Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2008 #26 Skrevet 20. oktober 2008 Tror ofte bv handler for å være på den sikre siden. Hvem har ikke hatt sine laster tidligere? Hvem intervjuer alle som blir gravide for å se om de er egnet som foreldre? Og hvor mange barn er et ikke som egentlig trenger hjelp som ikke får det?
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2008 #27 Skrevet 20. oktober 2008 At dere måtte gjennom en undersøkelse på bakgrunn av den anonyme meldingen er helt forståelig med tanke på din samboers tidligere rushistorie og kriminelle løpebane. At dere i tillegg inbefattet dere over lang tid med dette mennesket som tydeligvis hadde rusproblemer, hjelper faktisk ikke dere. Du kan kjenne det så krenkende du bare vil, men en undersøkelse etter lov om barnevern, er faktrisk ikke for å krenke deg, men for å se til at ditt barn har god nok omsorg At dere ble bedt om åp avlegge rusprøver over tid, er jo bare positivt for dere, dersom det ikke gav utslag. Så ja, det er ubehagelig å bli underlagt en undersøkelse, men den gjøres ikke for deg. Den gjøres for ditt barn.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2008 #28 Skrevet 20. oktober 2008 En sak har flere sider. Barnevernet tar ikke barn fra moren uten grunn. Og man blir ikke tvangsinnlagt på en psykiatrisk institusjon etter fødsel hvis man har vært fri fra depresjon i et år og er psyskisk frisk. Det må ligge mye mer bak historien som ikke kommer frem Jeg har selv hatt dyp depresjon, men det er ingen som har satt spørsmålstegn ved min evne som mor av den grunn. Og barnevernet kobles ikke inn i en situasjon hvis det ikke er grunn til det. Det er dypt tragisk for jenta som har mistet datteren sin, og jeg dyp medfølelse med henne.Men det viktigste er at barnet har det bra. Håper at alt løser seg til det beste både for moren og datteren.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2008 #29 Skrevet 20. oktober 2008 Jo jo. Men ville det ikke være på sin plass å undersøke KILDEN bedre? Jeg kan jo ringe inn en bekymringsmelding på hvem jeg vil jeg da og den personen får det skikkelig ille inntil det motsatte er bevist. Det er jo rett og slett sykt. Nei jeg står på mitt her. Hilsen en som hadde et godt liv inntil en psykisk syk ødela selvtilliten.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2008 #30 Skrevet 20. oktober 2008 anonym 21.34 her. Jeg mener at bv ofte handler feil. Nå har ikke jeg lest hele tråden. Men jeg tror ofte de lager store saker ut av ingenting kun for å redde eget skinn og rykte. Tenk om det en gang hadde stemt? Men jeg mener prioriteringen deres ofte er feil! Hvem har ikke prøvd hasj feks? Eller vært deprimerte en periode? Da altså før man får barn. Jeg har vært deprimert, drev med selvskading og hadde spiseforstyrrelser. Dette var da 10 år før jeg fikk barn, men ingen har intervjuet eller overvåket meg. Hadde de gjort det, hadde nok jeg også fått pdelagt selvtillit igjen. De prioriterer så feil mange ganger!! Så mange som virkerlig trenger hjelp, men ikke får det fori de henger seg opp i gamle saker og rykter.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2008 #31 Skrevet 20. oktober 2008 Selvfølgelig vet ikke noen her på nettet at en anonym mener dere hadde det kjempefint helt til dere "feilaktig" ble meldt av en"åpenbart psykisk syk dame med rusproblemer"... "åpenbart psykiske syke damer med rusproblemer" kan ha like stor bekymring for noens barn som noe annet menneske. Barnevernet er pliktig å undersøke alle påstander om omsorgssvikt, dersom barnevernet finner grunn til dette på bakgrunn av meldingens innhold. Barnevernet gjør ikke dette for å plage deg, men for å sikre at ditt barn får god nok omsorg... Fordi du har valgt å få barn med en ex-rusmisbruker, vil du kunne måtte finne deg i å svare på disse spørsmålene flere ganger i ditt liv. Det var på mange måter et valg du tok, da du fikk barn med en ex-rusmisbruker. Som jeg skrev lenger oppe og, at dere velger å omgi dere med "åpenbart psykisk syke dame", har dere sett utenfra ikke utvist den største dømmekraften.. Med din samboers bagrunn kreves det faktisk at deres sti er litt renere enn naboens, at dere er litt flinkere til å følge opp og delta enn andre. Og litt flinkere til å holde avstand fra mennesker som ikke er bra for dere, som "åpenbart psykisk syke damer"...
!!!! Skrevet 20. oktober 2008 #32 Skrevet 20. oktober 2008 Jeg vet ingen ting om denne saken og gjennom arbeidet mitt har jeg sett barnevernets side av saken. Noen ganger tar bv selvfølgelig feil, men stort sett tas det gode og riktige avgjørelser. Når det kommer til melk og vekt. Jeg ser at noen skriver at moren skulle ha skjønnt og satt igang riktig tiltak. Mitt barn raste ned i vekt til tross for morsmelktillegg. Etter 3 uker hadde han mistet over en halv kilo. Og det tok han 5 uker å nå fødselsvekt. Både HS og leger klødde seg i hodet og skjønte ingen ting. Jeg reagerer også på at babyen blir tatt alerede etter 3 uker. Alle tiltak kan UMULIG ha bli satt til verks, det har det ikke vært tid nok til. Trist- men vi får håpe at det var en god og riktig avgjørelse av BV og at moren får tilbake omsorg så fort som overhode mulig.
!!!! Skrevet 20. oktober 2008 #33 Skrevet 20. oktober 2008 1949 Takk for at du fortalte historien din. Jeg føler med deg. Kan godt tenke meg hvor liten du følte deg da du måtte avlegge prøve og hvordan det er å leve i et lite lokal samfunn med byggde dyret i livet. Jeg skjønner også at du føler at du har noe å bevise, men det har du ikke. Forferdelig at det tok 3 måneder å komme igjennom saken. Huff. De som ikke har empati med deg og tror at deres foreldre rolle tåler full granskning er VELDIG optimistiske. Det er nemlig få av oss som er 100 prosent perfekte og tåler å få livet vårt lagt i en lupe. Men her på bim og dib er det selvfølgelig mange av dem. Lykke til vidre. Reis hode.
!!!! Skrevet 20. oktober 2008 #34 Skrevet 20. oktober 2008 Så siden samboern for flere år siden hadde et rusproblem kan denne familien nå ikke hjelpe og ta vare på andre mennesker og barn?! Hmmm merkelig. Det er heller ikke livstidsdom for narkotika misbruk. Og det å velge å få barn med en ex rusmisbruker som du så pent putter det kan da OVERHODE ikke ha noe å si på hvordan de må leve nå. Det er oppe og avgjort.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2008 #35 Skrevet 20. oktober 2008 Til anonym 21:55.... Synes ditt argument er helt på jordet. At jeg har VALGT å få barn med en "ex-rusmisbruker"????? Så ingen som har eksprementert med hasj i sine tenår, skal få lov til å få barn? Fortiden skal aldri glemmes? Du burde vel strengt tatt vært diktator! Han var jo ferdig med sin helge-hasjrøyking lenge før vi fikk barn. Jeg elsket og elsker min mann og hans dumme pøbel-fortid har aldri vært et problem for oss. Jeg ser du refererer til mine utsagn i gåseøyne, noe jeg oppfatter som at du håner meg. Denne psykisk syke damen som hadde et rusproblem var en nabo av meg. Hun flyttet inn noen mnd før dette skjedde og hvis du leser litt mer nøye hva jeg har skrevet, kan du se at vi faktisk var venner og at jeg stilte opp for henne og støttet henne. Det som skjedde senere(som jeg også skriver) var at hun ble krakilsk da jeg sa at jeg ikke aktet å se på at hun røkte hasj hver eneste dag lenger og at hun ikke maktet å stå opp og følge jenta si i barnehagen. JEG måtte gjøre det. Hun kom ofte bustete og ustelt på døra mi og ba meg om å levere jenta hennes i "samme slengen", noe jeg i beste mening da gjorde. Hvorfor du angriper meg på denne måten, det vet jeg ikke. For jeg har i hele mitt liv aldri rørt hverken hasj eller annet dop. Jeg hjalp denne damen, og av angst for å bli meldt til barnevernet meldte hun meg først. Hva hun tenkte i sin hasjrus vet ikke jeg, men det fikk konsekvenser for oss. Da mener jeg at selv om vi ble renvasket, blir vi aldri renvasket for ryktene denne sosiopaten satte ut i nærmiljøet. Det skjer kanskje ikke ofte, men det skjedde oss. Er det så vanskelig å tro for deg?
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2008 #36 Skrevet 20. oktober 2008 Enig! Har vondt for å tro at ALLE tiltak er prøvd etter 3 uker - jenta har jo også en familie... Merkelig det her, at vi ser dette skjer om og om igjen, ung alenemor som har slitt psykisk - barnevernet.. ung mor som har slitt psykisk men i forhold - ingen bryr seg... Skulle tro det nesten gikk litt sport i sånt....
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2008 #37 Skrevet 20. oktober 2008 Aline spedbarnssenter er ikke noen psykiatrisk institusjon. Det er et av de tyngste tiltakene barnevernet besitter. Aline spedbarnssenter gir tett veiledning og støtte til mor i den sårbare spedbarnstiden. Mor og barn får bo sammen under kontrollerte omgivelser. Dvs at det er miljøterapeuter, psykologer, barnepleiere etc tilstede som vil gi tett veiledning i spedbarnsstell. I den første tiden er det svært viktig med kroppskontakt og kommunikasjon med babyen. Barnevernet har åpenbart gitt denne moren en enestående mulighet til å vise interesse for og utvikle seg til å bli en god nok mor. At tiltaket ble avsluttet så tidlig tyder på at mor ikke er veiledbar, eller at hennes psykiske sykdom fremdeles er så fremtredene at hun ikke er i stand til å yte god omsorg. Man tilbyr nemlig ikke spedbarnssenter som mulighet dersom man ikke har et håp om endring. Samtidig er de første årene så avgjørende for senskader hos barnet, at man ikke "gambler" på at mor skal greie å forstå om to-tre år. barn har ikke god tid, sånn er det.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2008 #38 Skrevet 20. oktober 2008 En tng som ofte kjennetegner foreldre som har blitt fratatt omsorgen for barna sine er den forbausende mangelen på selvinnsikt de besitter.
Miss Misantrop Skrevet 20. oktober 2008 #39 Skrevet 20. oktober 2008 Jeg er så heldig at jeg ble velsignet med tre brødre og ei søster. Fostersøsken. De hadde familier og noe kontakt med bioforeldrene sine. Da en av biomødrene tok sak mot staten vant hun tilbake omsorgen i en rettsak. Ergo staten hadde feil, mor rett. Så ja, barnevernet kan gjøre feil. Jeg håper han fikk det bedre hos henne en hos oss. Dessverre stoppet kontakten opp da han flyttet. Min eldste bror har jeg mye kontakt med. Han opplevde noe ganske forferdelig med bv. Da han selv ble far, 10 år etter at han var ute av systemet troppet barnevernet opp og tilbydde ekstra hjelp. Som om han ikke skulle kunne gi omsorg på lik linje med andre. De insisterte ganske hardt og det var krenkende for han også i forhold til hans kone. Et stigma som aldri går vekk. En ting undrer jeg på. Når staten oppdrar barn, hvorfor sliter så mange av disse barna som voksne. Hvorfor får ikke ekspertisen bedre resultater en folk flest? Jeg tror de fleste av oss har forskjellige svar på det. Men det er verdt et sekunds tenkepause.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2008 #40 Skrevet 20. oktober 2008 Når denne mora som visste at hun mistet melken gradvis ikke kunne skjønne selv at det finnes noe som heter morsmelkerstatning man kan gi som tillegg visst ikke barnet får nok,da barnevernet grep inn var jo babyen hennes utsultet,herregud
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2008 #41 Skrevet 20. oktober 2008 Tusen takk for et godt og varmende svar. Ja, det var en stor påkjenning. Og det er ikke for å syte. Jeg ser en som svarer over her at vi må ta ansvar for at vi har hatt kontakt med denne psykisk syke damen. Hvordan kunne vi la være? Hun var naboen vår, med et lite barn!! Jeg ville jo såklart hjelpe! Og når jeg snakker om psykisk syk, da mener jeg ikke at damen var gal. Jeg mener hun hadde psykopatiske trekk, noe som vil si at hun var flink til å snakke for seg og for enkelte utenforstående virket meget oppegående( de gangene hun da viste seg offentlig). Nei du har så rett i at en foreldrerolle ikke tåler så mye granskning. Samme hvilken status du er i, være det Røkke eller julenissen, det er veldig vondt å få satt spørsmålstegn ved sin omsorgsevne.
Miss Misantrop Skrevet 20. oktober 2008 #42 Skrevet 20. oktober 2008 Til anonym 2303, det er ganske forferdelig om du har rett i at alenemødre blir stigmatisert. Og med så mange her inne som tenker at det er ingen røyk uten ild må det være forferdelig vanskelig å slå tilbake anklagene, både i forhold til bv og i forhold til lokalsamfunn.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2008 #43 Skrevet 20. oktober 2008 Har ingen tro på barnevernet lengre. Var det ikke barnevernet som ville sende den lille jenten tilbake til afrika(husker ikke hvilket land) Faren var afrikaner og død, moren hadde mistet foreldre retten, også ville barnevernet sende jenten tilbake til farens hjemlandet til sin stemor!! I et land hvor over halvparten av jentene blir omskjært!!! barnevernet har altfor stor makt. De ødelegger så mange liv helt unødvendig!!!
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2008 #44 Skrevet 20. oktober 2008 Har det ramlet deg inn at terskelen for å ta barn fra foreldre er for høy? Med det resultat at utvikling og helse er forringet fra barna er små, og det er den typen senvirkninger de lider av i voksen alder? Det er vesentlig flere klager fra barn som lurer på hvorfor de ikke ble tatt fra foreldrene enn klager fra barn som mente det var gal avgjørelse at de ble fratatt foreldrene.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2008 #45 Skrevet 20. oktober 2008 Anonym 2303 her.. Det jeg sier er faktisk "sant"- i alle fall er det min erfaring. En jeg vet om her på dib hadde null kontakt med barnevernet med sitt første barn - hun hadde så angst at hun gikk løs på andre, slo samboeren sin og bare sov etc - ingen brydde seg. Da hun og barnefar gikk fra hverandre ved svangerskap nr2 ble barn nr2 tatt fra henne fordi Aline spedbarnssenter sa hun var uegnet som mor.. Og det tar en ikke så lang tid å plusse sammen to og to og se at man kommer gjerne opp i flere saker med unge alenemødre som sliter psykisk og barnevernet enn unge alenemødre uten psykisk problemer eller unge mødre med psykiske problemer men i forhold.....
Gerd-Johan Skrevet 20. oktober 2008 #46 Skrevet 20. oktober 2008 Ja det er jo ikke få som går til søksmål for barndomstiden de ble frarøvet, samt omsorgssvikt fra BV sin side! Jeg kan si det slik, jeg ville bli barnevernspedagog fordi jeg ser hvor mange inkompetente og uvitende mennesker som sitter der. Men jeg ombestemte meg i frykt for å bli en slik en selv. Jeg liker ikke barnevernet. Grøss og gru for en gjeng. Jeg hadde noen naober her da jeg var yngre. Mora var helt på bærtur og solgte hasj til kompisene til gutten på 12 år, var på fylla og rusa hele tiden. Barnevernet gjorde ingenting. Det er 3 år siden jeg gikk forbi der, og da bodde de 2 guttene alene. De var da bare 13 og 16 år. Det kan vel kalles omsorgssvikt både fra den ene og den andre parten vel?
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2008 #47 Skrevet 20. oktober 2008 Jeg tror det er bra at du ikke er barnevernspedagog ja!
Gerd-Johan Skrevet 20. oktober 2008 #48 Skrevet 20. oktober 2008 Neimen jøss Enda en saklig kommentar fra anonym. Og på hvilken bakgrunn mener du det var bra?
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2008 #49 Skrevet 20. oktober 2008 Det er ikke så rart at tidligere barnevernsbarn sliter når de blir voksne, de må jo forholde seg til de vanskene de har opplevd før de kom i fosterhjem, at foreldrene sviktet, noen føler at det var de som sviktet foreldrene sine etc. Kjenner selv none få som har blitt fratatt omsorgen for barna sine, ingen av dem har sagt at det var feil faktisk! Kjenner folk som selv har gått til barnevernet og sagt: "Hjelp meg, jeg ruser meg, nå må noen andre ta seg av barna mens jeg får orden på meg selv." De jeg har hørt om som føler at de urettmessig har blitt fratatt barna, er uten unntak folk vi andre i nærområdet har vurdert å melde til barnevernet. Husk at barnevernet holder godt på taushetsplikten sin! Selv når de blir fritatt for den av de involverte i sakene, velger de å ikke uttale seg. Det kan nok hende at barnevernet gjør feil innimellom, og det er selvfølgelig trist, men generelt har ikke barnevernet kapasitet til å forfølge saker det ikke er hold i.
Miss Misantrop Skrevet 20. oktober 2008 #50 Skrevet 20. oktober 2008 Det er ingen som er villige til å lytte på det øret her inne lille måne. Her har jeg for lengst forstått at anonyme mødre dib, bim er å regne for rene eksperter, de gjør aldri feil og de tror heller ikke at noen offentlig organisasjon gjør feil. Tror BV mistet en veldig god medarbeider i deg lille måne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå