Gå til innhold

TROMSØJENTENE 20.AUGUST :)


Tonemor 28 år

Anbefalte innlegg

Hete Elin Solheim,e bare å legge mæ til.

Men gjerne fortell at e fra din baby sidene..

Slik at man ikke får mange raringa plutselig på vennelista si..

 

I morra komme helsesøster på hjemmebesøk..Kom på det isted så måtte rydde litt...E litt greit å ha det nogenlunde i orden i heimen syns æ..

Samboern skal få ta nån tak i morra tidlig å...Skylde på at helsesøster kommer,men e no mest for min egen del..Like å ha det ryddig å rent;)

 

No e det sengetid for min del..

 

Ban tai blir for "skummelt" så tidlig i ammetia.E forsiktig med ka æ spis for tia.

Men andre treff e æ med på!Må bare huske å stikke nasen innom disse sidene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Janne: har ikke hørt et pip om barselgruppa vår, men helsesøster er på ferie har jeg skjønt.

 

Her har det vært en urolig morrakvist, har vært det flere dager på rad, at Magnus fra i 5-tida har knødd og kresta og tatt i og vridd seg, sånn i halv-søvne. Holder på sånn i et par timer. Umulig for meg å få sove. Og så sover han rolig et par timer igjen etter det, men da har jo storebror stått opp.....trøtt mamma nå ja.... Er det forresten flere som har babyer som bæsjer ti ganger i døgnet? Vi er oppe i 5 bæsjebleier så langt det her døgnet.... Det går i ett med pupping og bæsjong føler jeg av og til når han er våken. Håper det regulerer seg mer snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ebenholts: Nei så mange bæsje bleier har d ikje vært, d meste d har vært oppi e 4 bleier på en dag...

 

ååå e så irritert på nav, at d ska gå så lang tid før de å behandle ang foreldrepenger.. Før vi sku levere inn papiran sa de at d måtte hvertfall leveres inn 1 mnd i forveien. Leverte d 2 mnd men enda har de ikje knødd sæ te å ordne d færdi..

 

snakk om å være træg... *sint*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, S har også hatt MANGE bæsjbleier per døgn.. Sikkert rundt 10 ganger i døgnet og 2-3 ganger om natta i begynnelsen, men nå har det heldigvis roa seg litt =)

 

Ingen Ban Tai på oss heller, tidspunktet passer veldig dårlig her også. Men kos dere dere som skal!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi.. skjønner godt at du blir sint Anette =P

De klarer altså å bruke bra lang tid noen ganger...

 

Jeg venter på å få sudie lånet invilget... For jeg glemmte å søke! Trodde vi søkte for alle årene første gangen.. Men nei, så her må vi vente i 8 uker!!! Blir nok tynt med penger disse ukene, men det går vel =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadda... No sitt æ her å nyt at det e bare mæ å Ingrid hjemme.. Ulf å Sigurd dro på dugnad å svigers e hos brodern te Ulf.. HURRA!! Holdt på å klikke for mæ etter middag her i dag så e spent på kor dette bli å gå. E utrolig kort i lunta når det gjeld dem. GRRRRRRRRRRRRRRRR...

 

Ingrid har sove fra litt over 23 i går te 07 i natt.. I firetia måtte æ snu mæ, å da bare grynta ho litt (vi ligg sammen) å så sovna ho igjen... Så e godt det, men merke at melka tåle ikke mange sånne netter.

 

Hvis det ikke e nå særli te kino på torsdag så kommer æ gjerne på jekta da! Men må innrømme at æ som e så gla i film bli å benytte mæ av babykinoen så mye æ kan, for ellers e det veeeeldig lite kino på oss... Kan faktisk ikke husk sist vi va der (før ho Ingrid kom da...) så æ e så gla æ kan fær dit innimella. Tok med Ulf i dag da, så han å fikk med sæ litt morroaction! Hehehe! Koseli å fær altså, å så arti å få se NN våken Tone!

 

Kari-Anne: stor å flott gutt ja! =) Godt det!

 

Mye bæsjebleia her å ei stund, men no har det blitt en gang eller to om dagen, så det e no veldig passelig! =)

 

Fy faderullan kor mye knott å mygg vi har her ute... E altså helt sykt!! De her dagan me mye fukt å varme e pyton... Så glede mæ te sesongen e over!! Sigurd ser ut som han har både vannkoppa å meslinga å brannkoppa å røde hunder å alt anna som bli rødt å prikkat... Når han går ut no så sprayes alt av klær me myggmiddel, å han får sæ nån strøk me "mygga", men tør ikke bruk så mye... Men hjelp som han ser ut. Så ja.. Ska bli godt når knotten tar kveld..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noa-Nikolai bæsjer også masse ganga i døgnet, etter amming er det skifting av bæsjebleie og ofte er det ny tørn igjen med bæsjing med en gang etterpå. Bra at systemet fungerer da! Nå i de siste dagene har det roa seg litt så det stabiliserer seg nok hos Magnus også! Men frem til nå har det vært kanskje 13 bæsjebleier i døgnet ja. Hver 3.time og noen ganger oftere.

 

Artig kino idag ja Annette og koselig å spise på Ban Thai etterpå :) Va ikke så verst mat idag! Kanskje vi kan ha et treff på Pizzahuset på Kvaløya senere? Artig å kunne trille til og fra treff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her varierer bæsjemengden veldig fra dag til dag... var en dag her vi sto opp 7 og da kl var 9 hadde jeg skiftet 4 bæsjbleier! Men det var ekstremtilfellet, ikke normalen;)

 

Ja, var hyggelig på ban thai og god mat;) Pizzahuset høres al right ut. Greit å prøve litt forskjellige steder.

 

Tror pauser er tingen. Her har vi hatt pause både ift til å prøve tåteflaske og ift vogna, og idag har vi fått til begge deler sånn nogelunde;) Gikk til og fra treff med vogn. En god del skriking til, men gikk seg til med trøstepupp. Og hjem sov han hele veien. Og ikveld drakk han 30 ml fra flaske. Gadd ikke pumpe mer, så kjedelig å kaste dyrbare dråper... Men lurer på en ting: hvor mye pumper dere f.eks hvis dere tar dere litt vin og skal ha til kvelds/nattmat til ungen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jo svare på det, Minda, siden vi snakket litt om det på treff.

Spisemengden til C. er fra 100 - 150 ml p.gang, så du bør nok ha rundt 120 klar til han, tenker jeg. så han tar flaske nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har jeg også lurt på... Hvor mye spiser de egentlig til hvert måltid? Har også tenkt å pumpe og fryse ned litt melk i tilfelle jeg vil gjøre noe alene plutselig... Har bare prøvd pumpa et par ganger, føler jeg bruker laaang tid på å pumpe ut litt melk. Når pumper dere? Og hvor mye spiser deres til hvert måltid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror dette varierer veldig...alt ettersom om det bare er tørst og litt sulten eller ordntlig sulten..i natt fikk hun 120 ml flaske + pupp sikkert 100 ml til, men da hadde hun vært uten mat fra kl 1900 til 0300 om natta. men gjennomsnitt er ca 100 ml hvis man ammer hver 3 time tør jeg å påstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok... Men dersom man har fryset ned mm og man tiner/varmer melka og de ikke spiser opp alt, går det ant å varme det opp på nytt igjen? Eller må man helle ut det de ikke har spist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke brukt å fryse ned enda, men det hendte at noe melk ble til overs, da har jeg satt det i kjøleskap igjen til neste gang og varmet opp på nytt, ja.

Tror ikke jeg ville ha fryst ned en antakelig så liten mengde igjen...men det er sikkert ingenting i veien for det. Man skal ikke blande sammen allerede "brukt" rest-melk for å sammle opp, men du kan fylle på med nypumpet melk om du har stående noen rester i kjølesskap\fryser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, i følge ammehjelpen har jeg gjort feil....restmelken som har vært varmet SKAL kastes altså!

Bra dette kom opp da.

Altså det er best å fryse ned små mengder, og varme de opp hvis en vil unngå å hive melk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig å høre at dåkker hadde d koselig på treffet...

 

Varriere kor mye æ klare å pumpe ut, på natta kan d hende at æ må pumpe før å unngå å bli sprengt..

 

Som helsesøstra sa, så sku man ikje trenge å vekke dæm på natta før å amme..

 

Mange hær som vekke småingan på natta før å amme dæm? Eller lar dåkker de få sove til de våkne sjøl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lar henne sove til hun våkner selv..

Og i natt sov hun lenge, etter å ha skreket masse i går kveld, så jeg regner med hun var sliten da. Sov vel fra halv 12 til i 5 tiden, og jeg var kjempe sprengt!

Jeg har ikke orka opp å pumpe på natta. Synes det er så mye styr med de flaskene, at om jeg ikke må så gidder jeg nok ikke pumpe og gi =)

 

I dag er jeg alene hjemme med begge småtrolla, sambo reiste til sandefjord på møte i går, og kommer ikke før i kveld. Så nå er jeg spendt på hvordan dette skal gå! Bare synd det ble sånt et trasig vær i dag.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen!

 

Nå er vi i Harstad. Tok hurtigbåten med begge småtrollene mine i går og det gikk kjempefint!

 

Det står masse bra info ¨på ammehjelpen om oppbevaring av mm. Fersk mm kan oppbevares i 48 timer i kjøleskapet (innerst i skapet, ikke i døra). Brukes ikke melka kan den fryses. Melk kan oppbevares i tre måneder i dypfryser. Og som E skriver kan melken ikke varmes opp flere ganger. Det kommer lett bakterier i søt morsmelk.

 

Jeg opplever å ha mest melk om morgenen, så jeg liker best å pumpe da. Har bare pumpet to ganger siden jeg fikk O og har enda ikke prøvd å gi flaske. Hadde egentlig tenkt å prøve på en tur på kafe med A i kveld, men O har økedøgn, så da blir det vanskelig.

Hvilken pumpe har du Janne? Jeg synes det kommer kjempelite med den manuelle pumpa, det er noe helt annet å pumpe med elektrisk.

 

I helga skal vi ikke gjøre annet enn å vise frem Oskar. J skal få seg en tur i Grottebadet også :-) Tenkte meg en tur på Exit butikken å kjøpe litt klær til de små, er jo så mye fint der!

 

Ha en fin helg :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æ bruke å pumpe på morgenen etter jeg har ammet Noa-Nikolai - som regel i 6-tiden, men noen ganger i 5- eller 7-tida, alt ettersom. Det er fordi det da har gått 5-7 timer siden sist jeg ammet, sånn at det er litt melk å pumpe ut. Tror det er forskjellig hvor mye de spiser, men kanskje fra 100-160 ml hvis de er 9 uker (står på morsmelkerstatningspakkene). Det går jo på alder også. Det tok lang tid med meg også i starten å pumpe, spesielt hvis det ikke var så lenge siden jeg hadde ammet, derfor gikk det bedre når jeg ventet med å pumpe til morgenen. Og æ e veldig glad æ kjøpte elektrisk pumpe, mye mer lettvint, verdt pengene!

 

Ka skal dåkk i helga da jenter? VI skal på hytta med familien te Kent-Rune, bli sikkert koselig! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Sigurd va baby så pumpa æ mæ mye mer enn æ gjør no, å frøys det i isbitposa, for da va det så greit å ta opp bare litt å litt.. Å så tina det kjappere. No har æ to porsjona i de her små boksan som fulgte med pumpa, på 140 ml hver, så har te to måltider. Pluss at æ har kjøpt to små pakka med morsmelkerstatning i tilfelle krise.. (at ho spis å gulpa alt opp å så e ho sulten igjen).

Æ har manuell pumpa fra avent, å syns den va god. Tar jo litt tid, men det går no greit. Har ikke tenkt å bruk den så masse æ da..

 

I helga så bli det vel bare å pust med magen å gjør det æ kan for å bevare roen. Fikk heldigvis nån tima aleina her i går kveld, å det va fint... Sigurd e å sliten no så han ville bare sitt på fanget mitt å slapp av her i sted, å bei sint da bestefaren kom å tulla med han. Si jo litt det da... No steikes det fiskekake som e stappa med løk, å så akke å oie dem for at æ ikke vil ha dem. Jaja. Pust pust...

 

Minda; vi har å opplevd at det å bare la ting være å legg dem på is ei stund kan gjøre underverka med det meste.. Så det va jo så bra at Iver både kunne sov i vogna å ta flaska!!! =)

 

Tuppa her har sove godt på nettern de siste dagan, så e spent på korsn det bli i natt sia æ si det!! Hehehe! Bare såvidt vært våken å spist bittelitt i natt, så æ e redd for melka mi no. Har så lite lyst å begynn å stå opp for å pumpe mæ. Men må man så må man!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Takk for svar.. Tenkte ikke på å spørre om det med mengden før etter treffet. Iver tok flaska da jeg ga, men ikke da faren prøvde. Men det tror jeg har mest med teknikk å gjøre. Men da de skulle prøve mer var vips flaska tom og gutten sulten, så da ble det pupp istedet.

 

Her har det regulert seg så fint selv, så ikke hatt behov for å pumpe pga spreng. Hvis jeg har spreng ordner han opp. Jeg har ikke kjøpt noe pumpe -enda. Leste i ammeboken at når en har håndmelking i fingrene er det like effektivt som pumping med elektrisk pumpe.Men vet ikke helt om jeg tror på det... Foreløpig går det tregt...

 

Hmm.. foreløpig har jeg ikke merket noe til økedøgn. Kanskje bare ikke tenkt på det, vet ikke..

 

Og jeg vekker han ikke for å gi han på natta, det styrer han selv.

 

Ja,ja.. den melka-den melka;) Ha en god dag!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hei...

 

Idag e Elias 2 mnd, ska si tia går fort...

E d nån hær som veit om man kan spise finnbiff? Mene å huske at man ikje kunne spise d når man va gravid...

 

 

I hælga hær blir d vell bare å slappe av og dra på besøk. :-)

Kos å være i harstad..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æ vekke ho ikke på natta for å gi ho mat, e ho sulten så våkne ho... Å på natta så spis ho bittelitt bare før ho slokna igjen, så e nervøs for at hvis æ driv å vekk ho så bli ho så veeeldi våken!

 

Vi må vel prøve oss på flaska litt her å, stressa ikke med det enda, men vet jo at det e greit å vite at ho tar den. Æ har det ikke travelt med å kom mæ ut, har det helt fint med å vær heime ilag med ho æ da.. Men der e man jo så forskjelli!! Æ har tenkt mæ på tur i skogen i helga hvis været bli ok, ergosela e jo så kjekk å ha. :-) Så tusen takk for at du hadde det treffet Kari Anne så æ fikk se den=)

 

No har vi just vært på Jekta en tur, å æ leita etter ei lue som passa å som ikke kom ned i øyan hennes hele tia!!! Fant heldigvis ei, å ikke va ho rosa heller!!!! Heheheh! Butikkdama kom først med den rosa versjonen, så æ bei veldig gla når ho hadde den i hvit sia den passa.

Men så va det jo det som skjedde da som va så fint; ho puppa å va så trøtt men klarte ikke slapp av, så æ la ho i vogna å bare rusla rundt.. Da tok det kanskje 1 minutt å så sov ho............ E så fint de gangan ho gjør det!! =)

 

Mzme:trur du kan spise finnbiff no ja, hvis du leita litt her så finn du nok ei liste over ka man må la være når man amme, men så vidt som æ kan huske så e det bare ting som gir luft man ska la være... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nættemor: Okei.. Ja e vell d, ska ikje være lætt me den maten :/ Men de tarman dæmmes må vell være i "orden" snart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåkker som har hadd dåp hær, hadde dåkker dåpskjolen på hele dagen eller hadde dåkker nåkka annet på etter kirka?

 

Ka pynta dåkker evt bordan med og sånt?

 

Hjælp dettan blir nytt, treng masse tips og sånt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mzme : Vi hadde ikke dåpskjolen på hele dagen, nei! Aline hadde fått en fin lilla heklakjole hos moren til en av mine beste venninner. Hadde " bestilt den" hos henne, for hele dåpen var gjennomført lilla. Denne kjolen hadde hun på seg til kirka, så skiftet vi til dåpskjolen der.

Etter middagen, var det fotograferinger før kaffen stod for tur. Da kaffegjestene også hadde fått fotografert og styrt, byttet vi ut dåpskjolen med denne lilla herligheten =) Fungerte fint det der=) Klart, folk vil jo se dem i dåpskjolen, men det er lite praktisk å ha den på en hel dag.

 

Bordpynt?

Hadde hvite duker, lilla roser og lilla detaljer ellers. Lilla handlagde vesker med gave inni som bordkort. Ja, var flott, om jeg får si det selv :D hehe.. Morsomt å stelle i stand noe som en får masse komplimenter for. Er jo ikke hver dag en fikser selskap, så jeg storkosa meg med å sørge for at alt var stilfullt og gjennomtenkt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...