Gjest Skrevet 1. juli 2008 #26 Skrevet 1. juli 2008 Ja. Normalnivå. Og søte deg, tror du det er (bare) AP/SV sin feil at renten går opp? *smiler litt* Har du tatt en titt utenfor landegrensene i det siste? Og sett på resten av verden og verdensøkonomien?
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2008 #27 Skrevet 1. juli 2008 Sant som du sier. Teit av folk å ta opp store lån nå som man må betale tilbake det dobelte. Men har det slått deg at folk sitter med lån som de har tatt for mange år siden? Og betaler allverden for å få det til å gå rundt? Renta er langt fra på et normalt nivå. Den er doblet.
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2008 #28 Skrevet 1. juli 2008 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/article2505438.ece
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2008 #30 Skrevet 1. juli 2008 Anonym 11:18 Hvis Frp er partiet for folk flest: Blir ikke folk flest syke? Trenger ikke folk flest skole? Trenger ikke folk flest det folk flest trenger? Frp vil senke skattene og da er det ingen statlige penger ingen til ting som folk flest trenger. Veier, biler, skoler, sykehus. De som klarer å griske til seg penger, får beholde de. De som ikke klarer å griske til seg penger, kommer til å bli fattiglus, som ikke har råd til medisiner og legebesøk. Hvis du stemmer Frp, vet du at hoveddelen av velgerne er de som betrakter seg som folk flest, men som ikke vil ha noen goder i form av sykehus, barnehager osv igjen, og et mindretall med masse penger, som ler seg skakke hele veien til banken, fordi Frp øser penger over dem i form av null skatt og avgifter? Har du hørt om klasseforskjeller? Og hvordan mener du at Frp forholder seg til klasseforskjeller?
Gjest Skrevet 1. juli 2008 #31 Skrevet 1. juli 2008 Ehhh... Ja, den linken var jo nyttig fordi? Det er en meningsytring, ikke en fasit, hehe... Og som Halvorsen svarte, ingen av de andre forslagene til økonomiske tiltak ville nødvendigvis ha gitt en lavere renteøkning. F.eks kommer antagelig nå det som skjer i Kina til å presse renten enda litt til opp. Renten slik den er nå er innenfor et normalnivå ja, om du har et historisk syn på renten vil du også klare å se dette. I hvertfall var det dette jeg observerte og lærte meg da jeg studerte historie og vi diskuterte både landes og verdens økonomi i kollokviergruppene, men så klart, godt mulig jeg har fått feil lærdom.
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2008 #32 Skrevet 1. juli 2008 Klasseforskjeller vil jeg absloutt si det er idag. Her i huset har vi ikke råd til middag på bordet hver dag, vi har ikke råd til å gå til tannlege, jeg har ikke råd til å ha eldstedatteren min på sfo, eller full barnehageplass til minsten og ferie kan vi se langt etter. Veier har vi årsavgiften til, det skal ikke gå av skattepengene til folk, vi betaler 11,8 milliarder i årsavgift, og 4 milliarder går til veier. Hvor tar pengene veien? og vi er et av verdens rikeste land, men jeg vil si de fattige blir fattigere og de rike holder seg på et jevnt nivå. Og vi skal visst tåle det, siden folk generelt har mer penger idag enn før, men vi har ikke det, og flere andre også som ikke har det. Vi sliter!
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2008 #33 Skrevet 1. juli 2008 Noen som blir med å danne et eget parti eller? Hehe.
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2008 #34 Skrevet 1. juli 2008 Ja, Renta har vært høyere før ja. Stemmer det, men du kan ikke sammenligne det med dagens rente uten å ta med all skatt,bomavgifter, bensinpriser osv. For 20 år siden hadde de ikke bensinpriser som tilsier 1000kr tanken. Syntes å lese at den lå på ca 7kr literen... Det fantes såvidt en eneste bomstasjon i norge. Veiavgiften var minimal, skatten lå lavt og kursen på norske kr var lavere, Men nå skal de ha mer i alt. Renter, skatt etterhvert, bompenger, veiavgifter osv. Så å si at renten er NORMAL, er å dra den litt langt. Hadde de andre kostnadene vært lavere, hadde det kanskje vært normalt i forhold til bruket av penger i staten, men nå har det tatt litt av for de som sitter på pengesekkene og de skal ha inn penger på ALT!
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2008 #35 Skrevet 1. juli 2008 Selvfølgelig er det klasseforskjeller i dag. Og fordi det er det, må du ikke finne på å stemme Frp! Hvis den vanlige arbeider skal få det bedre, da må du selvfølgelig stemme på Arbeiderpartiet, det sier seg jo selv. Får jeg lov til å spørre hva dere har samlet i årsinntekt? Ev. hvis en av dere ikke er i jobb, hvorfor? Bare lurer altså, ingen fordømmelse fra meg.
Gjest Skrevet 1. juli 2008 #36 Skrevet 1. juli 2008 Jeg skal på ingen måte si at vi har det perfekt i dag elelr at regjeringen gjør en super-duper jobb (for det synes jeg ikke, synes ikke noen partier gjør det). Det jeg dog finner litt skremmende er at veldig mange av de som stemmer FRP er nettopp de som er resurrssvake, de som ikke har noen særlig god økonomi, noe videre utdannelse osv og dermed de som ville falt helt ned i bunnen og gått under økonomisk om FRP hadde fått makten enerådende. Dette vil jo aldri skje heldigvis, men likevel betenkelig at så mange ikke ser helheten i politikken deres. Du sier du knapt har råd til barnehage og SFO og tannlege. Hvordan tror du det vil bli om barnehagen blir 3-4 ganger så dyr, om du i tillegg til SFO må betale for skolegangen, om du ikke bare må betale mange tusen kroner til tannlegen, men også til legen dersom barna dine blir syke? Hva hjelper det da om man bare har f.eks 15 % skatt i motsetning til f.eks 25% skatt om man får utgifter som er mer enn det tripple av hva det er nå? Ja, noe burde skje for å bedre situasjonen til de som er fattige i vårt land, men jeg tror nok ikke FRP er veien å gå, tvert i mot vil det være å lure seg selv veldig godt og grundig!
Gjest Skrevet 1. juli 2008 #37 Skrevet 1. juli 2008 Du glemte å ta med at lønnsnivået også har økt vestenlig mye siden den gang... Det som er nå er at vi blir mer og mer luksuspreget, vi vil ha høy stander og når vi ikke får det så anser vi oss som fattige. Den tiden du referer til nå var en gidigen oppgangstid som på ingen måte kan defineres som normal. Ikke i et historisk perspektiv i hvertfall.
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2008 #38 Skrevet 1. juli 2008 Så har også lønningene og folks forbruk økt veldig de siste 20 årene også, da...
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2008 #39 Skrevet 1. juli 2008 hehe sterk uenighetspartiet, eller noe i den dur;p
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2008 #40 Skrevet 1. juli 2008 Javisst har lønnsnivået økt, men det har det jo og gjort i de fleste nordlige/europeiske lendene. Se på verden rundt deg, sier du, ja da må du gjøre det og da. Kronen har steget i verdi og da vil jo selfølgelig lønn også stige. Og selvfølgelig blir det mer klaging, når man må betale nesten 40% skatt om du tjener mer enn 300.000 i året, rentene gjør at man ikke kan ta opp lån, som igjen gjør det dyrt å leve. Veiavgifter er helt ute å kjøre, fordi man skal faen meg betale ekstra penger for å kjøre på veier, som er bompenger, og ikke nok med det at bilen blakker oss helt, men de setter oss i en kinkig situasjon med bensinprisene. De vet at folk MÅ ha bensin, og dermed har de oss i sin hule hånd og kan rått sette opp prisene uten at de vil miste noe av den grunn. Tvert imot. Så jeg ser rett og slett ikke dette luxuspreget ditt. Jeg syntes vi finner oss i mer en nok!
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2008 #41 Skrevet 1. juli 2008 Hvor i all verden tar du det fra at alt blir 2-4 ganger så dyrt Alva?? kilde?
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2008 #42 Skrevet 1. juli 2008 Kjapt regnet så bare i skatt, avgifter og bil, for en som tjener 300.000 i året, skal 170.000 ut. Da sitter du igjen med 130.000, og det skal ut i renter om du har lån, eller leie om du ikke har råd til å ta opp lån. Luksus sier du?
Gjest Skrevet 1. juli 2008 #43 Skrevet 1. juli 2008 Det er umulig å oppgi kilder på spekuleringer, men jeg synes at å se til USA her er greit for å trekke en paralell til mye av den økonomiske tankegangen. Du kan jo prøve å regne på det selv. FRP vil på sikt at både barnehager, skole og helsevesenet skal privatiseres. Hvordan ser du for deg at prisene her blir? Ut i fra hva prisene på private barnehager lå på før i forhold til det lønnsnviået som var da, om man ser på skoleutgifter i andre land, pris på helseforsikringer og sykehusregninger i f.eks USA så er igrunnen ikke mattestykket så altfor vaskelig. Jeg tok antagelig altfor lite i, men prøvde å være snill. Hele politikken deres speiler USA, de som har mye får mer og alle mulighetene, de som har lite og lite muligheer får ingenting og klarer seg knapt og har få muligheter. Norge er ikke blitt kåret til et av verdens beste land å bo i helt uten grunn, og litt av den grunnen er at landet i hovedsak er blirr bygget opp på en mer eller indre sosialdemokratisk og solidar politikk og ikke en egosentrisk kaptialisme.
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2008 #44 Skrevet 1. juli 2008 Hovedproblemet er folks forventninger til levestandard. Alle barna skal ha eget rom, man skal helst ha to biler, hage og moderne hvitevarer. Ferieturer skal man også dra på. Da mine foreldre vokste opp delte barma soverommet og foreldrene sov på stua. De hadde det fint de! Poenget er ikke at man skal bo så trangt som mulig, men når folk med gjennomsnittlige inntekter tar opp høye boliglån og kjøper mye større boliger enn de strengt tatt trenger når renta var unormalt lav, da blir det for dumt å klage når renta går opp.Idag er renta på et normaltnivå. Har man ikke evnet å planlegge økonomien sin i forhold til hva som er et normaltnivå for renta, ja da er det selvfølgelig kjedelig, men man kan takke seg selv. Økonomisk planlegging og litt kunnskap er en fordel.
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2008 #45 Skrevet 1. juli 2008 Det er vel å strengt talt skjære alle over en kam da! Er utrolig uenig med deg. Jeg selv er nå med et barn og skulle kjøpe hus i fjor, etter endel år med sparing, og endel år med krøll med økonomi. Endelig skulle jeg kjøpe meg hus. Neida, jeg må leie jeg. Jenta mi og jeg leier en leilighet og kaster 6500kr ut vinduet, som kunne gått til lån. Veldig urettferdig for oss som ikke har kunnet kjøpt før nå, og har rundet 20 og skal begynne livet. Lite eller stort, jeg hadde ikke klart 1 mill i lån engang pga rentene!
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2008 #46 Skrevet 1. juli 2008 FrP`erne synes ikke noe om at Staten styrer oss og "tar pengene våre", hører jeg. Ja, sikkert flott om forsikringsselskapene får styre landet vårt i stedet! Leste en kronikk i Dagbladet for noen år siden. Det var en amerikaner som skrev at han ikke skjønte hvorfor mange nordmenn ikke vil verne om det unike velferdssamfunnet vi har, og beskrev hvordan forsikringsselskapene har makten over det amerikanske samfunnet. Man skal helst ha doktorgrad i både økonomi, jus og medisin for å klare å holde styr på sine egne forsikringer. Når vi ser amerikanske TV-serier fra sykehus, løper de med pasienten på båre mens de roper "er hun forsikret?" Det høres sikkert kult ut på TV, men neitakk, jeg ønsker ikke å ha det sånn her i Norge!
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2008 #47 Skrevet 1. juli 2008 Nå snakket jeg vel om de som hadde kjøpt? Boligprisene er en helt annen historie. Man må kjøpe etter evne, eller leie, sånn er det bare.
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2008 #48 Skrevet 1. juli 2008 FRP vil ikke privatisere alt, men de vil sikre likebehandling mellom privat og offentlig barnehage, slik at det blir full dekning, lavere kostnader og bedre kvalitet!
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2008 #49 Skrevet 1. juli 2008 Hvis du hadde forventet å kunne kjøpe hus når du bare har passert 20, kan du ikke ha mye studielån, og må ha veldig høy inntekt. Heldig for deg. Vi hadde ikke råd til å kjøpe oss hus før vi var passert 30 og måtte selvfølgelig leie før den tid. Likt for alle det, har ikke noe med rettferdighet å gjøre. Er enig med Alva i mye av det hun skriver her. Man må se lenger enn landegrensene.
Gjest Skrevet 1. juli 2008 #50 Skrevet 1. juli 2008 Nå må du gi deg! Jeg tjener ca 360 000 kr i året når jeg begynner nå til høsten og får en skatteprosent på ca 31%, mannen kommer til å ligge på ca 480 000 kr i året og ca 26% i skatt + litt i toppskatt. Dette er reell skatt, altså de skatten det blir når man tar med minstefradrag, fradrag for renter på lån (hus, bil, studie ol), foreldrefradrag osv. Han får minst skatt fordi vi kommer til å sette hele lånet på ham og mesteparten av foreldrefradraget, det vil lønne seg mest samlet for oss siden han tjener mest. Om du tjener 300 000 kr i året og så ikke har noen form for lån, barn osv og er i skatteklasse 1 skal du likevel ikke betale mer enn 77 762 kr i skatt (dvs ca 26 % skatt) og da sitter man igjen med 222 238, ikke 130 000 kr.dette kan du raskt regne ut på skatteetaten. Hvor du klarer å grave opp 40% skatt fra lurer jeg veldig på altså!? Når det gjelder avgifter så ja, her er det så klart mer som ryker ut, men man MÅ strengt tatt ikke ha bil (vi "må" pga hvor vi bor, men det er et valg likevel) så da er det mer moms osv som står igjen og slik er det nå da vitterlig i de fleste land.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå