Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

veldig så hissig du er, da?

det er du som bestemmer - sett gutten fremovervendt. men uansett hvorfor du gjør det (kan være gode grunner), hadde han vært tryggere i et bakovervendt sete.

du tar valgene dine selv, men da må du ta konsekvensene av dem også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg ikke lest på denne blogspot linken eller sett nrk innslaget og jeg argumenterer heller ikke mot at bakovervendt er best, men i denne engelske teksten står det "suitable rearward facing car seat" - suitable er ordet jeg reagerer på. Betyr dette at barna satt i seter som ikke var tilpasset deres størrelse og alder eller betyr det kun at de var bakovervendte? Det står ikke noe om hva de egentlig satt i, men at det hadde trolig gått bedre om de satt i et dertilegnet sete.

Uten å vite dette så blir jeg alltid mistenksom til statistikk for det er fullt mulig å manipulere en undersøkelse eller formulerer svaret slik man ønsker.

Dog jeg regner ikke med det er et internasjonal mafialignende system rundt bakovervendte barnestoler hehe :) Men mer info er alltid bedre for da er det lettere å få gjennomslag for noe som er viktig!

Skrevet

Hvorfor skulle jeg bry meg med å lyve? Mannen min er forøvrig 189 høy.

Får du sett bildet her? Måtte jo forevige det. Husk at det ikke er tillatt om man har airbag i forsetet! TWE er enda ikke festet på det bildet og bildet er tatt for å illustrere at det faktisk går.

0104200811567Eusl2firpd2FKSwF6.JPG?60

Skrevet

Hjelp så sint da... Hvis de har greid det, så har de vel greid det. Finnes utrolig mange forskjellige typer bilbarnestoler på markedet. Ikke alle er like romstore.

Skrevet

De satt i forovervendte seter. Utsnittet er tatt fra seksjonen i rapporten som heter:

5 - Findings based on the UK fatal Accidents Data

5.1 Forward Facing child seats

Skrevet

Lysbryter: Nå er det jo snakk om å forby alle forovervendte seter for barn opp til fire år da. Så det spiller jo liten rolle hva jeg sier, for når disse stolene blir fjernet fra markedet har man ikke et valg. Med unntak av at de sikkert må lage en ordning med legeerklæring for de som av medisinske grunner må ha et forovervendt sete til barnet sitt.

Ble sikkert mellomrom i linken der, så for å se bildet så må det fjernes.

Skrevet

Jeg lurer bare på en ting;

Alle dere som uttaler dere så sterkt i denne saken, har alle sammen ISOFIX i bilene sine?

For det er jo også mye sikrere enn vanlig feste........

Skrevet

kan jo svare jeg da siden jeg deltok sterkt her i denne ufattelig triste dumme debatten fra en mammas side....

kult nick du hadde: velgernickenannendag :)

vi fester vårt maxi cosi babysetet med base som er festet med fix, og det neste setet er også festet med fix. så JA!! men for en mamma er dette ikke godt nok.....

Skrevet

De kan faktisk ikke forby forovervendte seter opptil 4 år. Det er nødt til å gå på vekt og høyde.

En kompis har en sønn som er uvanlig stor for alderen, og det eksisterer ikke bakovervendte seter til hans vekt.

Skrevet

Har man montert et barnesete korrekt med bilens belter så skal det ikke være noen forskjell på sikkerheten, men isofix reduserer risikoen for feilmontering av setet.

Skrevet

Kjære deg, Lysbryter. Har jeg uttalt meg om hvordan du personlig sikrer barna dine noe sted? Jeg antar at du sikrer de på best mulig måte ut i fra deres situasjon.

Skrevet

nei, jeg har ikke isofix, men setene er de beste på markedet og riktig montert. og det er like bra som isofix.

Skrevet

Jeg er nok dum som sprør om dette men hav er isofix??

Skrevet

Isofix er noe som er montert på de litt nyere bilene, fra 2004 tror jeg..

Vet ikke hvordan jeg skal forklare det, men det er sånne jernfester mellom seteryggen å setestolen. Så er det enkelte bilseter som passer til disse jernfestene, så du klikker stolen inn på festene..

Ja, jeg er veldig dårlig til å forklare....

Skrevet

Jeg må bare slenge meg med på denne, selvom jeg alltid har tenkt til å holde meg unna slike nettdiskusjoner.

ISOFIX er ikke sikrere en vanlig feste anordning så lenge den vanlige feste anordningen er riktig montert. ISOFIX er et system som gjøre det enkelere å montere et barnesete.

Skrevet

Jeg er "tilhenger" av bakovervendt. Jeg er helt innstillt på at snuppa skal sitte bakovervendt så lenge som det overhodet lar seg gjøre.. Opp til 4 år..

Dette er helt klart sikrest å jeg skal vite at om det skjer noe så har iallefall jeg gjort det jeg kunne får å sikkre henne best mulig. Hadde jeg ikke gjort det å noe fatalt hadde skjedd så hadde det blitt vanskelig å leve med seg selv....

Mange tenker sånn at; Ja, men herregud, vi har da ikke tenkt å kræsje.. Nei, ingen har tenkt til det selfølgelig, å de fleste kræsjer mest sannsynlig ikke!

Men................, jeg tenker at en skikkelig bråbrems kan være nok at du får en skikkelig sleng på deg, man kan risikere å måtte bråbremse for en elg, for en fotgjenger, sykklist, bilen foran deg bremser brått osv.......

Jeg er mere redd for en bråbrems enn en eventuell kollisjon!! Det skjer oftere at en må bråbremse enn at en kræsjer.

Så over her at ei skrev at det er ikke er godkjent å feste bilsetet i fremsetet hvis det er airbag der å det er det jo ikke. Da må man jo såfall koble den ut. Ville bare tilføye at det er ikke anbefalt å stole på denne utkoblingen. Det er elektronikk-styrt, å all elektronikk kan svikte.....

Skrevet

I menyen til høyre her: http://sikringavbarnibil.blogspot.com/

finner dere en artikkel som heter "Hva er isofix og hvilke biler har isofix?" med informasjon og bilde av hva isofix er.

Den første bilen med isofix kom så tidlig som i 1997, enkelte biler eldre enn 2007 har isofix mens andre har ikke. Fra og med 2007 er isofix standard på alle nye biler.

Skrevet

Enig med deg "EnMamma"!

Vesla vår skal sitte bakovervendt til hun blir 4 år. Om hun må sitte med bena bøyd får det heller være. Da får vi som foreldre stoppe ofte, om vi skal kjøre langt og hun klager.

Synes det er trist at slike forskningsresultater ikke tas alvorlig... Vi som foreldre har ansvar for å passe på barna våre, og det medfører også riktig sikring i bil.

Skrevet

gutten min skal ihvertfall få brekte bein i stede for nakke hvis vi skulle være uheldig en dag.

han klager ikke, og jeg syntes ikke han bøyer bena sååå mye heller. går helt fint så han får bare sitte sånn. han er 2,5 år så ikke på tide å snu for min del.

Skrevet

Betyr ikke suitable PASSENDE da? altså et sete tilpasset hvert enkelt barn..

Skrevet

Det er helt riktig, Blue Lady :)

Skrevet

Jeg får helt mark av noen an komentarene her jeg altså!!!

Punkt 1.

Vi har en bil til 50 000, får FINT plass til bakoervendt sete både bak fører og passasjersetet, har også hatt setet vårt med i en volvo, 2 forskjellige mercedeser (en liten sportsbil), ford mondeo, golf osv osv..

Punkt 2. DUMMESTE argumentet gjennom tidene er "det er farlig å leve" eller "det er rart vi overlevde".. Jaha alle sammen, la oss se bort ifra forskningsresultater og den fremgangen man har hatt de siste 20 årene generelt fordi VI overlevde jo så da går det nok bra..

Punkt 3. Det er faktisk ikke noe å diskutere! Bakovervendt er det absolutt tryggeste uansett hva slags argumenter man kommer med. Det er ingen vits i å diskutere..

Min datter er nå rett over 2 år, 92 cm lang og har fortsatt kjempe god plass til bena! Hun sitter ikke vondt bare fordi bena er litt bøyd, og hun skal ikke snues på hvertfall et år enda.

HELT ok at andre velger å snu før, men ikke kom med unnskyldninger om at etåringen ikke får god nok plass eller prøv å lage diskusjon om hva som er tryggest...

Skrevet

Skal ikke krangle på at bakovervendt sete er tryggest, men det kommer faktisk endel an på bilen man har også. Vi har ikke verdens beste råd vi heller, men vi kommer alltid til å prioritere å ha en ganske ny og sikker bil. Er stor forskjell på sikkerheten i en bil som er 15 år gammel og en som er 4 år. Jenta vår sitter forover av diverse grunner.

Skrevet

Dessverre er dette en svært vanlig myte, men jo nyere bilen er jo bedre må man sikre barna i bilen!

Dette står i den nyeste artikkelen hos TT(men dette er noe de har informert om lenge, dessverre så tror alikevel svært mange at så lenge de har sikker bil så er det trygt nok med et forovervendt barnesete):

Fra Trygg Trafikk:

Stivere karosseri - økt belastning

Rapporten fra ANEC viser også til at nye biler har et stivere karosseri enn eldre biler, fordi bilprodusentene forbedrer sikkerheten for fører og passasjer i forsetet i bilen, og dermed få høy score i frontkollisjonstestene til blant annet Euro NCAP.

En stiv kupe som bevares mest mulig hel i en kollisjon gir bedre sikkerhet, men øker samtidig belastningen på nakken til barn som sitter forovervendt, fordi enda mer av bevegelsesenergien må tas ut der. I følge denne studien vil bakovervendte barnestoler motvirke økningen av alvorlige skader på barn.

Sstudien av ulykkene i de tre landene viser at barn som var sikret forovervendt og ble drept eller alvorlig skadet hadde skader på nakke, hode og bryst/mage. Studien fant i tillegg noen ulykker der barnesikringsutstyr var feil montert. Det er i tillegg avgjørende for utfallet av ulykker for barna at både bagasje og andre passasjerer i bilen er sikret, og ikke treffer barnet i en eventuell ulykke.

Skrevet

Fra en eldre artikkel hos TT:

Enda viktigere i nyere biler

Med dagens nye biler er det enda viktigere i dag at barn sitter sikret bakovervendt så lenge som mulig. Årsaken er at at biler produsert fra og med 90-tallet har en stivere konstruksjon som bevarer bilens kupe intakt selv ved en kollisjon i høy hastighet. Det øker muligheten til at personene i bilen overlever, men stiller samtidig høye krav til bilens øvrige beskyttelsessystem. Derfor har bilene kollisjonsputer og bilbelter med kraftredusering som gjør det sikrere for voksne.

For barn som sitter forovervendt derimot øker belastningen på nakken i en ny bil, fordi mindre av kreftene ved en kollisjon tas ut ved at kupeen deformeres. Kollisjonstester med en tre år gammel testdukke i en forovervendt barnestol viser at kreftene nakken utsettes for er atskillig høyere i en helt ny bil, sammenlignet med en bil fra 80-tallet. Barn bør derfor sitte bakovervendt helt til ca fireårsalderen, da nakken og muskulaturen vil være mer utviklet.

Belastning på barnets nakke (Newton)

Forovervendt barnestol 90-tallsbil

1700 newton

Forovervendt barnestol 80-tallsbil

950 newton

Bakovervendt barnestol

250 newton

Nakkekraften (belastningen) målt på testdukke tilsvarende tre år gammelt barn ved frontkollisjonstester. Grenseverdien for skade ligger på om lag 1000 Newton.Kilde: Folksam, Sverige)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...