Supha Skrevet 18. august 2008 #51 Skrevet 18. august 2008 http://eclkc.ohs.acf.hhs.gov/hslc/Family%20and%20Community%20Partnerships/Parent%20Involvement/Parent%20Involvement/Early%20Head%20Start%20Mirroring%20the%20Early%20Parent%20Child%20Bond%20for%20Infants%20and%20Toddlers.htm Se om den funker nå da...tittentei..
Supha Skrevet 18. august 2008 #52 Skrevet 18. august 2008 Ja jeg er imot barnehager.. det er det værste som har blitt funnet opp gjennom tidene. Det gjør at alle skal jages ut i arbeid, mens andre får betalt for å ta seg av våre barn. Ingen "unnskyldning" for å ikke jobbbe med andre ord. Når folk i tillegg svever i den vilfarelsen at det er BEST for ungene å være i barnehage - ja da lurer jeg på hvordan de er som mødre/foreldre.. som faktisk ikke en gang tror at de selv innehar den kunnskap som skal til for å oppdra og "utdanne" egne barn...
Supha Skrevet 18. august 2008 #53 Skrevet 18. august 2008 http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/rapporter_planer/aktuelle-analyser/Aktuelle-analyser-om-barnehager/Barnehagen-redder-spraket-til-de-svakest.html?id=489828 Litt andre forhold i Canada men etter som jeg forstår var det ingen forkjell i utviklingen hos barn som var hjemme med mor for de som hadde høyere sosial status. For de barne med foreldre av lavere sosial status - viste det seg at de har utbytte av barnehagen... Så for de som mener at de kanskje er av lavere sosial status - dårlig råd osv.. er det sunt å ha barna i barnehage.. For de som mener de har høyere sosial status derimot gjør de en like god jobb som barnehagen. Man kan selvfølgelig finne forskningsrapporter som støtter sitt eget syn uansett hva man mener. Jeg synes man bør bruke sunn fornuft - hvis man da innehar denne egenskapen. Mine barn har gått i barnehage alle sammen. Den siste skal også i barnehage. Det er den eneste muligheten jeg har når jeg skal jobbe 100% stilling. Men foreløpig jobber jeg deltid på kvelder og helg - så vi trenger ikke barnehage enda. Eneste grunnen til at jeg jobber 50% er pga minstemann. Det kan vi takke kontantstøtta for. For med 50% jobb pluss kontantstøtte og mindre reiseutgifter - klarer vi oss greit og minstemann har enn av oss hjemme hele tiden. Han får være sammen med andre barn i familiebarnehage hvor foreldre og små barn møtes 2 ganger i uka. Folk må selvfølgelig få lov å velge slik de mener er best... men jeg må også få ha min mening om hva jeg mener er best for meg og mine
niania Skrevet 18. august 2008 #54 Skrevet 18. august 2008 "Når folk i tillegg svever i den vilfarelsen at det er BEST for ungene å være i barnehage - ja da lurer jeg på hvordan de er som mødre/foreldre.. som faktisk ikke en gang tror at de selv innehar den kunnskap som skal til for å oppdra og "utdanne" egne barn..." Det å være i barnehage er jo ikke synonymt med at man ikke får NOE tid med foreldrene eller familien. Hva med for eksempel enebarn (sånn som meg), har de utelukkende godt av å være kun med voksne foreldre i 4 år? Jeg tror det å være med jevnaldrende og andre voksne var veldig viktig for meg da jeg var liten i og med at jeg ikke hadde noen søskenflokk å sosialisere meg med.
Supha Skrevet 18. august 2008 #55 Skrevet 18. august 2008 jøjjemeg... NEI. JEG MENER SELVSAGT AT BARN SKAL VÆRE SAMMEN MED ANDRE BARN OGSÅ. MÅ MAN HA BARNA I BARNEHAGE 9 TIMER OM DAGEN FOR AT DE SKAL HA KONTAKT MED ANDRE BARN?
imoen Skrevet 18. august 2008 #56 Skrevet 18. august 2008 Du sier at vi selv må velge det som er best for oss selv og at du må få lov å ha dine egne tanker og meninger rundt hva DU SELV synes er best for dine. Er vel og greit det. Men da burde du sagt det i førsten da. Ikke presentere ditt syn på saken som en overordnet sannhet. For når du da modererer deg etterhvert, begynner du å miste en god del kred.
Bare™ Skrevet 18. august 2008 #58 Skrevet 18. august 2008 Det er kanskje derfor flere etterhvert vil påpeke at barnet ditt kanskje har det bedre i barnehagen enn hjemme meg deg og fordommene sine
Supha Skrevet 19. august 2008 #59 Skrevet 19. august 2008 Slapp: typisk deg da.. komme med personangrep. Tror du det virker og at du framstår som slående intelligent og oppegående? Neppe..
AndreVonDrei Skrevet 19. august 2008 #60 Skrevet 19. august 2008 Japp virker da til de grader smartere enn deg i alle fall! Noe så latterlig å "skylde på" barnehagene og kalle de for noe dritt bare fordi du selv ikke er i en posisjon til å prioritere anderledes! Kjenner jeg blir lettet på vegne av dine barn når du sier de "er nødt til" å være i barnehagen -bedre det, enn å være i den snevre verden din 24 timer i døgnet vil jeg tro!
starfire Skrevet 19. august 2008 #61 Skrevet 19. august 2008 Selvfølgelig, AndreVonDrei, men å avskrive den helt fordi den ikke er utarbeidet i Norge på norske barn ser jeg ikke poenget i. Og det ER faktisk typisk norsk å ikke ville ta i bruk forskning som er gjort i andre land. Kanskje akkurat det utsagnet mitt kom på feil plass spesielt siden jeg la mer i det enn det jeg fikk frem. Siden linken Supha har lagt ut ikke fungerer, er det jo vanskelig for oss som ikke tar hennes ord for god fisk å få sett på denne forskningsrapporten selv.
starfire Skrevet 19. august 2008 #62 Skrevet 19. august 2008 Nei, fremdeles fungerer ikke linken din, Supha
starfire Skrevet 19. august 2008 #63 Skrevet 19. august 2008 Nå er det jo sånn at det viser seg at resurssvake foreldre er de som oftest benytter seg av den kontantstøtten du priser deg så lykkelig over... Litt forskjellige linker som bygger opp under det utsagnet; http://www.forskningsradet.no/servlet/Satellite?c=GenerellArtikkel&cid=1127199633162&p=1127199625109&pagename=vfo%2FGenerellArtikkel%2FVis_i_dette_menypunkt&site=vfo http://www.ivarjohansen.no/temaer/barn-og-unge/35-barn-og-unge/160-kontantstotten-ungene-bruker-bleie-til-de-er-fem.html http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article252499.ece I den siste linken sier Reidar Hjermann at han "har til gode å snakke med en barnefaglig person som varmt forsvarer kontantstøtten".
Bare™ Skrevet 19. august 2008 #64 Skrevet 19. august 2008 Supha; Hva med å kaste inn håndkleet når du er så til de grader på viddene som du ser ut til å være? Nå beskylder du meg for personangrep ( og i samme setning trekker du tvil om min intelligens og tilstedeværelse???) i stedet for å holde deg til saken.. Svar meg på det jeg spurte deg tidligere i uken, du: HVA MENTE DU MED DET? Du kom med et utsagn som forøvrig ikke var til å misforstå : "Sa en med høyere utdanning og dårlig samvittighet.." Og når jeg svarer at jeg HAR dårlig samvittighet, men ikke for det som angår denne debatten, så glimrer du med ditt fravær og trekker opp spydige og usaklige kommentarer. At du og jeg har helt forskjellige forutsetninger for å være hjemme med barna våre, du er avhengig av kontantstøtte for å få det til, jeg er økonomisk uavhenig, er ikke til å misforstå. Allikevel så klarer du å gjøre et halvhjertet forsøk på å fremstille meg som lite oppegående og mindre intelligent? Jeg har da hatt såpass vett at jeg klarer å livnære meg selv- og ikke være avhengig av utenforstående. Jeg har også vært SMART nok til å utdanne meg slik at jeg kan VELGE å jobbe med det, om det er det jeg vil... Tror du kan droppe debatten jeg, Supha, om du ikke er istand til å innse at du også må respektere at andre mødre velger det de også mener er best for sine barn. Selv om det er totalt motsatt fra ditt valg..
Supha Skrevet 19. august 2008 #65 Skrevet 19. august 2008 At du og jeg har helt forskjellige forutsetninger for å være hjemme med barna våre, du er avhengig av kontantstøtte for å få det til, jeg er økonomisk uavhenig, er ikke til å misforstå. Allikevel så klarer du å gjøre et halvhjertet forsøk på å fremstille meg som lite oppegående og mindre intelligent? Ja når du går til personangrep og påstår at barna mine har det dårlig som må være hjemme med meg.. synes ikke jeg du virker særlig oppegående og intelligent. Heltidsjobb eller ei! Når du attpåtil skal fremstille deg som bedre fordi du er økonomisk uavhengig..ja jeg veit ikke jeg. Er du smart fordi om du jobber heltid? Visste ikke at iq eller eq ble målt i antall kroner på lønnsslippen.Så da lærte du meg noe nytt i dag også!
Supha Skrevet 19. august 2008 #66 Skrevet 19. august 2008 Starfire: Ja desværre putter ikke utlendinger barna sine i barnehage fordi de tjener på å ha dem hjemme pga kontaktstøtten. Det er klart ikke en fordel for de barna som ikke kan norsk. Det er faktisk ikke slik at ALLE som mottar kontantstøtte har lavere sosial status. Det er å dra alle over en kam, for ikke å snakke om at det er et angrep på de som ikke har noe og kanskje ikke mestrer så godt. Ja jeg er glad for kontantstøtten for det gir mer penger i kassa og mer tid for meg å være sammen med familien min! Skal du henge meg ut for det... ja da får du bare værsågod!
AndreVonDrei Skrevet 19. august 2008 #67 Skrevet 19. august 2008 Jeg kjenner at denne uttalelsen her også trenger utdyping... "Ja jeg er imot barnehager.. det er det værste som har blitt funnet opp gjennom tidene. Det gjør at alle skal jages ut i arbeid, mens andre får betalt for å ta seg av våre barn. Ingen "unnskyldning" for å ikke jobbbe med andre ord. " Hva i all verden mener du; Suppa? At barnehager er det "værste" (som forøvrig skrives med 'e' i likhet med desverre) som har blitt funnet opp gjennom tidene må vel være årets overdrivelse. Det er vel ingen som jages ut i arbeid med mindre de ikke har økonomi til det -og det (gjentar jeg) har noe med prioriteringer, planlegging og forutsetninger å gjøre. Det at DU ikke har råd til å gå hjemme med barna dine til de er 4, 5 eller 6 år er da virkelig ikke samfunnets, barnehagenes eller noen andres skyld enn din egen?! Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil, for du høres virkelig helt på bærtur ut når du kommer med sånne uttalelser...
Bare™ Skrevet 19. august 2008 #68 Skrevet 19. august 2008 Du skrev "se jeg bryr meg a".. Det er en form for svar man forventer av folk som kommer til kort og på samme side må ha siste ordet i en debatt. Innhokdsrikt og intelligent utsagn, og det er jo flere som tar tak i det du sier nedover. Og det var DU som brakte min intelligens på bane, hvorpå jeg (skjønner ikke at jeg gidder forsvare meg for deg engang) svarer deg at jeg har fått til en løsning som fungerer meget bra for alle husets mennesker- både store og små.. Det var ikke forsøk på å tråkke på deg, men på seg selv kjenner man andre... Du HAR ENDA IKKE KLART Å SVARE MEG PÅ DET AVSNITTET HVOR JEG BER DEG FORKLARE HVA DU MENTE MED UTSAGNET DITT?? Kanskje gjøre det om du skal gidde bruke mer tid og energi på meg?
starfire Skrevet 20. august 2008 #69 Skrevet 20. august 2008 Det er ikke bare utlendinger som har barna hjemme fordi de tjener på det, dette gjelder for nordmenn også. Dersom du hadde lest innlegget mitt og ikke tolket det, hadde du kanskje oppdaget at det sto at ressurssvake foreldre er de som OFTEST benytter seg av kontantstøtten, isa ingenting om alle, det er din tolkning. Om du synes det er et angrep eller ikke får du ta opp med de som har kommet frem til denne konklusjonen. Ser at ingen av de linkene jeg fant frem fungerer, så jeg skal prøve igjen. Den siste linken, hvor Reidar Hjermann sier han vil ha kontantstøtten vekk fordi den ikke gagner barn; http://arkiv.nettavisen.no/Nyhet/45714/Vil+ha+kontantst%C3%B8tte+inn+i+valgkampen.html Link #2 fungerer, du må bare kopiere den, åpne ny tab og lime den inn. Ivar Johansen påpeker også at "Ressurssvake foreldre prioriterer kontantstøtten". Link #1, prøver igjen; http://www.forskningsradet.no/servlet/Satellite?c=GenerellArtikkel&cid=1127199633162&p=1127199625109&pagename=vfo%2FGenerellArtikkel%2FVis_i_dette_menypunkt&site=vfo Hvor første avsnitt sier "Et av argumentene til dem som advarte mot innføring av kontantstøtte, var faren for at ressurssvake familier for å øke familieinntekten, ville fristes til å avstå fra et barnehagetilbud. Utsatte barn ville dermed få et dårligere tilbud hjemme der foreldrene ikke hadde så gode forutsetninger for å ivareta barnas behov.". Nå er det jo ikke jeg som står bak noen av de 3 linkene jeg fant frem ang kontantstøtten og at de som velger den oftest er ressurssvake foreldre. Men dersom du synes det de skriver er å henge ut de som benytter seg av kontantstøtten burde du kanskje kontakte enten Reidar Hjermann, Sten-Erik Clausen eller Ivar Johansen.
starfire Skrevet 20. august 2008 #70 Skrevet 20. august 2008 Supha, "Så for de som mener at de kanskje er av lavere sosial status - dårlig råd osv.. er det sunt å ha barna i barnehage.. For de som mener de har høyere sosial status derimot gjør de en like god jobb som barnehagen." Mener du at folk med "høyere sosial status" har de samme kunnskapene som blandt annet pedagoger og førskolelærere, bare fordi de har "høyere sosial status"? Hva legger du egentlig i "høyere sosial status"?
starfire Skrevet 20. august 2008 #71 Skrevet 20. august 2008 Nei, Japp er ikke smart fordi hun jobber heltid, men fordi hun har sørget for å skaffe seg en utdannelse slik at hun er økonomisk uavhengig. IQ kan nok indirekte måles i antall kroner på lønnsslippen, dersom man går vidt nok i forklaringene. *L*
Klar Som Et Egg Skrevet 20. august 2008 #72 Skrevet 20. august 2008 Herregud, for en tråd.. Er veldig underholdene å lese nedover.. Blir helt sjokkert over at noen mennesker (HI og Supha) mener en ting, og så er det det som burde gjelde for alle.. og vi andre som ikke deler denne oppfatningen er helt "korka".... bare innholdet i innleggende deres lyser jo av naivitet og en syn som ikke rekker lengre enn til nesetippen! jeg får si meg enig med mange andre da, at det var jo synd jeg tok meg en utdannelse og valgte å jobbe med det jeg liker.. tror det er bedre for mitt kommende barn at jeg jobber med noe jeg ikke trives med i det hele tatt, slik at jeg blir gretten og sur hjemme.. og i tillegg må jobbe mye mer for å matche inntekten :-) ja da er barnehagen god å ha, når mor og far sitter i hver sin kasse på kiwi dagen lang.. nei vent - barnehage er jo noe "dritt", det er sant det! vi liker jo ikke at barna våre begynner med sosialisering så tidlig, vi liker jo ikke at barna STORTRIVES i barnehagen, lærer masse og utvikles i et raskere tempo.. skulle virkelig HI kunn legge inn ett nytt innlegg der hun kan forsvare seg selv og sine meninger.. syns det er FEIGT å lire av seg noe sånt, for så å ikke svare for seg selv! takk for meg!
Klar Som Et Egg Skrevet 20. august 2008 #73 Skrevet 20. august 2008 by the way - tok in titt inn på profilen til supha, og det som står der sier jo sitt!
AndreVonDrei Skrevet 20. august 2008 #74 Skrevet 20. august 2008 Supha er herved kronet som dronning av generalisering (kanskje på tide å slå opp det ordet, Sup?). Det er ALLE ditt og ALLE datt, og i samme utpust sier hun dette med å ikke dra ALLE over en kam...sukk! Deretter kroner jeg HI som prinsesse av en feig retrett -kun slått av.... nok engang...*trommevirvel* SUPHA!
Mammamm m nr 3 i magen Skrevet 21. august 2008 #75 Skrevet 21. august 2008 Moren min jobber i barnehage og forteller meg at de stadig reagerer på at det er folk uten jobb som lar ungene få de lengste dagene i barnehagen. De leverer ungene kl 7 og henter dem kl 17. Selv har de sittet på kafe hele dagen. Snakk om trist..... Ellers er det festelig å lese krigserklæringene mot utdanning og jobb :-) Hver familie finner sine løsninger. Vi har begge lange utdanninger og turnusjobb. Vårt barn har hatt det rett og slett som plommen i egget: Barnehage fra hun var 18 mnd, men korte dager 10-15 og en drøss med fridager sammen med en eller begge oss voksne. Hun har elsket barnehagen men samtidig kost seg masse sammen med oss. Samtidig har vi hatt ordentlige inntekter begge to og kunnet reise på hyggelige turer, gå på teater, konserter og gi henne et mangfold av opplevelser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå