LizzyG Skrevet 26. juni 2008 #51 Skrevet 26. juni 2008 Det er ingen myte EnMamma. En nyere bil ER sikrere enn en gammel en. Ville du satt barna dine i en 20 år gammel Golf i bakovervendte seter eller en helt ny Golf med forovervendte seter? Jeg hadde tatt den nye bilen. Det er gjort mye arbeid med karosseriet og støtdemperne på de nye bilene slik at mest mulig energi tas opp der.
EnMamma Skrevet 26. juni 2008 Forfatter #52 Skrevet 26. juni 2008 leser du i det hele tatt hva rapporten sier? Eller utdragene fra begge TT artiklene som jeg postet her? Så klart er en nyere bil sikrere, men den er sikrere for de voksne. For at bilene skal være sikrere for barna må de sikres på beste mulige måt
LizzyG Skrevet 26. juni 2008 #53 Skrevet 26. juni 2008 Ja, jeg leser det som står. Men du påstod at det var en myte at ny bil var sikrere enn en gammel en og det var det jeg var uenig i deg i. Ikke hvor mange newton som havner i nakken på barna.
EnMamma Skrevet 26. juni 2008 Forfatter #54 Skrevet 26. juni 2008 At en nyere bil er mye sikrer for barna, det er en myte. En ny bil er mye sikrere for en voksen. Er vi enige da? Selvsagt hadde jeg valgt en splitter ny bil med et sikkert bakovervendt sete i om jeg hadde valget Det er ikke det jeg sier, men noen tror de kan slakke på sikkerheten fordi de har så ny og sikker bil, men sannheten er jo at det er skammelig feil.
ulydia Skrevet 26. juni 2008 #55 Skrevet 26. juni 2008 Eg har ikkje orka å lese alle dei ulike innlegga i denne debatten, men vil komme med eit innspel sidan dette er eit tema som på ein måte vedkjem meg personleg. For 2,5 veke sidan var svigerforeldra mine med i ei alvorleg bilulykke, frontkollisjon. To personar i den andre bilen mista livet, ei voksen dame utan sikkerhetssele og eit lite barn på 1,5 år som sat forovervendt i bilsetet sitt. Barnet døde pga indre blødningar (press/trykk i frå selane i setet). Sivgerfar, som er verdens snillaste mann og som har kjørt prikkfritt i heile sitt liv, fekk eit illebefinnande og har objektiv skuld i ulykka. Stakkars mann, som må slite med skuldkjensle resten av livet, fordi andre folk ikkje har sikra seg sjølv og barna sine skikkeleg! Det provoserer meg. Og stakkars barn, som mista livet pga at foreldra ikkje visste betre/tok eit anna val enn det som er tilrådd av forsking o.l. Og stakkars forledre som må leve med dette valet resten av livet.
EnMamma Skrevet 26. juni 2008 Forfatter #56 Skrevet 26. juni 2008 Det skjærer meg i hjertet og lese dette. Så forferdelig vondt det helt sikkert er for svigerfamilien din og familien til dette stakkars barnet. Dessverre virker det som om folk ikke er interessert i å ta til seg informasjonen før de ser eksempler fra virkeligheten. Min dypeste medfølelse går til de berørte i denne saken.
LizzyG Skrevet 26. juni 2008 #57 Skrevet 26. juni 2008 Vet om noen tilfeller der barna klarte seg fordi bilen var relativt ny også, så mener fremdeles at nye biler er sikrere enn gamle selv for barna. Men uansett hvor ny eller gammel bilen er så skal man sikre barna etter beste evne.
LizzyG Skrevet 26. juni 2008 #58 Skrevet 26. juni 2008 Synes synd på svigerfaren din som forårsaket dette og de som mistet barna sine, men synes det er drøyt at du på et offentlig forum sier at foreldre ikke har sikra barna sine skikkelig når de sitter i et forovervendt sete. Et forovervendt sete er like lovlig som et bakovervendt sete og du vet vel ingenting om hvorfor barnet satt den veien det gjorde og om det hadde overlevd hvis det satt bakovervendt. Det blir trykk/ press fra selene uansett hvilken vei barnet sitter.
ulydia Skrevet 26. juni 2008 #59 Skrevet 26. juni 2008 Ja, det er eigentleg heilt ufatteleg kva som har skjedd. Svigerfar kom utav koma for ei lita veke sidan og fekk vite om utfallet i den andre bilen for to dagar sidan. Vi er førebudd på ei tøff stund framover. Eg har ikkje vore særleg interessert i slike diskusjonar før, og har også tenkt at folk får gjere som dei vil sjølv med barna sine. Eg har også tenkt at viss situasjonen krever det, så får vi snu gullet framover tidlegare enn det som er tilrådd. Det tenker eg ikkje nå lenger! Nå veit eg kor fort ting kan skje, uansett kor fint og pynteleg du kjører sjølv. Dei som sat i den andre bilen, kjørte jo berre på vegen og fekk plutselig ein annan bil i fronten. Stakkars folk!
Blue Lady Skrevet 26. juni 2008 #60 Skrevet 26. juni 2008 "Det blir trykk/ press fra selene uansett hvilken vei barnet sitter." Det er HELT feil!!!!!!!!!!! når et barn sitter bakovervendt i en FRONTkollisjon som det var snakk om her, blir barnet trykt INN i SETET (trykket fordeles på hele ungen, ikke RYKKET fremover med selene som eneste stopper...
ulydia Skrevet 26. juni 2008 #61 Skrevet 26. juni 2008 Til LizzyG: Når eg sa at dei ikkje hadde sikra seg skikkeleg, tenkte eg mest på ho voksne som ikkje hadde sele i det heile tatt! Eg veit at det er lovlig å sitte forovervendt, og det er jo den informasjonen dei stakkars foreldra har forholdt seg til. Dei har truleg ikkje visst kor farleg dette faktisk kan vere, det er noko av poenget mitt også. Viss du les innlegget mitt ein gong til, ser du sikkert at det var slik meint.
ulydia Skrevet 26. juni 2008 #62 Skrevet 26. juni 2008 Og politietterforskinga indikerer at barnet hadde overlevd om det satt bakovervendt.
chrisallic Skrevet 26. juni 2008 #63 Skrevet 26. juni 2008 Hater slike inlegg som dette! Snuppa på 2,5år sitter i bakovervendt sete.Var veldig i tvil om jeg skulle ha det sete til henne,han i butikken sa at de fleste ulykkene pleide å være påkjørsler bakfra og hva da med bakovervendt sete?Synest det var noe i det han sa.
ulydia Skrevet 26. juni 2008 #64 Skrevet 26. juni 2008 Huff, ja det var kanskje eit litt unødvendig innlegg. Men eg har liksom fått eit anna syn på ting etter denne hendinga, som eg hadde lyst til å formidle.
LizzyG Skrevet 26. juni 2008 #65 Skrevet 26. juni 2008 Sorry, du har rett i når det er frontkollisjon.
LizzyG Skrevet 26. juni 2008 #66 Skrevet 26. juni 2008 "Stakkars mann, som må slite med skuldkjensle resten av livet, fordi andre folk ikkje har sikra seg sjølv og barna sine skikkeleg!" Du skrev jo det jeg sakset over her i innlegget ditt. Skjønner hva du mener, men det kan jo for alt det vi vet sitte noen pårørende her å lese det du skriver og det er ikke så hyggelig å lese det for de vil jeg tippe.
ulydia Skrevet 26. juni 2008 #67 Skrevet 26. juni 2008 Jo, eg ser poenget ditt! Og eg reknar med at foreldra har sikra barnet sitt på ein måte som dei meinte var sikker og trygg. Derfor er det jo trist at det ikkje var så trygt likevel da, med andre ord at forledra ikkje har visst betre. Før denne ulukka visste ikkje eg heller kor farleg dette kunne vere, og eg hadde heller ikkje visst betre. Det var jo dette denne debatten gjekk ut på, at forovervendte bilstoler ikkje er like trygge som bakovervendte og kva ny informasjon ein har fått om dette nå. Eg brukte eit eksempel frå min private erfaring, som støtta dette synspunktet. Eg ser jo at det kanskje blei litt for privat - men denne opplevinga er så sterk og så fersk i minnet, at eg gjer nokre dårlege vurderingar.
EnMamma Skrevet 26. juni 2008 Forfatter #68 Skrevet 26. juni 2008 Den selgeren er nok ikke helt oppdatert.. Trygg Trafikk har følgende å si om påkjørsel bakfra: Påkjørsler bakfra (der det eventuelt ville vært en fordel å sitte forovervendt) skjer i så lave hastigheter at risikoen for alvorlige skader er relativt liten. Foreløpige tall for 2007 viser 2 % av de omkomne døde i ulykker med kjøretøy i samme kjøreretning, mens 46 % omkom i møteulykker. Det betyr at man bør velge den sikringen som gir best beskyttelse ved frontkollisjoner, selv om det ikke er risiko for det i det daglige. Ser man på krav ved materielle skader ved forsikringssaker er det mange påkjørsler som skjer bakfra, men de aller fleste tilfellene av alvorlige person skade/eller død er frontkollisjoner.
Mom2Two Skrevet 26. juni 2008 #69 Skrevet 26. juni 2008 Det selges mange ting som er farlige da. Røyk f. eks Det at noe er godkjent for salg betyr ikke at det er kvalitet. Se bare på leker og klær. Er minstestandard godt nok for dine barn? Det er jo det det er snakk om.
LizzyG Skrevet 26. juni 2008 #70 Skrevet 26. juni 2008 Ja, får håpe det går bra med svigerfaren din og at han ikke tenker på ulykken resten av livet.
EnMamma Skrevet 26. juni 2008 Forfatter #71 Skrevet 26. juni 2008 Slike ting glemmer man vel neppe ikke helt, men forhåpentligvis vil minne blekne med tiden.
EnMamma Skrevet 26. juni 2008 Forfatter #72 Skrevet 26. juni 2008 Påkjørsel bakfra og isofix informasjonen ligger lenger opp.
EnMamma Skrevet 26. juni 2008 Forfatter #73 Skrevet 26. juni 2008 CB-BabyBoy jeg kan på det varmeste anbefale deg å lese hele rapporten. Så får du nok se at utsnittet mitt ikke er spesielt manipulert for å gagne min sak. Det er dessverre kalde og triste fakta.
Morcheeba Skrevet 26. juni 2008 #74 Skrevet 26. juni 2008 Blir helt matt: Først argumenterer en med at "det kan jo ikke være sååå farlig, for det er jo lovlig å kjøpe forovervendte seter" og så, når forbudet kommer, så er det de samme folkene som skriker opp om at "det går ikke an forby forovervendt, for vi har for liten bil / for stor unge / for kvalm unge / for lang mann etc..", Lovforbudet er en klar beskjed fra myndighetene om hva som er sikrest - og svarer vel på utsagnet om at det må være greit nok med forovervendt, fordi de selger det i butikken...
Twintipp og himmelblå Skrevet 26. juni 2008 #75 Skrevet 26. juni 2008 Det er liksom noe med det at det holder en gang eller tyve mener jeg! Er så lei det bakovervendte setet trallet nå at jeg får angina prolaps hvert øyeblikk. Får lyst til å hive det vøtt:-p Ja, det er best med bakovervendt, min sitter så vendt at det er et under at han ikke går som en L. Om andre har sine under armen er opp til dem... Fei for egen dør, slit med din egen samvittighet, så sliter jeg med min..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå