Anonym bruker Skrevet 20. juli 2008 #51 Skrevet 20. juli 2008 Du får lese litt mer nøye det jeg har skrevet før du påstår ting. Jeg orker ikke å kommentere så nøye det du skriver, når du beskylder meg for ting jeg ikke har skrevet. Det gjelder for øvrig flere av svarene her. Jeg har ikke skrevet at det ikke er greit at de har flyttet til hennes hjemsted. Jeg har ikke skrevet at vi ikke skal besøke dem. Jeg har ikke skrevet at det ikke er greit at de besøker andre. Jeg har faktisk skrevet det motsatte av alt dette! Og shoppingen... nå er det ikke først og fremst vi voksne dette handler om. Jeg tenker først og fremst på ungene. Og enda en gang: Jeg visste ikke at de skulle på shopping før de hadde dratt. Jeg tok som sagt nok initiativer, så hadde jeg prøvd å få henne med på shopping sammen med meg, hadde nok også det blitt oppfattet som enda mer "mas" fra meg.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2008 #53 Skrevet 20. juli 2008 Vi prøver å finne løsninger alle kan akseptere, vi. Prøver absolutt ikke å splitte noen. Heller tvert imot. Tror vi kan beholde en bedre relasjon til denne kvinnen hvis hun ikke er med hver gang. Kan hende er det den beste løsningen for både henne og oss. Det handler mye om økonomi også. En grunn til at de kanskje ikke kommer hit i jula, er at de ikke har råd. Da kan det kanskje være en løsning at broren min kommer med en eller begge ungene et par dager. Takk for oppfordringen om å tenke! Skal prøve så godt jeg kan! :-) HI.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2008 #54 Skrevet 20. juli 2008 Vel når du skriver at" Jeg trodde oppriktig at min svigerinne hadde såpass med samvittighet og fornuft at hun ville ta hansyn til oss andre sine behov, når hun har fått flytte til sitt hjemsted og leve sitt liv der" virker du sur og bitter for at de har flyttet. Og at du mener at din bror ikke har noe med flyttingen å gjøre som om han ikke hadde noe valg. De har hellet ikke opplysningsplikt ovenfor deg med hva de skal gjøre i sin ferie og når de skal gjøre det. Du mener de skulle vært mere med deg, men hvordan skullle de klart det om du ikke er i mot at de besøkte andre? Man kan ikke kun ta hennsyn til ungene, de voksne skal også ha det greit i ferien sin. Jeg syns du virker bitter og egoistisk når du tydelig mener de skulle tenkt mere på deg enn seg selv i ferien sin. Hva syns foreldrene dine om hvordan de gjorde det? Hvor mange ganger har de vært på besøk i Finnmark? Jeg syns ikke du virker som en særlig hyggelig person ut fra det du har skrevet. Ikke noen jeg ville brukt mye av min ferie på.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2008 #55 Skrevet 20. juli 2008 Har du spurt de hva de har tenkt å gjøre i julen? Kanskje de skal være sammen med hennes foreldre eller begyne å feire jul hjemme hos seg selv. Det at man bor langt unna den ene familien er ikke ensbetydene med at man kun skal feire jul sammen med dem eller kun være sammen med dem i sommerferien. Hun har sikkert lyst til å feire jul sammen med sine foreldre også.
Gjest Skrevet 20. juli 2008 #56 Skrevet 20. juli 2008 Jeg er også veldig familiær av meg, og elsker å være sammen med familien, store som små. Vi er vant til å være samlet til alle bursdager, mors-/farsdager, jul, nyttår osv osv, jeg hadde også vært kjempeskuffet om en av søstrene mine hadde flyttet langt av gårde.. Men dessverre har det lett for å bli sånn,når man får seg partner fra et annet sted.. Jeg tviler på at du har gjort noe galt, tror ikke du skal ta det personlig. Svigerinna mi jobbet som reiseleder i utlandet i 2 år, og var bare hjemme 1 gang hvert halvår, da gjerne bare for en uke av gangen. Vi hadde flaks, sønnen vår ble født 10 timer før flyet hennes landet på Gardemoen, så hun hadde hele uka på å være sammen med nevøen sin. Men vi så henne kanskje 10 timer tilsammen, rett og slett fordi hun hadde så mange andre som også krevde å se henne "når du først er hjemme".. Jeg syns det blir helt feil at de kaller deg egoistisk, jeg syns bare du virker oppriktig glad i familien din, og har blitt skuffet.. Kanskje jeg kan komme med et forslag til deg? Du skriver at det blir så dyrt for hele familien å dra. Men om du savner de så fælt, kan ikke du dra på besøk, bare du? Og kanskje dattera di? Og ang. det shopping-greiene.. Jeg bor midt i mellom Drammen og Oslo, men må fortsatt på shopping når jeg er på ferie=)
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2008 #57 Skrevet 20. juli 2008 Takk for et omtenksomt svar, jojo. Neida, jeg skal prøve å ikke tenke for mye på shoppingen. Det er lett å begynne å analysere for mye, og litt romslighet må vi ha! :-) Tror nok jeg kommer til å dra alene, eller sannsynligvis sammen med jenta. Med litt planleggning trenger det ikke bli for dyrt heller. Jenta skal forresten bli med besteforeldrene dit til høsten, og gleder seg allerede vilt! Jeg ble litt oppløftet av svaret ditt, og kjenner at jeg ser litt mer lyst på framtida. Det er lett å la skuffelsen gå over i bitterhet, og det skal jeg prøve å unngå! HI
Gjest Skrevet 20. juli 2008 #58 Skrevet 20. juli 2008 så bra jeg kunne hjelpe, jeg glimter til innimellom =) hehe Jeg syns det er en flott egenskap å ta vare på familien, keep up the good work!! Lykke til, HI =)
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2008 #59 Skrevet 20. juli 2008 Jeg synes kanskje du er litt urimelig.. De må jo få bo og leve som de har lyst til. Om du ikker er enig i hvor mye de vil ha med familien å gjøre må du likevel respektere dems valg. Og egoistisk svigerinne? Jeg synes heller du høres ut som ei sjalu svigerinne.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2008 #60 Skrevet 20. juli 2008 Jeg lure på hvorfor du lar alt gå utover svigerinnen din, hvorfor ikke din bror? Tror du ikke han har noe han skulle ha sagt? Syntes det er urettferdig av deg å la alt gå utover henne! Litt sånn " Det-er-alle-andre-sin-feil-mine-gjør-aldri-noe-galt" holdning på deg!
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2008 #61 Skrevet 20. juli 2008 Ja, de må få bo og leve som de har lyst til, men da må de også ta følgene av de valgene de gjør. Kanskje innebærer valgene deres at vi ikke treffes så mye, f.eks. fordi vi er bortreist når de er her. Når de ikke tar hensyn til oss, kan de ikke forvente at vi skal ta hensyn til dem i det lange løp heller. En relasjon tilpasses underveis. Nå må jeg tilpasse meg måten de viser at de ønsker å ha relasjonen på. Det innebærer at jeg neste gang ikke kommer til å forvente så mye før besøket, og ikke kommer til å planlegge å være sammen med dem. Dette er et tap og en sorg for meg, men jeg kan ikke gjøre annet enn å imøtekomme deres måte å være på. Jeg er nok ikke sjalu i utgangspunktet, nei. Det er nok heller min svigerinne som ikke ønsker at vi på vår side skal ha for mye med ungene å gjøre. Sjalusien går nok mer andre veien, ja.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2008 #62 Skrevet 20. juli 2008 Jeg er ikke imot at de flyttet, men jeg mener at det innebærer et visst ansvar fra deres side. Kanskje må man jenke litt på sine egne ønsker og imøtekomme andre sine behov litt. De har ikke opplysningsplikt for meg, nei. Det har ike jeg for dem heller, og det vet jeg veldig godt til neste gang! Foreldrene mine har vært fire-fem ganger hos dem det siste året. Mye lettere for dem å reise, siden de har mye bedre råd og ikke har unger å ha med seg.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2008 #63 Skrevet 20. juli 2008 Jeg frikjenner ikke ham helt, nei! Slett ikke. Men det handler om at han må ta en durabelig kamp hvis han skal trosse hennes ønsker. Da er det lettere for ham å "adoptere" det hun foreslår, tror jeg. Men bevares, jeg ser ikke på ham som helt uskyldig her.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2008 #65 Skrevet 20. juli 2008 Det var min svigerinne som sa at de kanskje ikke har råd til å komme hit til jul. Det må jeg selvsagt akseptere, men da synes jeg det i tilfelle er en enda større grunn for dem til å være litt mer imøtekommende nå i sommer.
Gjest Skrevet 20. juli 2008 #66 Skrevet 20. juli 2008 Det er ikke alle som har samme syn på familie som det du har. Jeg er i utgangspunktet familikjær av meg, men ikke slik at det skal gå på bekostning av økonomi eller andre ting. Min ene sivgerinne er veldig opptatt av at våres barn og hennes barn skal være masse sammen slik at de kan bli bestevenner, dette behovet har overhode ikke jeg. Barna våre har venner og vi har mye annet vi også vil prioritere, og dette er vi og ikke bare jeg. Selv om det var vi som flyttet vekk så synes jeg det er urettferdig og urealistisk at det bare skal være vårt ansvar å reise til dem (vi flyttet like langt i fra begge familiene), det er mer slitsomt for oss å reise med 3 barn og at vi faktisk må shoppe osv når vi først kommer fordi det ikke finnes butikker her vi bor (uten om en nærkjøp som har mat og sokker), enn det vile vært for dem med 2 barn og ikke har annet de må gjøre. Kanskje det er litt slik for din bror og svigerinne også? Jeg er i hvertfall ikke så opptatt av at barna våres hele tiden må møtes, det er kjekt at de leker sammen når de møtes, men de har det veldig kjekt når de møter venner sine barn også, får være med på butikker og kanskje få en is osv, så det går ikke akkurat utover barna å besøke andre enn bare familien ;-) Jeg synes fortsatt du legger veldig mye "skyld" på din svigerinne, du virker så bomesikker på at det er hun som står bak alt, har det falt deg inn at det kan være broren din eller de i fellesskap som har avgjort ting? Selv om du ikke trodde det om broren din i utgangspunktet?
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2008 #67 Skrevet 20. juli 2008 Det burde være åpenbart at denne saken har flere sider, så jeg skal ikke dømme eller ta stilling til hvem som evt skulle være sjalu eller urimelig her. Jeg vil bare dele noen erfaringer med deg: Min mor er fra NordTroms og traff min far i Oslo under studietiden. Far er enebarn, mens mor har flere søsken. De valgte å bosette seg i en by på Vestlandet hvor jeg og min søster har vokst opp, mye pga jobb. Dette resulterte i at vi kun så min mors søsken, min mormor og morfar og mine søskenbarn i sommerferiene når vi reiste nordover. Sjelden kom familien nordfra på besøk til oss. Det ble tatt som en selvfølge at besøkene skulle skje andre veien. Dette vet jeg var sårt for min mor. Flyprisene var jo heller ikke lave for 30 år siden, så vi var ikke på andre ferier før jeg var godt opp i tenårene. Noen ganger var onkler tanter og søskenbarn på egne ferier når vi var der oppe. Man får ikke bestandig koordinert til alles tilfredsstillelse. Jeg elsket å være nordpå sammen med familien, og vi har svært gode relasjoner i dag. Men min mor strever fortsatt med å få familien til å besøke henne, ikke omvendt, og jeg er ærlig talt enig i at det er urimelig at jeg kan telle besøkene fra besteforeldre og onkler og tanter på én hånd. Så - husk på at besøk bør gå begge veier, og forvent kanskje litt mindre neste gang. Trolig går dette seg til over tid. Jeg håper jo ikke din bror og din svigerinne vil splitte familien selv om de har valgt å bosette seg et annet sted. Husk også på at du tross alt er heldig som bor på samme hjemsted som dine foreldre, og kanskje også din manns foreldre! Jeg bor i dag sammen med min mann i på én kant av landet, hans foreldre og søsken på en annen og mine foreldre på en tredje. Da skal jeg love deg at det er mange familiemedlemmer som gjerne vil ha sitt i feriene og som gjerne skulle sett at vi prioriterte akkurat dem litt mer...
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2008 #68 Skrevet 20. juli 2008 hadde reagert akkurat som deg hi,men muli vi er mer familiekjær enn andre;)
Slumdog Skrevet 20. juli 2008 #69 Skrevet 20. juli 2008 Herrlighet HI, bare fordi noen velger aa flytte betyr da ikke det at de har mer "plikt" til aa besoke deg enn det du har til a besoke dem. "Du flyttet foerst saa da faar du vaere den som er ansvarlig for aa komme paa besok" liksom? Slik jeg ser det er det like mye deg og din familie sitt "ansvar" aa besoke dem som omvendt.
Gifteklar:0)) Skrevet 20. juli 2008 #70 Skrevet 20. juli 2008 Herregud. Virker egentlig som at du er sjalu på din svigerinne. Du skriver også at det er lite hyggelig å bli kalt egoistisk? Det er jo det du kaller svigerinnen din? Virker også som at du er skuffet fordi de ikke ville gjøre det du ville, som å dra på fjelltur, kanskje de heller vil slappe av når de er på ferie? Syns du krever for mye av de.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2008 #71 Skrevet 20. juli 2008 selfølgelig er det dem som flyter som burde reise oftere å besøk! hvertfall her i denne situasjonen med din bror,er jo enklere om han tar med barna å kommer ned enn hele familien venner osv skal reise helt opp der,
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2008 #72 Skrevet 20. juli 2008 Nei, ikke alle har samme syn på familie som meg, og jeg må tilpasse meg de andre sine ønsker. Jeg er bare ikke sikker på om de forstår følgene hvis vi oppfører oss på samme måte som dem. Jeg er enig med deg om at besøkene må gå begge veier, og som sagt har mien foreldre vært der fire-fem ganger på bare et år! Vi har ikke dene muligheten, men må bruke sommerfeien hvis vi skal dit. Og det har vi tenkt neste sommer - om de har anledning til å ta imot oss, vel å merke! Jeg skjønner også at jeg må legge noe av skylden på broren min, og det er jo han jeg må ta det opp med, kanskje. Jeg vet likevel at han ville ha vært her lengre, og prioritert annerledes om det var opp til ham. Det å bruke så mye tid utenom familien når de er her, er nok et kompromiss for at hun skal bli fornøyd. Kanskje er det en forutsetning for at hun i det hele tatt blir med. Takk for kloke svar.
Northernlights Skrevet 20. juli 2008 #73 Skrevet 20. juli 2008 Hi,orker ikke lese hele tråden...men vil si at her er det meg som har flyttet langt borte fra Norge, og det koster tusenvis pr person om familien flyr over. Jeg har fått mye kjeft siden jeg flyttet. Føler ingen skjønner situasjonen min, og har titt og ofte fått høre at jeg har tatt bort barnebarna til moren min, fks..... Det er vanskelig å være den stygge ulven også ( Ville jeg bare si,,... Håper dere treffes snart igjen =o) Ville nok ikke vært så sinna på denne svigersøsteren, dersom hun ikke vet at dette plager deg så mye. Hva med å snakke med henne, evt skrive et langt og personlig brev om hvor mye du savner dem?
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2008 #74 Skrevet 20. juli 2008 Bildet er sikkert mye mer nyansert enn det virket som da jeg skrev i frustrasjonen i går kveld, ja... Ja, vi må nok belage oss på at vi må ta turer dit vi også. Det er vi forberedt på. Likevel må de ta flere turer hit, for det er jo ikke bare vi som bor her, men foreldrene våre, besteforeldre, osv. Dette gjør at de kommer til å ta en tur hver sommer, sannsynligvis. Jeg mener slett ikke at vi ikke skal strekke oss, og at det bare er deres ansvar å komme hit. Men nå er det slik at det virker som at vi tar mye mer ansvar enn dem for å bevare relasjonene, og det oppleves urettferdig når de lever nesten hele sin tilværelse sammen med hennes familie og venner på hennes hjemsted. Ja, jeg er veldig glad for dem vi har i nærheten. Vi har en stor familie også utenom disse som bor langt unna. Man må sørge for å holde kontakten med dem som setter pris på det!
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2008 #75 Skrevet 20. juli 2008 Denne tråden tok jo helt av! :-) Jeg må si TUSEN TAKK for alle tilbakemeldinger nå, for jeg vet ikke om jeg klarer å svare på så mye mer foreløpig. Jeg har skrevet så mye om denne saken her nå, og nå tror jeg at jeg må prøve å legge det litt bak meg. La det synke inn og tenke mer på det senere. :-) Men tusen takk for alle råd og kritiske tilbakemeldinger. Håper det ikke er bare jeg som har lært mye her! ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå