Gå til innhold

Babyer i barnehage ..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Rakker vel ikke ned på høyutdannende jeg, bare mener selv at barnet kanskje skulle komme FØR jobben. Har ikke ment noe annet i det hele tatt. Jeg mener alle jobber er akkurat like viktige. Jeg som helsearb. likedan som ei vaskedame på Prix. Uten noen av oss, hadde ikke verden gått rundt, sånn er det.

Alle BØR bruke perm. sin til det den er til for, nettopp å bli kjent med barnet. Og det at noen velger å sette barnet sitt i en b.hage etter den er ferdig, så absolutt - værsågod. Sier heller ikke at det er FEIL, men JEG ville ha ventet til ungen er rundt året. Og nettopp fordi jeg kan kombinere både studier, mammarollen & ha god nok råd til det. Selvfølgelig har ikke ALLE mulighet til det, men jeg talte faktisk mest til de som sitter hjemme på rævva, mens de har perm. og ungen er i b.hage.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det var vel egentlig ALT dette jeg selv skulle frem til, selv om det ikke ble skrevet i en slik forklaring.

Men da kan dere andre også kanskje se, at det beste for barnet er IKKE b.hage såpass tidlig, selv om VI foreldre trenger det.

Skrevet

helt enig med deg jeg januar-mirakel. jeg ville heller ikke hatt ungen min i barnehage før hun var minst 1år...

alle kan gå hjemme i 9mnd.... om man så ikke har opptjent retten til fødsels penger å får engngsstønad så burde man h tenkt på det før an satte ungen til verden. vi får vel barn for å ha glede av de å være sammen med de? ikke får å sette de i barnehage før det har fylt et år?

tenk dere litt om a folkens...

Skrevet

Bare et lite innspill her...

Dere snakker så varmt om familie/venner. Jeg klarer ikke helt å forstå at familie/venner skal være mer skikket til å ta vare på barna deres enn en barnehage? Man blir ikke automatisk skikket til å ta vare på barn bare i kraft av at man er familie/venner med barnet/dets foreldre?

Det er heller ikke alle som har krav på 9 måneders permisjon og for mange selvstendige næringsdrivende vil det å ta 9 måneders permisjon være ensbetydende med å legge ned bedriften.

Jeg synes forresten at dere som er så fryktelig imot barnehage fra 9 måneder gjør dette for barnas skyld, eller for deres egen? Jeg mistenker faktisk at mange foreldre velger lengre permisjon av hensyn til seg selv, fordi de selv ønsker det, fremfor å tenke på barnets beste.

Det er synd at det ofte er de barna som ikke går i barnhage, som absolutt burde gått i barnehage....

Skrevet

Så bank inn i det lille hodet ditt at ikke alt alltid er planlagt, og slutt og bruk det som et argument.

Kanskje du bare bør skifte navn til "Ungogdømmendemamma21".

Skrevet

stakkars deg....du kan ikke ha det særlig bra!

jeg er fakta hjemme med jenta mi for at hun skal ha litt glede av å ha tid sammen med mammaen sin ogå....hun skl ha 50% plass, da får hun glede av andre barn og glede av å være med mammae sin og andre barn...

du har virkelig problemer du, kan ikke skjønne særlig mye av det å h barn du...

og forresten, sier ikke at fmilie og venner er mer skikket til ta seg av barnet, men det er faktisk noen barnet har vært sammen med kanskje siden det ble født. barnet er nok tryggere med familien sin det første året enn å blir lempet over til ukjente nesten hele dagen 5dager i uken.

begynn å tenk litt a!!!

Skrevet

Jeg snakker ikke varmt om ALLE fam.medlemmer, absolutt ikke. Men vi f.eks har både en oldemor, farmor & ei tante som jobber 50% stillinger, og som mer enn gjerne vil ha den lille når mamma jobber halvstilling selv. Og jeg stoler faktisk såpass på de som har spurt meg om dette, faktisk vil dette selv & er skikket nok - ja.

Kravet er på 9mnder!

Er ikke IMOT b.hager, bare når de er babyer og ikke barn. Men selvfølgelig, hadde jeg ikke hatt fam.medlemmer som ville ha stilt opp selv, eller ikke kunnet, hadde jeg fikset en ordning på det! En halvstilling i b.hage eller en dagmamma.

Skrevet

Kan du ikke svare noe annet enn "du har det ikke særlig bra, du ekke go i hue.. du har problemer"?

Det går jo ikke an å diskutere med et sånt menneske som deg. Ikke kan du skrive, ikke har du noe empati med at andre mennesker er tvunget til å velge annerledes enn deg selv og på toppen av det hele så skriver du "jeg er fakta hjemme".. "jeg er fakta..." til alt. Hnngh.

For et spedbarn som ikke har ferdig utvikla kognitive evner eller bevissthet enda, er de aller viktigste primærbehovene varme, omsorg, mat, søvn. Disse behovene KAN faktisk bli like godt dekka av kompetent stabilt barnehagepersonale som oldemora di eller deg selv for den saks skyld. At du prøver å trykke dårlig samvittighet nedover hodene på samtlige mødre her som helt klart går deg en høy gang på de fleste områder er ikke rimelig i det hele tatt. Disse monstrene av noen mødre du snakker om som er nødt til å skaffe penger til familien sin kommer antagelig i mål før deg uansett, de opparbeider seg fri og stabilitet til å ta seg desto mer av barnet når det begynner å få behov for å bevisst oppleve moren sin og stimuleres intellektuelt (og DER skorter det vel fakta litt hjemme i stua di).

Skrevet

Til tråden over:

Så lenge de er en plass 5 dager i uken så blir de jo kjent da!

Ungmamma21 så selvtilfreds du er da! Verden er ikke svart/hvit vet du.

Ser for meg at du spretter opp kl. 07.00 og kler på dere. Ut på tur aldri sur. Så legger du litt puslespill + småprater litt. Lager god hjemmelaget mat. Går på biblioteket og svømmehallen. Dagen din er nok fylt opp av gode mammating.

Nå er jeg skikkelig usaklig, men du angriper så godt selv.

Du høres ut som en som sitter i mobiltelefonen hele dagen og skravler og skriver sms-språk.

Skrevet

Til Januar-mirakel...

Jeg skjønner på måten du skriver at du har flyttet hjemmefra i en alder av 16 år... Det er ikke bra, og ting har nok ikke vært greit... Men det er skremmende å lese det du skriver, for visst dette er seriøst fra din side, så ryster du nok alle her inne. Håper at ting forandrer seg for din del, og at livet gir deg mere positiv erfaring. Vil tippe ut i fra det du skriver at du nå er 17-18 år, og det er ungt til å være mamma. Man forstår ting bedre etterhvert som man eldres, og det gjør nok du også, forhåpentligvis.....

Skrevet

Og forresten, man behøver IKKE være smart for å utdanne seg til hjelpepleier!!!!!! Det er vel det de fleste blir som ikke klarer med hardere studier. Ikke store krav til karakterer og tidligere skolegang der i gården nei....

Skrevet

Min datter må mest sannsynlig begynne i barnehage da hun er 8måneder.

Dette fordi barnehagen hun forhåpentligvis skal begynne i, ikke tar inn barn midt i året (januar, da hun har fylt et år.)

Derfor må hun mest sannsynlig begynne i bhg i august, da hun er 8måneder.

Men, det er derimot ikke slik at jeg kommer til å la henne være der fra 09.00-16.00 hver dag. Hun kommer til å være der et par timer om dagen, rett og slett så jeg får beholde plassen.

Skrevet

Ungmamma21: ja vet du når barnet ditt har vondt noen steder, og ikke bare er trøtt eller sulten? Du har lært deg ditt barn å kjenne, det gjør barnehage personell også. De holder på med barn daglig, de kan selv være mor/far, de kan ha mer erfaring enn det du har til å se hva barnet vil eller ikke. Selvsagt er det en risiko, men er det ikke også en risiko å ha barnet hos andre som du kjenner, de vet heller ikke hva barnet vil eller ikke vil...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...