Gå til innhold

TROMSØJENTAN 26.07


Nætte;mortil2

Anbefalte innlegg

d e noen dela på den som går ant å vaskes.. men selve den elektriske delen får jo melk på sæ åsså.. så e den æ lure på kossn ska rengjøres.. viss den treng d da. vi bruke nan sin mme... å ho virke no som ho like den gått... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Okei.. Trur ikje du treng å vaske den elektriske, d har ikje æ gjort..

 

Læste en plass at nån unga fikk ondt i magen av den nan, kanskje derfor Elias hadde litt ondt i magen i begynnelsen!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åja,kan dem d? trur ikke ho andrea har reagert på den, men ska prøve den andre når vi e ferdi me den her pakken å se om vi legg merke t nåkka forskjell... e gått muli derfor han har hatt ont i magen, men dem sir jo at d e vanli at dem plages me magen den første tia...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja e d.. Så treng ikje være at han reagerte på nan!

Har dåkkers lillinga avføring mange ganga før dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja om vi kunne spurt de her små om kor de vil helst sove så bli nok svaret nåkka sånt som :"på fanget m mamma sin pupp på nesa..":-)

Skjønne godt det e tungvint alaina så e jo bare å begynne å legge ho ned så ho bli vant.. Eller bære ho i nåkka!

 

Som med alt anna så kan noen små reagere på ditt å andre på datt.. MME e jo litt anna å fordøye for de søte små så om de reagere litt i starten e det ikke så merkeli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi blir å satse på D-dråper...

 

Og snuppa her og bæsjer hele dagen, og hun sliter skikkelig med å få det ut til tider! Håper virkelig det gir seg snart, for det er ikke noe særlig det her.. Og hun er spesielt plaga seint på kvelden/natta.

 

Har dere malteekstrakt i mme'en dere som gir det??

Det skal jo hjelpe litt =)

 

Tro om malt hjelper lille snuppa her?? Eller om vi bare må vente til systemet kommer sikkelig i gang... Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elise: Okei.. Så da e d kanskje ikje unormalt at Elias har hadd avføring 4 gang i dag?

Har ikje hadd sånn malteekstrakt oppi den.. Han fikk bare litt nan i begynnelsen..

 

Hær prøvde vi tran litt, men så virka d som at han ikje ville ha d no særlig mere.. Så kjøpte D-dråpa igår.. Men lure, kan man gi d annen hver dag, altså tran en dag og D-dråpa neste dag?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jippi!!

Lille S tok sutta i går!! Prøvde med en større, 4mnd+ sutt, med sånn rund tupp, og den ville hun ha etter litt prøving =)

Fikk høre i går at sutting skal ha en smertedempende/lindrende effekt på disse små. Og at de bruker sutt på nyfødt/intensiv avdelinger på sykehus... Da fant jeg ut at hun SKAL ta sutten enten hun vil eller ikke!

Flere som har hørt noe om dette??

 

Mzme

Ser ikke noe grunn til at dere ikke skal kunne gi tran og d-dråper annen hver dag. Men hvorfor ikke bare gi tran hvis dere får det i han??

Og tror ikke det er noe unormalt meg 4 avføringer per dag nei... For vi har hatt avføring i hver eneste bleie hver dag =P Men ser ut som det skal avta litt nå, for nå er det faktisk ei og anna tissbleie også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elise: Okei.. Ja virka som at han ikje syns tran va så ille først, men så etterhvert så d ut som at han ikje syns d va no særlig..

 

Nei i begynnelsen va d ikje så mye avføring, men no e d stortsett flere gang før dag!

 

Elias tar å sutta, ser ut som at han digge den.. Men han vil ikje ta den orto-dent sutta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elise: ja jeg har hørt om at smokken kan give lindring for de små specielt hvis de har lidt mageproblemer, da får de mere sugelyst og dette kan de få tilfredsstillet ved smokken i stedet for puppen.

 

hilsen susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer til Marlen og Elin :-)

 

Jeg revnet kraftig under første fødsel og jaggu blei det ikke sting på meg denne gangen også. Da heldigvis bare pyntesting. Pass på å ligg mye, ikke gå lange strekninger eller sitt mye, da hovner man lett opp. Ellers er det lurt å skylle ofte med dusjhodet for å unngå infeksjoner. Det går seg heldigvis til i løpet av noen dager. Nå er mine sting grodd og jeg merker ingenting.

 

Her har det vært travle dager. Svigermor har fått tilbake kreft for fullt, så det er litt krise her. Skal bli godt å komme seg på treff igjen. Er det noen planer ang treff? Etter neste uke har jeg gjerne hjemmetreff, da er J tilbake i bhg.

 

I dag måtte jeg ta turen til jobb for å få hudlegene til å så på stumpen til O. Han har vært sår ved rumpeskrekken i tre uker nå. Så nå har vi fått et opplegg og jeg håper det funker.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei!

Nesten som det ble juli baby på meg også..men bare nesten...

 

Lillemor ligger i tverrleie så har hun ikke snudd seg til tirsdagsmorran så blir det planlagt keisersnitt den dagen..

Skal innlegges på mandag kl 11 allerede...Vet ikke hvorfor de skal ha meg bort så tidlig..Men får vel dra hjem etter innskriving vil æ tru....

 

Har ikke termin før 17 aug,men hun er rundt 4 kg allerde..Var vannskelig å måle pga ligg med hodet godt planta under høyre ribbein og rumpa under venstre å beinan ned i blæra mi...

Så har hatt rett hele juli ang leiet på ho...

 

Blir nån spennende å laaaaange daga fram til tirsdag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Petrine: Synd me svigermora de, trasig når d e sånn.. :(

 

Nån hær som veit om kor man kan bruke den dær A-Kremen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, blir spennende CaJenne! Lykke til!

Planlagt keisersnitt var en stort sett positiv opplevelse for meg. Selv om en ukomplisert vanlig fødsel selvsagt er det aller beste, sånn for tida etterpå. Vil jeg tro, he he, jeg har for såvidt ikke opplevd det. Jeg revna jo sånn for 3 år sia, så det var derfor jeg ble anbefalt keisersnitt denne gangen. Pga måten jeg revna altså. Men har ikke noen råd til Marlen egentlig anna enn det Kari Anne skrev. Og å ta tida til hjelp. Selve vondtet der nede varer vanligvis heldigvis ikke så lenge.

 

Kari Anne: så trasig med svigermora di! Og med stumpen til Oscar og.

 

Så heldige dere er som får babyene til å ta smokk! Vi prøver og prøver, men ikke snakk om at han syns noe som helst anna enn de såre puppene mine er til trøst, og til å "smokke" seg i søvn av... Har kjøpt inn et par nye typer idag som vi tenker å prøve ut.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ebenholts: stå på med smokken. Måske virker det at lægge en klud til kinden eller gnide ham blidt på kinden mens du byder ham den. Dette fungerede for Gustav. Men det tog nogen uger før han blev rigtig ven med den. Vi prøvede også mange forskellige og endte med nuk den som er skåret skråt igennem. Gustavs far puttede sukkervand på smokken (hvilket jeg var lidt skeptisk til) et par gange og det gjorde susen en stund.

 

Nu er smokken en ven både for os forældre og for Gustav. Han finder virkelig roen med den og får trøst når han har luftsmerter

 

hilsen susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CaJenne; De blir spennanes å se ka som skjer på tirsdag da. Du har jo sagt at ho kommer før terminen for du ville ikke vente så lenge, men de va vel ikkje akkurat sånn du hadde tenkt de. Kan tenke mæ du e spent. Men du får ha lykke til i alle fall:)

 

Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petine med gutt i magen: Æ har nettopp fått jente nr 3. På alle ungene har vi brukt samme salven til stumpen. Dem har aldi vært sår!!! Bruke den åsså på rød og irritert hud ellers til alle ungene. Og bak ørene, og under haken på minste jenta hvor det fort kan blir fuktig og sår. Den hete calendula sink salve, og du får kjøpt den på helsekost butikken på polarsentret. super krem!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, spennende Elin! :) Lykke til på mandag! Æ va på føden idag, spesielt å være der igjen... var på samtale med jordmoren som tok imot Noa-Nikolai - Lisbeth Indrevik. Ho e ei super dame altså! Ho har vært på ferie, så derfor det tok litt tid før vi gikk gjennom fødselen, men det va no like så greit egentlig. Fint at ho ville ta den samtalen selv og ikke en anna jordmor. Ho e veldig engasjerti jobben sin, vi fikk heldigvis gitt ho positiv tilbakemelding.

 

Ellers nærme det sæ bryllup med stormskritt her! Vi planlegge og handle for fulle mugger, mye å tenke på! Men det meste ordner seg. Får familien opp te uka så da har vi masse hjelp. Tenkte å pumpe meg så jeg har melk å gi på dagen i kirka og sånt om det blir krise. Prøvde flaske idag og det gikk kjempesupert heldigvis! Men pumpinga går ikke like bra... :( Prøvde å pumpe meg etter han har spist på den ene puppen, men da er det helt tomt for melk. Mon tro om det er regulert sånn at det akkurat er nok til at han blir mett, at det ikke produseres noe ekstra. Tør ikke å pumpe meg på puppen han ikke har spist på, for plutselig er han sulten igjen om en time. Rekker jeg å produsere ny melk på så kort tid? Så nå tenke æ at æ kanskje må stå opp i natt og pumpe meg, for han bruke å sov fra tolv på kvelden te seks på morgenen. Har dåkk nån tips?

 

Mange som tenker seg på grilling imårra? Meldt fint vær? Æ satse på å komme :) Før vi kjøre te campingvogna i Malangen. Skal være avlastningshjem i helga også, så masse som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hualua! Her skjer det jo ting!!

 

Uff da Kari - Anne.. Kreft e ikke nå særlig.. Håpe det vil gå bra.. Å med stumpen te O å.

 

Lykke te med keisersnitt Elin.

 

Tutt ja.. Sku så veeeldig gjerne fått tuppeluppa te å ta den, men nei.. Har jo fjørti forskjellige typa her, men spørs om æ da ikke bli å prøv den sukkervanngreia, bare for å få ho vant.. Æ vil jo ikke at ho ska bruk den hele tia, men te trøst når ho vil ha kos men ikke melk! For e jo litt vanskeli å gi pupp uten melk gitt..

 

Tone: på en times tid så vil du jo ha litt melk igjen ja, å hvis du da gir han på begge så vil han nok bli mett! Iallefall såpass mett at du får fylt opp litt igjen. Men du må jo pumpe på selve dagen å, hvis du ikke får amma?? Men hvis du står opp to netter å pumpa dæ, så har du jo fire måltid, hvis han spis på ene sia å e mett da. Eneste som skjer da e jo at du øke produksjonen din en del, men det reguler sæ jo tebake igjen.

 

Har så lyst å fær te bukta i dag, har verkeli sett fram te det, men sitt her med skallebank å e så trøtt så trøtt... Så tør ikke kjør så mye idag. =(

Men va kjekt på kino i går! Digga filmen å 2,5 tima bare fløy avsted!! Å koseli selskap va det å med May Helen å Marlen. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tone. Ja no nærme bryllupet sæ me stormskritt, ka? ;-)

 

Ang pomping, så tror æ d e veldi vanskeli å få ut så mye melk av samme pupp som nettopp e spist av, pumpa tar ikkje i nærheten så bra som beibien, å på slutten må jo ongan jobbe litt for å få ut melka.

 

Hvis Noa N. spis veldi uregelmessig så skjønne æ godt at du vil spare den andre puppen, men d regulere sæ veldi skjøl d der da. Ho lilla spis ca hver 2-3 time å da e d kommet masse tilbake ibegge puppan egentli, etter spising å pumping.

 

Så fort du pumpe ut melk produseres d med en gang igjen, å puppen e jo aldri helt tom :-) Tror ikke du skal være redd for å pumpe på den andre puppen, du klare uansett ikkje å pumpe den helt tom heller, så han får nok ut melk hvis d blir nødvendig.

