagene før snøen kommer!!

 

Jeg, Randi og Siv gikk for øvrig på Polarsenteret etter kontrollen på helsestasjonen, men da var vel dere andre dratt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei jenter!

Er ikke så mye inne på denne sia..Glømmer den av å når man kommer inn så er det så aaaalt for mye å lese igjennom...

 

Anbefaler becoen jeg også:) Møtte ei på helsestasjonen som hadde helt lik min.Var litt artig det:)Ikke så mange som har den enda så.

 

Ellers så lurer jeg på om noen har handla fra sweet little monkey den siste mnd?

Handla endel varer derifra 2 oktober. Betalte de også. Å har enda ikke fått varene...Har sendt mail å sms,men ingen respons.Kjenner jeg bynner å bli rimelig irritert!!!De har hatt noen omlegging å trøbbel,men er jo lenge siden. Føler meg svindlet!!Vet ikke helt hva jeg skal gjøre om jeg ikke hører noe snart..Tips noen???

 

Har dåp på søndag å har ikke ordnet noe særlig...Så blir vel litt stress de neste dagene...

 

 

Elin og Nathalie:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elise: Vært greit å ha en bæresele man kunne bruke inne og ut... Og som man kan bruke så man slepp å ta vogna me sæ over alt...

 

Den som Tone har virka jo grei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elin : Vet de driver å omorganiserer butikken. Ser de har salg, så er vel derfor de er litt treg. Jurister som driver shappa, så svindlet er du ikke;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle tips, råd og støtte jenter :) Sees imorgen på babykino! Får se koss det går med vekta te N-N på tirsdag når æ skal på helsestasjonen igjen. Skal no prøve med amming først har æ funnet ut, men om det ikke hjelp så begynne vi med grøt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter!

 

Tone: Du vil ikke snaske deg opp om natta og amme N-N... Flire masse. Neida eg bare tulle. Det e vanskelig det der ka man skal gjøre. Men eg trur nok eg ville prøvd å puppe på natta, spesielt siden du sier dokk sovne fort igjen. Og går ikke det kan dokk jo begynne med grøt. Vi har prøvd grøt 2 kvelda. Bare helt tynn mais grøt, og et par skeer. Så er nok lenge før vi er opp i fullt måltid. Prøvde dette siden K var begynt å vokne så mye oftere på natta. Og det ble faktisk ikke så ofte.

Nå skal det sies at jeg jo har gitt tillegg 1 gang i døgnet, (kveld) så K sover lenge den første økta 0800-0200 (er lenge for meg...)Så 0500, så står vi opp 0700-0730

 

Jeg er mye på sykehuset hos mamma om dagan, så det blir ikke mye til til treff på meg. Alt er bra med ho, men de vil ikke sende ho ut før fredag.

 

Artige historiier dokk har om småjentn :)

 

Ko bra at babyan legg på seg det de skal! (N.N kommer sterkt etter)

 

Og Tone: Tusen takk for at du meldte oss på, samt artige bilda fra babysvømminga. Supert!

 

Nå skal jeg hive meg til å begynne å pakke litt. Dokk veit om alt det som er gjort..

 

Vi høres

Ha en fin onsdagskveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og god natt!

 

Har også gitt opp å følge med her...., fikk nå med meg litt av hvert og traff K.A. på UNN så fikk litt oppdatering mellom kaffekoppene.

 

Minda og meg hadde nå en kjempefintur til Røde Korshytta, veldig spesiell seinhøststemning. Babyene våre storkoste seg foran peisen. Det frister altså absolutt til gjentakelse!!! Ikke sant, Minda?

Ergo bæresele er fremdeles første valg... så for de som enda lurer på Baby Bjørn og slik, så kan i allfall jeg fraråde på det sterkeste å ivestere i B. Bjørn.

 

Hvis jeg var deg Tone, så ville jeg sikkert ha begynt med grøt for å får "flesk på gutten". Men du har vel funnet en løsning.

 

Vannet på Elisabetsenteret har vært en ren kloak i kveld, så jeg håper de får ordne det til i morgen...forstår det slik at det er en del som går på babysvømming på torsdager. Så bare vær forberedt på det, jenter - ikke peiling om DETTTE er noe skadelig, men det luktet avskuelig!

 

Kan dere gi meg tilbakemelding, om hvem som vil være med på julelunsj 21.11. ca kl.12/13 på Scandic?

Har vel notert Minda, Pia, Tone, ...og så husker jeg ikke. Må ha det klart sånn i begynnelsen av november.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle! Det gikk fint med sprøytene i går. Det ble masse skriking selvfølgelig, men det ble fort bra igjen. A hadde blitt 6375 g og 62 cm, så han følger kurvene fint.

 

Tone: For en kjedelig situasjon. Så mye som man enn har lyst at ungen skal begynne å sove natta igjennom, så er det en mening i at de skal våkne på natta å amme. Jeg vet at i min mammas generasjon så var det et mål at ungen skulle slutte å amme på natta så tidlig som mulig, slik at mor fikk sove. Man visste jo ikke den gang at melkeproduksjonen er på topp på natta og de skjønte ikke hvorfor de mista melka tidlig. Men den gang var det jo selvfølgelig slutt på permisjonen etter tre måneder, så nok søvn var jo helt nødvendig.

 

Selv om du har lyst å fullamme til han er seks måneder, så er jo det viktigste at han "veks og trives", som de sier. ;) Og nå er N-N snart fire og en halv måned(?), så det er jo ikke mange ukene til dere skal begynne med grøt likevel. Men hvis jeg var deg ville jeg også passet på å amme nok - slik at produsjonen ikke går ytterligere ned. Uansett hva du velger, så løser det seg helt sikkert på en god måte! :)

 

Charlbaby: jeg blir gjerne med på julelunsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elke: Jeg blir også med på Julelunsj, men er usikker på om Oj kommer.... Dette må jeg melde om senere.... Hva var det nu det kostede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elke: jeg blir også med på julelunsj. Er det slik at dere inviterer med mennene også, eller er det bare oss damer m/ baby :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir også med på den julelunsjen, vet ikke helt om Andreas blir med enda.

 

Tone: Du har jo fått mange gode råd og meninger her. Jeg tenker at han som har passert 4 mnd kan jo godt begynne å få introdusert grøt nå, det tar jo uansett litt tid før han er oppe i et fullt måltid. Og hvis han sovner ei stund før dere om kvelden, som jeg har forstått at han gjør(?), hva med å amme han rett før du legger deg da? Selv om han sover, er det ikke sikkert han blir forstyrra av det, og du får ikke ødelagt noe av din søvn. Men tror nok også det er sånn at hvis man vil fullamme, må man amme om natta og..... Jeg gleder meg litt til fullammeperioden er over, jeg... :-). Men det med å amme rett før man legger seg, selv om ungen sover, det gjør jeg av og til, sånn som i går kveld, da var jeg på agilitytrening, og pappaen la Magnus, Magnus tar flaske, men spiser litt lite da, så da fikk jeg "tømt puppen" når jeg kom hjem, Magnus spiste som bare det selv om han var "borte vekk".

Skulle nesten ønske at Magnus kunne gitt fra seg litt vekt til N-N... var på 4 mnd kontrollen i går, og nå veier han 7,8 kg. Vektkurven var ikke like bratt som sist, nå hadde han "bare" lagt på seg 200 gram i uka.... Jeg merker på både armer, skuldre og bekken at han begynner å bli tung. Var prikk likt med storebroren i sin tid. Jeg forer tydeligvis opp unger til å bli større enn fysikken min helt takler :-/ . Men fin er de jo da :-). Hvis Magnus fortsetter å være prikk lik sin bror, begynner vektøkninga heldigvis snart å avta. H. i sin tid stagnerte litt iallfall når han kom igang med kryping og spiste anna enn bare pupp.

 

Tirsdag begynte jeg på bassengtreningsgruppe på Elisabethsenteret, "friluft og helse" som har det. Er så godt for en litt skral kropp å trene i vann! Måtte tenke tilbake til da vi var på gravidetrening der, det virket ganske fjernt nå! På denne gruppa var nok jeg med på å trekke ned aldersgjennomsnittet, samtaleemnet i garderoben på tirsdag var hvor fint det er med sølvgrått hår, og hvilken hårfarge man en gang i tiden hadde hatt :-). Men god trening, det var det.

 

Idag er både jeg og Magnus litt snørrete, så vi holder heimen, ingen babykino på oss idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål (vet noen har spurt om det før, men finner ikke svarene):

Lar dere babyene sove ute selv om de er forkjøla? Våknet i dag av at A var snørrete, men ellers i fin form. Har lagt henne ute nå, men pakket henne godt inn i voksiposen.

 

Siv: hehe... ser for meg de spreke samtaleemnene! Får du bidratt noe i samtalene da? Hehe! Godt at treningen er bra da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...