Gå til innhold

Ang. dåp...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje du bør lese alle innleggene litt mer grundig? Tar det punktvis her jeg;

 

Du kan få mene hva du vil, men de som har døpt uten tro er sikkert lite interessert i å høre at du mener det er hyklersk.

 

Kristen jul og dumhet. Les innlegget til Zima kl 2012, første setning.

 

Ang tro og livssyn. I flere av innleggene er det mange som har nevnt at de har hatt navnefest i regi av HE. De representerer et livssyn. Jeg ser ikke forskjellen på tro og livssyn i denne sammenhengen. Barna er uansett ikke i stand til å velge. Og til slutt, som du selv sier; dette forbeholder jeg meg retten til å mene. Og jeg regner med at du allerede har slått opp i ordboka på ordet hykleri.

 

 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hehe, kanskje du skal lære deg å lese?

Hun sier "Huff og huff... Du gjør deg kanskje litt dum.. Jul er ikke en kristen høytid..."

Altså at du gjør deg dum ved å hevde/tro at julen er en kristen høytid. Hun sier ingenting om at det er dumhet å feire en kristelig jul.

For å putte det inn med teskje. Julens opprinnelse er IKKE innenfor kristendommen. Derfor er det i teorien mer naturlig å feire jul på en ikke-kristelig måte fremfor en kristelig. Med andre ord. Å hevde at ikke-kristne som feirer ikke-kristen jul er hykleriske henger ikke på greip.

 

 

Skrevet

Jeg skjønner at det kan oppfattes på den måten du sier, men JEG tolker det annerledes. Jeg hevder ikke at julen er en kristen høytid, men den er det for MEG.

Og det er heller ikke til å komme bort fra at de fleste, hvertfall i Norge feirer jul etter det kristne fundamentet. Jeg skulle gjerne møtt et norsk barn som IKKE vet at man feirer jul fordi Jesus ble født.

Skrevet

Men det var jo akkurat det du gjorde. Du sa at jeg var hyklerisk som feirer jul, fordi jeg er ikke-troende.

 

Jada, i norge er det mye mer normalt å ha fokus på en kristen feiring en noe annet. Men det vil ikke si at det er galt å feire jul uten religigiøst innhold. Mener man det er man lite opplyst. Man får velge hvilken jul man ønsker å feire selv. OG man får velge hvilken velkomst feiring man ønsker til barnet selv (dåp, navnefest, fest, ingenting).

Det jeg mener er galt er om man feirer på galt grunnlag. (Altså en religiøs feiring når man ikke er religiøs)

Skrevet

Jeg tror ikke vi snakker det samme språket jeg.

 

Jeg har aldri sagt at noen er hyklerske fordi de feirer jul uten tro, men jeg har stilt et spørsmålstegn ved det.

 

Nå skal jeg legge meg men jeg diskuterer gjerne en annen dag;)

Skrevet

Humanistiske seremonier er livssynsnøytrale alternativer til tilsvarende innen kirken, og fordrer ikke antydning til medlemskap engang hos deltagerne. Man behøver ikke mene en dritt for å benytte seg av dem.

 

Navnefesten er for øvrig ikke noe overgangsrituale, det er en velkomsthilsen til barnet fra familien og fra samfunnet. Skjønner at du ikke vet så mye om det, siden du kaller det 'lavmål med mindre man er humanetiker'. Det er jo omtrent teknisk umulig å hykle i slike seremonier.

Skrevet

Navnefest-seremonien er det nærmeste du kommer å gi barnet ditt en høytidelig markering av dets eksistens, nettopp uten å forme det inn i noe system eller tankesett. Noe av poenget er nemlig at man skal få mulighet til å finne frem til dette selv. Å si at man tar valg på vegne av barnet sitt ved å gi det en navnefest er således symptom på manglende innsikt i temaet.

Skrevet

Vi er alle skrevet ut av statskirka, og for oss ville det helt klart vært hyklersk, grådig og umoralsk å døpe ungene. Dette er mitt valg, og kan ikke se hvorfor jeg ikke skulle fortelle det til folk som har valgt å døpe?!

Jeg regner selvsagt med at andre kan stå for sitt valg og dermed ikke føler seg støtt om jeg forteller årsaken til mitt!

 

Latskap er et idiotisk argument! Det finnes mange religionsfrie alternativer til dåp!

 

Skrevet

Jeg synes uansett det er frekt å uttale seg negativt om dåp til foreldre som har valgt det til barna sine. Det har noe med folkeskikk å gjøre etter min mening.

 

Jeg har full respekt for de som har valgt en annen markering enn kristen dåp. Det viser jo at de ønsker å gjøre noe spesielt for barnet sitt, ut fra sitt eget livssyn. Det oppfatter jeg ikke som hyklersk.

 

Og jeg synes faktisk det er en smule umoralsk og ikke så rent lite latskap å ikke markere noe i det hele tatt.

Skrevet

Om jeg forteller deg at dåp ville føltes hyklersk for meg og mine, har du da vel ingen grunn til å ta det personlig?

Det har heller ingenting med dårlig folkeskikk eller og uttale seg negativt om dåp generelt å gjøre, det har kun med å formidle den enkeltes valg og dertil begrunne det. Og det er hverken frekt eller utidig!

 

Hva er det forresten du mener en ikke-troende er for lat og umoralsk til å markere?

Skrevet

Hvorfor umoralsk? Kan du utdype? Vet du hva umorlask betyr?

Skrevet

Det du egentlig sier (sånn som jeg oppfatter det) er at du har lyst til å bestemme over ungen din uten at andre skal blande seg i det uoppfordret. Og det er jeg hjertens enig i. Jeg har forholdvis sterke meninger om hvordan man bør oppdra barn, men jeg driver ikke å prakker dem på folk i utide (prøver ihvertfall). Det er jo det vi har DIB til, å få ut alle disse tankene uten å slenge dritt rett i trynet på folk. Eller?

 

Samtidig så må du jo tåle at folk sier hvorfor de har valgt sånn som de har uten at du skal føle deg truet av det. Temmelig stor forskjell på om de sier "jeg har ikke døpt barnet mitt fordi jeg syns det er hyklerisk" eller "jeg syns det er hyklerisk å døpe barn".

 

Og tilslutt: vi må bare godta at gjennom oppdragelsen vår legger vi føringer på hvordan barnet skal være. Det er en like sterk føring å døpe, å ha navnefest eller ikke gjøre noe som helst, uavhengig av om det er en "trosretning" eller "livssyn" og hva dere nå kalte det over her. Det å være uendelig tolerant er jo også en måte å være intolerant på.

Skrevet

Hei kosen! endelig et menneske som har litt i topplokket her. Du har skjønt det:)

 

Jeg tåler utmerket godt at andre utdyper valgene sine - og godtar deres standpunkt også. Men jeg godtar ikke at det skal være hyklersk å døpe barna sine. Og jeg godtar heller ikke at det skal kreves et svar på hvorfor man har valgt å døpe. UTEN at det blir kalt for hykleri.

 

Og til et par av dere: Det er ikke nødvendig å lese trykksverten ut av fremmedordboka for min skyld altså:)

Skrevet

Alle sammen! Julen var fra gemmelt av en hedensk høytid, så ikke bland den borti denne debatten! Det er bare FEIL!

Skrevet

I Norge er hovedvekten av befolkningen medlemmer av statskirken og feirer både jul og påske basert på kristendommen. Så den har faktisk litt med saken og gjøre.

 

Men det er jo en flott unnskyldning å gjemme seg bak gamle hedenske skikker. Hva med julegaver da? Det er jo i utgangspunktet til minne om gavene jesusbarnet fikk. Jeg regner hvertfall med at dere som hardnakket påstår at dere overhodet ikke har et snev av tro, IKKE kjøper julegaver til barna deres. Det blir vel litt for kristent det kanskje?

Skrevet

Jada, trekk gjerne inn både jula og kjerringa, du, smartass!

Hva med å svare på spørsmålene folk stiller deg, i steden for å komme trekkende med komplett idiotiske sammenligninger?

 

 

Skrevet

Gjentar et par av spørsmålene mine her, i tilfelle det blir vanskelig for deg å finne tilbake til dem:

 

Om jeg forteller deg at dåp ville føltes hyklersk for meg og mine, har du da vel ingen grunn til å ta det personlig?

 

Hva er det forresten du mener en ikke-troende er for lat og umoralsk til å markere?

 

Siterer kosen som du glorifiserer så voldsomt i et av svarene dine:

 

"Samtidig så må du jo tåle at folk sier hvorfor de har valgt sånn som de har uten at du skal føle deg truet av det. Temmelig stor forskjell på om de sier "jeg har ikke døpt barnet mitt fordi jeg syns det er hyklerisk" eller "jeg syns det er hyklerisk å døpe barn". "

 

 

Skrevet

Tar det punkt for punkt:

 

Er det ikke egentlig DU som tar det litt for personlig hva jeg mener?

 

En ikke-troende som ikke engang gidder å ha navnfest o.l synes jeg er lat ja. Det at man ikke gidder å engang gjøre noe for å markere barnet sitt synes jeg er umoralsk. Og jeg har tidligere nevnt flere ganger at jeg respekterer andre markeringer enn kristen dåp. Så da skulle den saken være ute av verden.

 

Her sier vel egentlig svaret seg selv???? Og hvor mange ganger skal jeg egentlig gjenta meg selv????? Poenget med hovedinnlegget er som tidligere skrevet (et utall ganger): Folk må få gjøre som de vil, men JEG PERSONLIG gidder IKKE sitte å høre på at folk mener det er hyklersk for dem å døpe. Jeg blander meg ikke inn i deres valg - så ikke bland dere inn i mitt.

 

Er dette nok for deg eller trenger du en teskje til???

Skrevet

Nå var det du som la ut dette til debatt! Hvis du ikke engang tåler å høre hva folk mener irl, hvorfor legge ut et innlegg om det her?

 

Og det eneste jeg oppfatter av det du skriver er:

 

Jeg blir så forbanna når folk sier hva de mener helt uoppfordret!

Kan de ikke bare holde kjeft til de blir spurt?

 

Dermed gir du bare rom for enveiskommunikasjon. En dialog med deg blir å sammenligne med å stange hue i veggen. Og argumentasjonsteknikken din er ikke engang verdt å tørke seg i ræva med.

 

Skrevet

Det er ikke din heller: Fjern skylappene dine så ser du kanskje hva jeg mener.

 

Lurer forresten på noe angående enveiskommunikasjon; Hvordan er det å møte seg sjøl i døra??

Skrevet

Ooops da:) Litt usaklig nå?

Skrevet

HVORFOR er det umoralsk?

 

Jeg kan si at jeg mener jeg er svensk til jeg er blå i trynet, men det endrer ikke faktum at jeg er norsk.

 

Det hadde vært fint med en begrunnelse...

Skrevet

Jeg tror faktisk at vi oppfatter ordet umoralsk forskjellig. Kan det være så enkelt tror du?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...