♂ +♀=♂+ ♂+ ♀ Skrevet 15. august 2008 #26 Skrevet 15. august 2008 Ja takk, jeg tar gjerne en laget av papir. Kan godt være litt miljøbevisst selv om jeg er "superutdannet". ;-)
Jaris Skrevet 16. august 2008 #27 Skrevet 16. august 2008 Hva du definerer som "superutdannet" aner jeg ikke, men antar at det ikke er ei sykepleier det er snakk om. Skriver nå her uansett jeg:) For det første har de med gode jobber og høy lønn mye større mulighet for fleksitid enn det jeg har. Jeg kan ikke forlate jobben hvis det er noe spesielt, som for eksempel et dødsfall i familien uten at det er litt av et styr for å få det til å gå rundt. Jeg ser ikke på meg selv som en spesielt god mor, jeg gikk tilbake på skolen når datteren min var to mnd, jobbet kvelder + helger og var lite hjemme. Hvis du ønsker å kritisere noen så er nok jeg den rette!! Har selv vokst opp i et hjem med en alenemor i et lavtlønnsyrke og jeg unner heller barn å vokse opp i et hjem med høylønte foreldre. Dette er ikke fordi jeg mener at dem kan gi mer omsorg, men de kan bidra økonomisk på en helt annen måte enn det min mor kunne!
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 16. august 2008 #28 Skrevet 16. august 2008 Har du tenkt på at jo høyere utdanning, jo høyere lønn, dermed har foreldrene råd til å jobbe mindre, siden de får mer i timelønn...? Nei jeg får vel bare jobbe 200% stilling på Dolly Dimples og drite i ingeniørutdanningen min.. Vil jo ikke at barnevernet skal komme på døren for at jeg prøver å skaffe barnet mitt et sikkert og stabilt hjem.
Supha Skrevet 16. august 2008 #29 Skrevet 16. august 2008 Det ideelle er fortsatt at små barn får være sammen med foreldrene siden mest mulig... barnehage er noe dritt!
Liagora med 2 jenter Skrevet 16. august 2008 #30 Skrevet 16. august 2008 For ett innholdsrikt språk..skikkelig dritt ass!!
niania Skrevet 17. august 2008 #32 Skrevet 17. august 2008 "Det ideelle er fortsatt at små barn får være sammen med foreldrene siden mest mulig... barnehage er noe dritt!" - Supha. Det der syns jeg faktisk ikke du kan lire av deg - kan du finne pålitelige kilder til det, Supha? Og da vil jeg gjerne se undersøkelsesresultater og gjerne noen psykologiske og pedagogiske fagtekster som følger med - for akkurat den påstanden der ville jeg tro var rimelig bra omdiskutert. Du nevnte over at de første 4 årene av sitt liv bør barnet være med foreldrene, jeg kan ikke se det som annet enn logisk fra mitt ståsted at sosial omgang med andre barn og voksne fra et tidlig stadium (i tillegg til den kontakten barnet får med foreldrene) er utelukkende positivt. Nå vet ikke jeg så mye om mennesker, men for andre arter er i alle fall sosialisering fra tidlig av viktig for videre utvikling.
Bare™ Skrevet 17. august 2008 #33 Skrevet 17. august 2008 Det å forvente noe svar av Supha, tror jeg ikke du skal bruke mye tid på. Hun sender ut stikkpillene sine for så å fortsette et annet sted. Hun har ennå ikke tatt tak i spørsmålet jeg stilte henne lengre opp. Et meget enkelt spørsmål. "var det meg du siktet til?" Men siden hun skjønte at hun antagelig bæsjet skikkelig i skuffen, så forsvant hun som dugg for solen... Men lykke til likevel:) Hun er nok her!
siddismamma Skrevet 17. august 2008 #34 Skrevet 17. august 2008 Helt enig! Hadde vært mye bedre om disse supermammaene på Kiwi hadde tatt barnet med seg på jobb til det var 4 år. Tenk så mye mer utviklende å få sitte i en handlevogn bak kassen til mamma hele dagen, enn å måtte være i den fæle barnehagen med andre barn og høyskoleutdannede pedagoger.
Maren og snella Skrevet 17. august 2008 #35 Skrevet 17. august 2008 Kansje HI kommer fra en annen tid. En tid da kvinnens plass var i hjemmet. Hun skulle stelle hjemme, passe barna og ellers være en dukke som mannen kunne vise frem til venner og kollegaer. Hun kommer vel fra en tid hvor kvinner ikke hadde stemmerett, eller ble ansett som for ynkelige til å studere og skaffe seg ett yrke. Hun kommer vel fra en tid da kvinner ikke hadde stemmerett eller andre muligheter til å delta i samfunnet, altså utover å holde sitt eget hjem. Velkommen til 2008!
Bare™ Skrevet 17. august 2008 #36 Skrevet 17. august 2008 det var vel i dine glansdager dette, Maren i Myra? (Har sett M i M, nemlig )) Og det er noen år siden!!!
Maren og snella Skrevet 17. august 2008 #37 Skrevet 17. august 2008 Glansdager! Tror opphavet til mitt pseudonym døde rundt 1850 i en kolera epidemi. Alt var bedre på den tiden, vi slapp sånn dritt som barnehage til barna våre. Det var mye bedre å jobbe 16 timer om dagen for 8 øre uka...
mor_til_2_84 Skrevet 17. august 2008 #38 Skrevet 17. august 2008 Jeg vet ikke hvor høyt ytdannet man må være for å passe inn i hovedinnlegget her jeg. Men jeg har nå ihvertfall valgt å gjøre ting på min måte, samme hva folk må mene om det. Jeg mener at barn har det best dersom de kan være mest mulig hjemme med familien., Derfor har jeg valgt å jobbe deltid i en butikk mens barna er små, og heller satse på utdanning når de blir eldre. Jeg har hele livet mitt på å ta en utdannelse, men barna mine er små kun en gang...
Liagora med 2 jenter Skrevet 17. august 2008 #39 Skrevet 17. august 2008 Er ikke rart unge mødre får mye pes når man leser slike innlegg!
AndreVonDrei Skrevet 18. august 2008 #40 Skrevet 18. august 2008 Både HI og Suppa glimrer med sitt fravær, ser jeg ;-p. Alltid like moro når folk kommer til kort med sine tåpelige uttalelser!
Jaris Skrevet 18. august 2008 #41 Skrevet 18. august 2008 Datteren min startet nettopp i barnehage etter at hun har vært hos dagmamma et halvt år, jeg syntes bare det er supert! Hun var så fornøyd da jeg leverte henne i barnehagen i dag, Så lenge man ikke skader andre så må jo folk bare leve slik de vil. Noen tar høy utdanning, andre ikke. Sånn er livet.
Supha Skrevet 18. august 2008 #43 Skrevet 18. august 2008 http://eclkc.ohs.acf.hhs.gov/hslc/Family%20and%20Community%20Partnerships/Family%20Literac y/Parents%20&%20Children%20Learning%20Together/Early%20Head%20Start%20Mirroring%20the% 20Early%20Parent%20Child%20Bond%20for%20I nfants%20and%20Toddlers.htm En lang engelsk artikkel. Men konklusjonen er: Conclusion Parents and families are faced with many dilemmas when it comes to the care of their very young children. Difficult choices often must be made. However, HS/EHS programs continue to create conditions through which healthy early bonding and attachment experiences between infants, toddlers and caregivers can occur. In this sense, EHS programs do mirror the parent-child bond for infants and toddlers, and for many working parents and those in school, this is the “next best thing to being there.” Barnehage er i denne artikkelen ansett som det "nest beste".. til å være sammen med ungene selv.
AndreVonDrei Skrevet 18. august 2008 #44 Skrevet 18. august 2008 Det hadde kanskje økt troverdigheten din en smule da, dersom du faktisk klarte å komme med en link som funket... Eller var artikkelen så lang at du antok at vi skulle ta ditt ord for det? Særlig...hahaha...
imoen Skrevet 18. august 2008 #45 Skrevet 18. august 2008 Det tok heller ikke lange tiden å finne en artikkel som sier: "Preschool is better preparation for kindergarten than the attention of a stay-at-home-mom, new research shows. The national study in the United States found children who attend preschool enter public schools with higher levels of academic skills than their peers who experienced other types of child care, including from stay-at-home parents, relatives and babysitters." Så å ha barnet hjemme kan være ødeleggende for det akademiske, og gjøre overgangen til førskolen/skolen vanskeligere. http://www.canada.com/ottawacitizen/news/story.html?id=fa8259bd-f23e-4aa7-be17-64985591529c&p=1 http://www.lifesitenews.com/ldn/1999/oct/99101502.html Ei heller trenger arbeidende mødre ha dårlig samvittighet for at de jobber: "Mothers who find more satisfaction in their jobs than staying at home looking after toddlers should not feel guilty about leaving their children in a nursery, research published today suggests. It found that children of mothers who were fulfilled at work were much less stressed after attending nursery, often for long periods, than those whose mothers had unfulfilling, often part-time, jobs or who were exhausted by staying at home all day." http://www.telegraph.co.uk/health/main.jhtml?xml=/health/2005/11/22/nurse21.xml&sSheet=/health/2005/11/22/ixhmain.html
AndreVonDrei Skrevet 18. august 2008 #46 Skrevet 18. august 2008 Hehehe, bra jobbet, imoen ;-). Du får legge det på tråden hennes på anonymforumet og -hun driver nemlig korstoget sitt der inne og...
Bare™ Skrevet 18. august 2008 #47 Skrevet 18. august 2008 Det er ikke til å stikke under en stol at NORGE (som vi faktisk bor i), er langt fremme på å tilby barnehageplass til stadig flere barn og flere grupper mennesker. Jeg tenker da på; 5 åringer, og feks barn av alenemødre skal ha pri plass, og fremmedspråklige barn.. Norge bruker astronomiske summer på å finansiere dette, og kjører en litt nordisk eller skandinavisk greie på dette med barnehage. Så å trekke inn linker fra utlandet er vel og bra, men ikke glem at vi her snakker om våre barn da. Som har subsidierte plasser i NORGE! OG dessuten, er det ikke noe land i verden som er så glad i utebarn som vi er. VI sender ut barn i snø, regn og slaps. Dette er ikke vanlig i resten av verden. Vi har en utepolitikk som er langt unna det de har i feks Latvia for å nevne ett land.. (Har jo blitt så poppis med Russland som aktiv topprefereranse om dagen Så vi liker barnehageplasser til våre barn, fordi vårt samfunn er tilrettelagt for yrkesaktive foreldre.
starfire Skrevet 18. august 2008 #48 Skrevet 18. august 2008 Det er så typisk norsk å ikke ville ta i bruk forskningsrapporter fordi de ikke er gjort i Norge. Det er noe jeg aldri kommer til å forstå. Hva er det som er så spesielt med Norge og nordmenn, at vi ikke kan stole på andre lands forskning, men må gjøre akkurat det samme, for så å komme frem til noenlunde samme resultater. Men da er det godkjent, fordi det forskeren heter Kari/Ola Nordmann?
AndreVonDrei Skrevet 18. august 2008 #49 Skrevet 18. august 2008 Det er vel ganske logisk å tenke seg at en forskningsrapport fra USA kanskje vil ha en noe annen vinkling enn det den ville hatt dersom den ble gjort her i Norge...? Med tanke på at samfunnet der er bygget opp på en helt annen måte...
starfire Skrevet 18. august 2008 #50 Skrevet 18. august 2008 Ser det er flere enn meg som lurer på hva HI legger i "super utdannede mødre". Mulig å få et svar på det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå