Gå til innhold

Er jeg en slem stemor? Ang ferie....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sambo har to barn fra før. Da vi møttes var han helt på felgen økonomisk (ikke pga barna da :), jeg tok tak i situasjonen og det går bedre nå, men han har fortsatt masse forbruksgjeld å betale på. I tillegg til barnebidrag.

Jeg tjener nokså bra og er den som tar støyten når det gjelder så og si alt av ekstraorinære utgifter (bilen på verksted, vaskemasinen ryker osv). De faste utgiftene deler vi på, men etter at alt det er betalt har ikke mannen min mye til overs. Det er helt greit, vi klarer oss, takket være at jeg tjener såpass godt.

Så kommer problemet; ferie! Jeg ønsker og har økonomi til å ta med meg, mannen min og vårt felles barn på ferie, men har ikke råd til å ta med de to andre. Føler ikke at det er mitt ansvar heller. Jeg har ingenting imot barna altså, det kunne vært kjempekoselig med en ferie sammen med dem også, men ikke kun ut av min pengebok.

Ferie for meg er sol og varme, for oss er det ensbetydende med syden.Og det blir ofte litt dyrt, greit med tre stk, men med 5 blir det for dyrt for oss. Camping og telttur er ikke noe alternativ, jeg liker det rett og slett ikke.

Jeg ser for meg at den dagen mannen min har kvittet seg med all gjelda, blir økonomien mer felles og vi betaler likt, uavhengig av hvem sine barn det er snakk om.

Er jeg slem om ondskapsfull som tenker sånn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg syntes det er helt rett jeg. Men det kommer vel litt ann på om dere har full ansvarsrett over de eller om de skal være der i ferien eller hvordan ståa er der? Men er jo ikke riktig at DU skal betale for de, mener nå jeg da. Har de ikke en mor du kan snakke med og høre om hun vil spytte inn litt da? Så får far ta resten?

Skrevet

Det virker som du legger alle premissene her. Når jeg leser innlegget ditt sitter igjen med litt "jeg" "jeg" "jeg" ekko i ørene. For deg er det bare sydentur som teller, mens pappaen sannsynligvis ville vært mer fornøyd med en enklere tur som inkluderte hele familien.

Jeg er også stemor, og har valgt å kjempe for fellesopplevelser og at alle skal være inkluderte. Tror det er viktig å skape seg en felles plattfom, om man vil at familielivet skal flyte. Da slipper man at samværsbarna bare vil være sammen med far eller at det blir samvittighetsproblemer. Og ferier er som lim for en familie, siden man da har endelig har nok tid til å bruke bare på hverandre.

Dette ble litt kjapt og gale, men synes du bør tenke deg om en gang til. Nå er dere en familie på fem, og det lønner seg ofte å være raus i sånne situasjoner.

Skrevet

Synes dette var et vanskelig spørsmål. Umiddelbart virker det jo urimelig at du skal betale deres reise, men samtidig er dere jo en familie nå, og det kan være sårt for disse barna å bli utestengt.

Du har selvfølgelig snakket med moren om evt finansiering fra den kanten?

Uansett hva løsningen blir, er det viktigste at barna ikke føler seg tilsidesatt. De kan jo ikke noe for at mamma og pappa har skilt lag, og er vel kanskje ikke store nok til å forstå ditt økonomiske argument, som jo er greit nok. Mannen din betaler barnebidrag; hva om moren betalte noe tilbake den perioden barna skulle være med på ferie?

Men husk; barnas følelser må ivaretas!

Skrevet

Jeg synes ikke du er slem og ondskapsfull, men egoistisk. Du skriver jeg, jeg, jeg, jeg hele veien, og virker ikke som om du regner stebarna dine som fullverdige medlemmer av familien.

Hva hadde du gjort om det var tre fellesbarn her? Droppet sydenturen, eller funnet en løsning? Dratt på en annen type ferie på barnas premisser? Jeg synes dere skal dra på ferie som en familie.

Skrevet

Jatakk begge deler!

Barna trenger ferie med sin pappa, men dette kan pappaen og du ordne på annet vis senere i sommer. Da kan det være snakk om biltur, telttur, en billig Danmarkstur eller noe lignende (Selv om det egentlig ikke er din type drømmeferie). Barn er ikke så kravstore som vi er...

Jeg syns absolutt du har rett til å la være å betale for sydentur for dine stebarn, i hvert fall når det økonomiske rotet er såpass stort fra din samboers side. Jeg syns ikke nødvendigvis jeg hører "jeg-meg-mine" i innlegget ditt; jeg hører en kvinne med sunn økonomisk sans.

At dine stebarn ikke blir med til syden er greit, men ikke hvis dere ikke finner på noe annet med dem. Må legge til at noe av dette er ok fordi det faktisk er to av dem og ikke bare ett barn som blir utelatt.

Skrevet

Jeg leste gjennom innlegget mitt på nytt. Ser at det ble mye "jeg". Men mannen min og jeg er veldige enige om det meste, vi liker begge to samme type ferie. Hater camping o.l. Han liker også å få litt ferietid sammen med bare meg og vårt felles barn, men det kan kanskje være noe han sier pga økonomien.

Mulig jeg er en superegoist, var derfor jeg spurte...

HI.

Skrevet

Jeg syntes ikke du er urimelig. Men har du pratet med moren? Jeg er heller ikke campingtur menneske. Heller syden Så jeg skjønner deg 110% her. Kan ikke mammaen til disse barna ta de med på en tur mens dere drar da? De trenger ikke få vite noe om det heller? Sikkert surt for de å finne ut at pappa er på ferie med lillebror/søster isteden for de, men slik er det bare. Og pass på å ikke røpe dere forran barna.

Hadde de vært store nok til å forstå ang økonomi osv, hadde jeg sagt det selvfølgelig, men om de er små og ikke skjønner, ville jeg latt vær.

Syntes dere skal dra til syden jeg, og kose dere!

Skrevet

Jeg syntes IKKE du er urimelig!

Så lenge det er du som må betale,så skal du ikke føle deg forpliktet til å ta med hans barn i tillegg.

Men, er ikke moren til barna intressert i å være med å betale ?

Skrevet

Hvorfor i all verden skal moren betale ferietur med pappaen? Hun har da sikkert planlagt sin egen ferie med barna.

Er man samboer med en mann/dame som har barn fra før må man ta hensyn til det. Hvis det er så vitkig med en sydentur får man dra alene med sitt eget barn da, og la den med særkullsbarn gjøre noe med de barna. Det er stygt gjort å ekskludere barna.

Skrevet

Det var et hinsides svar, anonym 12.25. Har ikke hørt på maken. Ser du ikke selv hvor korttenkt det er? For ikke å snakke om mindre sympatisk?

Skrevet

Nei du er ikke urimelig! Dere er på en måte 2 familier. En med stebarna og en med den/de nye barna. Barn klarer også å skille på dette, så jeg ser ikke noe galt i det. Du har full rett til å ta din lille familie med på ferie. Du er ikke ansvarlig økonomisk for stebarna.

Blir nok halshugd her pga stebarnas følelser, føle seg utelatt osv osv her nå, men jeg tror ikke folk har innsett at det også finnes de stebarna som helt fint lever med at det er fordelinger når mor og far er skilt. Som oftest får de det de eventuelt går glipp av hos den ene, tilbake hos den andre foreldren.

Synes vi skal slutte å synes synd på-ihjel stebarna. Det er ikke bare synd på synd på.

Skrevet

Hvis moren allerede har planlagt ferie med barna, reisebort-ferie), hvorfor skal da stemor betale for enda en?

Alltid er det fokus på hvor synd det er på stebarna, mens det faktisk i mange tilfeller er de som får i både pose og sekk!

Skrevet

Syntes du er urimelig.Nå er det engang sånn at du har valgt en mann med rotete økonomi og med 2barn fra før.Syntes faktisk det er dårlig gjort å reise på en flott ferie uten hans barn.Hva syntes di to barna om det liksom? at pappa reiser på ferie med nye ungen og ikke med oss.

Har dere ikke råd til å reise alle sammen så ville jeg finni på no anna...og spart ekstra fram til neste år og reist alle sammen.

Skrevet

Så fordi mor drar på feire med barna skal de ikke få muligheten til å dra på ferie med far? Hvis far reiser bort når barna er på ferie med mor er det ikke noe problem. Men det er helt tragisk hvis far bruker opp ferien sin på å dra uten sine andre barn. Er man stemor har man en viss forpliktelse overfor stebarna sine. Hvis man er så opptatt av _min_ økonomi istedet for _vår_ øknomi får man dra på ferie etter hvor god råde en som har minst penger har.

Jeg er så lei foreldre og steforeldre som tenker jeg, ikke vi.

Skrevet

Men du bør innse at far kommer i en klemme fordi han må forskjellsbehandle sine egne barn. Og hvor er fars meninger her, forresten? Synes han det er kurrant å dra til syden med ett av barna sine, og la kona betale? Eller har han kanskje andre ønsker? Det sier du lite om, HI.

Men det som virkelig tok kaka her, var forslaget om at far skal sette seg i den situasjonen at han må lyve for sine egne barn.

Skrevet

Enig i det! Det er helt uakseptabelt å råde folk til å lyve for barna på den måten.

Skrevet

Jeg trodde at når man valgt å bli sammens med en person med barn fra før, så valgte man samtidig det å være med å betale for ting disse ungene også skal bli med på!!

Synes det lukter litt sånn...: jeg skal ikke fø de ungene hans, men ikke glem at de har faktisk ikke bedt om å komme hit eller få deg som stemor!

Hva om du og han hadde hatt alle disse ungene sammen, hadde du da betalt og hatt råd med denne turen??

Prøv å sett deg i barnas følelsesmessige situasjon....seff vil det være sårende for dem at de ikke får være med på det samme som den minste til han pappa.....mulig de vil følke seg mindre verdt.

Greit du ikke liker telt osv, men det finnes da andre ting å finne på, og samtidig vil jeg si at det er vel ikke bare deg dette skal belage. Men at ungene deres får mange fine ferie minner.

Hva sier han da, synes han selv det er helt greit å dra til syden kun med den ene av sitt barn???

Skrevet

Til anonym 12.34.

Det er naivt å tro at det er uproblematisk for barn å vokse opp i to familier! Det er vanskelig uansett hvor gammel du er, skal jeg si deg! Og utrolig arrogant av deg å bagatellisere det.

Skrevet

Det var jeg som sa det. Men sa det litt feil kanskje. Mente ikke at han skulle lyve, men om mammaen tar med barna på ferie, burde vel det være greit om stemor og far og deres felles barn drar til syden, uten å nevne det for de andre barna?! Ser ikke galt i det men...

Skrevet

Bagatelliserer det ikke. Vet enkelte sliter. Men poenget er at det ikke gjelder alle. Vi skal ikke, og bør ikke, dikke dikke for mye heller. Blir litt mye i pose og sekk synes jeg. Det er jo ikke vanlig med to feriereiser? At de må sto over en er bare bra.

Skrevet

Du er ikke verken egoistisk eller slem. DU skal ikke betale for ferien til andres barn. Det er mannen din og moren til barna sitt problem.

Ikke bry deg om alle som sier du er egoistisk.

Hvis det blir slutt mellom deg og mannen din, hva har så du igjen..? ingenting, du får ikke komme i konfirmasjonen deres engang! Nei bruk heller pengene på noe du har igjen for. Det du måtte ha til overs. Bruk overskuddet til å ta deg av DITT barn! De andre har sin mamma og det er IKKE deg. :-)

Skrevet

Du ser ikke noe galt i det? Jøjemeg. Far setter seg da i den situasjonen at han ikke bare må forskjellsbehandle, men i tillegg lyve for sine egne barn. Det synes du er riktig?

Skrevet

Ja, men hvis hun absolutt vil til syden, synes jeg hun og ungen hennes får dra alene.

Skrevet

HI her.

Han synes selv det er greit å dra til syden sammen med bare meg og minstemann. Var faktisk hans ønske dette året. Vi har har et sabla styr året rundt med en svært lite samarbeidsvillig mor og trenger å få ting litt på avstand, koble helt ut og bare kose oss. Alltid når vi skal noe med barna hans klarer moren å forsure hele opplegget, uansett om det er snakk om en tur eller en vanlig samværshelg. Hun er forøvrig ikke interessert i å være med på å betale for noe som helst heller, tenker da på ferie for barna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...