Gå til innhold

Tromsømammaer 18.september 2008 :)


Tonemor 28 år

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Flott med ny tråd =)

 

Tone: fornuftig av deg å snu! Ikke rett når en ikke føler seg helt trygg i situasjonen. Dere fikk dere jo en flott tur, og godt er det =)

Aline fikk vaksine for var på 3mnd kontroll. Hun er 11 uker, men " fyller " jo ikke 3 mnd før 2 oktober. Dere har ikke vært på 3mnd kontrollen med Noa-Nikolai? A hadde 6 ukers kontroll da hun var 7 uker og nå 3 mnd kontroll... hehe.. Ikke godt å si hvordan de regner ut mht de kontrollene. Er vel vanskelig å få det til å klaffe.

 

Snart helg, gleder meg stort :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe! Ja vi har da fått 3 måneders kontroll den 30 sept, da vil ho være 3,5 måned, så ikke nå nøye at dem e akkurat tydeligvis. Helsesøster sa også det at det gjorde absolutt ingenting at det ble såpass seint.. Eneste e jo at det bli lenge mellom hver gang man får målt å veid!! Hadde det ikke vært pga stengt vei her ute i går så hadde æ kjørt å målt å veid ho Ingrid da, for e jo spennanes å følge med på!

 

Må bare fortelle for ei fin natt vi har hatt for andre gang på rad!! Ho sovna å bei lagt i egen seng halv ellve, å natt til i går va det da nattpupping kl halv tre, så sov vi videre te kl ni!!! Å i går kveld bei ho å lagt halv ellve, å sov i egen seng te halv seks i dag!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Puppa litt å så sov ho te no halv åtte! Å da ho sto opp ville ho ikke sitte på fanget, men bei overlykkelig over å få leke på gulvet! Så no har ho snurra sæ på tvers under babygymmen sin, satt fotan under den å driv å løfta på den. Heheh!

 

Ja Tone, e best å snu når man føle det sånn. Æ har funne fram den turboka te Tromsøområdet, så ska se i den når æ får ro te det, for der e det mange flotte tura, å flere som e både for vogn å lett terreng! Flere hytte e der å så vi kan jo prøv på nytt om litt, men te ei hytte som ligg nærmere.

 

Storebror la sæ ikke før åtte i går kveld, så han sov enda... Godt at han fikk hvile litt for han va sliten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble nå med Tone tilbake. Hadde ikke vært noe særlig å la henne gå tilbake selv. Jeg får sånne 'tenk om' tanker... Tenk om hun skulle ha snubla og slått seg skikkelig, og blitt liggende på stien uten mobildekning og med N-N på magen... Nei, best og holde sammen!

Og Så merka vi jo fort at Elke og Minda var i en egen elite, for jeg og

Tone sleit jo skikkelig med og holde følge med dem! Får nå bare håpe de fikk ein fin tur =)

 

Annette!

Så godt og høre att nettene er bra nå! Tenkte jeg skulle rydde plass til S i sprinkelsenga, og se om hun vil sove der nå jeg og... Nå deler vi ei 1.80 seng, jeg får kanskje 30cm, og hun resten=P Jeg flytter meg unna, og hun kommer etter hele natta, hehe... Så kanskje det blir bedre søvn om hun sover der!

 

I dag blir det rydde dag her i huset...

Men om noen skal på polarsenteret så kan jeg godt komme bort å ta en kaffe. Jeg har fått så dilla på cappuchino ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snille Elise :) Setter virkelig stor pris på det. Hadde helt sikkert klart å rote meg bort i skogen der om ikke en med retningssans hadde blitt med!

 

Her har vi også fantastiske netter. Igår sovna Noa-Nikolai elleve og sov te klokka åtte idag! =) 9 timer! Herlig... ikke rart han spiser masse på kveldene...

 

Tenkte på vinkvelden og julebordet vi snakket om - ser at helgene fylles opp her allerede... kanskje vi skulle satt av en dato? Eller eventuelt ta det i en ukedag, vi skal jo ikke på jobb likevel i forhold te vinkveld og vi kunne også gått ut å spist middag et sted med partnere en ukedag? Det hadde vært hyggelig! Men kanskje det bare er hos oss at vi har planer langt ut i oktober/november allerede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja d beste e å snu viss man e usikker, man har jo et mye større ansvar no enn før... må jo tenke på de små, dem tåle jo mye mindre enn åss... men dåkker prøvde no i vertfall, å d e jo kjempe bra:)

 

åhh, du har jo hatt ei kjempe natt anette! her sov ho ikke så lenge, men vi sto no ikke opp før ni ca å d e jo bra... men æ va helt utroli sliten å trøtt i mårrest å i natt når d va mat ti.

 

no e no æ veeeeeldi åveraska... sku gi ho mat no ette at ho har logge å lekt sæ på golve aleina lenge, va stort bare d:) så fikk ho no puppen som vanli, da såvna ho me den... så fant ut at bare sku legge ho ne, da våkna ho me en gang æ rørte på ho. men la ho no på sofan mens æ laga flaska. når kom t sofan ijæn så så æ at øyan va på tur ijæn!!!:D så no ligg ho å såver på sofan, sove i 10 min no, så vente no å ser kor lenge d går...:) vi e no ledi alle helgen utenom neste helg:) da ska vi t arnøya å vise fram lille prinsessa:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ang vinkveld/julebord... Hva tenker dere om det??

Sånn skikkelig fyllekule og fest hele natta? For det er ikke jeg noe særlig gira på. Jeg ser heller for meg å gå ut relativt tidlig, og så ta bussen hjem kanskje i 11-12 tiden. Jeg har ikke noe lyst å bli for full, eller å ligge fyllesyk dagen etter.

 

Om det ikke blir så super seint, så passer det jo egentlig når som helst på ukedager, sånn med tanke på barnevakt og at mannen må på jobb dagen etter.

 

Men uansett så vil jeg gjerne vente til i slutten av november/beg av desember. Sånn etter at Siri har begynt med grøt, og vi har litt mere forutsigbare legge rutiner =)

 

Bare mine tanker om dette....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ånei Elise, æ har iallefall ikke tenkt å ta mæ ei fyllekule!! Det må vente te Ingrid e så stor at ho kan være borte å æ kan slaraffe dagen etterpå å!!! Men bare noen glass vin, kun for kos å me hyggeli sosialt samvær uten små.. E iallefall det æ tenke! Å kan å tenke mæ å vente te i starten av desember, når ho e litt større å ikke avhengig av puppen. Ellers bli det vanskelig.

 

Hehe, må no flire te Ingrid no.. Lå lenge på magen å kikka på lekan sine isted, så fornøyd atte, å når ho bei sint å lei så snudde æ ho, så no ligg ho å kjefta på lekan sine. Heheh! Så stilig..

 

Kor arti Tove at ho kan sovne uten dæ! E litt lettere å kunne legg dem før dem har sovna, å æ trur dem sov litt bedre da å.... Æ la ho i vogna i sted, å etter ca ett minutt så sov ho godt... Litt uenig akkurat da æ la ho, men gråt ikke, bare småkjefta litt..

 

Nei må bake ut brødan mine mens storebror ser på litt film å Ingrid kjefta sæ ferdig!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønne at dåkker snudde på turen, vest dåkker va usikker...

 

ja d va ei fin natt dåkker hadde Annette. Kordan går d me forkjølelsen da?

 

Hær har Elias de siste kveldan sovet fra 22:15 te 4-5 også har d vært mat så har han sove te 7-8

 

Men i går va han sikkert sliten etter en lang da, me først Røntgen og etter d fotografen :-)

 

Når tænke dåkker å starte me grøt? Kordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei vil heller ikke ha nåkka fyllekule... bruke ikke å ha d før æ ble gravid heller, bare kose sæ litt ilag.. men æ drikk no ikke vin da.. men finn sikkert nåkka anna å drikke:) passe fint å ha i beg av des for min del åsså:)

 

ho våkna da ette et kvarte... men d e no en start:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en god start Tove=)

Bra at hun blir vant og trygg på å sove selv!

