Gå til innhold

Er jeg en slem stemor? Ang ferie....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei hold på ditt! For de fleste er som her inne, og har ingen forståelse for andre enn sin egen situasjon (når de selv var stebarn) og da skal andre "straffes" pga deres barndom. Så lenge folk er slik så er det et helvete å være stemor!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vet vel neppe du heller? Men om de er der annenhver helg, så er det i hvert fall langt unna hver dag året rundt.

Skrevet

Til Linn83

Denne stemoren har jo faktisk valg å gjøre dette med helt fri vilje og ikke skal vel hans barn nye som gamle, lide for at han har vært en RÆVA betaler av gjeld og bidrag!

Det stå ikke skrevet noe sted at man skal betale for sine stebarn, men det er vel det man kaller en uskrevenregel og sunnfornuft at man gjør det!

Fatter ikke at folk kan si at den lille lider, det er jo ikke den som maser seg til syden. Den hadde nok vær like lykkelig på en hytte på en campingplass her i norge med alle søskene sine rundt seg.

Du skriver også at det er bare sundt det å ta vare på sin egen lille biofamile og den er jeg med på, men man trenger faktisk ikke dra med seg familien til SYDEN for å ta vare på den.

Det kan man fint gjøre hjemme eller i nærheten av hjemmet.

At hun ikke skal bruke sine penger greit nok(antar at de ikke har felles økonomi), men det får HAN gjøre da alle de barna faktisk er hans. Og har han ikke råd med å dra til syden med alle dette året, så burde han være voksen og innse at han ikke drar dit overhode.

Virker som det skorter litt hos han jeg da.

Menr du virkelig at den lille blir oversett bare for at den ikke kommer til syden??.....seriøst, man ser ikke barnet sitt bare for at man tar det med seg til syden, da har man missforstått!!!

Har sagt det tidligere, men tviler på at det er den lille som vil og har sagt han vil til syden!!!

Skrevet

Hva hadde du gjort vis det var omvendt? Ditt barn som ikke får reise på ferie med sin biofar og stemor, for stemor vil reise med kun sitt barn og sin mann. Når DU må forklare ditt barn at pappa er glad i deg, men ville på ferie med sin nye familie. Selvsagt er de like glad i deg og.

Eller vis stemoren ringer deg og ber om penger sånn at hun kan ta ditt barn på en ferie du ikke har råd til. og må da kanskje avlyse egne planer for og få råd til dett?

Har ikke mannen råd til og betale for syden tur til ungene sine. så får dere heller reise på en mer passende økonomisk ferie der det er plass til alle!! Eller la vær og reise

Skrevet

Det er lov å ta vare på sin egen lille familie ja, men ikke lov å dra hvor man vil? Ønsker de å dra til syden, ja så er det i deres fulle rett! Herregud da, det er 100 % opp til dem!

Skrevet

Nei, jeg vet ikke det nei. Derfor jeg opplyser deg med at ingen her vet om han har de 50% eller hver helg eller anna hver helg. Kan jo ikke si :

"De er jo for f.. alene hele året!"

Skrevet

Helt enig med siste anonym. Det lønner seg å prøve andres sko av og til, og se hva svaret ville blitt da.

Skrevet

Kos dere på tur, med den "ordentlige" familien deeres!

Så kan de derre brysomme stebarna sitte sammen med den gjerrige biomora si, som bare lager trøbbel for deres lille familie...

Å tenk at mannen hade gjeld som du har ordnet oppi, gudamei, gi mennesket en medalje! Uten din heltemodige insats hadde ikke den sure bioora fått bidrag engang...neida..

Nei dra på tur alene dere, ingen grunn til å tro at STEbarna dine har veldig behov for å bli med, de vet vel inderlig vel hvor velkomne de er...

-men husk bare på hvor lett mannen din "ofrer" barna sine til fordel for deres egen familie...han vil gjøre det like lett neste gang han får en ny familie også...

Skrevet

Men hør nå da!

Far har 3 barn.

Stemor har et barn med far.

Biomor har to barn med far.

Stemor betaler nesten alt for far, så far kan betale barnebidrag til biomor. Stemor har kun penger igjen til en ferie som er etterlengtet med sin mann og hennes barn. Biomor har ingenting å bidra med, og det har heller ikke far. Skal stemor og biobarnet lide for at far og biomor ikke har råd til å sende DERES barn avgårde? Har ikke stemor gjort nok? Hadde ikke hun betalt det hun har gjort hadde ikke biomor fått barnebidrag heller!!!! Er det ikke velfortjent med EN ferie bare på de 3?

Skrevet

Til 14:00

Jeg er selv ingen skilsmissebarn, men mener allikevel at slik behandler man ikke barna til noen som helst.

Man gjør ikke forskjell på barn, det ender ikke godt.

Så det er ikke rart om noen her inne har reagert om de er skilsmissebarn, for de har vel fått merke dette helt inn til beinet.

Selv er jeg samboer med en som har to fra før og det hadde ikke falt meg inn å dra avgårde på noen ferie uten dem, for så gi dem en trøste premie senere av en simpelferie sammenlignet.

Hans barn behandler jeg på lik linje som mine egne og det uannsett om jeg kommer overens med deres mødre eller ikke.

De skal jo ikke straffes bare for at vi voksne ikke klarer å være venner i tilfelle.

Då er alt som det skal i denne gården når det gjelder sammarbeid, heldigvis:-)

Det er ikke helvete å være en stemor, det blir slik man gjør det til selv faktisk.

Skrevet

Hva med å satse på en hopp på tur med alle sammen da? Regner med dere sparer på det! Får 5 for prisen av 3 som du vil i utgangspunktet.

Og hva er alderen på disse barna? Kan ikke bruke alleverdens av lommepenger, kanskje de har spart litt å om de er litt eldre enn småbarn?

Hvis dere har bestemt dere for en felles økonomi så synes jeg du burde reise til en plass der dere får råd til alle! For da er man blitt enig med at vi alle er felles!!

Men min anbefaling er hopp på tur!!

Skrevet

Det høres ut som om noen her mener det er biomor sin skyld at far ikke kunne betalt henne bidrag om det ikke hadde vært for stemor. Merkelig. Og biomor skal da vel ikke betale for ferie med fars familie??

Til HI: Barnet dere har sammen lider uansett ikke, veldig få barn som lider av å ikke reise til syden. Ta med alle og reis et annet sted, eller bruk pengene på aktiviteter nær stedet dere bor, evt reis til syden du og minstebarnet.

Hadde alle barna bodd hos dere, ville jeg ikke synes det hadde vært greit for deg og minstebarnet å reise alene heller. Er man familie er man det hele tiden, ikke bare hverdagene..

Skrevet

En på 10 år kan fort forsnakke seg, og da er helvette løs for deg!! Og det er jo mest sannsynelig flere som vet at du tar med kun den ene. Du komer til å svi!!

Synes heller man kan prøve å forklare barna hvorfor du tar med kun den ene.

Sannheten seirer alltid!!:)

Skrevet

Jeg synes det blir feil. Ungenen hans har vel like mye rett på å dra på ferie med pappan sin som deres fellese barn?

Skjønner du synes det er surt å må bet for hele ferieturen. Men du har valgt en mann med barn og da må du inkl de også

Jeg hadde ikke gjort det mot min stesønn iallfall. Blitt fulstendig feil i mine øyne

Endten har man råd til å dra på ferie med hele familien eller så har man ikke råd å dra på ferie dit man vil.

Skrevet

Biomor hadde fått bidrag. Den andre gjelden til far hadde lidd. BArnebidrag faller i klasse 1 og er prioritert gjeld. Andre kreditorer hadde fått lide.

Skrevet

Ja, du er slem og ja du er ondskapsfull!

Har du valgt mannen har du valgt full pakke og alle barna bør behandles likt!

Skrevet

Og du, anonym 14.55, er vel ikke annet enn en sur og bitter biomor?

Jeg kan være enig med de som skriver at det er egoistisk å reise uten hans barn, men slemt og ondskapsfullt, nei det er det ikke. Situasjonen tatt i betraktning.

Skrevet

Å be en 10-åring å holde på en sånn hemmelighet er jo helt idiotisk! Snakk om å skape splid da!

Spill med åpne kort! Ikke lær barna å lyve for hverandre. Skuffelser må de tåle, men når han eldste skal avgårde, så er det jo ikke noe å lage hemmeligheter utav. Han på 10 må jo ta skuffelsen over å ikke skulle til Danmark på strak arm.

Skrevet

Dersom dette er den eneste reisen dere skal på i sommer, så går det ikke å la 2 barn som uansett er en del av familien, være hjemme.

Hvis det blir sånn at de skal være hos dere 2 uker, og dere bruker alle pengene på sydenferie med deres lillebror/søster, så er det å være skikkelig ekkel!

Hvis alternativet er at alle barna blir hjemme - inkl felles barn, så er det en annen sak.

Vi vet bare det du skriver, men av det jeg leser så tenker jeg at når dere ikke har råd til at alle drar, da har dere ikke råd!

Skrevet

Jeg vil også si du er slem,ikke direkte men jeg syns tankegangen din er fryktelig egoistisk.

Barn må behandles likt uansett om det er mine,dine eller våres barn.

Selv ville jeg aldri ekskludert min stesønn på en slik måte og jeg er trygg på at min samboer aldri hadde gjort slikt mot min sønn.

Her er vi alle en familie uavhengig...

Skrevet

NEI jeg syns ikke du er slem og ond. Fordi:

Barna har en mor, du er ikke henne. Din forsørger ditt barn og delvis din mann. Selvfølgelig skal du kunne dra på ferie med ditt barn. Og din mann. Det er da ikke din skyld at han har dårlig økonomi.

JA, man skal inkludere barna hans og. Men det går an å gjøre noe med dem etterpå - eller først. Dra på hyttetur ved sjøen et sted (det er flere steder man får rimelige hytter). Billigtur til Danmark. Som nevnt tidligere, så er det de voksne som peser om syden. Barna vil oppleve noe morsomt. Morsomt er ikke ensbetydende med syden.

Dra på ferie med familien "din" og gjør noe morsomt med stebarna.

Slik har vi måttet gjøre det. Og vi er ikke alene om det.

Skrevet

Da blir det som her. Vi har ikke råd å dra med alle på ferie. Får det kanskje til med bare biobarn, med med stebarn blir det å betale for 3 voksne i billett og mat og det går ikke med trang økonomi.

Stebarnet har reist over hele verden med moren sin familie ellers. Blir det da riktig at våre biobarn ikke skal få reise på ferie noen gang, selv om vi har råd til å ta med dem en gang, fordi det ikke passer seg ovenfor stebarnet? Han får jo uansett reise mener jeg. Men mine skal ikke? Det blir også feil.

Skrevet

Synes at man kan variere. Stebarna får tross alt ferie med mammaen også. Fellesbarnet kun med dere.

Har nesten samme situasjon som dere bare at vi har egne biobarn og et fellesbarn. Det vil si at barna med X'ene også får ferie og reiser bort sammen med dem. Fellesbarnet får KUN ferie og reiser sammen med meg og barnefar. Synes det er greit da å kunne reise bort med fellesbarnet uten at de andre får være med. Har rett og slett ikke råd til å ta alle barna med på reise hver gang.

Skrevet

Nei, det blir ikke feil. Dere har flere barn enn fellesbarnet, det er uhørt å ekskludere stebarn fordi de opplever andre ting med den andre familien. Mange av dere stemødre har virkelig ikke skjønt det! Det spiller liten rolle hva stebarnet opplever i sitt andre hjem. Poenget er at det ikke blir gjort forskjell i deres hjem, det er det eneste du kan kontrollere. Det hadde tatt seg ut om begge foreldrenen tenkte på den måten og særkullsbarna endte opp ekskludert på alle fronter.

Fy for noen egoister som er inne i denne tråden.

Skrevet

Jeg er NN14.55 Og nei jeg er nok ikke en sur og bitter biomor. Har ett barn med min samboer. MEN jeg har en halvsøster og en stefar som har behandlet oss to helt forskjellig og er nok preget av det! De som ikke har vokst opp med to familier vet ikke hvordan det er!

Det var ikke kult for meg å være hjemme da mamma, søster og stefar dro til syden, det var ikke kult å være i konfirmasjonen til min søster og se henne motta en gave med en verdi på 7 ganger så mye som det jeg fikk til min konfirmasjon. Kan nevne i fleng, og jeg syns voksne som ikke kan behandle alle barna i familien likt bare fordi de ikke er deres biologiske barn, er noen store egoister. Det er da for faen ikke barna sin skyld noe som helst av dette her!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...