Gå til innhold

TROMSØJENTENE 20.AUGUST :)


Tonemor 28 år

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Elise: ja, syns det er lettest med ergoen og med tanke på vektfordeling er den syns, jeg bedre en sjal. Sjal er god også når man klarer å fordele stofflagene rundt skulderne, men for min del funker det ikke så godt.

 

Annette: hørtes litt negativ ut i innlegget ditt om det med tissing i do osv. så pass tidelig, du har vel sterke meninger om dette, eller sanser jeg feil? Fikk faktisk litt dårlig samvittighet, jeg...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe nei Elke, ikke noe negativt om det, ikke i det hele tatt! Bare at det gjør vi ikke her, orke ikke engang å tenke på sånt nå allerede no.:) Vi har jo en gutt som e superflink å har slutta med bleien no for nåen uke sia, så vi e kjempegla for det vi.

 

Ang tenner: noen får kula i munnen der tanna kommer, ser feks på Ingrid at ho har skikkelige kule i overmunnen der framtenner kommer. De sikle gjerne mye å vil ha nåkka å bite på. Av de litt triste tingan som kan følge med så bli noen barn gjerne syk av dette, de kan få feber, ha vondt å slite med magen. Gjerne grønn å kanskje slimat bæsj.

Dentinox som fås kjøpt på apoteket kan lindre den verste kløa i munnen, den smøres bare på med litt på fingern te mamma eller pappa. Biteleka som kan legges litt i fryser/kjøleskap e å god hvis de små har begynt å ta tak i ting å klare å hold dem inni munnen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elke:

 

Hvordan hjelpe baby på do!

 

Her er det jeg kom på når det gjelder fremgangsmåten for hvordan en kan hjelpe babyen sin til å gjøre fra seg! Det går an å bruke "metoden" på babyene fra de er nyfødte, det skal visst være lettest for dem å lære før de er 5-6 måneder. En er ikke nødt til å kjøre bleieløst hele tida, men kan avsette noen timer hver dag. Og i det minste tenke på det kan være mulig at baby må tisse/bæsje når han sutrer eller plages med noe...

 

Observer :

Ta av bleia og hold øye med baby sånn at du finner ut når og hvor ofte babyen tisser/bæsjer og hva han gjør i forkant, f.eks stønner, grynter, vrir seg, sutrer. (det går fint å ha på ei vanlig jogge- eller strømpebukse) Skift med ei gang han har tisset uten å gjøre noe nummer av det annet enn kanskje å si "å der tisset du ja". Det samme gjelder forøvrig om babyen har hatt på bleier. Det er lurt å ikke ha bleier på, ihvertfall istarten, for da blir en mest oppmerksom!

 

Lyd som kjennetegn :

Når baby tisser/bæsjer lag en lyd, gjerne tsss. Etterhvert vil babyen forbinde denne lyden med å gjøre fra seg og du vil kunne si tss når du holder frem/setter babyen på potta sånn at babyen skjønner at han kan gjøre fra seg nå.

 

Rytme :

Noen babyer har en viss rutine på når de tisser, men ikke alle. De fleste babyer må tisse rett etter de har våknet. Om morgenen er ofte blæra ganske full og tømmes i flere omganger i rask rekkefølge. Bæsjing skjer også ofte om morgenen, kvelden eller etter ett måltid. Helt små babyer bæsjer ofte rett etter de har spist, noen ganger stopper de for å bæsje midt i måltidet, dvs de virrer med hodet, søker mot puppen, men tar ikke tak. Da går det an å ha ei potte/bolle lett tilgjengelig...

 

På-huk-posisjon :

Når du tror babyen må gjøre fra seg, kan du holde han under knærne/lårene med ryggen hans mot maven din. Mindre babyer kan holdes i favnen, men med knærne opp og rumpa ned... Det skal ikke være nødvendig å la babyen være i denne posisjonen så lenge, jeg holder bare 1 -2 minutt, men bæsjing kan faktisk ta fem minutt.

 

Potte :

Noen synes det er helt greit å bruke vasken mens babyen er liten, og før babyen er så stor at han kan holdes i sittende posisjon, er det greit å bruke ei bolle fremfor ei potte. Når barnet kan sitte sjøl sånn nogenlunde, kan han sitte på potta med mer eller mindre støtte. På potta kan de sitte litt lenger hvis de synes det er greit (3-4 min?)- det er lurt å ha noen gøye leker tilgjengelig!

 

Klokka :

Etterhvert som du kjenner ditt barns tissemønster, vil du kunne sjekke med klokka om det muligens er tid for en tur på potta. Med i beregninga må også når babyen spiste sist og om han spiste mye.

 

Vennlig hjelp :

Dette er trening både for foreldre og barn, man skal lære å tyde hverandres signaler. Man kommer ingen vei med tvang, vil ikke babyen sitte på potta/holdes frem, så vil han ikke. Tisser han to minutter etterpå skal ikke det være noe problem, ei heller skal en ta det som et nederlag dersom det stadig tisses i buksa. Poenget er at babyen får vite at det finnes et alternatv til å tisse i buksa/bleiene. Et alternativ som de fleste babyene vil foretrekke! Dessuten: på den måten utvikler de sin kontroll over blære-og tarm på en naturlig måte.

 

Du finner masse om dette på nettet, både norske sider og utenlandske. Det er et eget forum om EC på www.tettinntil.no, ikke ringblomst som jeg skrev tidligere. Ganske gøy når det funker, men det krever jo litt tid da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra leker har hatt den inne,men har vært fri siden i juni en gang trur æ. Har bestilt den flere ganga der,men de klare ikke å få den i butikken.

Så trur rett å slett æ bestille den fra nettet. Koste litt ekstra,men får den da hvertfall...

 

Tone:Vi kommer en annen gang. Har skrikerunge som e litt snørrat å hostat så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, nå vet jeg alt om pottetrening på nyfødt, lært på 12 timer

:-)...mye av det du, Petrine, sier har jeg observert og handlet etter, f.eks. i dag så gjorde hun noen lyder som tydet på å måtte på do: se der, det stemmte, artig, ja.

Men har altså ingen ambisjoner "å gjør" henne bleiefri. Ingen tvang, helt enig!!!

Fint at du støtter meg, trodde en smule jeg gjør noe som " man ikke gjør" før jeg leste litt om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for besøk alle, koselig og godt å sitte ute i sola :)

 

På fredag skal jeg og Elke på babySATS på Langnes kl. 11.30 - noen andre som blir med? Også har jeg avtalt med mannen at jeg kan på DansAerobic hver mandag kl. 17.30 i tillegg. Gleder meg!

 

Tror Blod&Ære er babykino på torsdag, noen som blir med? Dokumentar om Ole Lukkøye og hans far som ofret alt for hans karriere.

 

Noen som har tips til hvordan Noa-Nikolai kan trene opp hodet og nakken sin? Når han blir lagt på magen snur han seg med en gang på ryggen så det funker dårlig... vi har han på magen oppå oss da og da løfter han hodet. Ellers prøver vi å trekke han opp når han ligger på ryggen, men da henger bare hodet, han er ikke med på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, takk for koselig treff i dag!! Deilig å sitte ute i sola :-)

Har tenkt å begynne på babySATS jeg også, men har ikke satt i gang medlemskapet mitt enda. Frøys medlemsskapet mitt da jeg ble høygravid, men skal gjenåpne det igjen i løpet av høsten. Gleder meg til å sette i gang med treningen igjen! DansAerobic er morsomt Tone, gleder meg til det også. Gikk mye på dansetimer før jeg ble høygravid.

Blir nok ikke med på babykino på torsdag. Tror ikke dette er noe film for meg :-p

 

Ang. trenig av rygg/nakke: Når vi legger Aurora på magen legger vi oss ofte ned foran henne for å prate. Jeg pleier også å legge fargerike leker foran henne, dette liker hun godt!! Men det er også god trening dersom babyene ligger på magen oppå dere. Alternativt kan han ligge på magen på fanget deres... Litt "trening" hver dag dag hjelper godt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, takk for koselig treff i dag!! Deilig å sitte ute i sola :-)

Har tenkt å begynne på babySATS jeg også, men har ikke satt i gang medlemskapet mitt enda. Frøys medlemsskapet mitt da jeg ble høygravid, men skal gjenåpne det igjen i løpet av høsten. Gleder meg til å sette i gang med treningen igjen! DansAerobic er morsomt Tone, gleder meg til det også. Gikk mye på dansetimer før jeg ble høygravid.

Blir nok ikke med på babykino på torsdag. Tror ikke dette er noe film for meg :-p

 

Ang. trenig av rygg/nakke: Når vi legger Aurora på magen legger vi oss ofte ned foran henne for å prate. Jeg pleier også å legge fargerike leker foran henne, dette liker hun godt!! Men det er også god trening dersom babyene ligger på magen oppå dere. Alternativt kan han ligge på magen på fanget deres... Litt "trening" hver dag dag hjelper godt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, takk for koselig treff i dag!! Deilig å sitte ute i sola :-)

Har tenkt å begynne på babySATS jeg også, men har ikke satt i gang medlemskapet mitt enda. Frøys medlemsskapet mitt da jeg ble høygravid, men skal gjenåpne det igjen i løpet av høsten. Gleder meg til å sette i gang med treningen igjen! DansAerobic er morsomt Tone, gleder meg til det også. Gikk mye på dansetimer før jeg ble høygravid.

Blir nok ikke med på babykino på torsdag. Tror ikke dette er noe film for meg :-p

 

Ang. trenig av rygg/nakke: Når vi legger Aurora på magen legger vi oss ofte ned foran henne for å prate. Jeg pleier også å legge fargerike leker foran henne, dette liker hun godt!! Men det er også god trening dersom babyene ligger på magen oppå dere. Alternativt kan han ligge på magen på fanget deres... Litt "trening" hver dag dag hjelper godt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh.... ser ut til at æ har vært redd for at budskapet i den siste meldinga ikke skulle bli oppfatta??? :-) Haha!!! Nei, trur PCen må ha hengt sæ litt opp her... :-p

Sorry!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kor bli neste treff da? Ka med Pizzahuset på Kvaløya? Eller e dåkk lei av Kvaløya no? :) Hehe, praktisk for oss som bor her vettu. Æ e ledig tirsdag i neste uke!

 

Hehe, så at du hadde posta det samme innlegget to ganga ja Janne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål om nåkka helt anna en babya

E det nåen av dåkker som vet om det finnes "matkurs" her i byen? Eller, der man i løpet av en kveld lage en matrett sammen med en kyndig kokk og nyt den etterpå? Syns å ha hørt om nåkka sånt en gang, huske ikkje om det va i regi av Skarven eller andre restauranta her i byen. Har ei veninne som skal gifte sæ og vi tenkte kanskje at vi på utdrikningslaget kunne gjøre nåkka sånt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe vi måtte kjøpe den vippestolen som Surgodis snakka i.. Elias likte kjæmpe godt å sitte i den, så ut som han kosa sæ :-)

 

Va jo bra at den va te 18 kg.. Den andre vi har, va bare te 9 kg.. Men va av en litt enklere type og mye billigere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tone: æ kan treffes neste tirsdag, å det e just det samme kor det bli hen!!

 

Torsdag denne uka da? E det mange som skal på kino? Noen som vil treffes utenom? Spent på å høre Tone om det va den filmen som bei babykino...

 

NO har vi huset for oss sjøl igjen... Jahuu! Pappa kommer jo i mårra kveld og blir te mandag kveld, men det e jo bare koseli!

Å fikk jo sånn hyggeli beskjed i går.... Ulf e innkalla te heimevernstjeneste tre daga i oktober... Å stakkar mæ som treng så enormt med hjelp da! Så da har svigers allerede avtalt at dem ska kom opp å bo her. Jadda. Æ fikk bare info om det, ingen stemmerett... Trur vi ska fær vekk de tre dagan, æ å ungan.. Så kan dem vær her ilag med Hektor å kattan!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heheh! Æ måtte inn å sjekke, å det e Arn som e satt opp som babykino... E det noen som har den første på dvd å lyst å svipp ut hit med den?? Hahaha!!

Teit for æ har lyst å se den, men har jo ikke sett den første å heller ikke lest bøkern så det bli jo bare bakvendt... jaja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sånn vippestol opp til 9 kg, men det holder i masse vis! For hvis Siri 'slekter' på søstra si, så er hun rundt 9 kg, og har begynt å gå når hun fyller 1 år... og da trenger hun i grunn ikke vippestolen mer ;-)

 

Siri er nå skikkelig snørrete. Hun sover dårlig, og dermed gjør jo mor det også.... Men men, det går nå vel over snart =)

 

mammamia

Sånt matkurs hørtes foresten kult ut! Har ikke hørt noe om det jeg. Men du kan jo kanskje ta kontakt med en interessant restaurant, og høre om de kan tilby noe??

 

Ang treff på kvaløya, så er det jo sikkert veldig fint for dere som bor der og har bil... Men om vi er mer enn 2 som må ta buss, så er det jo noen som må stå igjen. Siden det ikke går så mange busser.. og det er litt kjedelig!

Jeg stemmer for treff på Jekta eller i byen ;-) Men jeg må jo ikke på alle treff heller, så dere kvaløyinger må nå bare ordne treff der!

 

Men er det treff på jekta på torsdag??

Eller skulle alle på babykino??

Vi skal nå på 6 ukers kontroll på langnes klokken 10.30 på torsdg, så treff etter på passer jo bra =)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æ må kjøre uansett kor æ ska på treff, så det e akkkkkkurat det samme for mæ! =) Kan godt ha treff på jekta på torsdag ja! E i mårra det vel? Går i surr i dagan.. :-) Om æ kan da vel å merke.. Vi ska jo lage hull i veggen å sette inn to vindua å ei dør, så Ulf ska kanskje å hente det imårra, men ska no se om han ikke kan fær før eller etterpå! Å møtes vi på dolly feks så kan Sigurd være med. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt møtes på dollys for min del!

Er S så grei at han ikke stikker av da?? Kunne tatt med A men da måtte jeg sprunget etter henne hele tiden =P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående treff så e det vel flere som må ta buss uansett kor det bli i tilfelle, hvertfall når det e hjemmetreff i Hamna etc. Og endel som kjøre. Men skjønne at Kvaløya ikke akkurat e Tromsøs mest sentrale punkt, hehe :) Dåkk får legg ut treff et anna sted så kommer æ =)

 

Æ skal på babykinoen imårra ja, det e Arn som e satt opp =) Og passe så bra for æ e i byen fra før siden æ skal på behandling. Godt tima! Dåkk får kose dåkk på Dolly`s. E vel greit å være der siden de har lekerom. Æ bli glad om noen andre også har lyst å gå på babykino atme mæ og Noa-Nikolai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: E forresten en fin trilletur fra der du bor Elise te Kvaløya :) Minda trillet te Ban Thai sist og brukte en times tid tror jeg! Så kan du jo ta bussen tebake eller bli hentet av din kjære :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant du den stolen her i byen?

Bestilte den fra den nettbutikken i går. Å regne med (håpe) æ har den iløpet av uka!!Bynner å bli laaaaang i arman her hjemme....

Skal kjøpe bæresjal,men må bare finne ut av kordan..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Takk for trivelig treff i går!!

Farsken og, går Arn på baby kino i morra. Og eg som hadde så lyst å se den. Drar til Finnsnes i dag, og til Harstad på lørdag. Skal ta oss ei overnatting på hotell. Koselig meg med ei natt på hotell med hotellfrokost :)

 

Janna: Stemmer at det er noe sånt matkurs og du spiser etterpå i forbindelse med Skarven. Heter Skarven kuinariske kjøkken. Man lager maten selv, i samarbeid med noen kokker. Blit delt inn i lag, så lager vi de ulike rettene. Og så drikker man vin og skravler innimella. Kjempetrivelig og sosialt. Og til slutt spiser man den nydelige maten man har laget. Er et kjempebra tiltak! Anbefales på det sterkeste.

Jeg har vært med jobb

 

Ha ei flott uka jenter, blir uten nett til søndag, så da høres vi igjen

 

Og ja Tone: Blir ikke pizza på oss med dykkeklubben denne gang

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok det ikke mer enn en time å gå over til Ban Thai?? Det virker jo driiit langt!!!

Det går jo kun nr 42 over brua til kvaløya, det går jo flere forskjellige busser til andre steder på øya og fastland.. var bare det jeg tenkte på...

 

Blir det Dolly i morra da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buss 40 går også te Kvaløya, veldig fin tur å gå fra busstoppet rett etter brua te Kvaløya og te Pizzahuset/Ban Thai, det gjorde jeg sist, er ikke lange biten :) Så tror nok at det går bra med å komme seg dit, men vi kan godt treffes et anna sted. Æ kan gå av bussen noen stopper før og trille dit vi har treff. E så godt å få trilla litt, spesielt om det e fint vær! Derfor fint å ha treff litt rundt omkring og ikke bestandig i byen/på Jekta synes æ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...