Gå til innhold

super utdannede mødre.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg irriterer meg så grenseløst over mødre som setter utdanning/arbeid foran barna sine. Skal du absolut ha barn får du ta deg tid til det oxo. Barna skal ikke først være i barnehagen 9timer før det må bli med mor på jobb på kvelden. Dette kaller jeg til de grader barnemisshandling. Skaff deg barn hvis du har tid, har du ikke tid og er for opptatt med yrke så drit i å skaff deg barn!!

Jeg ser heller en 20åring som jobber på kiwi enn en superhøyt utdannet på 35åring med mass arbeid som en god foreldre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke at det er sånn at det bare er "superutdannede" mødre som "mishandler" barna sine... Det var en litt for enkel konklusjon. Det er fordeler med utdannede mødre også da. De kan være gode forbilder for barna sine. De har mye erfaring og kunnskap, og ikke minst:

er det få av oss med "superutdanning" som jobber på kvelden. Hvis vi gjør det har vi hjemmekontor :)

Selv skal min samboer og jeg dele permisjonen i to. Dvs at jeg tar et halvt år permisjon. Er ikke det grusomt eller?!

Som høyt utdannet kvinne mener jeg at begge foreldre er like viktig det første leveåret. Og jeg setter likestilling høyt... Slik du skriver innlegget ditt, så virker det som om mor ene og alene er ansvarlig for om barnet får en god oppvekst. Og slik er det vel ikke?

Skrevet

Takk for at du rettet på meg. Skal faktisk omformulere denne.

Når jeg mener overutdannede mødre kan jeg heller skrive par. Og det hjelper faktisk ikke med hjemme kontor. For da er du ikke tilgjengelig på den måten et barnønsker og har krav på. Man er fortsatt på jobb og kan ikke bare stikke fra for å kaste litt ball.

Og nei det er ikke eneste måten man kan misshandle et barn og da burde jeg vel kanskje rette på det å misshandle. For det finnes sikkert et bedre ord som du som superutdannet kan.

Og ja jeg tror på likestilling. Både mor og far bør dele permisjon. Barna har overhode ikke vondt av å knytte bånd til begge foreldre. Men når permisjonen er over og begge jobber 8 timers areidsdag og møter flere kveder i uka. Da er barna igjen hos bare en foreldre i de få timene det faktisk er våken. Viste du at et gjennomsnitlig barn i barnehage alder er samme mor 2timer om dagen og far bare 17minutter. Resten av tiden er de alene eller i barnehager/dagmamma/trillepiker. Så hvem tar seg egentlig av dette barnet.

Skrevet

I den ideelle verden er det bare kvinner på 20 år som jobber i kassen på Rimi som føder barn. Ja hadde ikke det vært supert!

Desverre, du. Jeg er ikke enig i det du sier. Jeg kjenner flere høyt utdannede mennesker som er supre foreldre, uavhengig av om de har hjemmekontor eller ikke. Jeg kjenner også hjemmeværende mennesker med mindre utdannelse, som er "dårlige" foreldre likevel. Det er ikke nødvendigvis snakk om utdannelse eller tid som avgjørende faktorer for kvaliteten på omsorgen, men foreldrenes egen innsats i forhold til hva de legger i omsorgen for barna sine.

Innlegget ditt er så naivt at jeg mistenker at du kanskje ikke har nevneverdig utdannelse (eller livserfaring, for den saks skyld) til å vite bedre. Måtte du bli den mor du ønsker å være og la andre ta valgene for sin egen del!

Skrevet

Det er barnemishandling hvis et barn i barnehagealder blir etterlatt alene, men å være i barnehage om dagen er bare positivt! Selv er jeg vokst opp med barnehage, dagmammaer og en mormor som kom og passet meg de kveldene både mamma og pappa måtte jobbe sent. Jeg har da virkelig ikke hatt vondt av det!

Mitt barn kommer til å gå i barnehage, det kommer til å bli passet av besteforeldre, tanter, onkler og nære venner. Jeg kommer til å ha 50 reisedager i jobben når jeg går ut av permisjon, noe jeg regner med blir tungt. Men jeg må jo jobbe! Pengene kommer jo ikke av seg selv!

Er det virkelig så mye bedre å sitte i kassen på Rimi til kl 21 og jobbe annenhver lørdag i tillegg?

Skrevet

Hvor går grensen mellom utdannet og superutdannet? Ungdomskolen? Videregående? Fagskole? Bachelor? Master? Doktorgrad?

Jeg kan ikke huske å ha hatt ett fag på universitetet som lærte meg hvordan jeg skulle misligholde ett barn. Jeg lærte vel mer om å disponere tiden min bedre, slik at jeg får gjort alt jeg må gjøre i løpet av en 40 timers arbeidsuke. Så kan jeg gå hjem til familien min og være sammen med dem.

Siden jeg har vært 5 år på universitetet, så kommer vel barnevernet og tar fra meg barnet det øyeblikket det blir født. Helt klart uegnet som mor!

Skrevet

Å ja, det er nok for seint for både deg og meg! Huff og huff, dette skulle vi tenkt på før vi begynte å studere!

Skrevet

Forskning viser at barna har det best når de får være sammen med foreldre/famille de 4 første årene av live sitt.. ikke rart egentlig siden det fra naturens side er meningen at en selv skal ta seg av sine avkom...

Skrevet

Jeg skjønner at barna har det best når de er sammen med familien sin, men for de aller fleste så blir dette vanskelig, ettersom veldig mange familier er avhengig av to inntekter for å få de økonomiske hjulene til å gå rundt. Misforstå meg rett, barna skal ikke bo i barnehagen, men for de aller fleste er det en nødvendighet å ha dem der i noen timer hver dag. Tror forresten ikke barna har så vondt av å være i barnehagen heller, mange flere å leke med der enn hjemme ;)

Skrevet

Jeg ser at DU er en tyveåring. Og DU har nok verken Universitetsgrad, Bachelor/ Master eller fagbrev. For folk med utdannelse trenger ikke forsvare den i noen grad. De har tatt den for å få den jobben man vil ha, fordi de ønsker det- ikke for å please andre mennesker. Jeg tar av meg hatten for ethvert superutdannet menneske. Enten det er 30 eller 60!!

Og du må gjerne fortsette å forsvare deg, essensen i innlegget ditt er som 9999 andre her, nemlig forsvare at yngre mødre kan bli like gode mødre. Jeg er enig i at kjærlighet til et barn ikke måles i alder.

Men jeg står også på at med utdannelse kommer også dannelse. Man lærer enormt mye annet enn fag ved å ta skole, så er det sagt!

Men hvordan kan du si at man ikke har tid fordi man jobber? Hvilken superutdannelse mener du som krever utelukkende nattevakter? Ville du anbefale leger/ spesialister som jobber turnus å heller sitte på Kiwi? Eller be gravide høyskolestudenter bryte skolegangen så ungene slipper se det virkelige livet? Hvor mamma og pappa må jobbe for å tjene penger til livets opphold?

Jeg vet ikke helt om jeg skal le eller gråte over en førstegangsforelder på 20 år skyter spurv med kanon som du gjør nå... Jeg irriterer meg ikke over deg, jeg ler av deg. Jeg ber deg komme deg ned på jorda, få deg et barn eller to.

Og velkommen til arbeidslivet!! Med full jobb fra 8 til 16. Barnehageplass om du er så heldig å få det, da får du et par- tre timer med poden i våken tilstand for den trenger søvn til natta... Så skal hus og hjem holdes i orden. Foreldremøter, samtaler ol..

Kom deg på Kiwi og la oss andre stå for produksjonen av neste generasjon om du får så dårlig samvittighet for kassa di!

Skrevet

Sa en med høyere utdanning og dårlig samvittighet..

Skrevet

Skal man ha dårlig samvittighet for at man har valgt å ta høyere utdanning??

Skrevet

Det lurte jeg også på..

Jeg har "bare" BI og ser ikke på høyskole som spesiellt høy utdannelse? Men for meg var det et minimum i min bransje...

Gleder meg til Supha svarer meg. For jeg lurer virkelig på bakgrunnen for utsagnet..

Hilsen en mor som nyter livet med alle sine barn, er hjemme når de store går på skolen og kommer hjem, nyter masse kvalitetstid med minstemann og tjener greie penger likevel.. Ikke en million, liksom- men det har heller aldri vært målet mitt.. :) Mannen kommer hjem til ferdig middag flere dager i uken, og i helgene rir vi på familieturer..

Så den dårlige samvittigheten er nok her likevel, Supha- for vi mødre har alltid et snev av den, men jeg vet at jeg er veldig heldig- for vi har valgt løsninger som fungerer godt for både store og små..!!

Skrevet

Hmm Jobbing på Kiwi mefører da masse sent arbeid? Ville jo tro at man må jobbe full uke der også, siden man tjener 105 kr timen eller noe. Min kiwi åpner kl 7 og stenger kl 23.

Min arbeidsplass for oss "superutdannede" åpner 9 og stenger 17. De fleste av oss her har valgt menn som priotiererer familie like høyt som oss. I mitt tilfelle betyr det at min mann med god utdannelse har fleksitid på kontoreT- han jobber fra 7-15. Jeg jobber fra 9-17. Jeg ser barnet mitt ALTFOR lite føler jeg, prøver å tenke frem løsninger som ikke innebærer å kjøre flest mulig mammapermisjoner inn på kortest mulig tid :-). Men BARNET mitt ser en av foreldrene hele døgnet bortsett fra 9-15. Og DET syntes ikke jeg er et overveldende stort problem akkurat. I tillegg velger vi overtidsarbeide som vi innimellom bare MÅ gjøre desverre slik at alt jobbes inn på færrst mulig dager. Dette gir meg mulighet for avspasering ganske ofte faktisk, jeg tar fri hele dager rett som det er- da jeg får dobbelt lønn for hver overtidstime.

Kan ikke fatte og begripe at det er bedre å jobbe 40 timer på Kiwi enn 40 timer på en arbeidsplass man elsker sånn at man kommer glad og fornøyd hjem til ungen sin.

Når det er sagt,

GLEDER MEG TIL PERMISJONEN!!!!

Skrevet

"Super utdannede mødre"? Lurer på hva du egentlig mener med det? Hvor høyt utdannet er man når man er "super utdannet"? Hva er din definisjon på det? Og hva med "super utdannede fedre"? Det er vel greit det da, for far har vel kanskje ikke noe særlig med barneoppdragelsen å gjøre? Nei, ærlig talt. Dette er det dummeste jeg har hørt. Samboeren min og jeg har til sammen nesten 12 års universitetsutdannelse, jeg er ikke sikker på om det kvalifiserer til at vi er "super utdannede foreldre" i dine øyne? Jeg jobber 8 til 16, samboeren min jobber turnus så han jobber endel kveld/natt i tillegg. Du tror vel kanskje ikke man jobber kveldstid når man jobber i butikk? Man jobber vel neppe færre timer hvis man sitter i kassa på Kiwi, forskjellen er vel kanskje at med en dårligere betalt jobb er det vanskeligere å ta seg råd til å jobbe deltid hvis man ønsker det pga barna?

Tror du virkelig selv på at høy utdanning nødvendigvis er lik 70-timers arbeidsuker?

Jeg ser forøvrig av stilen i innlegget ditt at du neppe har "super høy utdanning" selv, så jeg vet ikke om det er misunnelse eller sinne som gjør at du kommer med et slikt innlegg... Om noe du helt tydelig ikke har peiling på. Jeg håper du ikke formidler dine utdanningsfiendtlige holdninger videre til ditt barn/dine barn gjennom oppveksten. Man bør oppmuntre barna sine til å gjøre det beste de kan, og så får de selv velge hva de vil gjøre med livet sitt.

Skrevet

Nei, la oss alle søke om overgangstønad. Da får alle barna det bra her og antall barnevernsaker går betraktelig ned.

STÅ PÅ!

Skrevet

Liagora: Hehe, ja helt enig med deg! Bare litt synd at det da blir dårlig med skattekroner inn, og dermed dårlig med statlige midler til å utbetale alle de overgangsstønadene. Med mindre alle mannfolka våre begynner å jobbe i 200% stilling, selvsagt. Ikke at de ser noe til ungene sine da, men det er kanskje ikke så farlig, så lenge ungen slipper å være i barnehage.

Skrevet

"Forskning viser at barna har det best når de får være sammen med foreldre/famille de 4 første årene av live sitt.. ikke rart egentlig siden det fra naturens side er meningen at en selv skal ta seg av sine avkom..."

Forskning sier så mangt, men det en vet for sikkert er at vi mennesker er sosiale vesener som lærer i sosiale settinger.. barn trenger erfaringer utenfor familien, og de trenger å være sammen med andre barn. Og de trenger å bli selvstendige, slik at de kan utforske verden på egen hånd.

Barnehage er bra :)

Skrevet

Arbeidslivet i dag er ikke alltid tilpasset småbarnsmødre, det har du rett i. Og det kan være vanskeligere for en person med en jobb som krever "superutdanning" å klare å legge vekk jobben i fritida enn for en i kassa på Kiwi tror jeg. Men samtidig er det ofte jobbene med "superutdanning" som gir muligheter for fleksitid og andre goder - der det ikke er noen turnus som avhenger at alle er til stede er det greit å gå litt tidligere en dag, være borte midt på dagen og jobbe det inn en annen dag hvis det passer bedre. Det kunne jeg ikke da jeg jobbet på Rema og alle avtaler og ærender måtte tas utenom arbeidstid.

Møtte nettopp en jevnaldrende trebarnsmor uten utdanning som til tider jobbet altfor mye i mine øyne. Kl 8-13 i en kantine, deretter 15-23 på Kiwi flere dager i uka. Når tok hun seg av barna? Og da jeg møtte henne hadde hun akkurat ordnet seg fri to dager på rad, begge kveldene var hun ute på byen...

Skrevet

Forskning viser også at jo tidligere en oppdager f.eks ADHD, jo enklere er det å finne rett behandlingsmåte. Det viser seg også at det er lettere å oppdage dette tidlig hos barn som går i bhg enn barn som kun er hjemme hos mor. Lurer på hvorfor...............

Skrevet

Slik jeg forstår HI sikter hun til de som setter barna i barnehage klokka sju om morgenen og henter de igjen kvart på fem..De som har deltidsplass eller kortere dager i barnehage passer vel ikke inn der.. Høyere utdanning eller ei...

Skrevet

Klokka syv til fem er vel normalt? Det er jo sånn det fungerer for de aller fleste for at man skal tjene penger til å overleve. For et trist hovedinnlegg! I alle fall den siste biten. Jeg ser når som helst heller ei utdanna mor enn ei uten utdanning. Det er ikke noe negativt å si om utdanning - og de som mener det er det, er de som er misunnelige. Kort og godt?

Skrevet

Da jeg leste hovedinnlegget ditt visste jeg rett og slett ikke helt i hvilken ende jeg skulle begynne...

Men heldigvis ser jeg at du har fått så hatten passer av de fleste nedover i tråden din, og jeg må si meg enig med massen ;-).

Det lyser grønt lang vei av dette innlegget!

Skrevet

Ja egentlig så burde man tvangssterilisere alle med IQ over 100 før de gikk ut av ungdommskolen. Disse har jo forholdsvis stor sannsynlighet for å ta høyere utdanning og dermed bli barnemishandlere.

Må si at jeg i grunnen alltid har følt at jeg gikk glipp av noe siden mine foreldre begge hadde høyere utdanning, solide jobber og var i andre halvdel av 20-årene da de fikk meg. Hadde vært så mye bedre med en alenemor på 17 som jobba på Rimi. Pose??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...