Gjest Skrevet 24. september 2008 #1 Skrevet 24. september 2008 Så et program her om dagen, ang babyer i barnehager, og må si jeg ble lettere sjokkert da jeg så hvor små de faktisk er, når de bli "plassert" der. De minste på akkurat den barnehagen var 8 måneder, og det mener jeg er ufyselig gjort av mødre. Det hadde jo vært greit hvis de MÅTTE pga. lav lønn hos sambo./liten inntekt under permisjon, men de som sitter hjemme og har permisjon i tillegg til at ungen dems går i barnehage, DET er ufint det!! Hvorfor i all verden skaffe seg unger da, hvis en ikke gidder å ta vare på dem når de selv har fri? Da hadde jeg personlig heller satt ungen min en dag eller to til bestemor/farmor. Permisjon over 3 år, hørt noe så dumt?!
attpåklatt 75 Skrevet 24. september 2008 #2 Skrevet 24. september 2008 husk at hvis du ikke har råd til ett helt år med mindre lønn, så har du bare 10 mnd. og noe må jo taes før fødselen.. da blir jo barna små når de skal i bhg. kan jo være greit med en mnd "overlapping" før du skal ut i jobb, så kan du være tilgjengelig kjapt hvis den lille trenger deg. godt med en lang innkjøringsperiode uten at du MÅ fort tilbake på jobb. ikke alle arbeidsgivere er like forståelsesfulle, og ikke alle har en jobb de bare kan forsvinne fra.. og det er faktisk ikke alle som har bestemødre i nærheten som kan stille opp... begge til mine barn sliter med alvorlig sykdom, og kan ikke være barnepiker. hadde jeg kunnet tatt permison i 3 år, så hadde jeg vært lykkelig, men sånn er det desverre ikke
Turid Laila Skrevet 24. september 2008 #3 Skrevet 24. september 2008 Siden 3 uker må tas før fødsel så er det mange barn som begynner da de er 9 mnd. Hva som er ufyselig med det må du neste forklare. Du hadde heller satt barna hos besteforeldre? Jaha, og besteforeldre jobber ikke de eller? Mini sine besteforeldre er faktisk 20-25 år unna pensjonsalder, og er da i full jobb.
isi* med liten januar spire!! Skrevet 24. september 2008 #4 Skrevet 24. september 2008 Samme her. Jeg student å mini blir ett år i januar. Da er det midt i eksamen i desember. Min kjære skal være hjemme men da kun til 10mnd pga vi lever på hans lønn pluss stipend. Ser ikke for meg at jeg kan ta en 10mnd gammel gutt med på lesesal, eller sende han med min far eller mor på jobb. Så hva som er så hysterisk forferdelig da??? Eneste vår fordel er at utenom eksamendagene, kan jeg levere litt sent å hente litt tidelig, når ikke det er oppsatte forelesninger.
veronica22 Skrevet 24. september 2008 #5 Skrevet 24. september 2008 Kan ikke helt forstå hvorfor du mener det er så mye bedre at besteforeldrene passer barnet to dager i uken, enn å ha barnet i en barnehage to dager i uken hvor det er fantasktiske pedagoger og assistenter? Barnet får muligheten til å være i samspill med andre barn i ulike aldersgrupper!.. Mine foreldre (barnets bersteforeldre) er 42 og 48 år, dvs unge besteforeldre i full jobb. Vet at det hadde vært fantastisk å ha barnet mitt hos dem noen dager i uken, men jeg vet også at barnehage også er et fint og trygt sted å ha barnet sitt uansett alder.
Ungmamma21 Skrevet 24. september 2008 #6 Skrevet 24. september 2008 er helt enig med deg jeg alså. er mange som setter ungen i barnehage før permisjonen er slutt. kunne værtfall ikke jeg har gjort. jeg hadde perm i 9mnd med første mann og jeg var hjemme alle de mnd. fikk brnehgeplass men syns det var for tidlig så min mor passet henne de dagene jeg jobbet. denne gangen skal jeg ha perm 1år, syns 9mn var for lite. kunne gjerne vært hjemme i 2år jeg. syns perm tiden er for lite, eller så burde de øke kontantstøtten;)
oro1 Skrevet 24. september 2008 #7 Skrevet 24. september 2008 Hmm mine barn har startet etter 1,5 år i barnehage, men jeg må si at jeg har vært utrolig imponert over både personalet og hvordan barna har likt seg i barnehagen, så hvis man må, går det nok helt fint med småtasser også i barnehagen. Det er jo som nevnt over her mange forskjellige årsaker til at man trenger hjelp, og ikke alle har besteforeldre i nærheten. Men det beste er vel kanskje å være hjemme med mamma litt lenger om man har muligheten, men ikke for lenge, mine barn var overlykkelige når de kom i barnehage. litt mer spennende der tror jeg enn å leke med meg i sandkassa eller på stuegulvet.. hehe.
Bare™ Skrevet 24. september 2008 #8 Skrevet 24. september 2008 "men de som sitter hjemme og har permisjon i tillegg til at ungen dems går i barnehage"... forklar deg for meg, for jeg tror ikke jeg forsår problemet ditt. På den ene siden uttaler du deg som barnas advokat, som skal beskytte de mot "den store stygge fæle barnehagen med alle barna", og på den andre siden så er det ikke at de små som går i barnehage som irriterer deg, men hva foreldrene velger å gjøre. Da er du egentlig for at barnehagen er for foreldrene og ikke for barna. Så enkelt kan det sies om jeg forstår ene irritasjonen din rett!!
niania Skrevet 25. september 2008 #9 Skrevet 25. september 2008 Dette er det dummeste start-innlegget jeg har lest her inne, NOENSINNE.
niania Skrevet 25. september 2008 #10 Skrevet 25. september 2008 Det som provoserer meg mest er at dere som uttaler dere om hvor ufyselig og grusomt det er at barnet er i barnehage fra tidlig alder, er DE SAMME PRIVILIGERTE MENNESKENE SOM HAR besteforeldre som går hjemme og kan passe barna. For et kvalmt utgangspunkt og uttale seg fra.
*mamma t mathea - *fødeklar* Skrevet 25. september 2008 #11 Skrevet 25. september 2008 dattera mi begynte i bhg da ho var 9 mnd gammel. jeg motte tilbake på skolen. er ikke noe gale i det. ungene har godt av å være sosialisert. dattera mi elsket det fra dag 1 fikk oppmerksomhet fra alle ungene i bhg.
mamsen :) Skrevet 25. september 2008 #12 Skrevet 25. september 2008 Min datter begynte også i barnehagen når hun var 9mnd. Og det gikk helt supert! Hun er nå tolv år og har overhodet ikke tatt skade av tidlig barnehage, heller tvert om. Det er viktig å la barna få sosialisere seg tidlig, da står de godt rustet til å takle livet og hverdagen. Trur det er på tide at vi i 2008 slutter med å se på barnehage som noe negativt. For det er heller tvert om! Mistenker mange mødre for å være litt egoistiske, tror det er dem som vil være hjemme lenge..... Barn blir lykkelige av lek og samspill med andre barn.
Lillemor91 Skrevet 25. september 2008 #13 Skrevet 25. september 2008 det der må jeg bare reagere på. må man ha ungen sin i barnehage tidlig, så må man det! dattra mi var 9 mnd da hun begynnte i barnehagen, å hun trives godt der! ¨å det er fordi jeg haddde hatt ett års permisjon fra skolen, å skolen begynner på igjenn 18.august, desverre!! for noen så blir det slik, teit innlegg!!
Gjest Skrevet 25. september 2008 #14 Skrevet 25. september 2008 Jeg blir rystet over folk som synes det er ufyselig å ha 9 mnder gamle barn i barnehagen. Her i Norge er vi bortskjemt når det gjelder permisjon, ingen annet land har så gode permisjonsvilkår som oss! Ta Polen f.eks, der har de bare 6 mnder, og så må barnet i barnehagen. Slutt å syt, et barn på 9 mnder har bare godt av å sosialisere seg og være i barnehagen. Den dagen jeg skal ut i permisjon, blir det 10 mnder uten tvil. Noen mener til og med at ett-åringer er for små til å være i barnehagen. Smak og behag, men hold de teite meningene for dere selv. Plz
Gjest Skrevet 25. september 2008 #15 Skrevet 25. september 2008 Å herregud, stakkars dere!! MÅ MÅ MÅ tilbake på skole & jobb.. Var ikke dette planlagt FØR dere fikk den ungen? Dessuten sa jeg ikke at barnehager er for foreldre, men for barn - selvfølgelig. Men når foreldre setter ungen sin i barnehagen MENS de selv er hjemme, blir det helt feil! Og grunnen til at jeg mener det er bedre å sette ungen sin hos besteforeldre, tanter eller noen andre barnet kjenner godt, er jo nettopp fordi det er familie!! Barnet er ungt enda, og trenger trygge, kjente omgivelser. 9 mnder er kanskje ikke ungt, men alt under 8 mnder er det! Jeg ville personlig ikke latt ungen min være i barnehagen før det hvertfall kunne gå selv. I mange barnehager er det uproffesjonelle "fagpersonell" tilstede på småbarnsavd. Det VET jeg!! De nyter tilværelsen sin.. Naive dere er..
Gjest Skrevet 25. september 2008 #16 Skrevet 25. september 2008 Er vi priviligerte pga at vi har besteforeldre hjemme?! Du vet faen ikke hvor gammel bestemora til ungen min er engang! Og ikke alle jobber heltid heller. Jeg mener man bør ha nok tid til ungen sin det første året, minst. Bedre å jobbe deltid eller studere hjemme da kanskje? De burde kanskje også ha forlenget perm.tiden? Og du niania, er alltid uenig med meg. Skaff deg ett liv..
Turid Laila Skrevet 25. september 2008 #17 Skrevet 25. september 2008 Januar-mirakel, har du hørt om noe som kalles økonomi før? Det er som oftest det som er grunnen til at folk velger som de gjør. Hva er forresten ufyselig med å sette 9 mnd. gamle babyeri barnehagen?
Turid Laila Skrevet 25. september 2008 #18 Skrevet 25. september 2008 Det er mange barn som ikke går før de er langt over halvannet år. Og om du skal gå hjemme til ungen din går, og ditt barn er av de seneste til å gå, så må du jo ta ganske lang ulønnet permisjon.
Turid Laila Skrevet 25. september 2008 #19 Skrevet 25. september 2008 Og bare en liten tilleggsopplysning. Det er ikke alle som planlegger barn, og det er ikke alle som har familie som har tid eller mulighet til å ta vare på et barn. Du nevner besteforeldre og tanter. Vel mini sine besteforelre er LANGT unna pensjonsalder, og hans tanter og onkler er 21, 19, 18, 18, 11 og 7 år gamle. Ser du for deg at noen av de skulle ha tid eller mulighet til å ta vare på mitt barn flere timer i uken?
isi* med liten januar spire!! Skrevet 25. september 2008 #20 Skrevet 25. september 2008 Eller att tanter å onkler med egne liv å egne barn har tid til å ta vare på ditt barn midt i arbeidstiden? Jo men skal man vente til all utdannelse er ferdig og du finner en mann som tjener så mye at man bare trenger hans inntekt? Eller kanskje ikke alle som sitter barna sine i barnehage rundt 1 års alderen ikke syns det er det kjekkeste i verden å være hjemmeværende med kun bleieskift og mating som tar opp hverdagen? Du er jo nødt til virke i det sosiale liv, i jobb o.l før eller senere, å så er det slik i den tiden vi lever at noen ting f.eks skolestart er en spes dato, som alle må rette seg etter. Men heldige dine tantebarn, som har en tante som helt sikkert gjerne tar seg fri og retter dagen sin etter hva som er behovet for din nevø/niese viss foreldrene må på jobb noen timer på dagen!!!
Nelliesprelli09 Skrevet 25. september 2008 #21 Skrevet 25. september 2008 Som tidligere sagt her i denne tråden, så er Norge et av de landene som har lengst permisjonstid i forbindelse med fødsel. Hvilken jobb har du januar mirakel. Ser i fra profilen din at du er ca 22år. Ikke vet jeg din bakgrunn, men de fleste mødre her inn har en jobb som de må gå tilbake til etter endt permisjon. Det er ikke sånn at foreldre ønsker å sette bort barna sine, men livet går sin gang og man må leve livet og som man har gjort i alle år. Rett spørsmål til dine foreldre eller besteforeldre hvordan systemet var da de valgte å få barn. Meninger er sunt, og det er bra å diskutere. Men ikke kom med en nedlatene holdning ovenfor andre fordi da har valgt noe annet enn du. Ellers lykke til alle med en liten i magen!
Gjest Skrevet 25. september 2008 #22 Skrevet 25. september 2008 Hvem akkurat DU setter bort ungen din til, er for meg revnende likegyldig altså.. Men siden ungen har så fantastisk unge besteforeldre, har ungen sikkert oldeforeldre også??
Gjest Skrevet 25. september 2008 #23 Skrevet 25. september 2008 De fleste av oss har vel en eller annen onkel/gammel-onkel, oldemor eller no lignende som vil stille opp? Hvis ikke blir hverdagen meget hard for mange av dere, virkelig.. Å ja, jeg har både en bestemor til ungen og en gammel-tante til ungen, som mer enn gjerne stiller opp & vil passe på. De har begge halvstillinger
Turid Laila Skrevet 25. september 2008 #24 Skrevet 25. september 2008 Ja, oldeforeldre har han. De som er spreke nok bor over en times kjøring unna og i Nord-Norge. De som bor her i nærheten er dessverre ikke spreke nok til å ta seg av en 15 mnd.-ing. Hvorfor er du så nedlatende og lager en diskusjon når det er likegyldig for deg hvem som passer andre sine barn da?
Gjest Skrevet 25. september 2008 #25 Skrevet 25. september 2008 Hvilken jobb jeg har, skal du drite i. Når jeg ble gravid jobbet jeg meg opp til 6 av 10mnders-regelen, og sluttet deretter, pga flytting. Nå studerer jeg via. nettet, og har tenkt å fortsette med det. Da har jeg tid til begge deler, mammarollen & studentrollen. At jeg er 22år har heller ingenting med saken å gjøre, det er vel heller det motsatte. Jeg er kanskje litt mer gammeldags enn de fleste rødstrømpene her inne, pga at jeg mener mammaene bør vente til ungen er over 10 mnder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå