Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Rapporten som NRK nyhetene hadde om her om dagen. Bakovervendt vs. fremovervendt.

http://sikringavbarnibil.blogspot.com/

Statistikken taler i alle fall for seg... De har sett på virkelige ulykker og her er tall fra England. 6 av 8 barn som døde hadde overlevd hadde de sittet bakovervendt. Triste tall...

In six of the eight accidents the research team judged that the child would have survived had they been seated in a suitable rearward facing car seat. The agees of these children ranged from five and three-quarter months to just under four years old.

In the remaining two cases the protection offered by a rearward facing seat would have been compromised by additional loading from luggage in the boot area and gross roof intrusion into the seating position.

The children in these accidents were aged seven months and one and a half years old.

De som fortsatt kan fnyse og le av dette syntes jeg rett og slett er litt dummemed unntak av de som av medisinske grunner må ha barna fremovervendt, de må ta det beste valget ut i fra sin situasjon. Men alt for mange forstår virkelig ikke alvoret i saken.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har mini fremovervemdt selvom han bare er 2.5 år.. men han er veldig stor for alderen.. Og skulle han sittet bakovervendt hadde han sittet med konstant blåmerke i pannen pga knærne..

Skrevet

Dessverre har ikke lengden noe å si(og at du overdriver sterkt med blåmerker i panna er jeg 100% sikker på ;) ). Det er utviklingen av nakkemusklaturen som har noe å si her og den er dessvere ikke mer utviklet fordi om han er lang.

Treåringen min er også ganske lang og han sitter bakovervendt i en Golf. Selvsagt er bena noe bøyd, men det plager ham ikke. Og det pleier ikke å plage barn. Vet om barn på over 120 cm som har sittet bakovervendt. De klarer selv å si i fra når det begynner å gjøre vondt, men dessverre tror mange voksne at bøyde ben er både vondt og farlig og snur barna alt for tidlig. Som legene sier om dette: Det er viktig å huske på at barna ikke er små voksne.

sikringavbarnibil.blogspot.com/2007/09/byde-ben-er-ikke-farlig.html

Skrevet

Eller at bena kan man gipse, men nakken...!! Synes dette var meget godt sagt av butikkdamen som vi kjøpte bilsetet vårt av:o)

Skrevet

Akkurat det samme sier legene. Heller brukne ben enn brukket/avrevet nakke.

Skrevet

Jeg skulle ønske dette ikke var sannheten... for vi må ha vår toåring, med nesa frem hvis ikke så spyr hun så mye, og da kommer vi oss ingen vei, men vi får droppe å dra noe sted da...

shitt dette er ekkelt syns jeg.

Skrevet

Uff ja, ikke noe hyggelig lesing det der. Her sitter de bakovervendt hvertfall til de er 4 år ja! Om ikke annet så hjelper slike artikler meg til å huske på hvor viktig det er at man tar bilsikkerhet alvorlig, og gjør alt for at barna våre sitter så sikkert som mulig i bilen.

Skrevet

Hadde det vært så farlig og hatt barna fremovervendt så hadde de ikke solgt bilstoler som var det.

Kunne ikke hatt bakovervent i vår bil, ja når ungene var små var det nok mulig.Er en risk med alt man foretar seg, man kan få kreft av og spise mat/luftforurensing, livstil etc.

Det er ikke mulig og beskytte seg mot alt her i verden dessverre, om man skal bli så hysterisk bør man jo bare la være og sette barn til verden for det er jo også farlig, man kan jo i realiteten dø under fødsel både mor og barn i verste fall.

Skrevet

Det er jo bare tull! De selger masse farlige ting hele tiden og overalt.

Ja, tng kan skje. Ungene våre kan ramle døde om når de står på stuegulvet. Det betyr ikke at det ikke er en ENORM forskjell på å sitte bakovervendt framfor forovervendt.

Skrevet

Ja, det er nok derfor de selger røyk og sprtit da...

Sunt og ufarlig :-S

Skrevet

Da bør også regjeringen sette ned bilprisene slik at de som har barn kan kjøpe seg en bil der det er mulig med bakovervent sete, er ikke alle som har økonomi til og kunne kjøpe en bil til flere hundre tusen kroner og bilstolen må stå bakovervent! Vi har nå en bil vi kunne hatt bakovervent, men nå har vi bilsete som er fremovervent og det er ikke aktuelt nå som bilseteperioden for denne stolen nærmer seg slutten og kjøpe et nytt bilsete.

Skrevet

man blir visst aldri ferdig med setedebatten:) Folk kommer til å gjøre det de vil uansett. Bakovervendt eller forovervendt. Desverre er det sånn..tror jeg. At en skal være belærende over andre foreldre tror jeg vil virke mot sin hensikt.

Skrevet

jeg har en bil til under 50.000, en toyota carina 97-modell, - masse plass til bakovervendte seter i den.

det er din oppgave å sørge for ine barn, ikke regjeringens.

Skrevet

Vi har en billig bil, det er plass til bakovervendte seter likevel. Jeg sitter litt trangt men det gjør ingenting.

Man kan ikke legge ansvaret for dette over på regjeringen og høye bilpriser

Skrevet

Vi har et Britax MultiTech bakovervendt til Mina, det tar IKKE større plass enn babysetet hennes!!!!!!! Vi har det også trangt, men fikk plass til dette setet!

Skrevet

Huff huff. Guttongen ble snudd da han var et sted mellom 2,5 og 3 år. Grunnet laaaange ben og et sete som ikke gikk an å flytte lenger frem. Ser på de nye stolene kan flyttes lenger unna bakseteryggen. Lillesnuppa på 11 mnd sitter fortsatt i babystolen sin. Ho er så lita så det går bra. Etterhvert skal hun over i større stol og fortsatt sitte bakovervendt så lenge som mulig håper jeg!

Så ei i bhg som kom kjørende og hadde baby på 4 uker med seg i bilen. I EN STOL NR 2 FOROVERVENDT! hUFF HUFF!

Men, hennes valg. Snakka litt med ho, og babystolen satt ikke fast i deres bil. Skjønte ikke helt tegninga, men den sto alt for løst til at det var forsvarlig ¨ ha barn i den .Sa ho.

Skrevet

Minner meg om ei i vår barnehage også. Byttet sete pga at setet satt løst. Men grunnen der var at de ikke hadde FESTET det, bare satt det opp mot føerersetet, ble ikke klemt nok fast, som hun selv sa.

Jeg trodde ikke mine egne ører og fikk ikke til å si noe mere, dessverre..

Skrevet

Noen som har en slik link som jeg kan vise til mannen min....en sånn testsak,hvor man kan se forskjellen?

Skrevet

Hvis man vil får man det til. Jeg har klart å stappe tre bakovervendte seter inn i en Golf. Det går mye på viljen til å prøve fprskjellige seter og løsninger

Skrevet

Jeg synes det viser til stor uvitenhet og evnen til å sette seg inn i forskningsresultater når man kommer med utsagn som "det er farlig å leve", "sett ned prisene", "de selger mye farlig i butikken", "kan ikke gardere seg mot alt", "gidder ikke kjøpe ny stol" osv osv osv.

Bilsikkerhet ER noe ALLE kan gjøre noe med.

Du velger selv om barnet skal sitte forovervendt eller bakovervendt. Du velger sikkerheten til ditt barn. Om du uheldigvis skulle bli utsatt for en kollisjon og barnet ditt får nakken revet av pga det sitter forovervendt er det ene og alene din skyld!! Du har da som foreldre ikke gjort alt i din makt for å beskytte barnet ditt.

Gjest Nydelige Christina+spire!
Skrevet

Har det helt likt "dritgrei hei hei"...ikke akkurat kjekt å vite for oss:-(

Vi måtte snu setet da hun bare var 15 mnd gammel...hun lider av ekstrem bilsyke, spyr mye enda..så vi kan aldri kjøre langt...

Ekkelt å lese slikt..men det er jo sannheten:-(

Skrevet

En Mamma:

Aldri i livet om du har klart å sette 3 bakovervendt seter inn i en golf og likevel ha plass til sjåfør og passasjer fremme. Sorry altså, men det går IKKE!! Søsteren min har en liten Golf og det er det allerede trangt med et bakovervendt Maxi Cosi Cabriofix- babysetet opp til 13 kilo. Hvertfall når hennes mann er nærmere 1,90 høy. Versegod å ta deg en tur til Snarøya å prøve det.....

Kjenner jeg blir sint av å lese dette- skal ikke hisse meg opp på personer her inne altså, men alt du skriver omtrent er jo propaganda om de forbannede bakovervendte setene.... har du ikke noe annet i livet ditt å bry deg om.

Og JA jeg har min eldste sønn på 1,5 år fremovervendt av mange grunner som vi som foreldre er enige om. Drit og dra i deg og de forbannede meningene dine!!!

Foreldre flest gjør som best for seg og sine barn, hva enn du som Direktør av Dib Politiet for Bakovervendte seter sier!!!!!!!!!!!

Skrevet

Vi har maxi cosi babysete bakovervendt pluss Besafe izi combi bakovervendt i Polo´n til svigermor. Det er drit trangt for meg, er 1,60 så det går bak passasjersetet. Sambo er 1,90 og han har maxi cosi´en bak sitt. Han har akkurat plass.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...