 

Skal prøve å komme mæ på treff i dag:-) Sku vi møtes borte v d hvite huset, va d så?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, tusen takk for svar angående pumping Annette og Marlen :) Da satse æ på å pumpe på den andre puppen rett etter han har spist. Det e jo så kjekt at det regulere sæ sjøl det der sånn at det akkurat e nok melk te enhver tid! Prøvde å skull stå opp i natt, men sov rett over vekkerklokka gitt! E jo så glad for at æ får sove sammenhengende på natta, så bli heller å pumpe på den andre puppen enn han har spist av ja tror æ. Men får ikke ut mer enn 40 ml om gangen, prøvde igår. Tungt å sitte med den pumpa og, angre for at æ ikke kjøpt elektrisk. Men bli ikke å bruk den så ofte da tror æ. Bare no en periode. Tror han spis mellom 100 og 160 ml hver gang (står på morsmelkerstatningspakkene), så da må æ bare henge i å pumpe for å få ut nok te fredag om ei uke. Blir ikke å pumpe i helga for da e vi i vogna og har ikke fryser og liten plass i kjøleskap. Ja, æ må jo amme på dagen eller pumpe eventuelt. Skal amme mest mulig, bare ha noen flasker heime og i festlokalet i tilfelle det bli my styr med amming hele tida. Mamma skal ha han hjemme når vi fotograferes. Ja, merke at Noa-Nikolai suger mye bedre enn pumpa heldigvis! =)

 

Va no litt dårlig vær no ute da, men æ og Elke tenke no å fær bort te Bukta tror æ. Møtes ved det hvite huset ja...æ får høre med ho etterpå, ho e på overtakelse av nabohuset her no, så mulig vi bli litt forsinka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ska Elke flytte inn på sia av dæ?? :)

Ja du ska nok bare pumpe av den andre puppen, trur det bli å gå bra! Å hvis no han sku finne på å bli sulten igjen med en gang, så kan du jo øve på å gi han flaska av det du nettopp pumpa ut! Så fylles puppen godt opp å du kan pumpe dæ på nytt! =) Alt går! :-)

 

Håpe dokk hadde det fint på treff.. Æ tok tuppeluppa på magen å så sov vi i stolen her i stua nån tima.. Ondt i hele kroppen av å sitte litt rart, men det va helt nødvendig.. Skallebanken får æ visst ikke gjort så mye med da...

 

Ka dokk gir dem tran med? T-skje? Det brukte vi på Sigurd.. Må vel bare ut å handle litt tran æ no.. Fordrar det ikke sjøl så spørs om det ikke bli en pappa jobb... :-) Sigurd kommer no heldigvis heim i mårra, e fint at han får sæ en ferie tur, men rart å ikke ha han heime..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nættemor: Vi gir lillingen tran me sprøyta.. Men gir D-dråpa no, den tran ble ikje så populær etterhvert..

 

Hær va d en "pappa jobb" me den tran, hehe :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petrine : Trist å høre om svigermora di. Sender dere gode tanker!

 

Nættemor: Kan tenke mæ det har vært litt godt å ha en kun I å konsentrere sæ om, selv om du sikkert savna S. Ser for mæ at han kommer hjem med masse spennende opplevelser han vil fortelle om. Koselig=)

 

Tone : Håper det går bra med bryllupsforberedelsene. Regner med dere har det meste i boks. Ja, siden du fikk planlagt litt før NN kom=) Vi har barndåp 10 aug, og da er det heldigvis bare litt å planlegge. Tenker på hvor mye som skal klaffe til et bryllyp=) Håper dere får deres livs beste dag=)

 

Nå er mann og barn dratt til svigermor. Jeg skulle egentlig være med, men fant ut at jeg skal få lest noen timer istedet. De trenger vel å dulle med A alene hos svigermor, så.. da benytter jeg sjansen til å sove litt og så lese=)

Savner lillemor allerede, så er vel greit å få øvd seg litt til skolen begynner.. hehe=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...