 

Anette

Man kan starte med grøt når de er 4 mnd, men de anbefaler å fullamme til de er 6 mnd, altså ikke starte med grøt før det. Men jeg tenker vi starter sånn forsiktig mellom 4 og 6 mnd en gang. Mest for at jeg har hørt mange sliter med å få unga til å spise grøt hvis man venter for lenge. De blir vant med melk som er lettere å spise;-)

Tenker vi ser litt ann hvordan det er når hun blir 4 mnd.

Man starter nå i allefall veldig forsiktig med bare en liten t-skje første dagen, og så øker man gradvis litt mer for hver dag. Detter skal stå godt forklart på grøtpakken mener jeg å huske =)

 

Da er sprinkelsenga rydda! Nå må det bare kjøpes ny maddras, så blir det spennende å se hvordan dette går =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja e kjempe fornøyd me alt ho greie angående såvinga no:) no har ho såvna i senga si, så sitt her inne no å vente på at ho ska miste sutten så roe ho ne uten sutten:) må ha den når ho såvne, men ette ei stoinn ska ho ha den ut, men da må man være der å kose litt me ho før ho såvne ånkli.)

 

blir sikkert å gå kjempe fint me siri i senga si:)

 

har dåkker hørt nåkka om at de rykningen dem får når dem ska såve har nåkka me kalsium å magnesium mangel i kroppen? e viss sånn får åss voksne værtfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

 

Eg e no her inne og leser, men ikke alltid det er like mye tid til å skrive noen ord.

 

Mya har jo skjedd her inne. Elke og Minda er på fjelltur, og det har sikkert vært flott. Vi har alle godt av å gjøre noe annet en det daglige. Jeg var på hytta i 5 dager i forrige uke. Kom til å tenke på det du sa Tone. Hadde vi tenkt på det tidligere kunne vi dratt på vår hytte. Den er v/Finnsnes. Hytte med to svoerom og et aneks. Det er skogsvei, men man kan trille med vogn der. Men vi kan ha det i bakhode til våren.

 

Her er lille snuppa litt pjusk i dag. Vil bare puppe, være hos mamma, og skriver for ingen ting. Nei ho har nok litt influensa, men tett hals og nese. Synes så synd i ho når ho skrik som verst og ikke kan si ka det e.

 

I går begynte jeg med å skulle ha ho til å sove i ro på veranda. Passe spent da jeg la ho ut (etter å ha puppa ho til ho sovna) Men jammen sov ho ikke i 45 minutter. Har lyst til å venne ho litt mer til at vogna står i ro, men det er jo litt kjekt å få gjort litt hjemme og på dagan.

Ikke det, jeg liker å gå, og har gjort det nesten daglig siden ho er født.

 

Vi har funnet ut de siste kveldene at vi må begynne kveldsstellet tidligere. For hun har rett og slett vært overtrett når vi legger ho. Så i går starta vi kl 1900, og da sov ho kl 1945. Ikke noe kaving med armene slik ho har gjort tidligerer. Har stor tro på det Marlen sier om rutiner, så vi skal være konsekvent på det fremover.

 

Artig med babysvømming. Og så er det jo flere her inne som er med, og det er jo ekstra artig. Hvis alle skal ta vidregående kurs, kan vi jo prøve å få på samme kurs.(instruktøren anbefalte det)

Vi gleder oss til mandag, med ny gang svømming.

 

Artig å se på Noa Nikolai, så ut som han storkoste seg i vannet. Kristine var litt mer skeptisk. Kanskje for at ho sovna på armen til pappaen når instruktøren prata, og våkna ikke før ho hadde vann v/rumpa. Syns ho takla det flott jeg.

 

Ønske dokk ei god helg, jente

Har blitt lite treff på oss siste tiden, men vi kommer sterkere igjen.

Og ja er gjerne med på julebord/ut å spise

 

Tjo hei, vi snakkes

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at dokk syns babysvømminga va kjekk!! Alltid arti når sånt går bra!

 

Tove: Sigurd går i Trondjord barnehage, den som e her ute. Vi e godt fornøyd med den, for han kosa sæ utrolig mye der!!

 

Maria: ja e greit å få gjort litt når de sov, særlig hvis man har et barn som stort sett sover lite eller kun under bevegelse.. Men e utrolig kor kjapt dem kan venne sæ på ting. De siste dagan har snuppa mi å logge ute på verandaen å sove, men ho sov veldig kort av gangen da, så e ikke alltid æ gidd å kjør den ut, for å måtte ta ho inn igjen rett etterpå... Men å sove i friskluft e gode greier!

 

Sku ønska æ kunne strikke bukse å sånt nåkka.. Satt å kikka gjennom nøstebarnkatalogen, å de e så fin mange av klærne der, men fysjom så dyrt... Garn generelt e jo dyrt, men bli jo litt billigere hvis man kan gjøre jobben sjøl..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vel hjem igjen Tone! Du gjorde nok rett i å snu siden du ikke følte deg trygg! Sånn er det bare... En erfaring rikere :-)

Her sover snuppa hver dag ute i vogna, hun sovner t.o.m. uten at jeg må trille. I dag hadde hun ny rekord, 4 timer!!! Hehe... Rekker t.o.m. å kjede meg. Til slutt satt jeg bare å ventet på at hun skulle våkne så jeg kunne kose med henne :-) Var til og med en tur i byen alene, deilig :-)

 

Anette: jeg har begynt å strikke. Har begynt på en lue og det går veldig bra!! Måtte bare få litt starthjelp av mamma. Tenkte kanskje prøve meg på en strikkabukse etterpå... Ja, garn er dyrt men det er jo så morsomt å ha noe man har laget selv!

 

Sitter å ser på A nå. Hun har snurret seg rundt på leketeppet og er nå snart utenfor teppet. Prøver å nå lekene rundt seg, strekker seg etter dem osv.. Virker som hun snart snur seg fra rygg til mage! Dessuten lo hun høyt for første gang i går. Det var stas for mamma det :-D Jammen lo jeg ikke høyt jeg og!! Rart hvor fort utviklingen går!

 

Ønsker dere en fin-fin helg - så sees vi på mandag vi som svømmer med babyene. Gleder meg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei=)

 

Tove: Så flott å høre at det går vesentlig bedre med Andrea og sovingen. Herlig =)

 

Anette: Er du blitt frisk? Ser Ingrid for meg, der hun ligger å kjefter på lekene sine.hehe=) Har ei snupp her som også gjør det til tider. Komisk å se og høre på. Så, dere har 3mnd kontroll så sent. Ja, tror ikke de er så nøye på de der tidspunktene, bare at det er sånn ca.

 

Elise : Blir spennende å legge Siri i senga si, ja. Hun kommer sikkert til å trives=) Kanskje du ser oss i vinduet i helga. Tror vi skal på besøk til venneparet vårt som er " naboene" deres. heeh=)

 

Maria: Synes også at Kristine var flink i bassenget, jeg. Vi hadde visst de to babyene som sovnet vi, da =) hehe.. Jaja.. ikke rart de blir slitne, med masse nye lyder og inntrykk=) Gleder oss til svømming på mandag vi også. Ja, selv om jeg kunne ønske de garderobene var litt større, i alle fall varmere.. Ang rutiner, så er jeg overbevist om at det letter hverdagen=) Slår ikke feil, A er i seng senest kl 19. Om det går over tiden, er hun overtrøtt..

 

Janne: Har A ledd? Ååååh.. så utrolig morsomt=) Kan tenke meg at det smittet over på deg, ja=) Jeg lærte meg forresten å strikke nå i vår. Har strikket kjole, bukse og har en nesten ferdig vognpose liggende. Synes i grunnen at den er litt kjedelig å fortsette på, så blir vel til at den ikke blir gjort ferdig med det første. Er str 6 mnd. Ang priser på garn osv, så selger jo Rema, Europris og Nille ( Veita) garn da. De har både babygarn og superwash. Har kjøpt garn på ” vanlige” plasser når det har vært noe spesielt, for eksempel til den vognposen, men ellers har jeg benyttet meg av garnet på Rema osv. Hva angår pinner, så er i alle fall disse klart billigst på Europris og Rema=)

 

Nå er det helg i hus. Mangler bare helgehandelen, så kan roen senke seg=)

Kos dere i helga, jenter=)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halloen!

 

Høres ut som om dere hadde en fin tur selv om dere snudde T og E. Tror ikke jeg hadde klart å bære O og stor sekk samtidig som jeg skulle konstentrere meg om å gå fra stein til stein..

 

Jeg har strikkeboka som heter Nøstebarn, så du kan få kopiere oppskrifter hos meg Anette. Det er billig å bestille garn (samme garnet som kjøpes på Nøstebarn) på nettet fra Danmark. Jeg sverger til ubehandla ull og da må man gjerne betale litt mer, men kvaliteten er kjempegod. Og det som er så fint med Nøstebarnklærne er at man kan kjøpe dem gan

 

Her ordnes det til dåp. O blir så fin at! Pynt er kjøpt og maten er snart klar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og her blir det ikke grøt før i alle fall 6 måneder. Synes det er et styr med den grøten, mye lettere når man bare kan amme hvor som helst :-) Ernæringsmessig er det jo også best å starte ved 6 måneders alder om man fullammer vel og merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia alle :) Her har vi hatt besøk av et vennepar med to barn fra igår te idag. Va greit at æ fikk kommet meg hjem på torsdag og ryddet litt, så ikke ut her, hehe! Men superkoselig med besøk da, vi grillet i regnværet og spilte Stormenes tid - veldig artig spill.

 

Tusen takk for at dere ikke synes jeg var teit eller dum eller noe som snudde på turen vår. Burde selvfølgelig tenkt meg bedre om før jeg ble med, men det ble no sånn... innså plutselig mine begrensninger.

 

Vi hadde jo en veldig fin tur. Satte oss ned for å spise nista når vi kom frem te bilen igjen da, men ble jo nesten spist opp av knott og mygg :)

 

Noa-Nikolai er et veldig sosialt vesen har vi funnet ut... igår når vi skulle legge han så nektet han å sovne alene. Han er ikke vant å ligge alene på soverommet, vant til at vi legger oss samtidig. Derfor han ikke sovnet før 1 i starten når vi hadde fri begge to fra jobb og 22 nå når vi legger oss da. Det fant vi ut igår når vi tenkte å sitte oppe lenger med besøket - var jo midt i spillet. Også vil vi ikke ta han opp igjen i stua når vi først har lagt han. Så ble litt frem og tilbake inn på soverommet, men han ville ikke roe seg... lå å sutra litt lenge først, men så ble det verre og verre. Tror fort babyene finner ut hva som fungerer for å bli tatt opp og sånn... han får veldig mye pupp på kveldene da, så er jo vanskelig å vite når han er mett... spiser seg opp til å sove lenge på natta. Har også lyst å vente lengst mulig med grøt, men vet jo ikke om jeg har nok melk siden han spiser konstant på kveldene...

 

Spent på å høre hvordan dåpene gikk i helga Kari Anne og May-Helen :) Mormor tenkte å strikke en ulldress te Noa-Nikolai, tror du jeg kunne kopiert en oppskrift på det fra Nøstebarn-boka Kari Anne? Det hadde vært supert! Hun fant ikke noen oppskrifter på det sjø... hvilken nettside i Danmark bestiller du garn fra? Å, e så fint med hjemmelaga klær og ting ja!

 

Angående julebord og vinkveld har ikke jeg tenkt noe fylla heller nei, absolutt ikke. Mer sånn som Elise og Annette beskriver det ja, spise middag ute og dra tidlig hjem. På julebordet kan vi vel ha med de små eller? Og på vinkvelden kan mennene være hjemme :) Sånn jeg tenkte hvertfall.

 

Å, glede oss te babysvømming på mandag :):):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elise: Ser ut til at venneparet kommer til oss.. hm.. hvis ikke skulle jeg ha kommet innom. Vil jo hilse på Alva=)=)

 

Kari Anne: Ønsker dere lykke til med barndåpen =) Kan godt tenke meg å se litt i den strikkeboka di en dag =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tove: Nei, vet ikke om det kan ha noe med kalsium- eller magnesiummangel å gjøre sånne rykninger æ! Kan godt hende, æ drikk ikke melk og har ofte sånne rykninge før æ sovne hvertfall! :) Vet at leggkramper har sammenheng med det, det slet jeg med som gravid, å glad æ e ferdig med det! Våkna midt på natta og hadde kjempevondt, krampe i leggen! Måtte oppe å gå...

 

Ann Silje og dere andre som får til legginga på kvelden: Hvordan gjør dere det på dagen? Noa-Nikolai sovner også kjempefint ute i vogna si uten at vi trenger å trille, virker som han er trygg der og liker å ligge ute i frisk luft. Sover 3-4 timer gjerne i vogna enten vi trille eller den står i ro :) Så det e vi veldig fornøyde med! Kjenner igjen at jeg noen ganger begynner å kjede meg og vil ta han opp og kose :) Men på kveldene går det ikke like bra altså. Han sovner ofte mellom sju og ni på kvelden, men hvis vi legger han i senga da våkner han etter kanskje maks en time og er lys våken... kanskje vi ikke skal la han sove så sent da? Lurt å sove i fire-fem tida, kanskje trille en tur så han sovner da og så at han er trøtt i sju-åtte tida...? Er det sånn dere gjør det? Nå er jo han vant te å være opp te 22-23... hvordan snur vi det til 19-20? Hadde vært godt å hatt litt tid på kveldene til oss selv... tenker å ta det opp på helsestasjonen når vi skal på 3-månederskontroll te uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er grei AS...

 

Ang legging på kvelden.. Klarer ikke komme på noe annet enn å la være å la han sove siste luren for seint. Men nå er han jo ennå så liten at det er vanskelig å gjøre noe med det. Som regel så går det seg til av seg selv det der. Husker bare vi prøve masse forskjellig med Alva, men ingen ting funka =P Hun var lenge, rundt 6 mnd oppe til vi la oss.. Men plutselig snudde det, og hun la seg i 7 tiden =) Men bakdelen når de legger seg så tidlig, er jo at man gjerne må opp klokken 06, hehe ;-)

Men du får prøve å snu det veldig gradvis, litt tidligere opp om morran, og litt tidligere i seng om kvelden Tone =)

 

I dag har jeg vært ute med unga alene, og tenkte å gå en litt lenger runde med Siri i vogna og Alva til fots/i ergo. Fungerte strålende! Blir jo mer og mer glad i Ergoen, og Alva storkosa seg på ryggen min.

Da vi var nesten hjemme ville Alva gå, og Siri ville opp, så da fikk S sitte i ergoen=) Genialt at den passer like godt til ei på 3 mnd, og ei på 2 år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut te at Noa-Nikolai va sliten av skrikinga igår kveld... La han ute i vogna i ellevetida og han sover fint enda... Har fått gjort masse i huset, det er fint da, sett film har vi også gjort, hehe... Godt å slappe av hjemme sammen. Ikveld skal Kent-Rune ha personalfest på jobben sin. Nydelig vær ute idag!

 

Ja, det går seg vel til etterhvert regner jeg med den sovinga, synes egentlig det er litt tidlig å lage rutiner enda. Kan tenke meg å gjør det når han er 6 måneder og får grøt på kvelden så vi vet at han er mett. Synes det er veldig fint at vi kan sove litt lenge på dagen egentlig, og gjør ikke så mye at han er oppe med oss om kveldene.

 

Ja, bæreselene er supre sånn - at de kan brukes fra nyfødt te stort barn! =) Var og hentet Becoen igår og er veldig fornøyd! Brukte den hjemme mens vi lagde middag og ordnet til besøket kom. Han sovna... :)Var nesten som å være gravid igjen, bare med babyen utpå magen. Tungt å gå med i lang tid da til min rygg hvertfall, selv om vekta blir godt fordelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...